Anmärkningsvärt 24 maj 2011

  1. Sony Demonstrates Life-Altering SmartAR Technology – 3D Graphics, Audio & HDTV by ExtremeTech
    – FÖRSTÄRKT VERKLIGHET Sony demonstrerar en dator som känner igen objekt som ”en kopp” och ”bok” och kan skapa virtuell verklighet kring dem. Redan när jag såg ”Domestic Robocop” tänkte jag att det definitivt är framtiden. Jag trodde att det låg mycket längre fram, men det här är snudd på det. Veckans coolaste länk redan på måndagen?

     

  2. gpLUW.jpg
    – HUMOR Riktigt snygg åldersverfikation för en sajt med 18-årsgräns

     

  3. Hur ska vi kunna mötas på riktigt? : Lilla gumman
    – SOCIALA MEDIER, DIGITALT LIV Jag tycker att man missar en massa om man ser ”på riktigt” som ”analogt”. Därför faller stora delar av resonemanget här. Digitalt är en förlängning av analogt, och snart kommer digitalt att vara helintegrerat så att den här frågan kommer att vara en ”moot point”. Precis som Claes säger i en kommentar till inlägget.

     

  4. Facebooks nya guidelines för tävlingar och exempel på bra svenska företag | Helen Alfvegren
    – FACEBOOK, KAMPANJER Helen drar ihop ett gäng exempel på bra (svenska) användningar av Facebook för kampanjer och går igenom Facebooks riktlinjer för vad som är tillåtet och inte. Läsvärt!

     

  5. Drevet värre än drogerna – DN.SE
    – MEDIA, SAMHÄLLE Stycket som citeras här är så jäkla bra och sammanfattar min inställning. I ämnet är det också intressant att Mårten Schultz kritik, som i första hand riktades mot kvällspressen, fick Martin Jönsson på SvD att gå i totalförsvar i den egna tidningen.

     

  6. Sluta se ned på unga tjejers intressen
    – JÄMSTÄLLDHET, MODEBLOGGARE Micke Zackrisson skriver mycket bra om hur fånigt fördömandet av ”modebloggare” är. Det är lite samma sak med Bieber-bashing – en markör att du är gammal och reaktionär, snarare än att fenomenen är banala.

     

  7. Sex feministiska myter. – Lisa Magnusson | Rodeo Magazine
    – JÄMSTÄLLDHET Lisa Magnusson skjuter effektivt Pär Ströms bok ”Sex feministiska myter” i sank i ett (ganska kort) blogginlägg. Personligen är jag mer irriterad över dem som läser Pär Ströms blogg och kommentarer och retar sig på dem. Det är ungefär som att stoppa ner valda könsdelar i ett getingbo och sen klaga på att det gör ont. Troll ska ignoreras.

     

  8. Storspelet stoppas – kan vara barnporr | Spela | Nöjesbladet | Aftonbladet
    – MANGADOMEN, SPEL Det är ganska uppseendeväckande att Nintendo väljer att inte släppa ett spel på svenska marknaden på grund av barnpornografidömde mangatecknaren. Kulturskymning?

     

  9. Big Spaceship | Think Blog – The Disruption of Currency
    – VALUTA, EKONOMI Kort och läsvärt om Bitcoin och open source-valuta.

     

  10. Please copy me » Pryla, hosti, nala, vänsur – här är barnens vinnande nyord
    – SPRÅK, NYORD Sveriges skolbarn har hittat på nya ord som behövs för att beskriva allt mellan himmel och rjod. Drösig och kusta är mina favoriter. Ungefär som ”fickla” och ”bögisk” är det ord jag kommer att använda.

     

  11. It’s Your Shitty Kid You Deal With It | The Best Article Every day
    – HBT, HUMOR Apropå debatten om samkönade äktenskaps vara eller icke vara i USA

     

Anmärkningsvärt 15 maj 2011

  1. Blood donor agency wants lifetime ban lifted for gay men – thestar.com
    – HBT, BLODDONATIONER I Sverige har vi i teorin (men ännu inte i praktiken) ett regelverk som tillåter män som har sex med män att donera blod (så länge de lever i celibat i minst ett år). Jag tror att det är Socialstyrelsens sätt att stegvis ändra normen. En ändring där man fokuserar på sexuell praktik istället för sexuell läggning skulle vara för stor för den konservativa sjukvårds- och läkemedelsbranschen. Nu är också Canada på gång att diskutera det absurda i att utesluta alla män som någon gång haft sex med en man från bloddonationer.

     

  2. YouTube – Gayglers: Google's LGBT Employee Resource Group
    – HBT, GOOGLE En kort video om Gayglers, gruppen för HBT-personer som jobbar på Google. Google är på många sätt ett ledande företag när det gäller HBT-frågor.

     

  3. The Filter Bubble: How the Web Gives Us What We Want, and That's Not a Good Thing | Brain Pickings
    – KURATERING, FILTER, INTERNET Mycket intressant intervju med Eli Parser om hans senaste bok. Det är för mig nytt att Google anpassar resultaten så pass mycket som de gör. Å ena sidan är maskinfilter nödvändiga och nyttiga, å andra sidan behöver vi kunna skruva på dem manuellt på ett enkelt sätt.

     

  4. Fel fokus i Anton Hysén-debatten | Second Opinion
    – HBT, IDROTT Sofia Karlsson skriver mycket intressant om det snedvridna i att man inte belyser tränaras och idrottsförbundens roll. Svenska Idrottsförbundet delade i december 2010 ut 8 miljoner till 15 ”mångfaldsprojekt” bland svenska idrottsklubbar. Inget av projekten hade någon koppling tll HBT-frågor.

     

  5. Drevet mot spårvägen hotar en modern kollektivtrafik – www.yimby.se
    – SAMHÄLLE, KOLLEKTIVTRAFIK Jag har blivit rätt negativt färgad mot spårvagnar av den allmänna debatten. Det är därför det var skönt att läsa YIMBY:s redogörelse för spåvägens fördelar. Jag är efter att ha läst det här övervägande positiv till spårvagnar.

     

  6. ∞ Follow Me, Follow You on Twitter
    – TWITTER mycket läsvärt om följande/icke-fäljande på Twitter. Jag hoppas kunna lägga till lite egna tankar i helgen.

     

  7. Gawker — Gossip from Manhattan and the Beltway to Hollywood and the Valley
    – JÄMSTÄLLDHET Minns du bussföraren i Sverige som protesterade mot att män tvingades bära långbyxor året om, medan kvinnor tilläts kjol i varmt väder? Här är en tolvåring som gör samma sak i det brittiska skolväsendet. Coolt!

     

  8. Obi-Wan Kenobi Is Dead, Vader Says – Galactic Empire Times
    – SATIR, POPKULTUR Galactic Empire Times gör satir av hanteringen av Osama bin Ladens död. Snillrikt, även om bin Laden som Obi Wan Kenobi smakar illa.

     

  9. Your photos? Not so according to many popular photo-sharing apps – TNW Industry
    – RÄTTIGHETER, ANVÄNDARGENERERAT MATERIAL Det verkar som om både Twitpic och yFrog får långtgående rättigheter på bilder man laddar upp där. Lockerz.com verkar gå längst i att ta äganderätten. Mobypicture eller Pano (app till iPhone bl a) verkar vara bäst.

     

  10. Ska vi starta en alternativ frilansrekommendation? | Emanuels randanmärkningar
    – Jag gillar Emanuels idé, men om man ändå ska starta ett alternativ så tror jag också att det vore bra att inkludera alla frilansskribenter och inte bara ”journalister”. På det sättet skulle man ha ett bredare underlag för en gräsrotsrörelse, och dessutom få med sig alla som faktiskt skriver grejer ibland men som inte kallar sig journalister. T ex undertecknad.

     

  11. Staffanstorp | Framtidens kommun
    – MOBILT, ANVÄNDARVÄNIGHET Testa att gå hit och gör browserfönstret mindre. Så sjukt snyggt och användarvänligt. Via @jocke, se även http://jardenberg.se/b/anpassningsbar-webbdesign-mobile-first/

     

  12. "Vad vi bevittnar är pressetikens kollaps" | Medievärlden
    – SAMHÄLLE, MEDIER Viggo Cavling har för mig aldrig framstått som mer än medelmåttig, men hans ursäkt till Thomas Mattsson för kritiken mot namngivningen av Ola Lindholm är en logikkollaps långt under ”medelmåtta”. Mårten Schultz skriver mycket balanserat och vettigt om det.

     

  13. Kalla fakta och Frälsningsarmén | Stefan Swärd
    – Stefan Swärd kritisterar Kalla Fakta. Jag tycker att Kalla Faktas ”granskning” av Frälsningsarmén mest förtjänar en gäspning. Det vore mycket intressantare att granska buddhismen och Dalai Lama, som lyckats sälja in sig själva som toleranta och fina (egentligen har Dalai Lama samma inställning som Frälsis). I övrigt tycker jag att Dreadnallens kommentar till artikeln är klockren:
    ”Även om Kalla Fakta misslyckats i sin granskning, tycks frikyrkan framstå som en mycket kärlekslös och intolerant miljö. Åtminstone om man ska ta dig på allvar när du skriver att ”även vi som tror på Bibeln på ett ganska strikt sätt försöker förena vår tro med att acceptera och älska alla människor oavsett sexuell läggning”.”

     

  14. världens modigaste femtonåring « mymlan. the real.
    – Mymlans son ville ha klänning på sig när han sjöng lovsång i kyrkan. Först fick han ett ”nej”, men stod på sig. Det är himla coolt och modigt, och ett sätt att förhålla sig till religion som jag gärna ser mer av: att inte köpa auktoriteter utan att ifrågasätta.

     

  15. Moby's Castle in the Hollywood Hills – Slide Show – NYTimes.com
    – INREDNING, ARKITEKTUR: bildreportage från Mobys hus i Hollywood Hills. Snyggt inredd. Sovrummet och matsalen är mina favoriter. Mental note: måste bli multimiljonär.

     

  16. All That Is Interesting – The First Zombie-Proof House
    – ARKITEKTUR, DESIGN: Världens första Zombiesäkra hus. Mycket läckert.

     

  17. Därför misslyckas ditt företag på Facebook
    – Just denna fråga tycker jag sammanfattar på ett väldigt bra sätt hur man bör förhålla sig till Facebook-närvaro.

     

Anmärkningsvärt 18 april 2011

  1. Dalai lama: Gayfiende och abortmotståndare – hyllas ändå. – DN.SE
    – RELIGION, SAMHÄLLE Det är intressant att buddhismen har en sån aura av helighet runt sig, med tanke på vad ledarna för den religionen anser och vad munkarna ställde till med i Tibet så sent som på 1900-talet. Jag ogillar Dalai Lama bara snäppet mindre än jag ogillar Påven.

     

  2. SJF:s styrelse tycker nätartikel ska ha straffavgift | Emanuels randanmärkningar
    – TIDNINGAR, SJF: När jag igår höll föredrag om sociala medier sa jag att tidningarna och mediehusen håller på att ta över musik- och filmindustrins klagovisa att man måste ha rättsligt skydd för sin affärsmodell som trasas sönder av det digitala samhället. Idag läser jag SJF:s svar på Emanuel Karlstens motion och voila: ännu en indicie på min tes.

     

  3. Garry’s Mod catches pirates the fun way « GamePron
    – PIRATKOPIERING En indieutvecklare handskas med piratkopierare på ett, imho, briljant sätt.

     

  4. Utelåst! | Schulmania
    – Postkodlotteriet är verkligen ett vidrigt företag. Att monopolisera välgörenhet på det här sättet tyder på att de inte är intresserade av att hjälpa, de är intresserade av att tvätta sin image. Jag är glad att jag blockat min adress hos dem så jag slipper deras reklam.

     

  5. Världens största profil bild « Webbsverige
    – FACEBOOK, KREATIVITET: Harald och Adrian, två kreatörer med bakgrund på Hyper Island, skapar världens största profilbild genom att leka runt i Facebook Albums. Snyggt!

     

  6. Please copy me » Vilken copywriter skulle du köpa en bilbana av?
    – Det är många som går på de här fejkade texterna på Tradera. Dumt av Tradera att hoppa på det här utan att vara transparenta i annonsen att det är en tävling, de tappar i förtroende här. Och bara manliga tävlanden? Det känns ju … Mad Men-fräscht. Rättviseförmedlingen behövs verkligen.

     

  7. Aftonbladets problem med skolraset | jardenberg unedited
    – Jocke sätter huvudet på spiken. Problemet? Att Aftonbladet är ovana, okunniga och – tyvärr, tror jag – ointresserade. Emanuel är superduktig, jag gillar verkligen honom, men han framstår mest som Aftonbladets ”token social media guy”. Perpetual beta och snabb lansering är bra, men bara om man lär sig och åtgärdar snabbt. Vilket Jocke menar att man inte gör, och jag kan onekligen bara hålla med honom.

     

  8. littlelover.
    – MUSIK, TIDSFÖRDRIV: Om du har tre minuter så ska du titta på denna. Skapa musik genom att aktivera rutor i ett rutsystem. Supersimpelt och extremt beroendeframkallande. Det här är ett av de största bevisen för ”less is more”.

     

  9. En småilsken replik om att mäta Facebook fans | axbom
    – FACEBOOK/MARKNADSFÖRING Det fanns något som störde mig när jag läste just ”5 reasons you should NOT measure Facebook fans” men jag hann inte analysera det djupare. Nu har Axbom verkligen satt fingret på det, med besked. Tack Pelle!

     

  10. Riksbanken – gör om, gör jämställt! – Artikel av Bonnie Bernström – Newsmill
    – Du behöver inte klicka vidare till Newsmill. Hela Bonnie Bernströms logiska vurpa sammnfattas i det här citatet. Hon tycker att man ska räkna på värdet av sedlarna och att det blivit mer jämställt med t ex en kvinna på 1000 kr-sedeln och män på resten (500, 200, 100, 50 och 20). Jag vill undvika ord som ”idoti” men det är svårt. Vilka sedlar används mest? 20-kronorssedeln lär vara mer använd än 1000-kronorsdito och jag är glad att Astrid fick plats på den. Hon kommer att synas betydligt mer än Dag. När såg du senast en 1000-kronorssedel?

     

  11. France Outlaws Hashed Passwords – Slashdot
    – Fransmännen känns inte bara konservativa när det gäller språk. Även när det gäller data har de extremt märkliga uppfattningar. Nu har de en lag som tvingar alla som tillhandahåller digitala tjänster att lagra lösenorden klartext. Det är ungefär som om banken skulle tvingas att lagra dina pengar i korridoren utanför valvet, istället för inuti det.

     

  12. Isobels text och verkstad: Mänsklighetens inneboende beroende – eller varför kvinnor kanske är vänster
    – Väldigt läsvärt om feminism och höger- vänsterskalan. Isobel lyckas balansera mellan liberalism och socialism på ett avundsvärt intellektuellt hederligt sätt. Även om jag inte alltid håller med henne alla gånger så är det med stor behållning jag läser hennes texter, inte minst denna.

     

Snyggaste Nigeriabrevet hittills

Gmail har blivit riktigt bra på att sortera bort de flesta Nigeriabreven. Faktum är att Facebook är det stället där jag oftast får Nigeriabrev numera. Idag slank dock ett mail igenom, och det är riktigt välgjort. Hade jag varit med i ”Diversity Visa lottery”, alltså det visumlotteri som amerikanska staten anordnar varje år, och haft mindre kunskaper om Nigeriabrev och teknik så hade det varit lätt att gå på detta. Inte minst just därför att Gmail blivit så bra på att sortera bort scam-mail att just att det slipper igenom är lite av en kvalitetssäkring i sig.

Mailet kan du se nedan. Det som är avancerat är att de har både mitt namn, mitt mobilnummer och min födelsestad. Det skulle inte förvåna mig om det ligger manuell research bakom det här. Det är väformulerat. Det enda som avslöjar det vid en första anblick är, förutom det faktum att jag inte är med i lotteriet, adresserna. Amerikanska myndigheter har .gov och inte .com. Löftet om ”bostad, hälsoförsäkring och garanterat jobb” lite för bra för att vara sant, men på det hela förstår jag om någon skulle gå på det här.

Snyggt nigeriabrev som sägs komma från U.S. Department of State

Anmärkningsvärt 4 april 2011

  1. To Pitch Or Not To Pitch? Classic Blogger Outreach Difficulties — Doktor Spinn
    – Jerry sammanfattar på ett bra sätt diskussionen som uppstod efter (den urkassa) glassmaskinspitchen på Söta Saker. Han sätter huvudet på spiken varför det i just detta fall var gratis annonsering byrån bad om. Jag gillar också Jerrys tips till PR-byråer om hur sånt har ska hanteras. Läsvärt om man jobbar med marknadsföring och/eller PR.

     

  2. Konferens-transparens. Tankar kring en baksida. | judithwolst.se
    – Tänkvärt av Judith om att det digitala avståndet gör att vi lättare uttrycker saker vi inte skulle uttryckt analogt. Det blir ett slags ”prata om” och inte ”prata med”, trots att forumet är sådant att personen vi pratar om kommer att höra det. Jag tror att vi behöver tänka mer på att ”prata med” helt enkelt. Ta till exempel tweeten om ICA:s draging. Tänk vad simpelt om personen istället gjort en @-mention på talaren och givit konstruktiv kritik ”@xxx din dragning hade gett mig mer om yyy”.

     

  3. How to Become a Superhero (Or…Why I Would Never Donate to a Major Charity)
    – Riktigt bra om välgörenhet och att vara en riktig superhjälte. Jag ser paralleller till mikrolån som Kiva i hans resonemang. Läsvärt!

     

  4. Personalized Gmail Ads
    – Google ska börja personalisera annonser i Gmail. Jag gillar hur Google fokuserar på att annonser ska vara relevanta. Det gör att jag som konsument blir positivt inställd till annonser, och att jag som annonsör känner mig tryggare i att mina annonser visas för rätt målgrupp.

     

  5. Johan Ingerö: FP kräver EU-skatt
    – Tre folkpartister (Marit Paulsen, Olle Schmidt och Cecilia Wikström) kräver att EU får ta ut skatt av medborgarna. Man kan tro att det är en ironisk grej signerad Grotesco, men det är verklighet. Johan Ingerö sopar banan med dem på ett sätt som nästan gör mig till EU-motståndare (jag blir definitivt motståndare till nuvarande EU-administration)

     

  6. Pictogram movie posters – a set on Flickr
    – Galet snyggt! Filmaffischer i form av pictogram. Psycho är riktigt snygg, liksom Hajen och Exorcisten. Via @johanhedberg

     

  7. Foursquare Check In Activated Dog Treats! | Digital Buzz Blog
    – Smart användning av Foursquare för att marknadsföra hundmat!

     

  8. Fokus » En svensk censurskandal
    – väldigt sansat och genomtänkt i Fokus om Simon Lundström, serietecknaren som fälldes för barnpornografibrott för att han hade mangaserier på datorn. Lundström förlorade sedermera sitt jobb som översaättare på grund av domen. Hur många barn som räddats eller skyddats av denna dom? Noll.

     

  9. När Abbe kom till världen – DN.SE
    – Fint exempel på alternativ familjebildning. Det skulle vara himla intressant att vara en fluga på väggen när till exempel Jimmie Åkesson och Björn Söder läser den här artikeln. Eller valfri KD-representant i Riksdagen. Jag gissar att pappers-DN har betydligt fler bilder.

     

  10. Att ta godis från främlingar « Same Same But Different
    – Mycket läsvärt om PR-byråer, bloggare och ett klantigt försök att köpa sig något som borde förtjänas. Min gissning är att PR-byrån i fråga har mest erfarenhet av blgogar längre ner i ”långa svansen”, som blir glada att någon uppmärksammar dem och tänkte att ”det här funkar ju”.

     

  11. Så hanterar jag mailmonstret (GTD mail) | jardenberg unedited
    – Smart av Jocke om hur han håller sin inbox nere på 0.

     

När Facebook blockerade mig för pornografiskt innehåll

En av mina operativa arbetsuppgifter är att sköta Björn Borgs internationella Facebook-sida. Det är lärorikt och intressant ur många aspekter, kanske främst för att det är en av få kanaler där vi direkt kan prata med konsumenterna utan filter som återförsäljare och distributörer.

En av våra plattformar kallas för ”Swedish Exports”. I korthet går det ut på att våra fans kan ta foton på sig själva för att visa sin personlighet i Björn Borg-underkläder, och har då chansen att vinna priser varje månad. En av sakerna jag är extra nöjd med är att vi istället för att använda våra imagebilder med professionella modeller, som denna:

Imagebild för Björn Borg SS11

… istället använder veckans Swedish Export, som vi korar varje måndag, som profilbild. Här är några exempel på foton vi använt:

Swedish Exports hall of fame
Några korade "Swedish Export of the week"

Dessa fotografier modereras så klart. Det är förvånansvärt få pornografiska eller olämpliga fotografier som skickas in, och totalt sett under mitt år på Björn Borg har jag nekat en handfull fotografier. Veckans vinnande bidrag tycker jag är lekfullt och vågat. Väldigt lite ”porr” och väldigt mycket ”glimten i ögat”. Ska jag jämföra med underklädesreklam generellt så är denna väldigt lite ”sex”. Det mest pornografiska är att man ser sidan av bägge killarnas skinkor.

Veckans Swedish Export 28 mars 2011
Veckans Swedish Export 28 mars 2011

Våra fans älskade bilden. Trots 35 000 ”likes” är det sällan vi får så många kommentarer och gillningar på så kort tid som denna bild fick. Facebook däremot, tyckte att den var stötande (läs: pornografisk). Igår kväll fick jag ett meddelande att bilden raderats. Det intressanta är att det var mitt personliga konto som blev blockat tills jag (på två olika ställen, och tre gånger totalt) bockat för en ruta där jag lovar att jag läst Facebooks riktlinjer kring fotografier och lovat att i framtiden inte ladda upp fler ”stötande” fotografier. Dessutom bröts samtliga Facebook Connect-kopplingar jag hittills gjort (bara det i sig är ett stort jobb att återställa).

Det här är pudelns kärna kommer: Facebook gör uppenbarligen helt andra bedömningar än vi kring vad som är ”pornografiskt innehåll”. Det finns inget definierat, och när man är ett varumärke som sysslar med underkläder blir denna gränsdragning väldigt luddig och ibland godtycklig. Vad är ”stötande” här? Liksom andra stora företag (hej Google!) är Facebook en ansiktlös jätte som man aldrig kan prata med. Policies och riktlinjer appliceras utifrån ett knepigt godtycke som många gånger baserar sig i amerikansk mainstreammoral. I det här fallet är Facebook väldigt luddiga kring konsekvenserna om det här skulle upprepas igen. Kommer mitt personliga konto bli permanent blockat? Eller kommer de att radera Björn Borgs Facebooksida, som vi har investerat pengar i på flera sätt? Att i det läget få gehör för ett överklagande känns svårare än att boka en möte med Barack Obama. I det senare fallet vet jag hur jag skulle börja. Jag skulle framför allt få svar på mina förfrågningar. Facebook och Google är omöjliga att få någon riktig kontakt med (och med ”riktig kontakt” menar jag kontakt med personer som kan göra något och inte bara säga ”det är vår policy”). Små varumärken (med små menar jag mindre än Starbucks, NIKE och H&M) har väldigt lite att säga till och och får väldigt lite gehör hos Facebook. Det är något som behöver diskuteras och något som Facebook måste ta tag i.

Ett annat, mer akut problem, är att våra fans riskerade att tro att det var vi som raderat bilden, tillsammans med alla deras kommentarer.

Så här valde jag att lösa situationen. Jag skapade först en Facebook-vänlig version av bilden och gjorde sen en uppdatering med en liten glirling till Facebook:

Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk

Relaterat: Konstnären Anders Zorn är censurerad på Facebook. Det är på allvar dags att diskutera den amerikanska kulturimperialismen som vi får på köpet med Facebook och andra (amerikanska) jätteföretag. Tipstack till @anderseriksson

Snabbguide till företeelser på internet

Det är svårt att förklara olika digitala tjänster för människor som inte är så bevandrade. Vad är egentligen Facebook? Hyfsat svårt att förklara i några ord, men så dök en bild som förklarar några av de populäraste sociala medie-tjänsterna upp. Den inspirerade såväl mig som mina Facebook-vänner; i kommentarerna dök det upp förklaringar på samma tema till andra tjänster. Här är en sammanställning på svenska, utökad med några fler tjänster:

Snabbguide till företeelser på nätet

(cred till Peter Jonasson och Jesper Hansén som kom med några av förslagen)

Problemet med företagsovänliga bögar

IKEA Family, gayvänlig reklam från Italien
IKEAS gayvänliga reklam från Italien

Niclas Eriksson skriver om gayreklam i allmänhet och IKEA:s italienska reklam med ett gaypar i synnerhet Poängen är att IKEA inte gör det på grund av något ställningstagande, utan för att tjäna pengar. Niclas brukar vara stringent, men i det här fallet läcker hans resonemang som ett såll:

Först och främst argumenterar Niclas utifrån att det skulle finnas en konflikt mellan att ta ställning/ansvar på riktigt och att tjäna pengar. Den konflikten är fiktiv. Man kan göra både och, ingendera eller bara ena av dem. Det finns flera vägar att gå, och bara där sker per definition ett ställningstagande.

Han missar totalt att IKEA inte bara tar ställning för homosexuella; de svär i kyrkan. Italien är ett katolskt land och har en konservativ syn på familj. Att i ett sånt klimat annonsera med ett homopar och säga (ungefär, översatt från italienska):

”Vi välkomnar alla familjer. Hos oss kommer du att känna dig hemma. Vi vill göra livet enklare för alla, alla familjer, alla par, vem de än är.”

är ett ganska radikalt ställningstagande som öppnar för en massiv proteststorm. (Faktum är att en av Italiens största dagstidningar kallar kampanjen för ”svensk imperialism”)

Han utgår också från att man tjänar mer pengar på att att sticka ut från normen än att följa den. Inte heller det är sant. Vi kan ta sajten Familjeliv.se (som verkar på en av världens mest progressiva marknader, Sverige) som exempel: hade de varit lite edgy hade de sagt att de var ”Sveriges största mötesplats för föräldrar”. Det ställningstagandet skulle vara långt ifrån ”queer”, det skulle på sin höjd vara neutralt. Istället väljer de ett konservativt ställningstagande: ”Sveriges största mötesplats för kvinnor”. Femtiotalet ringde och ville ha sin syn på kvinnorollen tillbaka, men Familjeliv.se är för upptagna att prata med annonsörer för att svara i telefonen.

Faktum är att när man tittar på reklam som på något sätt skildrar homosexuella, och undantar organisationer som jobbar med homosexuella eller företag som exklusivt riktar sig till en homosexuell målgrupp, så utkristalliserar det sig snabbt ett mönster: homosexuella – såväl personer som situationer – är oftast källan till ”the comic relief”. Det finns också få länder i världen där företag kommer undan med uttalad gayreklam som skildrar homosexuella ur ett neutralt eller positivt perspektiv. Ta till exempel Heinz kampanj i Storbritannien, som blev indragen sedan tittare ringt och klagat på att den var stötande. I USA har Disney blivit utsatta för bojkott när de gav samma rättigheter till homosexuellas partners som heterosexuellas länge haft.

Ett av de modigaste varumärkena när det gäller gayreklam, Absolut Vodka, ville inte köra en kontroversiell reklam som stod upp såväl för kvinnors som för homosexuellas rättigheter. Istället blev det Björn Borg som vågade nappa på idén och körde den (nu jobbar jag visserligen för Björn Borg sedan ett år tillbaka, men jag tyckte redan innan att just denna reklamfilm är en av de bästa homoinkluderande reklamfilmerna som någonsin gjorts). Jag vet inte om Absolut tackade nej för att det inte passade deras varumärke, eller för att den helt enkelt är för kontroversiell, men jag lutar åt det senare. Den här hade lett till en proteststorm och bojkotter om den visats på tv i USA. Tittar man på kommentarerna så är det från västländer som de mest hatiska kommer. USA, Polen. Jag har svårt att tro att Italien, ett av Europas mer religiösa länder, har en mer progressiv syn på homosexualitet.

Det är ofta, och i de flesta länder, mycket lättare att göra reklam som driver med homosexualitet, eller där heterosexuella män råkar göra något med homosexuella undertoner för att de älskar, säg, Doritos.

För varje reklam där homosexuella framställs i neutral eller positiv dager, kan jag visa dig tre av samma slag som Doritosfilmen ovan, eller värre. Faktum är att företag kan välja att vara direkt homofoba och tjäna pengar på det, som Cachaça Magníficas reklam från förra veckan:

Homofob annons från Cachaça Magnífica
Om din son är bög så behöver du stark sprit

Min huvudsakliga poäng är denna: företag ska tjäna pengar, annars är de ”non-profit organizations”. Företag kan marknadsföra sig, för att tjäna pengar, på samma sätt som Cachaça Magnífica eller Doritos; genom att driva med homosexuella och främja homofobi. Eller så kan de göra det som IKEA, Ben & Jerry’s, Google och Apple. Att säga att det inte är ett ställningstagande är att leva i en homosexuell bubbla som är väldigt liten och ytterst få förunnad.

Anmärkningsvärt 22 mars 2011

Det som är längst ner är ganska gammalt då jag inte postat ”anmärkningsvärt” på en månad, men hey – länkkärlek även till lite äldre prylar.

  1. The Most Homophobic Ad of the Week (So Far)
    – Reklam som på ett mycket fyndigt sätt lyckas vara homofob. Budskapet? ”Är din son bög så behöver du starksprit.”

     

  2. iPad 2: Wife Says No, but Apple Says Yes – Mac Rumors
    – Om det här stämmer (vilket inte skulle förvåna mig) så är det ett exempel på ”att lita på processen” och använda sig av kraften i storytelling. Till kostnaden av en iPad fick Apple en story som kommer att spridas vida omkring internet. Hatten av till den på Apple som såg potentialen i den här historien.

     

  3. Manar till bojkott mot svenska stjärnkrogar — Tryne till knorr på Taffel.se
    – Det här är sorgligt. För att parafrasera Lisa Förare Winbladhs kommentar till inlägget: krogarna bryr sig ofta om djur mer än om mänskliga diskare. Och vi kunder låter dem komma undan. Bland krogarna som använder det här finns bland annat LUX och Oaxen.

     

  4. Johannes Forssberg: Ett dödsfall för mycket – Ledare – Expressen.se
    – Johannes Forssberg ger ännu ett argument till varför Sveriges kriminalisering av substanser i blodet är idiotisk. I det här fallet dog en man på grund av det. Sveriges klimat när det gäller missbrukare och brukare av narkotika är vidrigt.

     

  5. Berkshire Anne Hathaway
    – Trots att jag är ”socialliberal” enligt the Political Compass blir jag livrädd för kapitalism ibland. Som i såna här fall: att låta automatik av det här slaget avgöra värderingar av bolag är galet.

     

  6. Vad fan pratar ni om? « Mattias Svensson
    – När mitt Hallmark-index är som lägst kan Neo få mina ögon att tåras för att det är så intellektuellt hederligt och intelligent. Det finns få ställen där debatten blir så saklig och fri från det politiska skyttegravskriget. Här skriver Mattias om Alliansens och Miljöpartiets uppgörelse kring papperslösas rätt till vård.

     

  7. Om fotspår på nätet: chatt hos DN.se
    – Chatt hos DN om internetsäkerhet ur ett mer personligt perspektiv. Jocke Jardenberg är helt jävla fantastisk när han svarar på frågorna. Läsvärt!

     

  8. Vad får en utnyttjad tonåring höra? | Ledarsidan | SvD
    – Paulina Neuding skrev en kolumn 2008 i SVD som idag ändrar min inställning till samtyckeslagstiftning. Jag blir helt plötsligt mer positiv. Läsvärt!

     

  9. Droppen som fick min bägare att rinna över
    – Mymlan skriver om Journalistens debacle, där Paul Frigyes sa upp sig efter att Helena Giertta dragit in hans krönika då den gick mot henn… förlåt, ”Journalistens” linje. Jag vet inte nånting om Helena Giertta, men hon lyckas verkligen inte sälja in sitt beslut. Antingen förutsätter hon att medlemmarna är dumma i huvudet och inte kan sitt jobb (eller hålla två tankar i huvudet samtidigt) eller så är hon maktfullkomlig. Igendera är en bra sak när man är chefredaktör för en tidning för journalister.

     

  10. Deepedition DigitalPR » The Phone House missade att göra hemläxan i sociala medier
    – Riktigt bra av Niclas om The Phone House och deras totala kollaps i svallvågorna efter Dokument Inifråns reportage. Det jag vill tillägga är att VD:n först går ut och säger att allt är bra, och sedan säger ”jag hade ingen aning att det stod så illa till” bara sprider bilden av en VD med noll koll på organisationen. Jag kommer att bojkotta The Phone House ända tills jag läser historier från tidigare anställda som blivit kompenserade för de sektlika förhållandena där.

     

  11. BrassMonki
    – Hur kan jag ha missat det här? Brass Monki gör custom made Nikes. Google-designen finns inte uppe än, men det finns massor med snygga, annorlunda sneakers här.

     

  12. Organized Crime: The World's Largest Social Network | Magazine | Wired.com
    – Mycket välgjord och snygg interaktiv infografik över organiserad brottslighet. Kriget mot drogerna skapar onekligen otroliga förutsättningar för brottssyndikaten.

     

  13. xqcjk.jpg
    – Humor. En elev svarar sanningsenligt på en fråga. Tipstack @johanhedberg

     

  14. Final Frame: A Different Perspective | Apartment Therapy Unplggd
    – Ett litet konstverk byggt med lite papper och Macens inbyggda kamera. Häftig idé! (via @jerlardtz)

     

  15. Sahlins "röstskola" orsakade omval
    – Det här är extremt allvarligt för Socialdemokraterna: samtliga dömda röstfuskare i Sverige är socialdemokrater (läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk#Sverige)

     

  16. Icz20.jpg
    – Ett foto taget precis efter sista dagen i high school, när de är på väg på en road trip. Vackert och härligt!

     

  17. Anonymous speaks: the inside story of the HBGary hack
    – Intressant om hur gruppen Anonymous hackade ett stort säkerhetsföretag. Nyckeln är att säkerhetsföretaget inte levde som de lärde. Den kan inte nog poänteras, vikten av att ha olika lösenord för olika tjänster.

     

  18. Det blir sällan som man tänkt sig | Deepedition
    – Jag håller helt med Niclas (och Jocke): #surkund och #gladkund. Men var finns sajten som håller reda på vilka företag/tjänster som förekommer flest gånger i respektive kategori? Idé till en sajt här.

     

  19. JMW Kommunikation » Digitala och analoga fördomar måste motarbetas
    – Klok och nyanserad analys av Katrineholmskurirens beef med Mattias Jansson aka @kommunchef. Det är ett bra startskott för en fortsatt diskussion som handlar om något mycket större än Katrineholmskuriren (som, om de inte förnyar sin ledning och journalistkår inte kommer att finnas kvar om tio år ändå)

     

  20. Transformation
    – Det är just det här jag älskar med ”sociala medier”. Det var lite … ovant att skriva så personligt som jag gjorde om mina avatarer, men det är också med andras input som det blir en diskussion med nya insikter. Bollen kom tillbaka till mig från flera håll, bland annat från Niclas, med en skruv som fick mig att se saken ur lite annat perspektiv. Mycket fint!

     

Lolcats för VD:ar

Att jobba med ”sociala medier” i en organisation som grundades på förra sidan 2000-talet handlar för mig inte bara om att sätta och implementera strategier. Det handlar också om att få organisationen att förstå vad vi gör och varför vi gör det. Ett sätt är att förse människor med konkreta verktyg som underlättar deras vardag. Till exempel att införa Evernote för mötesanteckningar.

Ett annat är att på ett kortfattat och enkelt sätt utbilda om den kultur som finns på internet. Idag fick jag tillfälle att författa ett mail om lolcats. Det skickades till hela organisationen, inklusive VD och ledning. Jag återkommer med reaktionerna.

Tanken var att sammanfatta lolcats i ett mail som tar max tre minuter att ta till sig. Så här blev det:

Hej,

Jag hoppas att det här är värdefullt för dig. Jag ser att en av sakerna jag kan hjälpa till med i organisationen är att sprida kunskap om verktyg och internetkultur. Om du känner att du inte behöver hänga med i internetkulturen och de mem den ger upphov till så kan du definitivt bortse från det här mailet. Hur som helst får du gärna ge feedback till mig. Även om ämnet i sig är humoristiskt på gränsen till fånigt så är fenomenet gigantiskt och värt att känna till om man befinner sig på internet.

LOLCATS
Någon försöker lansera 24 februari som ”internationella om-nom-nom-dagen” och när jag nämnde det för mina kolleger här uppe kom vi kom in på lolcats. Jag insåg att många inte känner till detta gigantiska mem. Här kommer en kort sammanfattning så ni kan hänga med i slangen på teh interwebz (vilket är lolcat-slang för “the internet”)

“Om nom nom” kommer från lolcat-kulturen. Lolcats är bilder på katter i roliga/annorlunda/extrema situationer med en beskrivande text skriven på något som numera kallas lolcat-slang. Den första virala lolcat-bilden hade ”i can has cheeseburger?” som text.

I can has cheeseburger?
En av de första stora virala lolcat-bilderna

Texten är har grammatiska fel (det borde vara “Can I have a cheeseburger?”) som sedan plockats up i lolcat-slang, som i princip bygger på grammatiskt felbyggda meningar (tänk lite åt Yoda i Star Wars-hållet) och fonetisk stavning där man ofta ersätter “S” med “Z”. Till exempel:
Why = Y
Your/you’re = ur
Is = iz
New = nu

Lolcat

Lolcat

Lolcatkulturen behöver nödvändigtvis inte längre vara katter. Den har utökats till att innehålla alla möjliga djur. Genren heter dock fortfarande “lolcat” även om djuret är till exempel en panda:

Lolcat-bild med panda

Det finns även rörliga videos med lolcats. “om nom nom” är en fonetisk omskrivning som låter som om någon äter något gott, till exempel denna kattunge:

/M

EDIT: Daniel Swedin påpekar i kommentaren att Kakmonstret från Mupparna så klart är en del av det hela.