När Facebook blockerade mig för pornografiskt innehåll

En av mina operativa arbetsuppgifter är att sköta Björn Borgs internationella Facebook-sida. Det är lärorikt och intressant ur många aspekter, kanske främst för att det är en av få kanaler där vi direkt kan prata med konsumenterna utan filter som återförsäljare och distributörer.

En av våra plattformar kallas för ”Swedish Exports”. I korthet går det ut på att våra fans kan ta foton på sig själva för att visa sin personlighet i Björn Borg-underkläder, och har då chansen att vinna priser varje månad. En av sakerna jag är extra nöjd med är att vi istället för att använda våra imagebilder med professionella modeller, som denna:

Imagebild för Björn Borg SS11

… istället använder veckans Swedish Export, som vi korar varje måndag, som profilbild. Här är några exempel på foton vi använt:

Swedish Exports hall of fame
Några korade "Swedish Export of the week"

Dessa fotografier modereras så klart. Det är förvånansvärt få pornografiska eller olämpliga fotografier som skickas in, och totalt sett under mitt år på Björn Borg har jag nekat en handfull fotografier. Veckans vinnande bidrag tycker jag är lekfullt och vågat. Väldigt lite ”porr” och väldigt mycket ”glimten i ögat”. Ska jag jämföra med underklädesreklam generellt så är denna väldigt lite ”sex”. Det mest pornografiska är att man ser sidan av bägge killarnas skinkor.

Veckans Swedish Export 28 mars 2011
Veckans Swedish Export 28 mars 2011

Våra fans älskade bilden. Trots 35 000 ”likes” är det sällan vi får så många kommentarer och gillningar på så kort tid som denna bild fick. Facebook däremot, tyckte att den var stötande (läs: pornografisk). Igår kväll fick jag ett meddelande att bilden raderats. Det intressanta är att det var mitt personliga konto som blev blockat tills jag (på två olika ställen, och tre gånger totalt) bockat för en ruta där jag lovar att jag läst Facebooks riktlinjer kring fotografier och lovat att i framtiden inte ladda upp fler ”stötande” fotografier. Dessutom bröts samtliga Facebook Connect-kopplingar jag hittills gjort (bara det i sig är ett stort jobb att återställa).

Det här är pudelns kärna kommer: Facebook gör uppenbarligen helt andra bedömningar än vi kring vad som är ”pornografiskt innehåll”. Det finns inget definierat, och när man är ett varumärke som sysslar med underkläder blir denna gränsdragning väldigt luddig och ibland godtycklig. Vad är ”stötande” här? Liksom andra stora företag (hej Google!) är Facebook en ansiktlös jätte som man aldrig kan prata med. Policies och riktlinjer appliceras utifrån ett knepigt godtycke som många gånger baserar sig i amerikansk mainstreammoral. I det här fallet är Facebook väldigt luddiga kring konsekvenserna om det här skulle upprepas igen. Kommer mitt personliga konto bli permanent blockat? Eller kommer de att radera Björn Borgs Facebooksida, som vi har investerat pengar i på flera sätt? Att i det läget få gehör för ett överklagande känns svårare än att boka en möte med Barack Obama. I det senare fallet vet jag hur jag skulle börja. Jag skulle framför allt få svar på mina förfrågningar. Facebook och Google är omöjliga att få någon riktig kontakt med (och med ”riktig kontakt” menar jag kontakt med personer som kan göra något och inte bara säga ”det är vår policy”). Små varumärken (med små menar jag mindre än Starbucks, NIKE och H&M) har väldigt lite att säga till och och får väldigt lite gehör hos Facebook. Det är något som behöver diskuteras och något som Facebook måste ta tag i.

Ett annat, mer akut problem, är att våra fans riskerade att tro att det var vi som raderat bilden, tillsammans med alla deras kommentarer.

Så här valde jag att lösa situationen. Jag skapade först en Facebook-vänlig version av bilden och gjorde sen en uppdatering med en liten glirling till Facebook:

Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk

Relaterat: Konstnären Anders Zorn är censurerad på Facebook. Det är på allvar dags att diskutera den amerikanska kulturimperialismen som vi får på köpet med Facebook och andra (amerikanska) jätteföretag. Tipstack till @anderseriksson

19 reaktioner till “När Facebook blockerade mig för pornografiskt innehåll”

  1. Skön lösning. Du får se till att slicka dem medhårs för vi behöver dig och BB fan page!

  2. När jag jobbade på Kanal 5 hade vi en Myggan-kampanj på Fejjan, som de tog bort eftersom man såg en én pixel stor tecknad bröstvårta… Vi la också en fet censurskylt över den vill jag minnas.

    …och så är det ju TUR att bilden inte är tecknat, för då skulle man rent subjektivt kunna bedömma att killarna kanske eventuellt nyss hade idkat samlag, och att någon av dom skulle kunna vara under 18, och då hade bilden givetvis varit olaglig att inneha på enligt svensk dumlag.

    http://www.svenskatecknare.se/download.asp/Andra_lagen-Tecknaren.pdf?id=23DA3298A6AE64F0EFE09DA80355675A&NAME=Andra%5Flagen%2DTecknaren.pdf

  3. Bra losning! Problemet ar att det ar svart att klaga pa nagot man inte betalar (pengar) for.

  4. Många varumärken, inklusive Björn Borg, betalar indirekt för att vara på Facebook. Annonsering för en sida till exempel, är pengar rakt ner i Facebooks ficka.

  5. Snyggt jobbat. Jag blir mer och mer mörkrädd över den censur och moraluppfattning som får amerikanska bolag att hoppa på allt möjligt.

  6. Så går det om ni investerar stort kapital för att använda stängda publiceringstjänster med kassa avtal. Problemet ligger i att vi låter enskilda plattformar få monopol och det kommer att företag och konsumenter som vill använda de plattformarna. Lösningen är helt enkelt att försöka byta för att diversifiera marknaden lite grann.

  7. Ha, jag har inte fått mitt konto stängt (än) men väl ett par varningar. Får låna din ruta nästa gång jag länkar nått mindre lämpligt ;)

  8. Det handlar om att vara nära användarna. Det spelar ingen roll om vi är någon annanstans när användarna är på Facebook. I den nya världen är det inte varumärken som bestämmer och äger kanalerna – det är användarna.

  9. Det är sjukt att det ens skulle bli sådär. kan inte se något som är pornografiskt med det där kortet för fem öre. Kolla bara hur många tjejer som lägger ut bilder på sig själva och exponerar sig själva till tusen på facebook i väldigt lite kläder. Men det är ju uppenbarligen en väldigt stor skillnad på att vissa pattarna och att visa upp en halv rumpa utan sexuella anspelningar. Man blir aldrig förvånad men vissa saker tycker man fan borde gå framåt inte bakåt! Galet!

Kommentarer inaktiverade.