Irakiska bögar i liksäckar utspridda i Stockholm

I Irak mördas män för att de är, eller misstänks vara, homosexuella. Det irakiska rättsväsendet ser mellan fingrarna på tortyren och morden. Trots att fler än 60 bögar eller män som har ett könsöverskridande beteende har mördats sedan december har ingen gripits eller fällts. Irakisk polis gör homofoba uttalanden, Iraks regering är tyst och västvärldens regeringar leker med i tysta leken.

Nu är det nog. Någon måste tala.

Yusuf, mördad i Bagdad. Brott: Homosexualitet.

Ikväll sprids svarta sopsäckar runt om i Stockholm, märkta med namn på irakiska bögar som blivit torterade och mördade på grund av sin homosexualitet. På torsdag hålls en aktion på Sergels Torg till stöd för Iraks homosexuella. Du behöver inte ens tala, det räcker att du är där.

Colloquial:
Samtidigt som Migrationsverket går i Prideparaden (ironiskt nog efter Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen och före Amnesty som i sin tur går under parollen ”Gay rights are human rights”) utvisar de homosexuella irakier trots att det föreligger risk för tortyr och mord. Nästa år vänder vi dem ryggen när de kommer, på samma sätt som de vänder homosexuella av många nationaliteter ryggen.
Migrationsverket i Prideparaden

(Mer: DN, SvD, SR)

Andra bloggares inlägg om , , , , , ,

Till Rolf Hillegrens försvar

EDIT: Efter att Sjumilakliv tipsat om att Rolf Hillegren förtydligat sitt ställningstagande i Aftonbladet och verkligen inte tycker att våldtäkt i en relation är en våldtäkt (och då pratar jag inte om ”gentlemannaregeln” utan om att han inte tycker att lägstastraffet för våldtäkt, 2 år, är tillämpningsbart på våldtäkt utan våld i relationer) inser jag att det krävs extremt mycket välvilja för att tolka honom som något annat än verklighetsfrånvänd på en sån nivå att han är direkt olämplig som åklagare. Jag inser också att jag är världsmästare på att bygga meningar som skulle få en tysklärare att bli lite varm och rosenkindad, om de vore formulerade på tyska.


Jag skulle inte vilja vara Rolf Hillegren efter hans extremt osmidiga citat om tilltvingat sex i relationer i SvD.

De flesta har fokuserat på det här stycket:

[…] Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust i dag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse, säger han.

Citatet i sin helhet är

– Det ska vara höga beviskrav i brottmål, även i sexbrott, säger han.

Han menar att lagen i dag har urlakat vad begreppet våldtäkt betyder.

– När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Men tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust i dag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse, säger han.

Tittar man på vad Rolf Hillegren tidigare sagt och gjort så hamnar citatet i ett lite annat ljus, och den första rasande ilska jag kände när jag läser originalcitatet svalnar snabbt.

Rolf Hillegren har aldrig varit en försvarare av rätten att våldta, eller begå sexuella övergrepp. Det han har varit motståndare till är urlakandet av det juridiska begreppet ”våldtäkt” bara för att en oinsatt opinion kräver det. Det är alltså en fråga om juridisk terminologi, och det är extremt viktigt att den har exakta definitioner.

Jag tror att varken jag, någon av läsarna eller Rolf Hillegren anser att det är okej för någon att fortsätta ha sex ifall den andra parten någon gång under tiden skulle vilja avbryta. I vardagligt tal skulle jag (och jag är säker på att Rolf, om han inte vore yrkesskadad, skulle hålla med mig) klassa det för våldtäkt. Men går vi över till juridiska termer är det en helt annan sak. Det som är ”våldtäkt” i folkmun är kanske ”sexuellt utnyttnjande” i juridiken, på samma sätt som ”mord” egentligen kan vara ”dråp” eller ”vållande till annans död”.

Jag baserar det här på följande:
2006 skrev Rolf Hillegren på SvD Brännpunkt om just det: att det fanns (och fortfarande finns) en högljudd opinion som ville få fler saker klassade som våldtäkt därför att det i allmänhetens öron låter allvarligare, utan att begrunda vilka följder det kan få:

I SvD 17/3 citeras en riksdagsman som säger: ”Vi kan inte sitta med armarna i kors och vänta på att flera 13-åringar inte ska få brotten bedömda som våldtäkt.”
På så vis! Är det verkligen rubriceringen som är det viktiga? Och är det offret som ska bestämma brottsrubriceringen?

Det är möjligt att det ger bättre offerstatus att vara våldtagen än sexuellt utnyttjad, i synnerhet i dessa tider när allt högre skadestånd döms ut. Men det är orimligt att offret ska få styra brottsrubriceringen.

Den möjligheten finns inte vid några andra brott. Den bestulne får finna sig i att vara bestulen även om han skulle anse sig vara rånad.

2006-2007 rasade en debatt om våldtäktsbegreppet och åklagarväsendet, med Christian Diesen, Madeleine Leijonhufvud (och Peter Eriksson, Miljöpartiet) på ena sidan, och åklagarväsendet och till exempel SvD på den andra. Efter att ha läst de inläggen (SvD:s ledarredaktion, inlägg 1 och inlägg 2 från Rolf Hillegren och tre andra åklagare) ser jag Rolf Hillegrens poäng: han värnar om de juridiska termerna, för en klar och tydlig definition som inte tillåter en godtycklighet som (tyvärr redan förekommer i Sverige och) som vi annars förknippar med skendemokratier och bananrepubliker.

Andra bloggares inlägg om , , , , ,

Ett tack till Bajens och AIK:s homofoba fans

Det kan inte ha undgått många att Hammarby IF och AIK officiellt skall delta i årets Prideparad. Man kan tro att det hade passat bättre för två år sedan, när temat var ”sport”, men faktum är att inget tema kunde vara mer perfekt för deras första deltagande än årets tema (”hetero”).

Tack vare, eller på grund av, fansen.

Massuppfitta mig rätt, det är inte roligt med de (i vissa fall extremt homofoba) reaktionerna från en falang av fans – men det är ett nödvändigt ont. Det är ungefär som Godwins lag, men applicerad på grupper av människor istället för på diskussioner på nätet: ju större en grupp blir, desto mer närmar sig sannnolikheten att den kommer innehålla högljudda rötägg ett.

I just det här fallet gör dessa (i de flesta fall anonyma) fans bara Hammarbys och AIK:s ställningstagande ännu starkare, tydligare och modigare.

Hammarby IF + AIK = Pride 2009
Läser man kommentarerna på Nyheter24:s artikel om just motståndet fran vissa fans mot klubbarnas deltagande i Prideparaden visas nämligen årets tema i en verklig kontext:

För att det inte finns fikus i bajens klack? Så ge mig du en bra anledning till varför vi ska gå med.

– signaturen Null ger anledningar till varför Hammarby IF inte borde gå med i Prideparaden

Vafan har homosexualitet med fotboll att göra? Inga fotbollsspelare är fikus så varför ska de engagera sig? Alla fotbollssupportrar är män som har fruar eller bara män som gillar fruntimmer så jag ser inte varför detta ska röra oss? Vi bryr väl fan inte om de väljer att måla naglarna och vara fikus hela dagarna men bry er då inte om oss och våra älskade lag.

– siganturen Fikusfanskap argumenterar mot Hammarby IF:s deltagande i Prideparaden

På samma tema:
Bajen Fans (what’s up med särskrivningen förresten?) ordforande gör ett tappert försök att klä sin motvilja i ett skrud av logiska argument: ”[…] vi inte vill associeras med ett i våra ögon sett politiskt ställningstagande utanför vårt intresseområde [vilket torde vara sport, min anm.]”

Jag hade nästan köpt hans argumentation om inte Maria Ferm pekat pa att ordföranden är naken. Bajen Fans har nämlingen aldrig opponerat sig mot moderklubbens stöttande av UNICEF, Situation Sthlm och KRIS/X-CONS. Ingen av dessa organisationer kan sägas vara ”inom intresseomradet” för varken Hammarby IF eller Bajen Fans.

På samma sätt som Kristdemokratiska politiker gärna klär sin rädsla for HBT-personer i olika grader av kvasilogiska argument, handlar alltsa även Daniel Sundqvists argument till slut om rädsla for det som ar annorlunda. Jag hade gett Daniel mycket cred om han hade vågat formulera vad det egentligen handlar om: ”Jag vet inte så mycket om HBT-personer och tycker att det är läskigt. Jag är också rädd for att hejarklackarna till de klubbar som inte ställer upp, däribland DIF, kommer att använda det här mot oss.”

Det hade gjort honom till en människa i mina ögon.

Jag fattar att det kommer att finnas små, svaga människor i DIF och Göteborgs FF och andra klubbar som använder sig av AIK:s och Hammarby IF:s ställningstagande (jag menar, om man tycker att ”Tobbes farsa har inga pengar” är en kul psykning så finns det inte mycket som är ”under bältet”). Men på samma sätt som ingen Djurgårdare med ryggrad skulle skämmas om Sverigedemokrater stod och skanderade ”ni är negerälskare allihopa för ni har negrer i ert lag” så vet jag att de intelligenta fansen till Hammarby och AIK kommer att stå med rak rygg när svaga Djurgårdsfans mässar ”Hammarby/AIK är ett böglag”.

Andras blogginlägg om , , , , , , ,

Kungahuset vs snödroppar 0 – 1

Jag snubblade över årets första vårtecken idag, ett gäng små snödroppar i Karlskrona. Det gjorde mig betydligt mer glad än nyheten att Victoria och Daniel ska gifta sig. Om vi lämnar den demokratitekniska frågan därhän, så är kungahuset mest tråkigt. Tacka vet jag det brittiska som i alla fall har en prins som är välhängd, ägnar sig åt att slicka sina kompisars bröstvårtor, klär sig som nazist på maskerader och är allmänt (med kungahusmått mätt) skandalinriktad. Nu förekommer visserligen humor kring svenska kungahuset också, är man tråkig så öppnar man för parodier typ Hey Baberiba! (deras Bernadotte-Vickan är dock inte lika rolig som deras Silvstedt-Vickan). Och vi ska icke förglömma den oavsiktliga humorn i när rojalister ser domedagen komma när adeln gifter sig med di ofrälse. (Sen tror jag inte att kungahuset behöver försvinna, så länge de håller sig med några fler skandaler. Tänk Big Brother goes Drottningholm.)

Hur som helst, så länge adeln hellre inviger köpcentra än att tala (eller ens dyka upp på) Pride så känner jag mer glädje över årets första snödroppar än över icke-nyheten att Danne och Vickan ska göra sin traditionsenliga missionärsställning legitim (med kungahusmått mätt).

Årets första vårtecken: snödroppar

Andras blogginlägg om , , , ,

Dagens citat (eller: ”Jag tycker att snö ska vara kall, men när jag tog i den frös jag”)

Jag tycker förvisso att konsten ska vara fri, utmana och ställa frågor, men den här filmen gjorde mig oerhört arg

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i DN

Andra bloggares inlägg om , , ,

Neger. Bög. Different, but same, same.

Offerkoftan är Sveriges nya nationaldräkt, ett faktum jag blev påmind om när jag för någon tid sedan fick jag en inbjudan till Facebook-gruppen ”Ursäkta, sa du NEGER?”.

Ursäkta, sa du NEGER?
Jag gick inte med.

Ur gruppens beskrivning:

Vi tolererar inte att ordet neger används. Anledning: det är kränkande då ordet hänvisar till människor med ursprung i Afrika som anses vara lägre stående människor.

[…]

Vi vill härmed klargöra vårt mål: eliminera ordet neger då vita använder det om svarta. Och MINST LIKA VIKTIGT när svarta använder det sinsemellan.

Metod: sluta använda det och reagera när andra gör det.

Jag gick inte med för att jag ser två problem med den här gruppen:
1) Den gör alla negrer en otjänst
2) Personerna bakom gruppen gör sig till representanter med tolkningsföreträde för alla negrer

Ordet ”bög” var på 80-talet minst lika negativt laddat som ordet neger kan anses vara idag. ”Bög” användes (och används än idag) som ett skällsord av vissa personer. Hade bögarna valt samma strategi så är jag övertygad om att det bara hade ökat stigmatiseringen; De som använder ett ord i nedsättande syfte får mycket vatten på sin kvarn när bögar eller negrer blir kränkta av att bli kallade just ”bög” eller ”neger”. Sticks and stones …

I min värld är det ett uttryck för den kränkthetskultur, som vi som bor i Sverige är världsbäst på (med USA som god tvåa), och som Sakine så briljant pekar ut i en ledare i Expressen. Jag blir inte kränkt av att någon använder ordet bög, så länge man inte sätter ”jävla” framför. Jag blir kränkt förbannad när någon utgår från att jag automatiskt ljuger för att jag är bög. Eller när en politiker drar likhetstecken mellan bögar och folk som begår sexuella övergrepp. Det ena konstaterar ett faktum (”Micke är bög”), medan det andra drar en nedsättande slutsats om mig som person utifrån min sexuella läggning (”Micke är mer benägen att ljuga och/eller begå sexuella övergrepp för att han är bög”).

Jag har tidigare skrivit om hur normen gömmer sig genom att inte ha ett namn. I fallet hudfärg gömmer sig normen bakom det neutrala ”vit” (”vanlig”) – som dessutom är något av en förfalskning. Vita är inte vita, vi är också färgade: beiga, skära eller svagt rosa. Normer kommer alltid att peka det som är som avvikande, och det bästa man kan göra för att avväpna det utpekandet är att omfamna det. Precis som bögarna gjort med sin avvikelse-etikett.

Sen har vi representationstanken. För att citera Hannah, den ger mig klåda i hjärnan. Jag förväntas inte kunna svara för andra skära människor bara för att jag själv är lite beige i hudtonen. Jag kan inte svara för alla killar för att jag är kille. Så fort det kommer till homosexuella så förväntas jag att kunna göra det. Samma tanke finns oavsett minoritet, tillhör du gruppen förväntas du på automatiskt veta vad alla andra individer i samma grupp tänker och känner.

De som grundat gruppen ”Ursäkta, sa du NEGER?” har tagit representantskapet ett steg längr, de har också gett sig själva tolkningsföreträde. Enligt dem blir alla svarta kränkta när någon använder ordet neger – även de som själva använder det. Varför gå ensam i din offerkofta, när du kan iklä alla andra en också?

Andras blogginlägg om , , , , , , ,

Får de vägra viga blattar också?

När det gäller äktenskapsfrågan är jag för linjen att bara införa borgerliga äktenskap, ta ifrån alla religiösa samfund vigselrätten och låta dem genomföra vilka ceremonier de vill och utesluta vilka de vill. Om de så offrar små chihuahuor medan de dansar nakna insmorda i honung och reciterar Mein Kampf baklänges så är jag fine, så länge jag slipper det.

Det förslaget som nu verkar ha landat hos regeringen formerly known as ”Alliansen” (dvs M, FP och C utan KD) innebär att trossamfunden får fortsätta diskriminera.

Att viga människor är att utöva myndighet. Att utöva myndighet och få carte blanche på att diskriminera är inte okej. Jag har en konkret fråga: Vad händer om en präst med sympatier åt SD-hållet till vägrar viga två blattar? Är det också okej?

Oavsett vad svaret på den frågan är så är det här förslaget ett typexempel på ”close, but no cigar”.

Andras blogginlägg om , ,

Libresse för homosexuella och killar med mens

Ibland känns det som om hela den så kallade HBTQ-communityn går omkring med offerkoftan i ständig beredskap. Vi har ritat en linje i sanden, en linje baserad på kunskap och upplysning, och så fort någon träder över den linjen åker koftan på och storsläggan fram. När man tillhör en minoritet – framför allt i Sverige – är man UPPLYST och FÖRDOMSFRI och kräver att alla andra ska vara detsamma, i alla fall när det gäller ens egen minoritet.

Vi tar sällan hänsyn till att många fel som begås handlar om okunskap och inte illvilja. Om man skulle applicera samma form av pedagogik på elever så skulle man skälla ut dem varje gång de svarar fel, och dumförklara dem för att de tror att de har rätt kunskap. Till slut skulle få våga svara.


Jag tänker på RFSL Ungdoms pressrelease kring Libresses utbildningsmaterial i sex och samlevnad. Maria Ferm tycker att RFSL Ungdom är helt rätt ute, liksom Trollhare.

Att Maria Ferm bara applåderar att någon pekar ut sakfelen utan att överhuvudtaget reflektera kring att det uppenbarligen finns ett tomrum i undervisningsmaterial i skolan, ett tomrum som nu fylls av kommersiella aktörer med en agenda som inte alltid är densamma som utbildningsväsendets, är i sig ett jätteproblem.

Jag skummar igenom utbildningsmaterialet och letar efter den heteronormativitet som ska genomsyra det. Materialet är huvudsakligen skrivet så att det tilltalar både killar och tjejer, vilket gör det lite svårare att vara heteronormativ. Men jämfört med det material som fortfarande används i skolorna är det en klar förbättring. Inte ”bra”, men ”bättre”. Är kritiken hårdare för att det är en kommersiell aktör som står bakom?

En annan sak jag funderar över är inkluderandet som krävs efterfrågas, speciellt från det som RFSL kallar för ”transpersoner”. Jag har arbetat som skolinformatör och pratat om homo- bi- och heterosexualitet med allt från sjätteklassare till gymnasieelever. Jag har också under sex års tid föreläst på lärarprogrammet vid Karlstads Universitet om hur man som pedagog kan arbeta med inklusion av homo- och bisexuella elever oavsett om man ska bli biologi- eller idrottslärare. Min erfarenhet är att man med ungdomar, framför allt under gymnasieåldern, behöver vara betydligt mer svart-vit, konkret och enkel i informationsförmedlingen. Mitt intryck är att man vid samtal med ungdomar inte ska blanda blanda in ”T” när man pratar ”HB” mer än nödvändigt. Begreppet ”transpersoner” är brett, och diskussionen om kön mår bäst av att få ett eget forum snarare än bli ihopklämd med frågor som rör homo- och bisexualitet. Vi kan tycka att vi har kommit långt i Sverige när det gäller tolerans gentemot homo- och bisexuella, men den som har träffat en åttondeklass och pratat om dessa frågor vet att verkligheten i en högstadieskola skiljer sig från vuxenlivet i en storstad. Frågan är fortfarande laddad, och man kan inte bara säga ”men skärp er, var inte så politiskt inkorrekta” och tro att frågan löser sig. Det sopar bara den under mattan.

För att återkomma till Libresse-materialet så finns där en hel del misstag. Trots försök att göra hela texten inkluderande har man förpassat homosexualitet till ett eget kapitel. Det är också det enda kapitlet som har en bild som är anonym, som om det skulle vara skamligt att visa ansiktet om man går hand i hand med nån av samma kön. Det är dåligt researchat, siffran 10% används för att svara på frågan ”hur många är homosexuella” trots att det inte finns något som helst vetenskapligt underlag på det. I återstående delar av texten skiner det heteronormativa greppet igenom i formuleringar som

om man är kille så kan man smeka tjejen runt slidan och klitoris tills hon får orgasm

det är inte alla tjejer som får orgasm varje gång de är med sin pojkvän

ta inte av kondomen förrän din penis har dragits ut ur din partners slida

I en formulering har könsrollsnormativitet råkat bli lite queer:

många (särskilt killar) kan också känna lust bara genom att se en attraktiv tjej på gatan eller i en tidning

Libresse har inte haft ett ont uppsåt när de har gjort det här. Det är ett halvfärdigt material som borde kollats av med någon som har koll, som Joakim Rindå (medförfattare till ”Någonstans går gränsen”) eller Maria Ahlsdotter (min kollega under Karlstad-turerna och en mycket erfaren föreläsare i ämnet homo- bi- hetero-sexualitet och ungdomar). Med tanke på RFSL Ungdoms agerande i den här frågan så förstår jag att man inte går till dem, på samma sätt som elever hellre går till den lärare som förklarar varför svaret är fel, snarare än till den som blir förbannad.

Det som är mest beklämmande med den här frågan är den som Maria Ferm missar: att ingen uppmärksammar att den svenska skolan har så dåligt material i sexualundervisning att det ens finns en marknad för ett företag som säljer mensskydd att ge ut sponsrat gratismaterial till skolor.

Förresten, en annan sak som står i materialet är: ”mängden sperma vid en utlösning är ungefär en tesked”. Min fråga utifrån mina erfarenheter är: hur jävla stora teskedar använder de som gjorde den researchen?

Andras blogginlägg om , , , , , ,

Hej RFSL Ungdom!

Jag vet att en kastad handske, en inbjudan till en konflikt som kan föras i medierna är ett bra sätt att säkerställa uppmärksamhet (och bidrag), men här är ett tips:

Om jag vore som ni så skulle jag inte börja med en pressrelease om hur misslyckad OB och Libresses satsning på utbildningsmaterial i sex och samlevnad är. Ja, det kanske innehåller en del formuleringar som inte är helt lyckade. Men i en värld där den grönrutiga Biologiboken, i vilken ”homosexualitet är en fas som går över” (ett utdrag finns här), fortfarande används, är det här det minst onda av två onda ting.

Om jag vore som er så skulle jag höra av mig till Libresse och berätta vad jag skulle vilja se ändrat. Jag är rätt säker på att de skulle visa sig tillmötesgående. Om de inte är det, så finns det någon substans att bygga pressreleasen på. Just nu framstår ni nämligen verkligen som ”RFSL Ungdom” i mina ögon: ”obstinata barnrumpor”. Det är tråkigt, för jag vet att ni kan bättre.

Bara ett tips inför framtiden.

(Nyheten hittade jag via Aqurette)

Andras blogginlägg om , , ,

Kung Carl Gustav XVI: inte så gay, men väldigt förort

Om jag skriver SKHLM, vad tänker du på då?

Det kan vara det mest krystade ordet sen DN försökte lansera ordet ”gromning”. Det låter som SKTF:s Stockholmsavdelning, men det är min barndomshood som försöker hotta upp sitt köpcentrum.

SKHLM ska tydligen uttalas ”Skärholmen”, men jag läser bara ”skämskudde”.

Anyhow, den fjärde september kommer kung Carl Gustav XVI att inviga Skämskudde Centrum. Det är vad jag kallar tydlig kommunikation mellan raderna: Ingen i kungafamiljen vill kommentera inbjudan till att tala på Pride, däremot kommer knugen gärna ut för att inviga köpcentrum i förorten. Jag tror att vi behöver höja apanaget, för nu slåss kungen om gig med stackare som kom trea i ”Sikta mot stjärnora” eller åkte ut i någon tidig delfinal av ”Idol”.

Det här kanske är en del av det obskyra arbetet att göra kungafamiljen mer mänsklig?

(Kudos till bästa Wille för tipset)

Andra bloggares inlägg om , , , , ,