Sen är det tråkigt om vanliga bloggar blir ledsna
– Lisa Bjurwald talar ut i Medievärlden om sin fadäs med att i en DN-ledare peka ut alla bloggare som en bunt hatiska särskrivare.
Andra bloggares inlägg om citat, lisa bjurwald, dn, bloggosfären
Det är inte ett yrke. Det är en livsstil.
Sen är det tråkigt om vanliga bloggar blir ledsna
– Lisa Bjurwald talar ut i Medievärlden om sin fadäs med att i en DN-ledare peka ut alla bloggare som en bunt hatiska särskrivare.
Andra bloggares inlägg om citat, lisa bjurwald, dn, bloggosfären
Det är inte bara Dexo som är tillbaka på Looking for Messiah. Numera kan du också hitta Pojkfröken där.
Andras blogginlägg om dexo, pojkfröken, looking for messiah
Reklamfeber gjorde mig uppmärksam på att Mars, som äger varumärket Snickers, återigen hamnat i blåsväder för homofobi. Förra gången var det reklamfilmen med bilmekaniker.
Den här gången handlar det om två reklamfilmer med Mr. T (känd från The A-Team):
Filmen med bilmekanikerna driver med homofoba män, inte med homosexuella. Om man ska hitta en förnedring i filmerna med Mr. T så handlar det snarare om en förnedring av kvinnor och män. Det är samma slags förnedring som idrottsrörelsen i Sverige använder sig av än idag; ”Sluta fjolla er”, ”Ni spelar som kärringar”, ”Ni beter er som en flock gamla tanter” är alla varianter på samma tema. Den här typen av jargong är trist för alla män och alla kvinnor. För alla män eftersom deras roller då definieras av vad de inte är (kvinnor). För alla kvinnor för att deras roller befästs som ”nästan, men inte helt och hållet lika bra som män”.
Personligen gillar jag Snickers-reklamen med vakten som ska stoppa streakare på fotbollsplanen.
—
På ett mer personligt plan: Ponte gjorde mig uppmärksam på att Aaron Israelsson citerar ur ”Öppet brev till alla heterosexuella” på Expressens ledarsida i pappersupplagan igår. Artikeln finns nu också online. Det känns jäkligt häftigt!
Andra bloggares inlägg om snickers, mars, homofobi, mr. T, homorelaterat, samhälle, reklam, marknadsföring, reklamfilm
När KING kom ut med sitt första nummer 2005 hade jag lite förhoppningar på tidningen. ”Äntligen ett livsstilsmagasin på svenska utan halvnakna kvinnor som heterosexuell kompensation för läsning om mode, grooming och skönhet”, tänkte jag.
Jag blev besviken på KING-konceptet redan på tredje sidan i första numret. Chefredaktören Per Nilsson outade sig i ledarspalten när han försvarade sitt modeintresse:
[…] Jag var inte bög. Jag var bara sjukligt intresserad av mode och stil. […]
Sedan dess har jag visserligen ströläst vissa nummer av KING, men det bästa sättet att definiera mitt förhållande till tidningen är med en pastisch på ett av Davids bästa citat: ”It’s straight. I don’t do straight.”
När jag för ett tag sen hörde talas om Dorian, ett livsstilsmagasin för bögar kände jag samma sak som när jag hörde om KING, lite hopp. Det var just frånvaron av ”… och lesbiska” eller ”HBT” som gav mig hopp. Killar kan inte göra flat-tidningar. Antingen är de bögar och därmed ointresserade, eller straighta och därmed fixerade.
Men det fanns några moln på tidningshimlen:
Looking for Messiah gav lite off-hand en ironisk och välförtjänt bitchslap till Dorians första omskrivning i svensk media. Det är knappast flator, bisexuella eller transpersoner som bär QX. Nu är förmodligen Benjamin Falk så smart att han fattar det, och vill inte gå i öppen konflikt med QX innan Dorian etablerat sig. Fint så.
Ett gråare moln är Benjamin Falks benämning av målgruppen:
Vår målgrupp är early adopters, gaykillar i mental ålder på 20-45.
Gaykillar är ett ängsligt ord för bögar. En ängslig chefredaktör för ett glossy livsstilsmagasin? Per Nilsson och KING all over again.
Samtidigt finns förlåtande drag, som Dorians sajt. Den är vad jag förväntar mig av en pre-lanseringssajt för ett glossy livsstilsmagasin, möjligen med untantaget att det är lite väl mycket delfinkillar som modeller. Men hey, jag är inte överdrivet kräsen. Kan jag inte få både Innocent och Ben & Jerry’s så nöjer jag mig med det ena.
Totalt sett stod Dorian på plus. Imperfekt, därför att Dorians 071-nummer-möter-Veckorevyn-inspirerade reklamfilm är lika smickrande som en outfit bestående enbart av tubsockor, foppa-tofflor och en midjeväska i brunt fejkskinn:
Hur som helst kommer tidningen ut på tisdag nästa vecka. Planerar du att besöka Pride och inte vill betala fullt pris för den så gissar jag på gratis, eller i alla fall billigare, exemplar i Pride Park.
Andras blogginlägg om king, dorian, livsstilsmagasin, per nilsson, benjamin falk, homorelaterat, gaykillar
När jag skrev rubriken till det här inlägget insåg jag att man kan ”böga till
Swedish Match utvidgar sitt Pride-deltagande genom att klä Röda Lacket i Pride-skrud. Jag tycker att initiativet är kul och en bra vidareutveckling av snustältet i Pride Park. Genomförandet känns inte helt hundra dock. Dosan ser ju ut som något 80-talet kräkts upp efter att ha druckit olikfärgade jello-shots:
Jag hoppas att de två rosa trianglarna är en medveten vink till snusande flator (flator snusar mer än bögar och bisexuella, enligt Folkhälsoinsitutet). Alternativet, att de bara passade bra in i den småepileptiska designen, är så mycket tråkigare.
Kommentarerna på Dagens Media-artikeln om Pride-snuset är heterosexuellt fantasilösa (och det, vänner, är ungefär så fantasilös man kan bli på den här sidan ”mollusk”). Första kommentaren är rolig, för visst fan skulle en Caterpillar D11 vara sjukt mycket finare i regnbågsfärger än den oändligt tråkiga vägarbetsmaskinsgula kulören:
Andras blogginlägg om swedish match, stockholm pride, snus, röda lacket, flator, homorelaterat
Jag kanske är den enda som missat att SAS numera öppet riktar sig till en ostraight målgrupp?
Hur som helst, SAS har öppet börjat rikta sig till en ostraight målgrupp. På sin webbsajt har de (länkar till) guider över gaylivet i Stockholm och Köpenhamn. Det hela ses bäst genom deras utländska sajter, som till exempel den brittiska. Kolla navigationen till vänster (via Aqurette)
För mig känns det här spontant som ett starkare (och med största sannolikhet billigare) ställningstagande än KLM:s sponsring av Stockholm Pride. Det enda man kan anmärka på är att man valt det politisk korrekta ”Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender/Transsexual” som rubrik, men i copyn används orden ”bög” respektive ”bøsse”. Det här visar på problematiken med att försöka klämma in allt som går utanför heteronormen under ett paraply.
När vi ändå är inne på flygbolag så gillar jag British Airways policy att piloterna ska vara mer personliga och mindre torra än piloterna på majoriteten av andra flygbolag. Och när vi är inne på flygbolag och personliga presentationer så är det här en av de roligaste säkerhetsgenomgångarna jag hört (och anledningen till att jag föredrar min cabin crew ostraight):
Andras blogginlägg om sas, homorelaterat, rosa pengar, flygbolag
Rubriken på det här inlägget är andra av två steg som skulle kunna förhindra Fredrick Federley från att användas som skolexempel på hur ett varumärke på ett par dagar kan gå från haussat till nedbajsat.
Låt mig analysera situationen:
Det finns få personer som är så mycket persona non grata som Fredrick Federley och Annie Johansson idag. Det unika är att besvikelsen inte kan avfärdas som politiska meningsmotståndare, då de flesta hör hemma i det blå lägret. I skrivande stund har Fredrick Federleys blogginlägg, där han deklarerar att FRA-kompromissen är ”Ett stort steg framåt”, 673 kommentarer. Det är tredubbelt fler kommentarer än Fredrick någonsin fått tidigare, och en förkrossande majoritet är besvikna, arga och ledsna personer som tidigare trott på Fredrick.
Ur Fredrick Federleys presentation på nätcommunityt Qruiser:
Är otroligt lojal med mina vänner och ställer upp på de sätt jag kan. Men vänskap bygger på förtroende och brutna sådana gör att man hamnar långt ut i de mer ovänskapliga ödemarkerna.
Det är svårt att missa ironin när denna presentation clashar med verkligheten just nu. En annan som befinner sig i samma ödemarker, utan karta och kompass, är partikollegan Annie Johansson. Även hon fått många kommentarer på sitt blogginlägg där hon gör ett tappert försök att hålla skenet uppe, samtidigt som hon försöker smita in i värmen under Camilla Lindbergs hjältegloria. Tyvärr lyckas hon inte. Tonen är inte lika hård som hos Federley, men kontentan av kommenterarna densamma.
Då har jag inte räknat med de otaliga blogginlägg de senaste dagarna, som uttrycker i stort sett samma sak: Fredrick och Annie ses som förrädare vars liberalism kan köpas för 30 silverpenningar.
Det har från olika håll gjorts försök att gjuta olja på vågorna, vilket dock inte har fungerat. Det är intressant att notera att de enda som ifrågasätter besvikelsen över JA-rösten från Federley och Johansson själva är aktiva – och därmed hoppas på en karriär – inom Centerpartiet eller CUF. De två mest framträdande är Johan Pettersson, vice förbundsordförande i CUF och Johan Lundgren, kommunkretsordförande för Centerpartiet i Linköping.
Besvikelsen är alltså påtaglig, och det värsta är att den kommer från gräsrötter i Alliansen. Jag är övertygad att en opinionsundersökning just nu skulle visa att Alliansen backat ganska kraftigt, och att Centern är det parti som tappat flest röstare. Att Centerpartiets kommunikationschef Lena Forsman försöker tysta kritiska röster som Richard Slätt (vilket för övrigt analyseras på ett bra sätt av Isobel) är bara ännu en spik i kistan för Centerpartiets liberala image. Vilken väljarbas Centerpartiet nu ska rikta sig mot är oklart. Den framgångsrika Stureplanscentern har i och med Centerpartiets – med Federley och Johansson i spetsen – agerande ingen som helst trovärdighet kvar.
Vid nästa val kommer Fredrick och Annie att vara obekväma för partiet. Jag blir inte förvånad om de innan valet ”väljer” en alternativ karriär, offiellt saknade av partiet, inofficiellt utknuffade som vore de leprasjuka. Hur Fredrick och Annie än vänder på sig har de rumpan, liksom den politiska karriären, bakom sig. Men det finns ett litet halmstrå som kan visa sig tillräckligt starkt:
Att blotta halsen fullständigt. Jag tror nämligen att människor som vågar erkänna att det blev galet och gör ett uppriktigt försök att rätta till det kan få förlåtelse hos de flesta. Det krävs mycket mod att göra så.
Steg ett: Erkänn att det här var ett av ditt livs största misstag
Erkänn att du är människa. Det funkade att sjunga ”there’s nothing here but flesh and bones” för George Michael när han hade åkt fast för att ha raggat på en polis i en publik toalett, det kommer att funka i det här fallet med. I extremt stressade situationer kan man göra misstag, och ingen tvivlar på att alla potentiella nej-sägare utsattes för stress dagarna innan omröstningen.
Steg två: Motionera om att dra tillbaka FRA-lagen
Här kan man säkert säga ”men man gör inte så, praxis är att …” och komma med invändningar över hur det fungerar i praktiken. Frågan är dock inte vad praxis är. Det är görbart, och Fredrick och Annie behöver bara sträcka ut handen till Birgitta, Camilla, Karl och några andra så har man förhoppningsvis en majoritet tillsammans med oppositionen.
Efter det här har Fredrick och Annie förmodligen ingen politisk karriär inom något av de etablerade partierna efter 2010, men det kommer de inte att ha om de fortsätter på den inslagna linjen heller. Däremot kommer de att kunna gå ut från Riksdagen med rak rygg och en stabil grund att bygga vidare på.
Till Björn på Bloggen Bengt och andra liberala centerpartister har jag bara ett råd: hitta ett nytt parti. Det kommer att dröja länge innan ”Centerpartist” och ”liberal” kommer att kunna användas i samma mening utan en negation mellan. Att påstå att man kan reformera partiet inifrån är ungefär som att tro att en förkrossande väljaropinion kan stoppa en maktfullkomlig regering.
Andras blogginlägg om lex orwell, fra-lagen, fra, fredrick federley, annie johansson, demokrati, pr, katastrofhantering
David tipsade om en bild på hur Innocent leker med copyn på sina förpackningar. Ni har väl inte missat att titta på undersidan av de plastflaskor som säljs i Sverige? Här är den senaste flaskan jag köpte:
Andras blogginlägg om innocent, copy, förpackningar
Det är ytterst sällan det hålls sådana här matcher på en arena. Uefa har en kommersiell överenskommelse med sina sponsorer och måste följa den. Man får se det här som att det gagnar svensk fotboll.
– Karl-Erik Nilsson på Svenska Fotbollsförbundet uttalar sig i Svenska Dagbladet om att fri konkurrens är överskattat; Max är okej att offra för lite McDonalds-sponsrad fotboll. Där barnporr kan användas som murbräcka för att få ett förbud mot allt möjligt, kan fotboll och sport uppenbarligen användas för att försvara allt på den här sidan folkmord. Frågan är: om man ställer fotboll och barnporr mot varandra, vilken vinner då?
Andras blogginlägg om fotboll, uefa, max, mcdonalds, karl-erik nilsson, svenska fotbollsförbundet
Nina på ”Not another planning blog” (för övrigt läsvärd om man har något som helst anknytning till reklamvärlden) skriver ett gäng vettiga tips för studenter som söker praktik på reklambyråer, men det kan lätt översättas till fler kreativa yrken.
Det är bara ett av tipsen som jag nästan, men inte helt och hållet är oense med Nina om:
5. Tänk på att det ska vara rättstavat. Kan verka som en självklarhet, men hittills har jag bara fått ett enda mail som inte har haft något språkfel. Reklambyråer består av kommunikationsexperter. Många av oss är språksnobbar/nördar och har enorma hang-ups på särskrivningar och sånt.
Inte helt och hållet oense, därför att jag fattar att det är löjligt söka praktikplats som copywriter om man har en felstavad text. Det är som att sälja sig som surrogatmamma och ha penis.
Däremot om man söker en kreativ tjänst som har med formgivning snarare än språk att göra så är jag övertygad om att man som kreativ arbetsplats förlorar kreativitetspotential genom att diskvalificera alla som inte stavar rätt.
Det är inte ovanligt att barn skriver ”duv” eller ”jur”. Barn har en fonetisk hörsel och skriver därefter. När de så småningom lär sig att det stavas ”du” och ”djur” vinner de något: att vara (någorlunda) språkligt korrekta. Samtidigt förlorar de något: sin fonetiska hörsel. Eftersom ”du” stavas just ”du” så hör de inte längre det stumma v som faktiskt följer ordet.
En formgivare behöver inte kunna stava rätt. Det är copywriterns jobb. Att kommunicera med kunden är projektledarens eller produktionsledarens jobb. Att välja kandidat till en formgivartjänst utifrån rättstavningsförmåga är som att sätta ihop ett lag till Pictionary och välja personer för deras kunskaper i Alfapet.
Till sist så kan man dessutom ta med en närliggande diskussion, den om vilken miljö som är mer kreativ: den där alla besitter samma kunskaper, eller den där kunskaperna är olika och alla gör det de är bäst på.
(För övrigt är jag en språksnobb ut i fingerspetsarna. Jag kan bli lyrisk av ord som ”offerkofta” eller ”paniktourettes”, jag skrattar åt ordvitsar och jag blir hänförd av briljant copy. Men jag är en högst medioker formgivare, och jag kan knappt rita en människa utan att det blir en huvudfoting.)
Andra bloggares inlägg om språksnobbism, kreativitet, kreativitetshämmare, reklamrelaterat