Anmärkningsvärt 10 november

  1. Mobila datatrafiken ökade 92 procent « internetstatistik.se
    Kurvan över mobil datatrafik är galen. 2006 var den nästan obefintlig, idag är den uppe i 42 000 terabyte per halvår. via @jocke
  2. 104 procent kött i korven – Mat & Dryck – www.gp.se
    Det är skrämmande när lagmakarna inte kan grundläggande matematik. Hur kan något innehålla 104% råvara?
  3. JMW Kommunikation » Ajour är inte en journalistisk revolution
    Jag vet inte om jag håller med Brit om att Ajour bara är ett exempel på klickjournalistik, det finns en hel del där som är bra. Jag tänker på Mymlans artikel om välgörenhet via nätet som är utmärkt. Dock att jag ser att en liknande artikel kunnat skrivas på DN eller SvD.Med det sagt måste jag säga att en del av Brits kritik är befogad. Samtidigt hoppas och tror jag att Ajour kan göra en hel del skillnad och nytta, och är beredd att hjälpa dem att göra just det.
  4. .SE har satt ner foten – nu ska Skatteverkets rätt att ”fiska” prövas | .SE
    Hurra för .SE! De står upp mot Skatteverket när de senare är ute och försöker hitta potentiell beskattningsgrund via .SE:s register över domäner och innehavare. Det är alltså inte frågan om namngivna domäner/innehavare där misstanke finns utan ett generellt “fiske” där man släpper ner nätet och ser vad man får upp.
  5. ”Allt värre för judar i Malmö” – Sydsvenskan
    Det är helt sjukt att så få politiker öppnar munnen kring det här. Har debatten kring Israel-Palestina blivit så infekterad att man numera inte ens vågar öppna munnen här, eller är det bara annan flathet som ligger till grund?
  6. Länkar till alla webbtjänster från 24HBC | 24 Hour Business Camp 2011
    Här är samtliga tjänster som föddes under 24 Hour Business Camp. Många är inte live än, men den här listan är något att hålla ögonen på. Några av mina favoriter är

    • Svensexa och Möhippa – kombinera med tips på vad man kan göra och enkla planeringstjänster som doodle.com och det här kommer att vara en gudasänd gåva till alla som ska ordna svensexor/möhippor
    • The Tournament Application – som Doodle.com fast för turneringar.
    • Riksdagsrösten – att enkelt kunna gå in och få en överblick på hur riksdagsledamöterna röstat, och vilka frågor de röstat i, är något som underlättar transparensen i samhället.
    • Giwagawa – Denna är ännu långt ifrån klar, men om den är så bra som jag föreställer mig (t ex inte bara saker som kan köpas online, utan även i fysiska butiker) så är det här super.
  7. Svensk mjölk är snart ett minne blott | Brännpunkt | SvD
    Arla lyckades aldrig till fullo bemöta anklagelserna som Gunnar Lindstedt förde fram i sin artikel “Den köpgalna kon” (jag skrev lite om det ur ett kommunikationsperspektiv) och nu har fusionen gått igenom. Kritiken Gunnar för fram på SvD Brännpunkt är svidande för både Konkurrensverket och Arla. Det är trist att han blandar in genmodifierad gröda i kritiken, eftersom det inte nödvändigtvis behöver vara dåligt, men i övrigt ska det bli intressant att se om Konkurrensverket och/eller Arla bemöter kritiken.
  8. Snart har vi alla fått pedofilernas blick | Brännpunkt | SvD
    Per Hagwall sätter fingret på problemet med det sluttande plan vi sitter på när det gäller barn och nakenhet, som en förlängning av Uppdrag Granskning förra veckan.
  9. Den förändrade bloggosfären – PromeMorian
    Jonas skriver intressant om förändringen i bloggosfären, och hur “länkhorande” påverkar bloggare att länka mer, men läsa mindre. Allt för att med kollektiv anstränging hamna högt upp på olika sammanfattningar. Det är här tjänster som Summify kommer in, eftersom de baseras på tips på Twitter, Facebook och (i alla fall fram till nyligen) Google Reader. Det är alltså saker som någon läst och tyckt var tillräckligt intressanta för att dela, snarare än något som man slentrianmässigt länkar till bara för att tillsammans klättra på topplista X.

Anmärkningsvärt 1 november

I denna blogg kommer ”anmärkningsvärt” bara att handla om svenska länkar. Alla länkar på engelska hamnar i min engelska blogg.

Vi börjar med Klout. I fredags kördes Stockholm Social Media Club och temat var Klout. Therese Reuterswärd, Annika Lidne, Brit Stakston och Simon Sundén diskuterade med lite ihopp från mig. En video från lunchdiskussionen finns på Disruptive Media. Är du intresserad av ämnet rekommenderas även Deepeds blogginlägg om det, liksom Jockes. Och jag har skrivit på engelska om varför jag (mestadels) gillar Klout, tillsammans med en video som går igenom ”Klout for Dummies”

Nordkoreansk historiebeskrivning – väldigt välskrivet av @beelzebjorn. Precis så här känns den politiska debatten, och det här är anledningen till att jag hellre lyssnar på politiskt icke-aktiva personer som @fredrikw, @isobelsverkstad och @elingrelsson än på aktiva politiker.

Privata strategier i sociala medier – lyssna på @britstakston när hon pratar i Vaken med P3 & P4 om personlig närvaro, integritet och strategier i sociala medier. Tänkvärt och intressant. Om du är intresserad av ämnet, läs även Fredrik Wass text där han bland annat intervjuar mig om privat vs professionellt i sociala medier.

Varför har M en medeltidsprofet i riksdagen? – Abdirizak Waberi är extremmuslim och hyser åsikter som skulle göra vilken annan politiker som helst till politisk köttfärs. Ingen vågar ta debatten med honom, är det på grund av rädsla för att bli utpekad som rasist? De uppgifter som tas fram gör honom mer obehaglig än vissa SD-politiker (och de är per definition obehagliga).

Google+ ett plus för social computing och B2B – Deeped skriver en bra analys av Google+ nya profiler för företag/varumärken och hur detta kommer att påverka. Jag tycker att analysen är bra och har inte mycket att tillägga annat än att jag är spänd på att se hur Google+ kommer att utvecklas. För min egen del har Googles omarbetning av Google Reader gjort att jag kommer att använda mig betydligt mindre av det, eftersom jag inte längre kan dela sidor/artiklar/blogginlägg om jag inte prenumererar på dessa.

Mobilreklam omsätter mer än bioreklam – Therese tipsade om detta, som är stort men inte förvånande. Mobilreklam omsätter nu mer än bioreklam.

Hittaforetagen.se / Svensk Företagslansering är bluff-företag drivna av lurendrejare

Peter Forsman på Internetsweden avslöjar fula fiskar och är rädd att de ska försöka få bort informationen genom att överbelasta hans server, på samma sätt som Svensk Företagsförening blivit utsatta för attacker sedan de börjat publicera nyheter om lurendrejarna bakom Svensk Företagslansering, hittaforetagen.se, hittaforetagen.com, allaforetagen.se, allaforetagen.com och Dinlokaladel (bland andra). Han ber om hjälp att sprida informationen.

Läs hans inlägg här, det är ett mycket imponerande gräv Peter gjort. Jag är glad att Peter jobbar på .SE, även om jag tror att polisen hade varit mer förtjänt av hans kompetens.

Om hans sajt är nere kan du se inslagen som skurkarna inte vill att du ska se på SVT Play:

SL:s nya informationsskyltar är mer än 80% reklam

UPPDATERAD Innan SL täckte av de nya digitala skärmarna som satts upp på många tunnelbanestationer var de täckta med överdrag där det stod att SL installerar ett nytt informationssystem för resenärer. Det är en intressant omskrivning för ”nya reklamskyltar”.

Tittar man på skyltarna under en minut (videon är 64 sekunder lång) ser man att det som jag skulle klassa som ”information till resenärer” är totalt cirka 11 sekunder fördelat på fyra tillfällen. Det är 83% reklam och 17% information. Då räknar jag även att visa klockslag och väderlek som ”information till resnärer”. Varje tillfälle som information visas är kortare än tre sekunder. På den tiden ska alltså personer som kanske har svårt att läsa hinna ta till sig informationen.

Intressant är att reklamfilmerna för SAS, SvD och Telia är mellan 5 och 11 sekunder långa. Reklaminslag får alltså dubbelt så mycket tid på sig som information. Här vill man inte riskera att någon missar den viktiga ”informationen”.

Som Tilde påpekar i en kommentar på Facebook: det är illa att skärmarna är synkade också. Alla visar samma information samtidigt. Hade man verkligen velat informera så hade i alla fall en av skyltarna visat informationen hela tiden.

SL vore mer rakryggade om de stod för vad det här är: ytterligare reklamplatser istället för att sälja in det som ”information till resnärer”. Jag är gissar att SL:s förklaring kommer att innebära att man skyller på en underleverantör som gjort fel.

UPPDATERING Jag har en källa (som vill vara hemlig) som avslöjar att SL:s avtal med ClearChannel (bolaget som säljer reklamplats i tunnelbanan och som finansierat skyltarna) säger att 20% av tiden får gå till information. 80% är reklamplats. SL har alltså sålt ut tunnelbanestationerna och skapat ett visuellt brus för att öka annonsintäkterna, inte för att informera.

AXE gör rasistisk och homofob reklam i Australien

När varumärken och byråer använder sig av storytelling, och använder sig av konsumenten som huvudperson, behöver de fundera ett par varv extra. Annars kan de få till en kampanj som Lynx i Australien [Lynx är vad AXE heter i UK/Australien], som berättar för homosexuella att de blir straighta i framtiden, och för svarta att de blir vita.

I dessa dagar är det många varumärken som jagar sätt att engagera användare och konsumenter via digitala medier. Att berätta användarens historia där ens produkt eller varumärke finns med är ett av knepen, och Facebook är ett utmärkt verktyg för detta: om användaren ger dig tillåtelse finns där massor med data som du kan lägga in i historien för att göra den personlig.

Det är vad Lynx i Australien gjort. De har skapat en kampanjsajt som bygger på en referens till teorin att världen enligt Mayakalendern ska gå under 2012. Som konsument behöver du inte vara orolig, eftersom Lynx kan berätta hur ditt liv kommer att te sig i det fall att du inte hinner uppleva det på grund av världens undergång.

Här är en snabbversion av en av versionerna från kampanjen (den är inte värd tiden det tar att ladda den, och de andra versionerna jag sett är ungefär lika spännande):

Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Det första som händer är att du ombeds ge tillåtelse att använda personlig data från ditt Facebook-konto. Du får välja en bild på dig som ska användas i videon, och sedan läser applikationen in ditt Facebookflöde och skapar filmen.

 

Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Filmen går i grunden ut på att du får massa lättklädda tjejer för att du blir framgångsrik på något.

 

Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Du väljer uppenbarligen ut en blondin som du gifter dig med.
Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
... men hon blåser dig på pengarna, och du blir även lämnad av en brunett (relation till henne är oklar)
Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Det går utför. Du blir av med alla dina Facebook-vänner. Tjejer är uppenbarligen golddiggers allihopa och var bara intresserade av dina pengar. Du hamnar till slut i fängelse och tappar så klart tvålen (hö hö)
Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Plötsligt dyker några tjejer som fortfarande gillar dig upp (de är dock inte dina Facebookvänner). Så mycket att det blir catfight när de besöker dig.
Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Du kommer ut från fängelset och blir överkörd av en buss. THE END.

Uppenbarligen är jag heterosexuell i framtiden. Som tur är är jag redan vit, för hade jag haft något annat etniskt ursprung så hade jag också blivit vit i framtiden (det finns dock svarta tjejer som är villiga i Lynx/AXE värld). Antagandet här är att ingen väl kan ta illa upp att bli tagen för det (i västvärlden) finaste man kan vara: en ung, viril, vit man?! (Det finns detaljer som utesluter att det skulle kunna vara en lesbisk tjej som är huvudperson, som till exempel nedan:)

Screenshot från Lynx (AXE) kampanj Fastlife
Det är svårt att anta att huvudpersonen skulle vara en kvinna när de villiga babesen uppenbarligen vill ha barn med honom.

Jag gissar också att ett av försvarsargumenten kommer vara ”meh, har du ingen humor eller?”. Med glimten i ögat och lite höhö-humor kan man komma undan med det mesta på den här sidan mord och pedofili.

Så här: I grund och botten är det en töntig och harmlös kampanj som saknar finess. Men det uppstår ett problem när Lynx/AXE använder min data och mina bilder för att berätta något de påstår är min framtida historia. Helt plötsligt blir det personligt, de tar sig rätten att göra antaganden om mitt kön, min hudfärg och min sexuella läggning.

Det finns ett engelskt talesätt som passar här: ”Don’t assume, it makes an ass out of u and me”. Varumärken och byråer som jobbar med snävt definierade målgrupper kommer att behöva fundera på hur de undviker att falla i dessa fällor. I det här fallet skyller man på ”budgetbrist” att man inte hade en version som täckte in fler scenarion. Det må vara hänt att man inte hade mer budget för kampanjen, men om man ska berätta någon annans historia med personens data behöver man i såna fall också berätta om dessa antaganden: ”We assume you’re a straight, white twenty-something guy when we make the movie about you” hade varit utmärkt att skriva på första sidan. Effekten hade varligt ärlighet och transparens: ”be honest”. Huruvida det är ”good shit” hade jag då låtit målgruppen avgöra.

(Jag har tidigare ganska frekvent använt mig av AXE produkter, eftersom de i Sverige är långt ifrån det sexistiska varumärke de är i UK och Australien – men genom att stötta dem i Sverige stöttar jag även denna skit eftersom det i grund och botten är samma manual och filosofi som driver varumärket. Det kommer jag att upphöra med. Det är ett annat problem för globala varumärken: det som tidigare var lokala kampanjer påverkar nu personer i andra länder.)

Anmärkningsvärt 1 oktober 2011

  1. Column: Women need men to set records? Yes, and no – trackandfield – ESPN
    – JÄMSTÄLLDHET, MARATON Kvinnligt världsrekord i maraton stryks för att hon sprang med män. Det är sinnessjukt med tanke på att maraton är en gren där kvinnor och män nästan alltid tävlar tillsammans. Det innebär att män kan sätta världsrekord i alla maratonlopp, kvinnor bara i maratonlopp med endast kvinnor. Sportvärlden upphör aldrig att förvåna med sin otidsenliga syn på kön.

     

  2. Google Plus Traffic Went Up 1269% Last Week
    – Det stora här är inte att trafiken till G+ ökat 1269%, utan att man nu kan dela cirklar. Tvåvägsfilter är framtiden.

     

  3. Emotional Bag Check
    – INTERAKTION, KÄNSLOR Det här är en briljant tjänst. Skriv om dina problem och lätta hjärtat, eller läs om någon annans problem och skicka dem en sång som skulle hjälpa dig i den situationen. Det blir ett kort, genuint möte med en vän du ännu inte träffat. Jag älskar den här idén.

     

  4. Inga fjärilar för tuffa pojkar | Port Freedom
    – KÖN, UPPFOSTRAN Malin skriver om en händelse i en affär när en pappa i ett försök att vara snäll ger sin son en mental örfil. Tänkvärt. Synd att denna pappa förmodligen inte kommer att läsa texten.

     

  5. Vad är egentligen genuspedagogik? Och varför är så många emot det? – Hanna Fridén at Hanna Fridén
    – JÄMSTÄLLDHET Hanna Fridén reder ut begreppet genuspedagogik och förklarar varför det innebär valfrihet och ännu fler skalor på den färgpalett som befolkningen utgör, snarare än den gråtrista avsexualiserade individ som motståndarna alltid pratar om. Så bra!

     

  6. En man med ett skägg. – Dom kallar oss kristofobiker. – Djungeltrumman.se
    – ALUMA, LIVETS ORD Oavsett om missat att Aluma (tidning i Malmö som liknar Situation Stockholm) fått en ansvarig utgivare som tidigare varit marknadschef på Livets Ord, och att stora delar av deras säljarkår och skribenter lämnat dem för Faktum (som från början var Göteborgsbaserad, men nu också får en Malmöupplaga och som leds av briljante Aaron Israelsson) så är det här riktigt bra läsning om anledningen varför.

     

  7. Är ditt varumärke en åldrande rockstjärna eller en populär gäst på cocktailpartyt? | www.berghs.se
    – FÖRELÄSNING, DIGITALA MEDIER Här är en timmes föreläsning av mig om digitala medier. Det är en bra intro för personer som inte riktigt förstår förändringen som digitalt innebär. Föreläsningen är på engelska.

     

  8. Jämförelse av 8 bevakningsverktyg för sociala medier | Sociala medier för beslutsfattare
    – SOCIALA MEDIER, OMVÄRLDSBEVAKNING Intressant genomgång av åtta verktyg som hjälper dig övervaka ett företag eller ett varumärke i digitala medier. Jag saknar SMM från PR Newswire, som jag tycker slår Meltwater Buzz med hästlängder. PR Newswire har dessutom Michael Pranikoff som huvudansvarig för sociala medier och när jag lyssnade på hans föredrag om sociala medier gillade jag hans resonemang (som går helt i linje md det jag förespråkar). Meltwater Buzz har mig veterligen ingen sån person, i alla fall ingen som lyckats vinna mitt förtroende lika snabbt som Pranikoff.Ett företag som är med är Connycom. Vi använder det och det är riktigt bra. Jag gillar gänget bakom, de är alerta och på och utvecklar det hela tiden. De har möjlighet att springa i cirklar kring många av jättarna. Jag rekommenderar dem varmt. Även Lissly är bra när jag har kollat på det.

     

  9. Why Facebook’s new Open Graph makes us all part of the web underclass | Technology | guardian.co.uk
    – FACEBOOK, SOCIALA NÄTVERK En dos kritik mot gratis sociala nätverk i allmänhet och Facebook i synnerhet. Det finns punkter jag inte håller med om, till exempel haltar liknelsen om ”husägare” vs ”hyresgäst” och jag skulle vilja påstå att det inte är ”valfritt” att som företag ha en digital närvaro. Som helhet är det dock intressant och läsvärt! (via Peter Bengtsson)

     

  10. Flöden, kvitter och statusuppdateringar – en guide om omvärldsbevakning
    – (PDF-länk) OMVÄRLDSBEVAKNING Jag gillar det .SE gör, och här har de släppt en guide till omvärldsbevakning på 68 matnyttiga sidor. För den som är riktigt vass är det en intressant påminnelse, för den som inte riktigt har koll är det en guldgruva.

     

  11. #spotify i klorna på facebook « mymlan
    – FACEBOOK, SPOTIFY Spotify kan nu bara skaffas av dem som har ett Facebook-konto. Det går inte att få Spotify utan Facebook. Eller i andra ord: Facebook säger ”bend over, bitch” och Spotify säger ”yes sir! how far should I bend?”

     

  12. Scripting News: Facebook is scaring me
    – FACEBOOK, PRIVACY Jag gillar verkligen Facebooks nya innovation kring tidslinje istället för gamla profilen. Men de är långt ifrån hemma på integritetsfronten. I princip varje sak som Facebook rullar ut innebär nya övergrepp på intet ont anande personer. Den här gången känns det sådär.

     

  13. Nik Cubrilovic Blog – Logging out of Facebook is not enough
    – FACEBOOK, PRIVACY Det här är allvarligt – Facebook sparar en möjlighet att spåra dig även när du loggar ut från deras sajt. De ändrar i princip bara den kaka som du har på hårddisken så att du återigen måste ange lösenordet för att komma in på deras sajt, men de kan fortfarande spåra din aktivitet på nätet.

     

  14. 8 tips for writing press releases that journalists (and bloggers) read | Articles
    – PR En sansad och matnyttig lista över grejer att tänka på när man skriver pressreleaser. Jag skulle vilja lägga till en sak: håll rubriken under 80 tecken för att ge plats för länk och RT så att den kan spridas på twitter, och skicka aldrig som PDF. Jag vet inte hur det är med journalister, men bloggare skiter totalt i att du är nöjd med att PDF:en håller din grafiska profil. Ett extra klick och en extra nedladdning för att öppna en PDF är som att installera ett dörrpar efter dörren till din butik bara för att du tycker att det är snyggt.

     

  15. ASAI Ban ISPCC’s ’I Can’t Wait Until I Grow Up’ because the abuser is a man | adland.tv
    – BARNMISSHANDEL, REKLAM Det här är udda. Reklamfilmen i det här inlägget är den bästa jag sett mot barnmisshandel. Det är ett riktigt bra stycke storytelling som det är omöjligt att värja sig mot känslomässigt. Nu stoppas den på Irland tack var Pär Ström-logik. Jag kan bara hoppas att den vinner än mer uppmärksamhet, vilket reklamfilmer som förbjuds brukar göra.

IFTTT – som silvertejp för den sociala webben

Att försöka förklara vissa fenomen som koncept är ofta bökigt. Jag tror att alla är medvetna om hur bra silvertejp kan vara att ha vid rätt tillfälle. Samtidigt, om jag ger dig en rulle silvertejp och säger ”gör något med den” så kommer du att undra ”eh, jag kan göra massor, men varför?”. Istället är det enklare att förklara med praktiska exempel:

Saknar du barnstol (eller barnvakt)? Silvertejplösningen:

Barnstol/barnvakt i silvertejp
Barnstol/barnvakt i silvertejp

Har du ingen plånbok? Här är en i silvertjep:

Plånbok i silvertejp
Plånbok i silvertejp

Varför inte en silvertejpsoffa?

Soffa i silvertejp
Soffa i silvertejp

Är du verkligt avancerad kan du till och med skapa hela dräkter i silvertejp (bilden lånad från My Disguises):

Dräkter i silvertejp
Dräkter i silvertejp

Precis så är det med IFTTT, sociala mediers motsvarighet till silvertejp. IFTTT står för ”If this, then that”. Med denna tjänst kan du sy ihop en massa andra tjänster. Låt mig visa storheten med ett exempel. De tjänster som idag finns tillgängliga att silvertejpa ihop med IFTTT är:

Tjänster tillgängliga att silvertejpa ihop via IFTTT
Tjänster tillgängliga att silvertejpa ihop via IFTTT

Jag är rätt duktig på att favoritmarkera tweets som jag vill hitta igen, eller som jag vill läsa framöver. Fördelen med favoritmarkeringen är att det inte spelar roll var jag läser tweeten (i iPhone-appen, i Tweetdeck, eller via webbgränssnittet). Nackdelen är att jag sällan kollar mina favoriter. Däremot kollar jag alltid min mail. Här kommer IFTTT till användning:

Skapa ett recept på IFTTT, steg 1
Jag börjar med att skapa ett nytt recept. Jag klickar på "this" för att berätta vad den är som ska hända för att receptet ska utföras.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 2
Jag väljer av alla tjänster jag kopplat upp. I det här fallet klickar jag på Twitter.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 3
Här kan jag välja bland en massa saker jag kan göra på Twitter för att trigga igång händelsekedjan. Jag vill ju jobba med favoritmarkerade tweets så jag väljer "New favorite tweet"

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 4
I vissa fall kan jag fylla i andra kriterier. I mitt "skapa ett blogginlägg från Instragram"-recept anger jag till exempel en etikett som triggar händelsekedjan, då jag inte vill att alla bilder ska upp i bloggen. Det finns inga ytterligare val för favoritmarkerade tweets så det är bara att gå vidare.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 5
Första halvan är klar: "If twitter then ...". Nu är det dags att välja vad som ska hända härnäst.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 6
Återigen får jag välja mellan alla tjänster som jag har kopplat upp. Den här gången väljer jag email.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 7
E-post har bara en "action": send me an e-mail. Det är vad jag väljer för att gå vidare.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 8
Nu är det dags att välja vad som ska stå i mailet. Jag kan fylla i egen text, vilket jag gjort i ärenderaden. I själva mailet vill jag ha saker från Twitter, och jag behöver inte kunna något - jag väljer helt enkelt från rullgardinsmenyn. I det här fallet vill jag ha själva texten i tweeten, och från vem den kommer.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 9
Allt som återstår nu är att döpa receptet till något.

 

Skapa ett recept på IFTTT, steg 10
När receptet är klart ser det ut så här. Nu behöver jag inte göra något mer, och varje gång jag favoritmarkerar en tweet hamnar den i min mailbox.

 

Det här är ett av de simplaste recepten. Mina andra recept är att alla mina Instagram-bilder läggs till ett specifikt Instagram-album på Facebook (eftersom Instagram-appen bara postar till ”Wall photos”) och ett recept som gör att när jag tar en bild med Instagram och taggar den med #instablog så skapas automatiskt ett blogginlägg här i bloggen med det. Så här ser det ut.

Det finns en lista över andras recept, några favoriter som jag har hittat är

Det här är en helt bögisk tjänst som har väldigt mycket potential. Det jag saknar i den handlar mer om nationella gränser: jag saknar framför allt möjligheten för SMS och telefonsamtal om man inte har ett amerikanskt telefonnummer. Det skulle vara trevligt att få ett SMS på morgonen om det riskerar att regna under dagen, så att jag kan ta med paraplyet.

Ett varningens ord dock: tänk på att du kan automatisera för mycket. Personligen skulle jag inte automatisera saker som interagerar med andra människor, till exempel automatiska DM till personer som börjar följa mig på Twitter. Det handlar om att underlätta flöden, inte om att robotisera kommunikation.

Tipsa gärna om bra recept som du kommer på eller snubblar över!

Anmärkningsvärt 24 September 2011

  1. The evolution of the web
    – WEBB, HISTORIA, INFOGRAFIK Intressant visualisering över webbens historia, när tekniker utvecklats och screenshots från webbläsare (från Mosaic of framåt). Nostalgitripp!
  2.  

  3. GOP Debate Crowd Boos Gay Soldier Serving in Iraq: VIDEO |Gay News|Gay Blog Towleroad
    – HBT, USA Amerikansk homosexuell soldat får ställa frågan till republikansk politiker hos FOX. Publiken buar åt soldaten, politikern svarar att man kommer vilja ta tillbaka DADT. Att vara homosexuell republikan är lite som att vara svart ku-klux-klan-medlem. (Via @aqurette)
  4.  

  5. Hotels: What are the most unique hotels in the world? – Quora
    – HOTELL Om du någonsin undrat vad Quora är bra för, läs i så fall det (framröstat) bästa svaret på frågan på de mest unika hotellen i världen. Helt fantastiskt. Jag skulle vilja bo i flera av dem, framför allt det tyska som ser ut att vara upp och ner och det i byggkranen!
  6.  

  7. The Evolution of Video Game Controllers | Visual.ly
    – TEVESPEL Spännande och pedagogisk visualisering av tevespelskontrollens utveckling. Mycket nostalgi, men också bra om man behöver göra research.
  8.  

  9. How many photos have ever been taken? | 1000memories
    – FOTOGRAFIER, FACEBOOK Intressanta fakta om fotografier. Det är helt sjukt att äldsta fotografiet är långt över 100 år gammalt, och vi har haft stillbildskameror ett bra tag – ändå uppskattas 10% av världens alla foton är tagna de senaste 12 månaderna. Och Facebook är världens största fotobibibliotek, större än Flickr och amerikanska kongressens fotobibliotek. Tillsammans. I kubik.
  10.  

  11. Deepedition DigitalPR » Facebook Timeline integrerar ditt liv online
    – FACEBOOK, INFOSFÄREN Facebook kommer att ta ett jättekliv mot att bli mer än en sajt (vilket de varit länge, men transparent för många användare). Deeped skriver en bra sammanfattning om det.
  12.  

  13. Enabling Bling – YouTube
    – MARKNADSFÖRING, DANMARK, SKÄMSKUDDE Alltså det här är så danskt. Och inte på ett bra sätt. Allt som saknas är Pia Kjaersgaard och Tivoli så är det en perfekt beskrivning av det danska lynnet.
  14.  

  15. Bara framtidstron var bättre förr – Metro
    – SAMTIDSSPANING Johan Norberg är ofta helt briljant, så även i denna krönika om varför ”det var bättre förr”. Jag blir påmind om Johans bok ”Fragment och argument” som ligger hemma och väntar på läsning. Dags att ta tag i den, med tanke på hur mycket jag njöt av denna text.
  16.  

  17. Olof Petersson
    – FORSKNING, SAMHÄLLSDEBATT och där förlorade SNS hela sin trovärdighet. Vilken forskare värd namnet skulle nu vilja börja jobba för dem? Det är lite som scientologernas ”forskning”, eller homeopaternas: det finns en underliggande agenda och resultaten får inte strida mot den.
  18.  

  19. Dags att utveckla en egen mobilapp. Eller..? | The Brand-Man
    – MOBILER, APPAR Det här är väldigt läsvärt, om mobilanvändning ur ett antropologiskt perspektiv. Det är utmärkt underlag när du får förslag för appar från säljare t ex. Funkar appen i någon av de kontexter som vi använder mobilen för?
  20.  

  21. Duktig flicka: När prestationskraven går över styr – forskning.se
    – LEDARSKAP, HÄLSA Avhandling om stressrelaterade sjukdomar som depression och ångest. Att engagerade och prestationsinriktade individer får stöd av sina chefer är en viktig komponent.
  22.  

  23. Bröllop både förenar och skiljer – forskning.se
    – JÄMSTÄLLDHET, BRÖLLOP Den här avhandlingen om giftemål och hur de är ett avsteg från den jämställdhetssträvan som normalt präglar paren verkar riktigt intressant. Det finns mycket föreställningar kring bröllop, och många av traditionerna bygger fortfarande på ett samhälle vi i de flesta andra avseenden lämnat bakom oss.
  24.  

  25. Kinapuffspecial | Samina UA Lindström
    – KINAPUFFAR, RASISM Jag förstår inte alls upprördheten hos dem som reagerade på att Fazer tar bort den stereotypa kinesen på förpackningen. Samina beskriver det bra. (Relaterat: jag tyckte att Centrum för Antirasisms kampanj mot Nogger Black var helt överdriven och inte alls relevant i det här sammanhanget). Ännu har ingen kommit med bra argument för varför Fazers agerande är fel.
  26.  

  27. Telling my dad that I am gay-LIVE – YouTube
    – DADT, HBT Video med amerikansk soldat som kommer ut för sin pappa. Väldigt fint och inspirerande för dem som ännu inte vågat. Killen har dokumenterat sin komma ut-process i armén på Youtube, och de andra filmerna är också sevärda.
  28.  

  29. Hyr spel | Få spel direkt hem i brevlådan – LOVEFiLM
    – TEVESPEL Lovefilm har en bra bit kvar innan de blir Netflix (och om Netflix någonsin kommer till Europa bör Lovefilm bäva, Netflix nättjänst är riktigt jävla skitbra) men det här är en bra idé: uthyrning av spel till Xbox 360, Wii och PS3.Intressant är också att Lovefilm skriver att ”obegränsad streaming” ingår i vissa av deras paket. Såvitt jag kan se har de inte streamade tjänster än, men det verkar som om de ligger i startgroparna för det. Just grejen med Netflix är att man kan se teveserier och filmer online och slippa skivorna och postandet. När det gäller hyra av tevespel verkar också danska http://www.oneplays.comvara billigare och bättre än Lovefilm (tipstack @chrishka)
  30.  

  31. Enorm skillnad på att delta i, och att utnyttja den sociala webben
    – SOCIALA MEDIER @nikkelin levererar en briljant analys av Ledaranas misslyckande med att marknadsföra sin (annars snygga) kampanj. Det är verkligen skillnad på att delta i, och att utnyttja den sociala webben: ett konkret exempel är kommunikationschefer som använder den gamla tekniken ”e-post” för att be folk med inflytande att få spridning i sociala medier för sina grejer.
  32.  

  33. Sol-och-vårad av Apoteket Lurifax – Ann-Charlotte Marteus – Expressen.se
    – SAMHÄLLE Jag är socialliberal, men den blinda tilltro vissa visar till att marknadskrafterna kommer att lösa alla problem blir för mig helt främmande i såna här fall. Apoteksavregleringen innebär tuggumifierade apotek som säljer skönhetstuggummi (!), inte större tillgänglighet i förorten.
  34.  

  35. improving service | Tom Fishburne: Marketoonist
    – HUMOR, AFFÄRSMODELLER Insikter i hur gamla storföretag (inte) fungerar i dagens klimat levererade i serieformat.
  36.  

  37. Review In Haiku – X-Men: First Class
    – FILM, RECENSIONER Bästa filmrecensionerna ever: i haikuform. Enkelt och riktigt effektivt när det blir välskrivet som t ex denna recension av X-Men: First Class.
  38.  

  39. Inovio Pharmaceuticals’ PENNVAX(TM)-G Global HIV Vaccine Plus MVA Boost Achieves 100% Antigen-Specific T-Cell Immune Responses in Interim Phase I Data – MarketWatch
    – HIV, VACCIN Det här är mycket lovande. Det ser ut som om Inovio, ett företag som jobbar med vaccin har lyckats att ta fram ett fungerande HIV-vaccin.

Facebook visar delningar för sidadministratörer

Facebook rullar ut många ändringar nu. De flesta sker för privatanvändare, och du har säkert märkt många. Här är ett urval av mina favoriter:

  • det går nu att använda sig av listor för att filtrera vem som får dina uppdateringar och vad du ser i ditt flöde – till exempel får man se all aktivitet från personer som markeras som ”close friends”, även om den aktiviteten inte berör dig
  • den blå toppen är ”sticky” och följer med när du bläddrar nedåt – du behöver inte längre bläddra till toppen för att se om du fått några notifieringar
  • du kan välja vilka uppdateringar du ser från vilka vänner  – du behöver inte längre välja att dölja någon som gör massor av uppdateringar, du kan istället välja att se färre uppdateringar från personen

Men det här inlägget handlar om Facebook Pages: nu ser du som sidadministratör när någon delar ditt innehåll:

Facebook visar nu delningar för sidadministratörer
Facebook visar nu delningar för sidadministratörer (till höger om antalet kommentarer)

Det är intressant och lika relevant som kommentarer och ”gillningar”.

Det som är intressant är hur snabbt Facebook rullar ut dessa ändringar. Tidigare har Facebook haft strategin att smyga in ändringar pö om pö för att undvika det som närmast är en naturlag: förändringar får folk att klaga. Genom att göra många små förändringar blir folk inte lika uppretade, även om resultatet blir detsamma (vilket i sig säger en del om vår motvilja mot förändringar) – men nu har man alltså frångått det. Jag gissar att Facebook blivit stressade av konkurrensen från Google+ och Twitter. Frågan är om det är klokt att rulla ut så många ändringar, eftersom användare som känner ”åh, nu måste jag ändå lära om allt” kanske knuffas över till andra tjänster istället.

Arla vs Veckans Affärer: handfasta lärdomar om PR och sociala medier

Sociala medier har förändrat många branscher. Inte minst PR, där det idag krävs ett helt annat typ av engagemang och nätverk och en helt ny approach. Mejerijätten Arlas senaste fall är ett praktexempel:

1 september publicerar Veckans Affärer artikeln ”Den köpgalna kon”. Det är en gedigen text som är allt annat än smickrande för Arla.

Arla skrev genast ett svar på detta. Det är en klassisk PR-text undertecknad av ordföranden, koncernchefen och Sverigechefen på Arlas egen sajt.

Innan sociala medier hade sagan varit all här, men den 8 september händer något. Artikeln på Veckans Affärer får nytt liv när den börjar spridas på Twitter. Tittar man på statistiken på en av de mest populära URL-förkortarna, bitly.com så ser man att länken klickas mer en vecka efter publicering, än på publiceringsdatumet.

Bitly-statistik för Veckans Affärers artikel om Arla
Bitly-statistik för Veckans Affärers artikel om Arla (klicka på bilden för att komma till statistiksidan)

Arla försöker få spridning på sitt svar. Bland annat twittrar de ut länken till sitt svar till alla som de sett twittra om Veckans Affärers artikel:

[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/arlasverige/status/114297976356220928″]

Tyvärr går det inte alls lika bra för dem. Tittar vi på statistiken för Arlas egen länk (som även den använder sig av URL-förkortaren bitly.com) ser det ut så här:

Bitly.com-statistik för Arlas svar på Veckans Affärers artikel
Bitly.com-statistik för Arlas svar på Veckans Affärers artikel (klicka på bilden för att komma direkt till statistiksidan)

Arla lyckas nå drygt en tiondel så många som artikeln till Veckans Affärer. Statistiken ser liknande ut även när man tittar på andra verktyg som Sharedcount, som räknar delningar på Facebook, Twitter och LinkedIn bland annat:

Sharedcount.com om Veckans Affärers artikel vs Arlas svar
Sharedcount.com om Veckans Affärers artikel vs Arlas svar

Tittar vi på Topsy, som gör lite mer analyser är det än mer deprimerande för Arlas räkning: Topsy om Veckans Affärer-artikeln respektive om Arlas svar.

Bortsett från att Arla med stor sannolikhet bryter mot grundregeln i det nya affärsklimatet: ”be honest and do good shit” (antagandet baserar jag på att deras svar är mest luft och rosa fluff) finns ett annat problem:

Arla har inget nätverk och därmed ingen trovärdighet i sociala medier.  Att återuppväcka ett hälften avsomnat Twitterkonto för att sprida en PR-text skriven av det gamla gardet är inte att använda sig av sociala medier. Min reaktion i ett annat forum på Arlas svar var:

Arla har ett problem med trovärdigheten. Ett traditionellt svar från en traditionell PR-avdelning kommer generellt ha lägre trovärdighet än en journalistisk text, oavsett vilka sociala medier den första sprids igenom. Arla borde nu underhålla publiken med roliga skämt istället för att skicka ut ett pressmeddelande som på ett långt och omständligt sätt säger ”vi är faktiskt jätteroliga”

Det Arla hade behövt göra är att bygga upp ett nätverk av medlemmar som gillar dem och som är aktiva i sociala medier. Då hade de aldrig själva behövt försvara sig, istället hade dessa personer kunnat göra det. Det är alltid mer trovärdigt när tio andra säger ”Micke är snäll” än om jag själv skriver det. Det här hade varit mest effektivt i det här fallet, eftersom Veckans Affärer är en journalistisk produkt och dessa åtnjuter oftast större förtroende än en PR-avdelning. Tyvärr är det för sent när det händer, du måste börja bygga ditt nätverk långt innan du behöver det.

Det andra alternativet är att agera på det sätt som man anser sig vara. Att säga ”oj, är det det här ni tror om oss?” istället för det offerkoftedoftande ”Veckans Affärer skriver felaktigheter om oss” (framför allt när man inte lyckas bemöta majoriteten av kritiken i artikeln). Det här kostar både i form av pengar och arbetstid, och kräver att beslutsfattare i organisationen förstår vad transparens betyder idag. Kort sagt: agera schyst och låt andra berätta historien om hur schyst du agerar. Genom att bjuda in, vara transparent och agera schyst börjar du också bygga det nätverk du hade behövt.

Rekommenderad läsning om du tyckte att det här var intressant: ”The greatest customer service story ever told