Anmärkningsvärt 1 oktober 2011

  1. Column: Women need men to set records? Yes, and no – trackandfield – ESPN
    – JÄMSTÄLLDHET, MARATON Kvinnligt världsrekord i maraton stryks för att hon sprang med män. Det är sinnessjukt med tanke på att maraton är en gren där kvinnor och män nästan alltid tävlar tillsammans. Det innebär att män kan sätta världsrekord i alla maratonlopp, kvinnor bara i maratonlopp med endast kvinnor. Sportvärlden upphör aldrig att förvåna med sin otidsenliga syn på kön.

     

  2. Google Plus Traffic Went Up 1269% Last Week
    – Det stora här är inte att trafiken till G+ ökat 1269%, utan att man nu kan dela cirklar. Tvåvägsfilter är framtiden.

     

  3. Emotional Bag Check
    – INTERAKTION, KÄNSLOR Det här är en briljant tjänst. Skriv om dina problem och lätta hjärtat, eller läs om någon annans problem och skicka dem en sång som skulle hjälpa dig i den situationen. Det blir ett kort, genuint möte med en vän du ännu inte träffat. Jag älskar den här idén.

     

  4. Inga fjärilar för tuffa pojkar | Port Freedom
    – KÖN, UPPFOSTRAN Malin skriver om en händelse i en affär när en pappa i ett försök att vara snäll ger sin son en mental örfil. Tänkvärt. Synd att denna pappa förmodligen inte kommer att läsa texten.

     

  5. Vad är egentligen genuspedagogik? Och varför är så många emot det? – Hanna Fridén at Hanna Fridén
    – JÄMSTÄLLDHET Hanna Fridén reder ut begreppet genuspedagogik och förklarar varför det innebär valfrihet och ännu fler skalor på den färgpalett som befolkningen utgör, snarare än den gråtrista avsexualiserade individ som motståndarna alltid pratar om. Så bra!

     

  6. En man med ett skägg. – Dom kallar oss kristofobiker. – Djungeltrumman.se
    – ALUMA, LIVETS ORD Oavsett om missat att Aluma (tidning i Malmö som liknar Situation Stockholm) fått en ansvarig utgivare som tidigare varit marknadschef på Livets Ord, och att stora delar av deras säljarkår och skribenter lämnat dem för Faktum (som från början var Göteborgsbaserad, men nu också får en Malmöupplaga och som leds av briljante Aaron Israelsson) så är det här riktigt bra läsning om anledningen varför.

     

  7. Är ditt varumärke en åldrande rockstjärna eller en populär gäst på cocktailpartyt? | www.berghs.se
    – FÖRELÄSNING, DIGITALA MEDIER Här är en timmes föreläsning av mig om digitala medier. Det är en bra intro för personer som inte riktigt förstår förändringen som digitalt innebär. Föreläsningen är på engelska.

     

  8. Jämförelse av 8 bevakningsverktyg för sociala medier | Sociala medier för beslutsfattare
    – SOCIALA MEDIER, OMVÄRLDSBEVAKNING Intressant genomgång av åtta verktyg som hjälper dig övervaka ett företag eller ett varumärke i digitala medier. Jag saknar SMM från PR Newswire, som jag tycker slår Meltwater Buzz med hästlängder. PR Newswire har dessutom Michael Pranikoff som huvudansvarig för sociala medier och när jag lyssnade på hans föredrag om sociala medier gillade jag hans resonemang (som går helt i linje md det jag förespråkar). Meltwater Buzz har mig veterligen ingen sån person, i alla fall ingen som lyckats vinna mitt förtroende lika snabbt som Pranikoff.Ett företag som är med är Connycom. Vi använder det och det är riktigt bra. Jag gillar gänget bakom, de är alerta och på och utvecklar det hela tiden. De har möjlighet att springa i cirklar kring många av jättarna. Jag rekommenderar dem varmt. Även Lissly är bra när jag har kollat på det.

     

  9. Why Facebook’s new Open Graph makes us all part of the web underclass | Technology | guardian.co.uk
    – FACEBOOK, SOCIALA NÄTVERK En dos kritik mot gratis sociala nätverk i allmänhet och Facebook i synnerhet. Det finns punkter jag inte håller med om, till exempel haltar liknelsen om ”husägare” vs ”hyresgäst” och jag skulle vilja påstå att det inte är ”valfritt” att som företag ha en digital närvaro. Som helhet är det dock intressant och läsvärt! (via Peter Bengtsson)

     

  10. Flöden, kvitter och statusuppdateringar – en guide om omvärldsbevakning
    – (PDF-länk) OMVÄRLDSBEVAKNING Jag gillar det .SE gör, och här har de släppt en guide till omvärldsbevakning på 68 matnyttiga sidor. För den som är riktigt vass är det en intressant påminnelse, för den som inte riktigt har koll är det en guldgruva.

     

  11. #spotify i klorna på facebook « mymlan
    – FACEBOOK, SPOTIFY Spotify kan nu bara skaffas av dem som har ett Facebook-konto. Det går inte att få Spotify utan Facebook. Eller i andra ord: Facebook säger ”bend over, bitch” och Spotify säger ”yes sir! how far should I bend?”

     

  12. Scripting News: Facebook is scaring me
    – FACEBOOK, PRIVACY Jag gillar verkligen Facebooks nya innovation kring tidslinje istället för gamla profilen. Men de är långt ifrån hemma på integritetsfronten. I princip varje sak som Facebook rullar ut innebär nya övergrepp på intet ont anande personer. Den här gången känns det sådär.

     

  13. Nik Cubrilovic Blog – Logging out of Facebook is not enough
    – FACEBOOK, PRIVACY Det här är allvarligt – Facebook sparar en möjlighet att spåra dig även när du loggar ut från deras sajt. De ändrar i princip bara den kaka som du har på hårddisken så att du återigen måste ange lösenordet för att komma in på deras sajt, men de kan fortfarande spåra din aktivitet på nätet.

     

  14. 8 tips for writing press releases that journalists (and bloggers) read | Articles
    – PR En sansad och matnyttig lista över grejer att tänka på när man skriver pressreleaser. Jag skulle vilja lägga till en sak: håll rubriken under 80 tecken för att ge plats för länk och RT så att den kan spridas på twitter, och skicka aldrig som PDF. Jag vet inte hur det är med journalister, men bloggare skiter totalt i att du är nöjd med att PDF:en håller din grafiska profil. Ett extra klick och en extra nedladdning för att öppna en PDF är som att installera ett dörrpar efter dörren till din butik bara för att du tycker att det är snyggt.

     

  15. ASAI Ban ISPCC’s ’I Can’t Wait Until I Grow Up’ because the abuser is a man | adland.tv
    – BARNMISSHANDEL, REKLAM Det här är udda. Reklamfilmen i det här inlägget är den bästa jag sett mot barnmisshandel. Det är ett riktigt bra stycke storytelling som det är omöjligt att värja sig mot känslomässigt. Nu stoppas den på Irland tack var Pär Ström-logik. Jag kan bara hoppas att den vinner än mer uppmärksamhet, vilket reklamfilmer som förbjuds brukar göra.