Sociala medier: aktivism eller slacktivism?

Jag älskar det nya paradigm som sociala medier innebär. Jag har omfamnat skiftet och gränserna mellan mitt analoga och digitala liv är så tunna att jag lätt kan säga att jag tillhör den promille av Sveriges befolkning som är mest digital. Det finns få saker jag är orolig för i längden, men en sak jag alltid avskytt är den slacktivism som frodas i sociala medier.

Aldrig har det varit så lätt att lura sig själv att man gör skillnad. Är du mot gatuvåld? Starta en Facebookgrupp. Den kommer inte att göra någon som helst skillnad, och evenemanget du ordnar kantas ironiskt nog av misshandel, men du kommer att kunna bli riksdagsledamot på det. Vill du att regeringen ändrar sig i frågan om utförsäkringarna? Skriv in din e-postadress på en uppropssida och det är klart. Vill du stoppa dödligt våld mot barn? Bär en säkerhetsnål efter en uppmaning från en bloggare. Vill du fixa världens hungersnöd? Fotografera dig med en tom tallrik och ladda upp på en webbsajt. Alla dessa är exempel på kampanjer som faktiskt bedrivits.

Slacktivism är bildat av engelskans ”slacker” (ung: slöfock) och ”aktivism” och beskriver en insats som inte kostar något och som får utövaren att känna sig handlingskraftig, men som i längden inte gör någon större skillnad. För på vilket sätt stoppar en Facebookgrupp gatuvåldet? Vem är antagonisten i frågan, finns det någon lobbygrupp som är för gatuvåld?

De som känner mig vet att jag hånat och skällt på slacktivister (hej Anton Abele!). Det är något jag kommer att fortsätta göra. Det var därför det tog emot när jag för första gången på allvar funderade på att använde mig av sociala medier för aktivism. Jag var livrädd att det skulle bli just en slacktivistkampanj.

Bär något lila den 27 oktober för att säga något självklart

Min tanke var att ta ”Lila dagen” till Sverige. Det var en enkel kampanj som hade sitt ursprung i den våg av självmord bland unga personer i USA som på något sätt fallit utanför heteronormen. Tanken var att man skulle bära lila för att minnas dem och visa sitt stöd. Jag fick genast paralleller i huvudet till kampanjen när man skulle bära orangea t-shirts för att stötta munkarna i Burma, en förmäten gest som inte innebar något för munkarna i Burma men som fick bäraren av en apelsinfärgad t-shirt att känna sig bättre. Det var nära att jag lät bli, tills jag insåg att målgruppen för lila kampanjen faktiskt inte befinner sig i ett annat land. Den målgruppen finns mitt ibland oss, hela tiden, och den är osynlig för det mesta.

Så sent som 2010 gjorde Kamratposten en enkät bland unga pojkar och flickor, som visade på att en klar majoritet av pojkar säger att deras kamrater har en negativ inställning till hbt-personer. Mer än hälften av pojkar och flickor säger att ord som ”bög” och ”lebb” används som skällsord. Vi vet också att hbt-personer fortfarande är överrepresenterade bland dem som försöker begå självmord.

Samtidigt är jag övertygad om att en majoritet av vuxna inte har något emot hbt-personer. Men det är ju inget man går omkring och säger, lika lite som man inte dagarna i ända berättar att man är mot rasism eller våld. Ungdomar lever alltså i en värld där de enda rösterna som hörs är de som hatar.

Jag insåg att gesten att bära lila under en dag kunde göra skillnad. Lila passade på många sätt: det är inte den vanligaste färgen i en garderob, den är ganska diskret och könsneutral jämfört med till exempel rosa, och den var inte upptagen (rosa bandet handlar ju till exempel om bröstcancer). Jag skrev ett blogginlägg och skapade ett evenemang på Facebook, till vilket jag bjöd in omkring 500 av mina Facebook-vänner. Jag satte datumen till tio dagar från det att evenemanget skapades, och hoppades då om att vi skulle nå 50 000 inbjudna. Jag förväntade mig realistiskt kanske 10 000 personer, men hopp och drömmar låter sig inte hämmas av värdsliga saker som ”realitet”.

Evenemanget skapade på en lördag. Söndagen därpå var 2000 personer inbjudna, och omkring hälften hade tackat ja. Det kändes sporrande. På måndagkvällen hade mer än 15 000 tackat ja, och över 100 000 var inbjudna. Tio dagar senare, när evenemanget skulle äga rum, hade över 130 000 personer tackat ja/kanske och mer än 600 000 hade nåtts av inbjudan.

Slutresultat av "Bär något lila för att säga en självklarhet"
Slutresultat av "Bär något lila för att säga en självklarhet"

Jag vet att ”sociala medier” är ett utmärkt verktyg för aktivism, men bara om man håller sig till grundregeln: för att aktivism inte ska bli slacktivism måste insatsen som personer gör bidra till en direkt skillnad. Det går inte bara att skapa en Facebookgrupp om man sen inte får medlemmarna att skänka en slant, skriva till sina lokalpolitiker eller göra någon annan konkret handling.

Det kräver också att du har social valuta, något som inte kan köpas för pengar (tvärt om kan pengar ofta sänka värdet på social valuta). När jag bad de personer jag bjudit in till evenemanget att ta sig tid att läsa om det istället för att bara klicka ”deltar” eller ”deltar inte” gjorde jag också ett uttag av social valuta. Uttaget gjorde jag från allt det engagemang jag lagt in i mitt nätverk. Det kan handla om en länk som jag postar i någons logg för att jag tror att den är relevant för personen, att jag grattar någon på födelsedagen eller att jag svarar på och diskuterar en fråga som någon ställt. Jag hjälper till att sprida andras budskap som jag håller med om eller tycker är viktigt. Allt detta ”digitala umgänge” bidrar till min bank av social valuta, som jag sedan kan omsätta i engagemang och spridning av ett budskap jag vill få ut.

Aktivism i sociala medier är inget för den late. Däremot är sociala medier ett utmärkt aktivistverktyg för den företagsamme.

(Denna text skrev jag när Brit Stakston hörde av sig och ville ha med ”lila dagen” som ett case i sin bok ”Gilla – dela engagemant, passion och idéer i sociala medier”)

Thierry Mugler + Xtube = sant

Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti
Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti

Thierry Mugler lät en regissör göra filmen för vår- och sommarkollektionen 2012. Det i sig är inget nytt grepp, det som är hyfsat o-ortodoxt är att exklusivt släppa den på Xtube (aka Youtube för porrfilmer). Badkläderna i sig är beyond fula, och filmen är inte alls lika vågad som ”release på Xtube antyder”. De enda kön som syns är slaka kukar, du får se ett par rumpor och väldigt mycket anspelningar på sex som inte är värre än random Hollywood-rulle. Det som får mig att höja lite på ögonbrynen är att modellerna som används kommer från stora agenturer som Ford Direct och Re:quest. Det bästa med hela grejen är regissörens beskrivning till varför han valde att släppa filmen på Xtube. Med det sagt så skulle jag kanske inte se filmen på min arbetsplats. Här är länken till filmen.

Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti
Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti

Några som gjorde det hela ärligare och bättre var Shaï. 2006 lanserade de porrfilmer i Quicktimeformat, där skådespelarna (till en början) bar kläderna. När du höll musen över ett klädesplagg pausades filmen och du fick information om plagget du markerat. Det gjordes tre filmer, en hetero och två homo (en med två killar, en med två tjejer). Den som är intresserad (och har åldern inne) kan ladda hem filmen med två killar i .mov-format, filmen med kille + tjej i mp4-format eller filmen med två tjejer i mp4-format. Den som vill ha en glimt av de övriga filmerna kan kolla behind the scenes-filmen:

Elitism, #flickjox och olyckliga omständigheter

När det pratas om elit i sociala medier blir jag alltid skeptisk. Så även igår, när jag läste Anna Nilssons ”Varför elitdebatten fortfarande behövs”. Jag avfärdade och började i huvudet snickra på ett blogginlägg som tog strid för poängen om att inte finns någon ”elit”. Sen började jag titta runt i mina cirklar och plötsligt såg jag lite av det Anna beskrev.

Det handlar om #flickjox, ett internskämt som blev spritt utanför den internkrets där det var roligt. Anna Raftsjö har gjort en liten Storify av delar av  diskussionen.

Det som är olyckligt med stundens hetta blandat med 140 tecken är att det lämnar mycket utrymme för tolkningar, framför allt om man som jag har en tendens att vara raljant. Mina tweets blev tolkade som att jag ville peka ut en syndabock, eller att jag höll upphovspersonerna för skämtet ansvariga. Det är jag uppriktigt ledsen för, det har aldrig varit min mening.

Problemet är inte #flickjox, i alla fall inte ursprungligen. Problemet uppstod när skämtet började leva ett eget liv i publika forum (som Twitter ändå är), kombinerat med att det var just ett internskämt och därmed pratades om av människor som har klout inom området det skämtas om, kombinerat med att folk utanför den interna kretsen började utveckla skämtet till att handla lite mer om att folk inte fattade att #flickjox inte var på allvar. Bara det att direkta frågor om #flickjox bemöttes av tystnad eller undvikande svar är ett tecken på att något är konstigt.

Det handlar om kontext och olyckliga kombinationer.

Att säga exakt när skämtet gick från att vara roligt till att bli elakt är som att säga exakt när en trådstump blir ett snöre eller som att specificera exakt hur många snöflingor som krävs innan det blir en snöboll. När jag läser Nikkes förklaring kring #flickjox så ser jag den varma internhumorn i det. Jag ser den gemensamma storytellingen, det är som en kul pjäs som utspelas inför en införstådd publik. Jag ser också att om det här vore det enda jag visste om #flickjox, så skulle jag vara en av de mest militanta försvararna av skämtet (och här blir jag än mer fascinerad av @jockes ödmjuka hållning där han försöker förstå, jag hade snarare avfärdat och tyckt att kritiken var ytterst fånig). Men det är inte det #flickjox jag såg i mitt flöde.

Det jag såg i mitt flöde var storytelling som börjat utspelas inför en publik som inte förstod skämtet, och där det blev en poäng just att folk inte förstod. Istället för att förklara när folk ställde frågor bemötte man dem med tystnad. Kanske var det för som en revanschlusta, att man själv gått på skämtet och ville att andra också skulle göra det. Kanske var det för att man inte ville vara den tråkiga typen som förstör skämtet genom att avslöja det. Kort sagt: istället för att handla om metahumor började det handla om exklusion.

Det hela var en drift med hur inbjudningar till Google+ funkar. En viktig poäng i det här fallet är att Google+ skapat en osäkerhet i sociala medier sedan lansering. Jag har full förståelse för att de och andra liknande tjänster väljer att bjuda in personer med klout1 först, av många anledningar. Jag ser också att det i sig skapar en viss separation i nätverken: de som har tillgång och de som inte har. Ofta är det samma personer som får först, också av anledningar som jag ser som uppenbara och självklara. Det gör delvis att systemet reproducerar sig självt: idag är information värdefull – att ha klout och få tidig tillgång till information ger mer klout och än mer tillgång till information.

Det skapar också en känsla av utanförskap hos dem som inte har tillgång. Ansvaret för den känslan ligger helt och hållet hos dem som har den. Men om man skapar den i någon annan med ett skämt så håller jag i alla fall skämtaren delvis ansvarig. Det är det #flickjox jag såg. Det hade genomgått en crowdsourcad transformation och blivit något mystiskt som ingen ville berätta om. Samtidigt pratade skaparna av internskämtet vidare (återigen – ingen skugga på dem, de hade inte sett transformationen, de spelade fortfarande pjäsen inför en införstådd publik) och gav skämtet liv och klout. Det är här det blev ett ”vi” och ”ni”. Det är här elitismen började synas för mig: ”Om ni inte fattar så tänker inte vi förklara”

Sen kan man argumentera ”du ska inte tro allt du läser och hör på internet” och ”bli mer kritisk”. Det är för mig hål i huvudet att höra de argumenten från folk som varit med och drivit #flickjox framåt – det är som att säga ”du ska inte tro på allt jag säger, för ibland kommer jag att medvetet ljuga”.

Det #flickjox jag såg bestod av personer med tung klout inom sociala medier i en pjäs med många andra hangarounds. En pjäs som handlade om något nytt och stort – och viktigt med tanke på att det pratades så mycket att det blev ett trending topic (och därmed nådde ytterligare en större publik). Det fanns sedan tidigare en osäkerhet hos alla som ännu inte fått tillgång till Google+. Publiken, som bestod av många av ”de som inte har” fick (inga) svar från hangarounds, som gjort en egen tolkning av manus och poäng. En tolkning där publikens osäkerhet kring huruvida det var på riktigt var en viktig del av pjäsen och storytellingen. Jag kan tycka att man måste kunna skratta åt sig själv, men jag tycker att det är lite magstarkt att skämta med personers osäkerhet och sen kräva att de ska skratta åt skämtet de inte förstod från början.

Återigen – jag tycker inte att någon direkt skugga faller över upphovspersonerna. Jag är inte heller intresserad av att peka ut någon/några syndabockar. Jag ser vilka olyckliga omständigheter som ledde till det här. Jag ser att ingen (eller väldigt få) hade intentionen att vara elaka, men resultatet blev ändå ett ganska elakt skämt. Det som är intressant är att de flesta som reagerade negativt inte tillhör dem som har mest klout. Bara det i sig säger en del.

Jag är mest glad över att jag inte hängde på #flickjox, för det hade kostat mig mycket förtroende bland mina följare, och det är något jag jobbat hårt på att bygga upp.

Relaterat är även Mia Ankawalls analys om mekanismen bakom reaktionerna och Davids sammanfattning. Se även @jockes videoursäkt. Även Malin Crona har tankar kring #flickjox

1 Klout är namnet på en tjänst, klout.com, som enligt sina egna kriterier mäter en persons inflytande i sociala medier. Namnet kommer från ”clout” som betyder just ”(politiskt) inflytande” på engelska. Jag gillar stavningen med k eftersom den känns svenskare.

Uppföljning på Twitter-etikett

Nackdelen med många kanaler (Twitter, Facebook, bloggar) är att det krävs en manuell insats för att sammanfatta vissa diskussioner. Storify är ett utmärkt verktyg för det: här är uppföljningen på diskussionen efter mitt inlägg om Twitter-etikett och att följa tillbaka eller inte.

Anmärkningsvärt 23 juni 2011

  1. Klassamhället har kommit till Facebook | Emanuels randanmärkningar
    – FACEBOOK, KLOUT Jag ser till skillnad från Emanuel inget som helst problem med det här. Grupperingar har alltid funnits bland flockdjur, och visst kan man kalla det ”klass” – men till skillnad från att födas in i en klass så handlar klout om vad du gör, inte var du är född eller hur mycket pengar din familj har. Vem som helst som använder sociala medier för att prata om ett ämne de kan kan få högt inflytande i det ämnet. Jag hade haft ett problem om det här rört sjukvård, eller om det handlat om kundtjänst som baserade sitt agerande på Klout.

    Så här tänker jag när jag jobbar: bemötandet som jag ger när jag jobbar operativt med våra sociala medier tar inte hänsyn till antal följare eller klout. Däremot om vi till exempel skulle skicka ut en ny produkt för test så skulle jag välja bloggare som skrivit om oss i första hand och hellre såna som når fler än färre om jag måste välja – vilket jag måste eftersom antalet produkter inte är obegränsat.

     

  2. Känsliga kändisar skulle tjäna på lite självdistans « antropomorf
    – TWITTER, KÄNDISAR Jag tycker att Christofer ofta har bra poänger och hans analyser av Twitter. I det här fallet håller jag med om det mesta, men hur jag än vänder på det så förtas alla poänger av faktumet att Christofer försvarar @blygsamt_skryt som skämtar på andras bekostnad med ”ni får väl ha lite humor?”. Det blir inte bättre av att han jämför det med roasting apropå Magnus Betnérs (i min värld befogade) ilska mot @blygsamt_skryt. Roasting är kärleksfullt, det skulle aldrig utföras mot någon man ogillar och framför allt: aldrig mot någon som inte gått med på det. Det i min värld är att ställa sig på mobbarnas sida. Jag är säker att det inte är vad Christofer menar, men det är så det landar hos mig.

     

  3. Nytt mått ska väga upp bristerna med Glykemiskt index (GI) – forskning.se
    – HÄLSA, GI Det är mycket intressant att man börjar titta på annat än just glykemiskt index när man tittar på kolhydrater. Fullkornspasta är inte bättre än vit pasta ur blodsockerperspektiv, och livsmedel med högre GI kan vara bättre än med lägre baserat på långtidssvar. GP är mycket intressant!

     

  4. Aaron Caceres minnesfond
    – SLACKTIVISM Det här känns extremt ofräscht: att be folk sätta in pengar för att ta ställning emot gatuvåldet, där 70% går till den avlidne personens familj (utan att redovisa varför de behöver pengarna). Resterande 30% går till Anton Abeles initiativ ”stoppa gatuvåldet”. Profitering på någons tragiska frånfälle känns jävligt ofräscht, helt enkelt.

     

  5. ”Antroposofi förklarar Vidarklinikens märkliga råd” – DN.SE
    – MEDICIN, ANTROPOSOFI Barn ska inte vaccineras mot bland annat mässling för att de ska härdas och bearbeta tidigare liv. Om du köper produkter från Saltå Kvarn eller andra ”biodynamiskt odlade” produkter så är det här precis det här du stödjer och bidrar till. Antroposofi, biodynamisk odling och homeopati är alla besläktade och på sitt sätt farligare än till exempel scientologi.

     

  6. BirroGeneratorn – skapa en alldeles fräsch Marcus Birro-krönika, helt automatiskt!
    – HUMOR En briljant Birro-generator. Den lyckas kopiera Marcus Birros stil att skriva på ett sätt som till och med Birro själv skulle ha svårt att skilja från originalet. Om Skynet någonsin blir verklighet är det här vårt främsta vapen. Vi bara kopplar in Birro-generatorn och Skynet kommer dra på sig offerkoftan och flytta till Italien istället för att kärnvapenbomba oss.

     

  7. The most unfortunate logos – Creative Review
    – HUMOR, DESIGN Det här är de sämsta skyltarna och logotyperna som har gjorts. Antingen är det människor med för lite eller för mycket fantasi som har gjort dem, men roligt är det!

     

  8. PR agency loses biggest account with a single tweet | The Wall Blog
    – PR-KATASTROFER, TWITTER En tweet kostade The Redner Group, en PR-byrå, kontot för 2K games. Otroligt korkat agerat, och The Redner Group räddas inte av kommentaren från grundaren att ”han skulle ha tagit det per e-mail istället”. Det är än mer korkat, eftersom han inte fattar att man inte kan hoppa på kritiker för vad de skriver utan bara ångrar att han gjorde det publikt.

     

  9. Andy – Det där var ju inte så begåvat.. | Internet Sweden om domäner och annat
    – SPAMMARE, GRÄVANDE BLOGGAR Peter Forsman på Internetsweden.se gör ofta imponerande research kring folk och företag som beter sig illa på internet och drar ner byxorna på dem rejält. Som här, på en kommentarspammare som vill dra folk till sin affiliate-marketing-sajt. Förutom att Peter gör en välgärning så är det också ett bra exempel på att du inte är så anonym som du tror. ”Be honest and do good shit” så slipper du få byxorna neddragna på det här sättet.

     

  10. Filterbubblan som sprack! | jardenberg unedited jardenberg unedited
    – INTERNET, AUTOMAGISKA FILTER Jocke Jardenberg skriver mycket intressant och tänkvärt kring automagiska filter, som Googles personifiering av sökresultatet och Facebooks EdgeRank. Återigen lyckas Jocke ändra min tankeriktning, från att ha varit lite skeptisk och mot är jag numera omfamnande och för.

     

Twitter-etikett: följa tillbaka eller inte?

Det finns många olika anledningar till att använda Twitter; vissa nätverkar, andra håller sig uppdaterade om ett område, några ser det som ren underhållning eller som ett tidsfördriv. Även om Twitter har olika användningsområden för olika användare så vill jag påstå att etiketten är snarlik.

Twitter-flöde från mig
Twitter-flöde från mig (notera att Twitter säger att "similar to you" är Robyn och ICA-Stig. Är det bra eller dåligt?)

Redan innan jag  läste inlägget ”Follow me, Follow you on Twitter” funderade jag på hur jag ska göra på Twitter. Jag följer nånstans runt 1200 personer. (För den som är nyfiken använder jag listor och kolumner i Tweetdeck för att minimera risken att missa tweets från vissa). Jag får omkring 5 nya följare varje dag. Det leder mig in på frågan:

Måste man följa tillbaka?
Nej. Jag håller helt med i resonemanget i inlägget jag länkar till ovan: Det har inget att göra med dig om jag inte följer dig, det har allt att göra med vad jag är intresserad av. Det enda att följa tillbaka gör rent tekniskt är ger möjligheten att skicka DM.

Jag brukar försöka skanna av Twitterflödet hos nya följare för att få en känsla för vad de twittrar om. Ungefär så här tänker jag i frågan följa tillbaka eller inte:

Saker som ökar chansen att jag följer tillbaka

  • @-mentions av andra. Det betyder att de är inne på dialog och inte enbart monolog
  • retweets av innehåll jag gillar. Det är en förstärkning till mina filter.
  • tweets relaterade till områden jag tycker är intressanta
  • profilbild föreställande personen
  • ifylld och relevant Twitter-bio, gärna med en länk
  • nytt Twitter-konto (mitt sätt att uppmuntra nya personer)

Saker som minskar chansen att jag följer tillbaka

  • twitterkonto från företag/organisation jag inte har en relation till
  • vardagstweets (”kaffet i vår maskin på jobbet är verkligen gott!”) från personer jag inte känner
  • ingen profilbild (=twitters standardbild)
  • invektiv och personpåhopp eller hatiska kommentarer

Det här är självklart inte svart-vitt, det handlar om proportioner och kontext. Ibland kan någon jag inte känner twittra väldigt vardagligt men formulera sig på ett sätt som jag tycker är roligt eller tilltalande. Språkintresset gör att jag då ofta väljer att följa tillbaka.

När jag ändå är inne på Twitter-etikett och transparens kan jag också berätta vad jag gör och inte gör och varför:

Gör

  • ge cred till personer som jag hittat saker via. Om jag behöver utrymme för egna kommentarer och retweetar någon jag följer, som i sin tur retweetar någon annan (som jag inte följer) så tycker jag att det är okej att bara credda personen närmast mig. Det är den som har filtrerat igenom informationen, och den som vill kan enkelt kolla vem de i sin tur fick informationen av.
  • om jag ändrar något i en retweet, t ex klipper bort något (vilket imho är okej att göra så länge man inte ändrar betydelsen på tweeten) markerar jag det med RTMX (retweet-mix)
  • dock använder jag inte RTMX när jag bara förkortar URL:er som någon annan har i sin tweet (vilket jag alltid gör och använder mig då av en personaliserad version av bitly.com: nowi.cz)
  • jag tackar folk för retweets där jag bett om att bli retweetad, eller retweets av tweets där ajg direkt tjänar på att nå så många som möjligt (frågor, förfrågningar om jobb/lägenhet, försök att hitta personer med viss kompetens osv)
  • använder en profilbild som tydligt föreställer mig själv. Det blir mycket lättare att sen känna igen mig i afk-situationer, och det har hänt flera gånger att tweeps jag mött på stan hälsat.

Gör inte

  • fejkar retweets. Inte ens för att vara rolig eller sarkastisk. För mig är det en dealbreaker som gör att jag avföljer direkt, och jag vill gärna ha min trovärdighet intakt.
  • Byter profilbild ofta. Oavsett hur man väljer att följa twitterflödet är profilbilder oftast en komponent. Förhoppningsvis gillar mina följare det jag skriver, och lär sig associera min avatar till ”bör läsa”. Om jag då byter avatar tappar jag det jag dittills byggt upp, ända tills mina följare lär sig min nya avatar. Därför tycker jag också att avatarveckan, där man byter avatar varje dag, bara är förvirrande och ineffektiv.

Tacka för retweets eller inte?
Det är alltid trevligt med ett ”tack”, men jag skulle säga att det är nödvändigt först i situationer där jag direkt tjänar på att blir retweetad eller där jag bett om att bli retweetad.

RT = jag håller med
För mig är en RT utan kommentarer en lite svagare version av ”+1”. Det är så jag läser andras RT:s, och det är så jag gör mina egna. Att retweeta är att förstärka någons budskap, och jag ser föga anledning att förstärka budskap jag inte skulle skriva under. Skulle det vara så att jag inte håller med så ser jag till att manuell-retweeta och kommentera.

Vad säger du? Vad är dina strategier? (Vill du följa mig på Twitter hittar du mig som @kazarnowicz)

Tips på iPhone-app: wifi photo trans

Wifi Photo är en superenkel app för att överföra foton från iPhone till en dator som är uppkopplad på samma trådlösa nätverk. Allt du behöver göra är att koppla upp din iPhone på samma trådlösa nätverk som den dator du vill överföra till, starta appen och du får en adress som du skriver in i webbläsaren.

Wifi Photo på iPhone
Wifi Photo på iPhone

Där kan du ladda ner fotona i olika upplösningar. Enkelt när du snabbt behöver komma åt foton och inte vill använda iPhoto. Du kan ladda ner flera foton samtidigt som ett .zip-arkiv och du kan lösenordsskydda åtkomsten ifall du är på ett publikt nätverk och inte vill att andra kommer åt dina foton av misstag. Kort sagt: en superb app. Att den är gratis gör den inte sämre.

Wifi Photo via webbläsare
Wifi Photo via webbläsare, på väg att ladda ner ett foto från min iPhone

Anmärkningsvärt 14 juni 2011

  1. Husera och Per Karlqvist sökmotoroptimerar
    – PR, SEO Per Karlqvist på Husera är en riktigt urusel mäklare, vilket beskrivits utförligt av Johan Folin. Istället för att be om ursäkt och inse att det var Per som agerade idiotiskt försöker Husera och Per Karlqvist rädda sig genom spambloggar som ska fixa deras SEO. Bilden jag har i huvudet är Per Karlqvist som borrar hål i en båt för att dränera det vatten som läckt in. Hur som: använd dig inte av Husera. Även om majoriteten av dem som jobbar där säkert är bra och kompetenta så är ledningen uppenbarligen … labil.

  2. Internets mest hatade svensk – och du har aldrig hört talas om honom | Kwasblogg
    – INTERNET, 4CHAN Det här är onekligen spännande. Om Facebook är preparerade spår så är 4chan off-pistområdet som majoriteten aldrig ser. Här är en historia om internets mest hatade svensk. Onekligen en jobbig historia.

  3. Groupon in Retrospect | Posies Cafe
    – GROUPON, MARKNADSFÖRING En historia från en caféägare om hur en Groupon-deal nästan ruinerade deras affärsverksamhet. Jag är en av dem som inte förstår det stora med Groupon. Jag är inte heller säker på att alternativen som finns är bra. Saverly tycker jag lyckas hålla tonen, men de är inte speciellt aktiva.

  4. Girls on top (en liten men lång text om varför kvinnor väljer att modeblogga) « Linna Johansson
    – JÄMSTÄLLDHET, MODEBLOGGARE Linna Johansson är jävligt smart, jag gillar hennes inlägg som handlar om träning som är skrivna ur ett helt annat perspektiv än mina. Hon är ofta skarp, och i det här inlägget är hon extra briljant när det gäller modebloggare och det onödiga föraktet mot dem.

  5. Världsrekord! | The Viktor Report
    – DEBATT, SAMHÄLLE Viktor Barth-Kron är så vass ibland att rakblad har en del att lära sig. I det här fallet när han drar ner byxorna på Johan Westerholm (som ärligt framstår som en riktig tomte utifrån det här) när denne hävdar att de som inte är med i en Facebook-grupp måste vara antagonister till gruppens syfte.

  6. Blygsamt skryt. – Lisa Magnusson | Rodeo Magazine
    – TWITTER, JANTE Jag tycker att Lisa Magnusson gör en skarp analys av @blygsamt_skryt. Humor är ofta en förevändning för mycket, och jag tycker man ska kunna skämta om allt men tajming och kontext är viktigt. Vissa har det, vissa inte (se även Glenn Hyséns tweet om Anton och att ”ta den där bak”).

  7. Bögar okej om de stannar i garderoben? – Metro
    – HBT, SAMHÄLLE Det är skillnad på borgerlighet och borgerlighet. Det finns mycket av Johan Norbergs borgerlighet som jag kan skriva under på, och lite av Roland Poirier Martinssons. Jag tror att det här kommer att bli Alliansens stora problem på sikt: hur kan RPM:s och Johan Norbergs ideologier klumpas ihop till en och samma? De skiljer sig markant som synes.

  8. Eric Rosén: ”Roland PM:s osmakliga inkonsekvens” | Inrikes | Nyheter | Nyheter24
    – HBT, SAMHÄLLE Eric @detljuvalivet Rosén skriver bra om Roland Poirier Martinssons logiska vurpor som kommer av att försöka klä sin avsmak för homosexuella i något slags politiska argument-skrud.

  9. JMW Kommunikation » Din tidsfrist är 48 timmar
    – SOCIALA MEDIER, PR Utmärkt genomgång av en ”händelse” som leder till reaktioner inom sociala medier, och hur man som organisation kan agera för att krishantera eller kapitalisera (svor jag i kyrkan nu?) av allas vår @britstakston

  10. Waggler
    – INTEGRITET, SOCIALA MEDIER När jag först läste om den här tjänsten undrade jag vem som låg bakom, för affärsmodellen verkade helt ohållbar. Tanken var att man skulle dela med sig av sina kontoutdrag och få rabatter i de butiker man ofta handlade på. Nu visar det sig att det var en undersökning över hur många som kunde tänka sig det integritetsingreppet: 7% av besökarna lämnade intresseanmälan. Intressant!

  11. The Unstraight Museum
    – HBT, HISTORIA Världens största och världens första internationella HBT-museum kommer snart. Jag är en av de inblandade, tillsammans med ett gäng riktiga smartskallar.

  12. Regeringen måste slå vakt om jobben på Internet | Anders S Lindbäck @ Kunskapssamhället
    – SAMHÄLLE, INTERNET Jag vet inte vilket hjärnsläpp Pär Strömbäck på Netopia fick när han skrev debattartikeln på SvD idag, men så här borde den ha sett ut. Tack Anders Lindbäck!

  13. Anatomy of a trending topic: How Twitter & the crafting community put the smackdown on Urban Outfitters | My Aim Is True
    – TWITTER, SOCIALA MEDIER Intressant fall som visar hur någon med bara 1000 followers kan få ett märke som Urban Outfitters att agera i något som närmast känns som smått paniskt.

  14. PLAYING IT STRAIGHT – A Month of Giving Up Everything Gay – Vice Magazine
    – HBT, HUMOR En kille testade om man kunde bota sin homosexualitet genom att ta till självhjälp. Metoderna han testade var såna som förespråkas av olika EX-GAY-organisationer. Mycket rolig läsning.

  15. Twitter bortom topplistorna « antropomorf
    – TWITTER, SVERIGE Utmärkt text av Christofer (@dreadnallen) kring problematiken med att mainstreammedia inte har koll på Twitter och vänder sig till personer som Måtern Andersson (som säkert är rolig, men uppenbarligen har noll koll på Twitter egentligen). Att utse ”bästa twittraren” säger mycket om hur dålig koll TV4 har. Lägg sen till Parisa Amiri som ”sociala medier”-expert och katastrofen tar nästan komiska proportioner.

  16. How Police Officers See DSLR Cameras
    – SAMHÄLLE, SATIR Det här må vara satir, men det träffar rätt bra. Vi har ju en liknande diskussion i Sverige, och jag är mycket rädd att Beatrice Ask & co kommer att använda den föreslagna lagen om fotografering för att inte poliser ska kunna fotograferas fritt. Jag har som synes noll förtroende för Dolores Umbridge … förlåt, jag menar Beatrice Ask i rättsfrågor.

  17. YouTube – How Many Gays Must God Create Before We Accept That He Wants Them Around?
    – HBT, RELIGION, SAMHÄLLE I USA är samhällsdebatten en annan när det gäller religion. Landet är inte lika sekulariserat som Sverige. Det är intressant argumentation från en demokrat inför omröstningen i Minnesota. Att argumentera med religiösa på religiösas vis. Det är också en fråga jag vill rikta till svenska religiösa personer som anser att homosexualitet inte är okej: ”hur många homosexuella måste gud skapa innan ni accepterar att hen vill ha oss här?”

Ben the Bodyguard: sämsta iPhone-appen på länge

Vad: Ben the Bodyguard, iPhone-app
Binärrecension: 0

Splash screen från Ben the Bodyguard
Splash-screen från Ben the Bodyguard

När jag för länge sen såg sajten som annonserade att Ben the Bodyguard skulle komma som app blev jag kär. Sajten är briljant, den integrerar design, storytelling och interaktionsdesign på ett sätt som jag bara kan lyfta på hatten för. Jag hoppades att det fanns lika mycket substans i appen som i tänket kring sajten.

Mina förväntningar kom kraftigt på skam.

Faktum är att jag aldrig ångrat ett köp på iTunes lika mycket som just den här appen. 38 kronor kostar den, men till och med 7 hade känts som en besvikelse med tanke på hur sällan jag kommer att använda den. Kanske säger det mer om mina förväntningar på vilka problem Ben the Bodyguard skulle lösa, men för mig är appen mest ett exempel på när man lägger för mycket tid på design och för lite på genomtänkta funktioner.

Screenshot från Ben the Bodyguard
Screenshot från Ben the Bodyguard

Första problemet med Ben the Bodyguard är att det är en egen app med mycket lite integration i telefonen. Det är en överdesignad app där du kan lagra lösenord, foton, anteckningar och kontakter. Den häftigaste funktionen är att du kan importera och exportera foton från ditt vanliga fotoalbum. I övrigt är den mest irriterande, det första man måste göra är stänga av ljudet från den trötta deckarröst som stup i kvarten pratar ur appen.

Det stora problemet med iPhone smarttelefoner och surfplattor är att man är inloggad i en massa appar. Facebook-appen, Twitter-appen, Foursquare-appen, Instagram-appen och så vidare. Jag hade hoppats att Ben the Bodyguard gjorde något åt just det problemet, inte försåg mig med ett serietecknat valv där jag kan lagra kontakter till älskare/älskarinnor och nakenfoton på dem.

Till och med om man har behov av att lagra vissa foton krypterat så tror jag att det finns bättre appar än Ben the Bodyguard för det.

Uppdaterat New York-tips

UPPDATERAT 2012-03-26 Nu går det att få 3G-data i USA via AT&T!

Du behöver 1 GoPhone-abonnemang, en iPhone (funkar fint på 4 enligt källor, och min 4S funkar utmärkt) och wifi vid aktiveringen, för att fixa inställningarna.

Gör så här:

Gå in i en AT&T-butik. Be att få köpa enbart ”a GoPhone kit” utan telefon. Säg inte att det ska vara till en iPhone, då kommer du bara att få en massa argument om att det inte fungerar. Jag fick frågan och sa att jag hade en Android-telefon hemma som jag tänkte använda. Du kan inte  få ett micro-SIM, så du kommer att behöva klippa till SIM-kortet för hand.

Det finns fyra alternativ:

  1. fritt med 10 cent/minut i samtalskostnad och 20 cent per sms, kostnaden dras från en förköpt pott
  2. 2 USD per dag du använder (ringer/sms:ar), fria samtal och sms den dagen. Kostnaden dras från en förköpt pott
  3. 25 USD för 250 fria minuter, fria sms. Gäller i 30 dagar.
  4. 50 USD för obegänsat med samtal och fria sms  i 30 dagar.

Du måste lägga till ett datapaket . Det bästa är 25 USD för 500 MB data.

Jag valde alternativ 2) så för 50 USD (eller drygt 57 med skatt i New York) fick jag 250 minuter, fria sms och 500 MB data.

Jag åkte hem, stängde av ”cellular data” under inställningar, klippte till kortet och stoppade in det i telefonen.

Via wifi surfade jag sedan till unlockit.co.nz/unlockit/ i Safari på min iPhone. Där valde jag att ändra inställningarna till USA – AT&T och installera profilen som sajten gav mig.

Jag gick in och satte på ”cellular data” och voila: fungerande 3G på kontantkort.

Använder du det här rekommenderar jag starkt att du Flattrar originalkällan (jag var den första som Flattrade det inlägget trots att det är 10 månader gammalt) och/eller ger en liten slant till upphovspersonen bakom Unlockit (kan göras genom att surfa från en desktop till sajten).

Gamla tipset (funkar fortfarande om du inte vill testa AT&T)
Det är fortfarande T-Mobile som gäller, men nu heter deras kontantabonnemang ”S70 Loose Activation Kit”. Det finns med 0.5 GB data och 2 GB data. Det senare kostar 70 USD (76.21 inkl. skatter), det förra är 20 USD billigare. I bägge ingår ”unlimited calls and text messages”.

Det lustiga är att jag var inne på T-Mobilebutiken på 700-nånting Broadway och möttes där av ”yeah, we don’t have that anymore” när jag frågade om det gamla abonnemanget. När jag frågade om något liknande så sa hon att det inte fanns något såvida jag inte var student och hade ett studentvisa. Jag gick nedslagen därifrån och tänkte att jag var utlämnad till wifi på Starbucks, men bestämde mig för att ge en annan T-Mobilebutik en chans eftersom samma sak hände förra gången.

I nästa butik var tjejen extremt hjälpsam, sa att det jag ville ha inte fanns men det fanns ett liknande (det jag skaffade). Kontentan: lita inte på någon i butikerna i USA. Ser de lite trötta och ointresserade ut så är chansen stor att de inte vet. Inte ens om de är ”manager”.

UPPDATERING:
Det går att köpa kit även hos Radio Shack, se kommentaren från Magnus Svedberg nedan.

Har du ett kort som köpts för mindre än tre månader (90 dagar sedan) och inte har några pengar (de 70 dollar du fyller på gäller i 30 dagar) kan du fylla på det via telefonen med hjälp av ett kreditkort. På det sättet kan du ha tillgång till nät direkt när du kliver av planet. Det är också ett bra sätt att återanvända kort och slippa jaga rätt på T-Mobile/Radio Shack-butiker.

Stoppa in SIM-kortet.
Ring upp nummer *233
Följ instruktionerna. Du behöver ett kredit/betalkort (både siffrorna, giltighetsdatum och cvc-kod). Du behöver också veta vad faktureringsadressen för kortet är, och telefonnumret som kortet är registrerat på (det vill säga ditt nummer hemma i Sverige, inte det amerikanska nummer du ska fylla på). Jag fick slå in mitt telefonnummer två gånger, första gången påstod den att numret inte var detsamma som kortföretaget hade. Andra gången fungerade det. För dig som vill behålla ditt amerikanska nummer är tipset att fylla på kortet inom tre månader från sista påfyllning även om du inte är i USA (kan göras via T-Mobiles sajt)