Svensk nybörjarguide till WordPress 2.5

Jag insåg för ett tag sedan att det inte finns någon bra nybörjarguide till just WordPress på svenska, så nu har jag skrivit en. Den gäller för nyaste versionen av WordPress, och finns även i PDF-format.

Om denna guide
För att kunna ta till sig denna guide tror jag att du behöver ha ett litet hum om vad HTML är, veta hur du laddar upp saker med ett FTP-program och vara lite allmänt internet-van. Du behöver inte kunna något alls om PHP-programmering. Guiden är utdelad under Creative Commons by-nc-sa.

Om du vill kolla ungefär hur administrationsgränssnittet fungerar innan du installerar WordPress själv, så rekommenderar jag dig att registrera ett konto på wordpress.com. De tillhandahåller gratis WordPress MU-bloggar (WordPress MU = MultiUser, ett slags webbhotell för WordPress-bloggare). Administrations-sidorna i WordPress MU ser till mångt och mycket ut som i en vanlig WordPress-installation, med skillnaden att en vanlig har fler konfigurationsalternativ.

Starta en WordPress-blogg på svenska
Du behöver följande:

  • WordPress-filerna, finns på http://wordpress.org/download/
  • Svenska språkanpassningen, sv_SE.mo.
    Vill du ha svenskt användargränssnitt och engelskt administrationsgränssnitt kan du tanka hem min egenmodifierade språkfil
  • Konto på en webbserver med stöd för PHP (lägst version 4.2)
  • MySQL-databas (lägst version 4.0)
  • användarnamn och lösenord till en användare med läs- och skrivrättigheter i databasen, samt namnet på databasen

Internetworlds senaste webbhotellsundersökning visar att följande hotell uppfyller kraven och är mest prisvärda: One.com, webbhotell.spray.se, Binero och Loopia. Personligen använder jag Loopia och är nöjd med dem.

Steg 1:
Ladda upp alla WordPress-filer till webbservern, se till att katalogstrukturen behålls. Den katalog du laddar upp filerna till kommer att bli rotkatalogen för bloggen. Det här kan justeras senare, men det kräver en del jobb. Det är betydligt enklare att redan från början tänka igenom om du vill att besökarna ska nå din blogg genom att skriva www.dindomän.se eller www.dindomän.se/blogg eller någon annan adress. I det första fallet är laddar du upp filerna direkt i webbroten för din domän, i det andra i en underkatalog som heter /blogg/

Steg 2:
Skapa en katalog som heter languages under /wp-content/ Ladda sedan upp filen sv_SE.mo till denna katalog.

Steg 3:
Resten av konfigurationen görs via valfri webbläsare. Gå till din bloggadress i webbläsaren (www.dindomän.se eller www.dindomän.se/blogg)

När du klickat förbi första sidan får du fylla i namnet på databasen, användarnamn och lösenord för att komma åt databasen, IP-adress eller värdnamn för databasen och prefix för tabellerna. Allt utom det sistnämnda får du från ditt webbhotell. De flesta webbhotell idag har kontrollpaneler där du kan ta reda på dessa uppgifter. Tabellprefixet väljer du själv. Om du inte har tänkt att ha flera olika bloggar i samma databas kan du lämna det förifyllda värdet, wp_

Klicka vidare, om allt är rätt kommer du till en sida som säger att du kan påbörja själva installationen. Klicka vidare igen. Du får nu fylla i två saker: Titeln på din blogg (i mitt fall, Åsiktstorped) och din e-postadress. Välj en adress du kollar ofta, eftersom alla meddelanden som rör administration av bloggen kommer skickas dit. Klicka på ”Install WordPress” och du får se inloggningsuppgifterna för administratörskontot för din blogg. Gå vidare genom att klicka på ”login” och logga in med administratörskontot.

Du är nu inne i kontrollpanelen, på engelska kallad ”dashboard”, för din blogg. Notera adressen, det är den du går till när du vill skriva nya inlägg eller göra förändringar på din blogg. Adressen är densamma som till din blogg, med /wp-admin/ tillagt i slutet.

WordPress filstruktur
För att förstå hur man installerar plug-ins och teman behöver man ha lite koll på hur WordPress katalogstruktur ser ut. Här är en snabbguide:

1. /
2. /wp-admin/
3. /wp-includes/
4. /wp-content/

1. / Är rotkatalogen för bloggen. Innehåller många filer, bl a för RSS-
och Atom-flöde, pingbackar och integration med externa tjänster (t ex för att kunna göra inlägg från externa tjänster som Flickr). Här behöver du i princip aldrig ändra något.

2. /wp-admin/ Denna katalog innehåller administrationsgränssnitt. Dessa filer och kataloger behöver du aldrig gå in i (förutom via webbläsaren)

3. /wp-includes/ Samtliga filer i den här katalogen innehåller funktioner, till exempel front-end ajax. Här behöver du aldrig gå in.

4. /wp-content/ Det här är den för dig mest intressanta katalogen. Den innehåller i grunden två underkataloger:
/themes/ innehåller filer som rör teman.
/plugins/ innehåller samtliga plugins.

Gör det här innan du börjar skriva
Det här är en beskrivning över grundläggande konfiguration du behöver göra. Avsnittet ”Administration av bloggen i korta drag” längre fram går igenom administrationen lite mer utförligt.

Det första du ska göra är att gå till ”Settings” som finns i övre högra hörnet.

General
Om du vill ha en ”tagline”, underrubrik, för din blogg sätter du den här. Underrubriken skrivs med automatik ut på vissa ställen. På Åsiktstorped har jag underrubriken ”Det är inte ett yrke. Det är en livsstil.”Kollar sedan att ”Timezone stämmer. Du behöver ställa in hur många timmar som skiljer mellan UTC (Koordinerad universell tid) och Svensk tid. UTC har inga korrigeringar för sommar/vintertid. När Sverige har sommartid vill du att tiden ska diffa 2 timmar, när Sverige har vintertid vill du att tiden ska diffa 1 timme. Det här är den tid som inlägg och kommentarer kommer att stämplas med.

I fälten ”Default date format” och ”Default time format” ändrar du hur bloggen visar datum och tid som standard.

d F Y som ”Default date format” ger 29 februari 2008 som standardangivelse för datum
G:i som ”Default time format” ger 18:53 som standardangivelse för tid

Writing
Här vill du framför allt uppdatera vilka tjänster du vill pinga. Vissa tjänster kräver konton eller konfiguration, dessa skriver jag om längre fram i dokumentet. Generella tjänster som är bra att pinga för bloggar på svenska är:

http://rpc.pingomatic.com/
http://nyligen.se/ping/
http://rpc.technorati.com/rpc/ping/
http://rpc.twingly.com/
http://blogsearch.google.com/ping/RPC2
http://search.tailsweep.com/xmlrpc.do

Reading
Innehåller ingenting du behöver ändra just nu.

Discussion
Innehåller inget du behöver ändra just nu.

Privacy
Innehåller inget du behöver ändra just nu.

Permalinks
Innehåller inget du behöver ändra just nu.

Miscellaneous
Innehåller inget du behöver ändra just nu.

Du är redo att börja blogga.

Att importera material från andra bloggar
Om du redan har en annan blogg kan du importera inläggen från den till din nya WordPress-blogg. Hur bra resultatet blir, beror på varifrån du importerar materialet. Det finns specifika importfunktioner för de flesta större bloggtjänster som Blogger, LiveJournal, Movable Type och TypePad. För att importera inlägg från en existerande blogg, välj ”Manage” -> ”Import” och välj sen från vilken plattform du vill importera och följ instruktionerna. Från tjänster som Blogg.se eller Aftonbladets bloggplattform kan du importera genom att välja ”RSS”. Metrobloggar kan tyvärr inte importeras på det här sättet, då deras RSS-flöden inte innehåller hela inläggen.

Skillnaden mellan taggar och kategorier
När du skriver ett inlägg kan du både lägga det i olika kategorier, och sätta olika taggar på det. Skillnaden mellan kategorier och taggar kan tyckas liten, men där finns en skillnad:
Kategorier är som stora behållare som snabbt ska kunna ge en översikt om vad din blogg handlar om. Optimalt håller du antalet kategorier i din blogg till max 10-15 stycken.

Taggar är etiketter som sätts på varje inlägg, oavsett vilken kategori inlägget sedan läggs i. Etiketter är mer specifika om vad just det här inlägget innehåller, och bör vara objektiva beskrivningar. Till exempel kanske du har en blogg som handlar om popkultur. Då har du kanske kategorierna ”teve”, ”film”, ”musik” och ”spel”. När du sen skriver en recension av filmen ”Brokeback Mountain” lägger du inlägget i kategorin ”film”, och eftersom du skriver mycket om Heath Ledger och Jake Gyllenhaal taggar du inlägget med följande taggar: ”brokeback mountain, recension, heath ledger, jake gyllenhaal, drama” (etiketter separeras med kommatecken).

När du sen skriver ett inlägg om Saturday Night Live, där Jake Gyllenhaal är med, etiketterar du även det inlägget med ”jake gyllenhaal”. Genom att sedan lista alla inlägg med etiketten ”jake gyllenhaal” kan du se alla inlägg där Jake Gyllenhaal förekommer, oavsett vilken kategori inläggen ligger i.

Använder du dig av bloggar.se och deras etikettverktyg kommer du att sätta etiketter på ditt inlägg två gånger: en gång för din egen del, och en gång för bloggar.se Dessa etiketter kan vara exakt desamma. Här är det ännu viktigare att vara konkret, tydlig och objektiv. Värdeord som ”bra”, ”dåligt”, ”vackert” och så vidare är inte speciellt bra etiketter.

Skillnaden mellan ”posts” och ”pages”
När du väljer ”Write” har du alternativen ”Post” (inlägg) och ”Page” (statisk sida). Statiska sidor är sådana du vill att en besökare ska kunna läsa oavsett när du skrivit den. Inlägg som skrevs för ett år sen finns i arkivet och kräver att besökaren aktivt söker upp den, medan statiska sidor listas någonstans i navigationen. Mina statiska sidor listas i sidhuvudet, precis under rubriken. Idag har jag tre statiska sidor: Arkiv, Inspiration och Om bloggen. Jag skulle ha kunnat skriva ett inlägg där jag skriver om min blogg, men det hade då legat längst bak i arkivet under ”januari 2006”.

Administrationsgränssnittet i korta drag
Dashboard – Översikt över bloggen. Senaste inläggen du gjort, senaste kommentarerna från läsare och senaste inlänkarna till bloggen. Även senaste nyheterna från WordPress-utvecklarna och från ettnätverk av WordPress-relaterade bloggar finns här.

Write – Skriv inlägg eller skapa statiska sidor. Har du sparat något som utkast kommer du åt dem härifrån. Oftast går du hit för att skriva ett nytt inlägg och sedan publicera det, eller spara det som utkast. ”Post” avser blogginlägg. ”Page” avser statiska sidor. ”Link” avser länkar i din länklista.

Manage – Hantera samtliga inlägg, statiska sidor, länkar, kategorier, uppladdade filer, importera inlägg, exportera inlägg. Ofast går du in här för att ändra i publicerade inlägg, i början kommer du vara här för att hantera statiska sidor, kategorier och länkar.

Design – precis som rubriken säger, allt som rör bloggens design. Här aktiverar och ändrar du i teman som ändrar hela utseendet, och widgets (småprogram som visas på valda delar av din blogg).

Comments – Hantera publicerade kommentarer, moderera kommentarer som hamnar i modereringskön, hantera kommentarer som markerats som spam.

Settings – Förutom grundkonfigurationen, som jag gick igenom tidigare, kommer många plugins som har konfigurationssidor att lägga länkar till sina konfigurationssidor här.

Plugins – Här listas samtliga plugins du har laddat upp till katalogen wp-content/plugins. Här aktiverar och deaktiverar du plugins. När en plugin får en ny version syns det här genom ett meddelande i direkt anslutning till beskrivningen, och du kan genom ett enkelt klick uppdatera plug-in:en.

Users – här hanterar du användare, ifall du skulle vilja låta fler personer skriva på din blogg.

Teman
Teman för WordPress är ungefär som skal för mobiltelefoner. Innehållet är detsamma, det är bara utseendet som ändras. Det enklaste sättet att hitta WordPress-teman är att gå in på WordPress Theme Viewer där du kan få se temat i aktion innan du bestämmer dig. Där kan du också söka efter teman utifrån egenskaper som färg, antal kolumner och placering av navigation.

Att installera nya teman är mycket enkelt. Det innebär i princip att du
a) laddar upp dem i rätt katalog, /wp-content/themes/ Var noga med att lägga varje tema i dess egna underkatalog.
b) går in i administrationsgränssnittet och aktiverar dem genom att klicka på temats namn eller screenshot.

De flesta teman idag är ”widget-ready”, de har stöd för plug-ins i form av widgets. Vissa teman kräver att du laddar hem vissa plug-ins för att temat skall fungera. I de fall du behöver installera plug-ins med ett tema, finns oftast en förklarande textfil tillsammans med temat.

En sak som man ska tänka på med teman är att många tema-skapare är lite lata och undgår språkanpassningen. Det innebär att din blogg kan innehålla en hel del engelsk text i navigation efter att du aktiverat ett visst tema. Det är då temaförfattaren skrivit in ord direkt i tema-filerna, istället för att göra referenser till uttrycken som finns i WordPress egna ordlista. Det du kan göra i det här fallet:
– Leva med lite blandning av engelska och svenska
– Hitta ett annat tema
– Gå in i filerna och ändra själv. Det kan vara lite vanskligt om du inte kan HTML och PHP, men om du sparar kopior av originalen kan du alltid gå tillbaka ifall något skulle bli fel.

Plug-ins och widgets
Plug-ins till WordPress är kodsnuttar som fixar saker som du annars skulle behöva kunna programmera för att lösa. Det kan vara att slumpa fram en bild av tio olika tillgängliga, att låta läsarna rösta i en omröstning du skapat eller att ta hand om spam-kommentarer så att du slipper se dem. Vissa plug-ins behöver du inte göra något med förutom att aktivera dem. Akismet, som stoppar spam, är ett sånt exempel. Andra, som WP-Polls, använder du vid behov. WP-Polls skapar enkäter där du bestämmer frågorna och vilka alternativ som ska finnas. Sen finns ”widgets”.

När du aktiverat en plug-in som är en ”widget”, kan i administrationsgränssnittet dra och släppa den för att lägga den på rätt plats. Oftast läggs widgets i ”sidebar” för en sida. ”Sidebar” är en del av sidan som innehåller länkar till andra delar på din sajt, senaste kommentarerna eller annat sido-innehåll som inte är konkreta inlägg. Det vanligaste är att sidebar finns på höger sida, men det finns teman där den ligger till vänster, högst upp eller längst ner. Det är den som skapat temat som bestämmer hur många olika ”sidebars” som ska finnas. I grundutförandet har alla sidor en och samma ”sidebar”.

Det enklaste sättet att förstå ”sidebar” är att ta ett praktiskt exempel: ”Sidebar” på min blogg ligger till höger, det är där du ska titta för att se skillnaden. I min nuvarande design har jag fyra olika ”sidebars” :

en sidebar för huvudsidan: arkiv.kazarnowicz.se
en sidebar för enskilda inlägg: arkiv.kazarnowicz.se/2006/08/02/googledikt/
en sidebar för statiska sidor: arkiv.kazarnowicz.se/om-bloggen/
en sidebar för arkivsidor: arkiv.kazarnowicz.se/arkiv/

I fallet ”sidebar för huvudsidan” har jag fyra olika ”widgets”:
– ”Random Image”, widget som slumpar den bild av mig som visas längst upp.
– ”Sideblog”, widget som låter mig ha korta inlägg i ”sidebar”. Sideblog förekommer två gånger, en gång för ”Binär kärlek: 1” och en gång för ”Binär kärlek: 0”
– ”Recent comments”, widget som listar de senaste kommentarerna från mina läsare
– ”Text”, widget där jag själv lagt in länkar till RSS-flöden för inlägg och för kommentarer.

Att installera plug-ins är enkelt. Ladda helt enkelt upp dem till /wp-content/plugins/ Vissa plug-ins måste ligga direkt i /plugins/ medan andra kräver en egen underkatalog. Med varje plug-in medföljer instruktioner för hur du ska göra för att installera dem. Om inget annat sägs, lägg dem i en egen underkatalog. När du väl laddat upp en plug-in kommer den listas under ”Plugins” i administrationsdelen. För att aktivera den, klicka på ”activate”. Är det en ”widget” kommer den, efter att du aktiverat den, finnas under ”Design” -> ”Widgets” i administrationsdelen.

Från och med version 2.5 finns en automatik kring uppdatering av plug-ins i WordPress. När en ny version av en plug-in har släppts, kommer du att se det på konfigurationssidan för plug-ins. Klicka på länken ”upgrade automatically” och allting kommer ske utan att du behöver göra något mer.

Om en plug-in har konfigurationsalternativ, hittar du oftast länken till konfigurationssidan för plugin:en under ”Settings” i administrationsdelen.

Samma sak som jag skrev om teman, att tema-skapare ibland inte språkanpassar sina teman, händer med plug-ins. Om du inte kan konfigurera meddelanden som visas under ”Settings” (för ”widgets” kan det även finnas under ”Design”) innebär det att du antingen måste leva med det, hitta ett alternativ eller ändra själv. Att ändra själv i en plug-in ställer oftast högre krav på programmeringskunskaper än att ändra i ett tema.

Plug-ins som kan vara bra att ha
För att komma igång med plug-ins kan det vara bra att ha ett hum om vad man kan göra med dem. Här följer en lista över de plug-ins jag just nu använder, och vad dessa gör:

Akismet – Stoppar automagiskt spam i form av kommentarer, trackbackar och pingbackar. Fungerar utmärkt och stoppar det mesta. Jag har fått ungefär 3000 riktiga kommentarer, samtidigt har Akismet stoppat mer än 44 000 spam-kommentarer. Akismet kräver att du har ett konto på WordPress.com.

Enhanced links – Det är denna som gör att mina länkar visas med utfällbara rubriker på arkiv.kazarnowicz.se/inspiration/

Google Reader Widget – Denna ser till att jag snyggt kan lista alla inlägg som jag delat med mig av i min Google Reader. När jag läser något jag tycker att andra ska läsa, delar jag ut det och det dyker automagiskt upp i ”sidebar” (högerspalten) på arkiv.kazarnowicz.se/inspiration

Get recent comments – Gör att jag på förstasidan, i högerspalten, kan lista de senaste kommentarerna, pingbackarna och trackbackarna.

Landing Sites – Den här gör att när någon hittar till min blogg via Google eller en annan sökmotor, så får de upp en ruta med andra inlägg som kan vara relevanta för dem. Testa att söka på ”paniktourettes” hos Google, och klicka på ”I’m feeling lucky” för att se ett exempel.

Lightbox 2 plugin – Skapar snygga gallerier när du har flera bilder i ett inlägg. För att se det i aktion, klicka på någon av bilderna i detta inlägg.

Random Image Widget – Widget som slumpvis väljer en av alla bilder i en katalog. Jag använder den för att växla bilder på mig själv i högerspalten på förstasidan.

Sideblog WordPress Plugin – Widget som gör att du kan ha en miniblogg i en ”sidebar”. Du väljer helt enkelt en kategori, och det senaste inlägget i den kategorin kommer publiceras i din ”sideblog”. Jag använder den för att göra ”Binär kärlek: 0” och ”Binär kärlek: 1” i högerspalten på förstasidan.

Smart Update Pinger – mycket bra att ha! När du publicerar ett nytt inlägg, skickar du en signal till dina bloggtjänster för att berätta att du publicerat något nytt. Det kallas att ”pinga”. Smart Update Pinger ser till att du bara pingar bloggtjänster när du publicerar ett nytt inlägg. Utan denna pingar du bloggtjänster även när du redigerar ett gammalt inlägg, vilket dels kan få dig avstängd för ”ping-spam” och dels lurar dina besökare att du har nya inlägg när du inte har det.

Subscribe to comments – låter personer som kommenterar på inlägg välja om de vill få ett e-postmeddelande när någon annan kommenterar på samma inlägg. Användbart när det sker diskussioner bland kommentatorerna.

WordPress Heat Map – gör att du kan skapa ett moln av kategorier eller taggar. Ju fler inlägg som hamnat i en kategori eller märkts med en tagg, desto större kommer taggen/kategorin att se ut i molnet. Se mitt arkiv för exempel med kategorier.

WP-Polls – används för att skapa egna enkäter. Du väljer fråga, hur många svarsalternativ och vilka svarsalternativen ska vara. Exempel finns på arkiv.kazarnowicz.se/2008/02/10/enkat-hur-torkar-du-dig/

WP Related Posts – widget som listar relaterade inlägg till det som besökaren just nu läser. ”Relaterade” innebär att de är märkta med liknande taggar. Kolla högerspalten under ”(Kanske) relevant” i detta inlägg för exempel.

Tips, tricks och blogg-etikett
Permalänkar – Permalänkar är, precis som namnet säger, permanenta länkar till inlägg. I grundutförande ser permalänkar till inlägg ut så här: www.dindomän.se/blogg/?p=12345 Det är varken vänligt mot besökare eller mot sökrobotar. Under ”Settings” -> ”Permalinks” kan du välja en annan typ av permalänkar. Oavsett vilken variant du väljer rekommenderar jag att ha med ”name”. Då kommer rubriken på inlägget finnas med i länken, så att besökare redan innan de klickat på länken har ett hum om var de kommer att hamna.

Kommentarer – Fundera på hur du ska göra med moderering av kommentarer. Det finns två grundalternativ: moderera i efterhand (låta folk skicka in kommentarer och rensa efteråt) eller moderera innan publicering (kommentarerna måste godkännas av dig innan de kommer upp på sajten). Jag rekommenderar att du använder det första alternativet. Det gör att folk blir mer benägna att kommentera, och att diskussionen blir livligare. Det finns anledningar till att välja moderering på förhand, däremot finns inga ursäkter för att inte tillåta kommentarer alls. Du ställer in alternativen under ”Settings” -> ”Discussion”.

RSS-flöde – ett vanligt sätt att läsa bloggar är via RSS-läsare, till exempel Google Reader eller Bloglines. Din blogg har automatiskt ett RSS-flöde som vem som helst kan prenumerera på. Det händer att folk väljer att bara publicera ingressen av sitt inlägg i sitt RSS-flöde, för att tvinga besökare till sajten. Det är ett dåligt alternativ, av flera anledningar. En av dessa är att vissa kanske läser din blogg via mobilen. Många nya mobilmodeller har inbyggda RSS-läsare, och Google Reader finns som mobil variant. Med största sannolikhet är din sajt inte optimerad för att läsas via mobil, vilket gör att du går miste om läsaren, eller irriterar henom. Om du vill hålla reda på statistik kring läsarna kan du instället publicera ditt flöde via Feedburner. I grunden är inställningen att hela inlägget publiceras i RSS-flödet, skulle du av någon outgrundlig anledning behöva ändra detta gör du det under ”Settings” -> ”Reading”.

Bloggtjänster – För att nå ut med en ny blogg behöver du registrera den på några bloggtjänster. Bloggportalen.se (drivs av Aftonbladet) är en sådan. Bloggtoppen.se är en annan. Dessa två kräver att du lägger in en kodsnutt på din sida. Enklaste sättet att lägga in denna kodsnutt är i sidfoten. Gå in i administrationsgränssnittet, välj ”Design” -> ”Theme Editor” och redigera filen ”Footer” för ditt tema. Där klistrar du in kodsnutten på ett bra ställe, och väljer ”Update file”.

Primelabs har en bra lista över samtliga Bloggtjänster i Sverige.

Mer bloggtjänster – Några av Sveriges bästa bloggtjänster är knuff.se, nyligen.se, intressant.se och bloggar.se. För att få med din blogg i dessa behöver du pinga nyligen.se (vilket du gör om du följt anvisningarna i denna guide). Dessutom behöver du tagga dina inlägg med relevanta taggar och länka till Bloggar.se. Mer information om hur du bäst gör det här finns på http://bloggar.se/hur/

TwinglyTwingly är en tjänst som används av många tidningar, bland annat DN, SvD och IDG.se. Den innebär att när du länkar till en artikel i Svenska Dagbladet, kommer ditt inlägg att dyka upp under ”Läsarnas kommentarer”. Det är lätt att falla i Twingly-fällan (ökänt kallat ”att Twingly-hora”) eftersom det oftast ger ganska stort utslag i besöksstatistiken att länka till en artikel. Personligen länkar jag endast till nyheter när jag har en kommentar som tillför något i form av konstruktiv debatt eller möjligen humor. Jag länkar aldrig bara för att tipsa om nyheten eller säga saker som ”jag håller med”. Det devalverar värdet på min blogg, eftersom läsarna kommer att lära sig att ”den där bloggen aldrig har några relevanta åsikter”. En annan sak man bör tänka på som bloggare, är att varje gång du länkar till sajter som använder Twingly så ger du av ditt ”värde” till sajten. Det fungerar så här:

Google och andra sökmotorer sätter en viss rakning på en sajt. Hur de gör det skiljer sig, och vissa av bedömningskriterierna är kända, andra är hemliga. Till exempel är antalet sidor som länkar till en viss sajt viktiga. Ju fler sajter som länkar till din sajt, desto ”viktigare” anser sökmotorerna att din sajt är. Länkar som går åt bägge håll (de länkar till dig, du länkar till dem) är lite mindre värda än unika länkar (de länkar till dig). I vanliga fall behöver du aldrig tänka på det här, du kommer aldrig förlora på att länka till andra. I fallet Twingly gör du det, eftersom de flesta tjänster som använder sig av det säger till sökmotorerna att länken till din blogg är ”irrelevant”. Vad ska du då göra? Samma sak. Genom att i länken lägga till rel=”nofollow” (så att länken när du väljer HTML i redigerarfönstret ser ut så här: <a href="http://www.svd.se/länk-till-artikel" rel="nofollow">artikel i SvD</a>) ger du inte tidningarna högre status i sökmotorerna på din egen bekostnad. I övrigt kommer det här inte påverka något, du kommer fortfarande listas under ”läsarkommentarer” hos tidningen.

Besöksstatistik – Det är lätt att falla i fällan att ”många besökare” är detsamma som ”framgångsrik blogg(are)”. Personligen tycker jag att en stamgäst på bloggen är värd tusentals engångsbesökare. Engångsbesökarna kommer oftast inte tillbaka, stamgästerna gör det. Stamgästerna är oftast också de som kommenterar, och jag tror att de flesta bloggare håller med om att en kommentar på ett inlägg är betydligt mer värt än ett par hundra anonyma läsare.

Länkar – Om du hittar något via en annan blogg är det kutym att du erkänner det genom att i inlägget skriva något i stil med ”Den-och-den-bloggen tipsade om …” eller ”Via: Tipsbloggen”. Genom att länka till andras inlägg som du tycker är viktiga, ger du också dessa inlägg mer vikt hos tjänster som Knuff.se och Bloggportalen.se. Det gör att fler kanske upptäcker (och länkar till) detta inlägg. Bloggande är interaktion, och om du ger länkar ut så kommer också fler att upptäcka din blogg.

När du vill lära dig mer …
Det finns några få ställen där du kan lära dig mer om bloggande i allmänhet:
Mickey J Barczyks bloggskola.
WordPress Blogguide
Bloggskolan
Bloggtidningen

Stöter du på problem med WordPress är det störst chans att få hjälp på WordPress egna forum, men då gäller engelska som språk.

Andra bloggares inlägg om , ,

Svarta är lite mer … djuriska, liksom

Vogue är i blåsväder: deras senaste nummer har LeBron James på omslaget. Gott så. Problemet är LeBrons och Gisele Bündchens pose. Kritiken är att LeBron får gestalta ”den svarte vilden” (eller är det King Kong?) och det är onekligen intressant att lägga den poster som kanske var fotografens inspiration (de är onekligen lika) bredvid:
Vogue: LeBron och Gisele i King Kong-pose

För att förstå kritiken (som alltså framför allt kommer från svarta amerikaner) måste man förstå att det än idag finns ganska vattentäta skott mellan vad som är tillåtet och inte när man har en hudfärg som avviker från normen (grisrosa). Till exempel är det fortfarande kontroversiellt att ha ett heterosexuellt par där ena är svart och andra är vit. Anledningen till att föremålet för Will Smiths trånande i ”Hitch” är från latinamerika är för att en svart kvinna hade förvandlat filmen till ”a black movie, and therefore hurt sales”, medan en vit grisrosa kvinna ansågs ”för kontroversiellt”.

LeBron James är tredje mannen som prytt ett omslag av Vogue under de 116 år som tidningen funnits, och den första svarta mannen. Det i sig skulle kunna ses som ett steg framåt för jämlikheten, framför allt jämfört med en annan popkulturell företeelse: The Academy Awards har funnits i 80 år och hittills har en svart kvinna vunnit en ”Oscar” för bästa kvinnliga huvudroll (Halle Berry år 2002). Svarta utgör 13 procent av invånarna, men 25 procent av biobesökarna i USA.

Jag tycker att problemet uppstår när Vogue hävdar att det inte fanns såna tankar (svart – djurisk). Jag hade hellre sett att de gjort en medveten provokation; Vogue har tillräcklig status som ”arty” för att komma undan med det. Det finns en kontrast i en grymt muskulös, testosteronspäckad man i en aggressiv pose och en vän, trådsmal kvinna vars midja är smalare än basketbollen. Kontrasten blir än större när hon är kritvit skär och han är svart.

Lång historia för att komma till poängen: strax efter att jag läst Vogue/LeBron-historien på Vassa Eggen (där det för övrigt finns fler länkar för den som vill fördjupa sig i ämnet) passerade jag en annons för Coke Zero i tunnelbanans vänthall. Vad man än tycker om Vogue/LeBron-grejen så kommer Coca-Cola definitivt inte undan med ”svarta är lite mer djuriska”-grejen. Jag undrar om de kör samma printkampanj i USA?
Coke Zero och en svart panter

Andra bloggares inlägg om , , , , , ,

Sängreklam med subtilt avsteg från könsnormen

Jag brukar inte läsa Stockholm City på regelbunden basis eftersom jag har lite svårt för Mikael Nestius gråterskekomplex. Så fort något allvarligt hänt ska man bilda opinion mot det hemska med en serie specialartiklar som granskar [våldtäkter/våld mot barn/kvinnors (dåliga) villkor] med en inledning av Mikael Nestius. Lite som Anton Abele, fast utan den låga åldern som ursäkt.

Ska jag vara rättvis så har Stockholm City lyckats med några riktigt bra krönikörer, som Sakine Madon och Nima Daryamadj, men en krönika gör ingen tidning. Hur som helst, igår satt jag på tunnelbanan och började slöbläddra i en Stockholm City som någon lämnat och blev överraskad. Inte av det redaktionella innehållet, utan av en annons för Sova.

Först blev jag aningens förvånad över att det är killen som vilar med huvudet på tjejens bröst, och inte tvärt om. Sen såg jag att tjejen också har en tatuering som täcker hela överarmen. Killen ligger med stängda ögon, medan tjejen tittar lite reflekterande upp mot taket. Ombytta roller. Det är ett subtilt och fräscht avsteg från normen, framför allt för traditionell reklam riktad till medelsvensson.

En subtilt annorlunda annonsbild

Andra bloggar om: , , , ,

En blond TKHS-variant av Alex Schulman

Jag har flera gånger fantiserat om reaktionerna det skulle få, om Linda Rosing kom ut som medieforskare som ägnat de senaste fem åren åt ett stort projekt; Hon har undersökt hur man genom att vara känd för att vara känd kan domptera mediasverige. Det kollektiva ljudet av hakor som träffar knäskålar på olika tidningsredaktioner skulle eka ända in i nästa årtionde.

Det är ungefär samma sak jag känner när jag, via Stationsvakt, snubblar över ”HelenaFlodén”. Med inlägg som ”2008 är stjärtpojkarnas år”, ”Jag älskar mina puffy lips!” och ”Jag har bestämt mig för att inte bli fet!” skulle det här kunna vara en grymt intelligent kommentar till samtidens Stureplans-ideal. Intelligent för att den inte lägger några värderingar i det, utan låter betraktarna värdera. Inte minst skulle det vara en rolig drift med alla som blir provocerade av tjejer med silikonbröst, fejkade Angelina Jolie-läppar, låga halter självdistans och det självförtroende som bara någon som hela tiden blir bekräftad för sitt utseende kan ha. Helena Flodén skulle kunna vara en specialiserad, blond TKHS-variant av Alex Schulman.

Det skulle vara nästan lika roligt som om Linda Rosing kom ut som medieforskare.

Andra bloggar om: , ,

… men det vore så kladdigt att duscha i Coca-Cola

Om du kunde få Coca-Cola ur kökskranen där hemma, hur mycket skulle du vara beredd att betala för Coca-Cola? Det är precis vad som hände med skivbranschen.

– Doug Morris, VD för Universal Music beklagar sig över fildelning i tidningen Wired. Detaljen som Doug missat är att buteljerat vatten omsatte cirka 35 miljarder dollar globalt under år 2006, medan musikbranschen omsatte cirka 24 miljarder dollar (19,1 miljarder euro). 24 miljarder dollar är också den summa som The Coca-Cola Company omsatte samma år.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Saker att bli gråtmild för 2: Etiska företag

Som vanligt laddade jag inför tisdagkvällens dubbelpass med en macka och en Innocent, och som vanligt läste jag på etiketten på flaskan.

Later in life, when we relax in our rocking chairs in the retirement home, we’d like to be able to look back on our work wit ha smile. That’s why we only work with farmers who treat their people and the environment with care and consideratoin. That’s why we use recycled plastic in our bottles, plant trees for the miles we drive in the car and donate at least 10% of our profits to charities in countries where we source our fruit from. It’s going to help us relax. We’ll rock so much nicer.

Jag älskar etiska företag, tänkte jag och försökte svälja klumpen i halsen.

När vi ändå är inne på det, så frågade jag ju Coop om KRAV-märkta bananer. Jag hade rätt, det pågår ett försök i Stockholm och Göteborg att bara sälja KRAV-märkta bananer på Coop Konsum och Coop Nära.

Sen kan man ju fundera på exakt hur lågt hallmarkindex jag har när jag blir gråtmild av en produktetikett, men då är det roligare att fundera på varför så många som skrivit skyltar om ”fars dag” skrivit det ”farsdag”. Ibland är ihopskrivning lika illa som särskrivning.

Andra bloggar om: , ,

Good stuff, bad stuff

Good stuff 1: Levi’s gör inte bara snygg bögreklam, de har bra service också. I varje fall butiken i Gallerian. Jag sliter ut jeans i parti och minut (well, skrevet i jeans i alla fall) och den här gången mindes jag att säljaren sagt ”… och om de börjar slitas i skrevet, kom in med dem så fixar vi det”. Och det gjorde de, utan snack och med ett leende. Trots att jag saknade kvitto på inköpet. Dessutom räddade de mina favoritjeans, ett par gamla Levi’s Engineered som annars hade blivit tvugna att pensioneras. Jag älskar kompetent service!

Good stuff 2: Innocent har hittat till Sverige på allvar! Tidigare kunde man bara hitta dem typ på Arlanda, men numera finns de även på 7 Eleven och Pressbyrån. Lite dyrare än Brämhults, men också snäppet bättre och mycket mer underhållande. Förutom copyn på etiketten ska du kolla in botten på flaskan och ®-märket på etiketten. Det enda jag inte kan bestämma mig för är vilket varumärke jag älskar mest: Ben & Jerry’s eller Innocent.

Innocent - världens bästa (butikspackade) smoothies

Bad stuff 1: Taxi 020 är inte så duktiga på att ta hand om sina misstag. Boka taxi i regn, vänta i 25 minuter därför att den chaufför som skulle plockat upp dig gör amatörmisstaget att plocka upp någon annan och du får … 150 kronor i taxicheckar. Som bara kan kombineras med kontanter när du betalar.

Bad stuff 2: SL och trafiken. Allvarligt. Ingen vet vad exakt denna lövhalka beror på eller varför den blivit värre på sistone. Jag kan inte minnas lövhalka eller försenade tåg för en elva-tolv år sen, men det kan visserligen bero på att man då inte hade elektroniska anslagstavlor. Hur som helst är det galet att tunnelbanan kan vara drabbad av löv på hösten och snö på vintern. Förresten, minns ni vintern för några år sen när det snöade extremt mycket? Jag vet inte om det är en skröna, men tydligen krävs det två personer för att köra de plog-tåg som går på nätterna. De som la schemat för plogarna gjorde det utifrån vintern förra året, som varit mild. Oavsett om det är sant eller inte så är det ungefär den nivån SL-kompetens har i min värld.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Men ta av er offerkoftan, för fan (och bevara äktenskapet)

Det är med avsmak jag ser alla offer med Jerry Adbo och Sören Juvas på RFSL i spetsen. RFSL:s taktik består obehagligt ofta av att tysta meningsmotståndarna. Gärna kombinerat med att man njutningsfullt drar på sig sig offerkoftan och känner sig kränkt varje gång någon inte håller med.

Freddi har redan sagt det på ett särdeles bra sätt, och jag kan inte tillägga så mycket mer.

Det jag blir upprörd över är att en massa människor hakat på och leker antingen kränkta offer, eller de kränkta offrens förkämpar. Affischerna rivs ner. Kampanjsajten hackas (well, domänadressen då om man ska vara tekniskt korrekt).

Jag trodde aldrig jag skulle behöva göra gemensam sak med Svenska Evangeliska Alliansen, men yttrandefriheten måste få vara just en frihet. Jag må tycka att personerna bakom uppropet är ärkereaktionära kukhuvuden. I Paolo Robertos fall dessutom korkade ärkereaktionära kukhuvuden. Men yttrandefriheten går före andra friheter, och därför upplåter jag för första gången annonsplats på min blogg, åt kampanjen Bevara Äktenskapet.

För att även ärkereaktionära kukhuvuden har yttrandefrihet.

Bevara Äktenskapet - mamma, pappa, barn

(Och när det gäller yttrandefrihet och annonser: SL:s utrymmen är kollektiva. Privata aktörer får välja annonsörer bäst de vill, men rådande smak och moral hos styrande politiker får inte avgöra vilken reklam som är okej i kollektiva utrymmen. Där ska bara lagstiftningen gälla. Kolla bara Lindex kampanj med tuttar som först förbjöds, och exakt ett år senare tilläts. Enda skillnaden var att den politiska majoriteten bytts däremellan.)

Andra bloggar om: , , ,

Levi’s flörtar med bögar

QX skriver om Levi’s nya reklamfilm med rubriken ”Levi’s goes gay”. Sanningen är att Levi’s sedan nittiotalet med jämna mellanrum har flörtat med bögar, flator och bin. I amerikansk kampanj från slutet av nittiotalet, med temat ”What’s true”, användes en affisch där en tjej håller upp en skylt med texten ”Don’t tell my girlfriend I’m gay …”.

Levi’s-annons: Don

I samma kampanj gjordes också en reklamfilm med en kille som berättar en historia om ett samtal med sin pappa. Intressant att notera är att CommercialCloset.org, en sajt som listar reklamkampanjer med gaytema, anser att Dustin, som killen heter ”may not be a model representation”.

Hur som helst, år 2000 gjordes en serie reklamfilmer för Levi’s Engineered Jeans för Australien, Nya Zeeland och Europa på temat ”Free to move”. I en av filmerna hoppar två killar hopprep, ena av dem identifieras som ”Kevin, Pittsburgh” som blev ”Attacked in the street” … ”for being gay”. Tyvärr funkade inte filmen på den europeiska testpubliken, och vi fick istället ”Twisted to fit”, en kampanj som alla hyfsat frekventa biobesökare bör minnas.

Fler exempel på flirtar med gaypubliken är kampanjen ”Different fits for you” där en tjej hånglar med sig själv (!).

Levi’s-annons: Different fits for you

Den nya reklamfilmen filmades i två versioner, en straight för massmarknaden och en bögversion som hade premiär på MTV-ägda Logo.

Vanilla:

Fruity:

I svensk teve kan jag bara minnas två reklamfilmer med något slags gayanknytning: Hyundai-reklamen där ett heterosexuellt par vänstrar med varsin kille, och SEB-reklamen (möjligen för pensionssparande) där man får se olika människor prata om vad de skulle göra annorlunda med sitt liv. En gammal kvinna säger något i stil med ”Jag skulle ha legat med fler män” och en stund senare säger en gammal man samma sak. Någon som minns nån annan?

När jag ändå är inne på reklamfilmer med gaytema kan jag inte undgå att nämna två reklamfilmer som rör ungdomsupplysning. Den norska är fin i sin enkelhet, och den israeliska är jäkligt bra på att undvika vanlig kille vs fjolla-fällan.

Andra bloggar om: , , ,