Jag är bög, alltså fortsätter jag ljuga

Jag hade hoppats få skriva ”Jag är bög, men behöver inte ljuga” i rubriken den här gången, men så blev det inte.
Bögar kommer även fortsättningsvis inte få ge blod på samma villkor som heterosexuella. Socialstyrelsen fegar backar efter motstånd hos remissinstanserna. Jag har inte läst remiss-svaren från de olika instanserna, så jag vet inte vad de har för invändningar, men har det inte framkommit några nya fakta så handlar det om en reaktionär hållning: vi har diskriminerat dem tills nu, vi kan gott diskriminera dem ett tag till.

Andra bloggar om: , , ,

Dagens citat

Apropå ”Fuck yourself. Or don’t” ger Henrik Tornberg (Bland annat grundare till sajten Sylvester och den (nedlagda och saknade) tidningen med samma namn) oss det bästa citatet på länge:

”Där två unga, vältränade strejta killar ser en rival i den andre, ser två likadana bögar en potentiell sexpartner. Make love, not war.”

Det gavs visserligen i en helt annan diskussion i ett helt annat forum, men det är så klarsynt. Och vackert!

Fuck yourself. Or don’t.

Bruno Gmünder, cry your heart out. Det räckte med att se formatet på paketet för att jag skulle bli påmind om att den hemlighetsfulla avin gällde 2006 års upplaga av det franska rugbylaget Stades kalender. Min vägg hade sedan 2004 prytts av kalendern med det ödmjuka namnet Dieux du Stade (Dieux du Stade blir på svenska ”Gudarna av stadion” eller ”Gudarna av arenan”), och jag kände att det var dags för en uppdatering. Inte för datumens skull, det har jag min fickkalender till. Det är bilderna jag vill åt.

Dieux du Stade 2004 är en flirt med gaypubliken. Homoerotiken är Bild ur Dieux du Stade 2004
grymt läcker, som i min favoritbild här till höger. När jag visade upp kalendern för en bekant sa han ”Jag skulle aldrig kunna ha den här hängande på väggen. Det är så förvirrande. Vill jag vara dem? Vill jag ha sex med dem?”

Jag säger ”varför välja?” Det är en av fördelarna med att vara bög, man slipper.

Uppdrag: Räkna hur många bögpar du känner som består av killar som skiljer sig åt markant i stil och sätt (en butch muskelpugga med en smal fjolla, ung skateboardbög med äldre operadito, catwalksmal fashionista med björn av grövre slaget). Räkna sen hur många bögpar du känner som består av två liknande snubbar (boy next door^2). Jag gissar minst två tredjedelars övervikt åt den senare typen.

Andra bloggar om: , ,

Jag är bög, alltså ljuger jag

Jag bryr mig inte om jag får ge blod eller inte, eftersom jag ändå sällan skulle få donera blod. Dels för att jag ställer upp som försöksperson i medicinska studier när jag kan, och dels för att det sällan går tre månader utan att jag har haft sexEftersom jag inte har ett monogamt förhållande och känner att det inte är okej att förhöra mig om mina kk:s övriga sexliv.

Rättelse: Jag skulle inte bry mig om jag får ge blod eller inte, om samma regelverk som gäller heterosexuella män skulle gälla mig. Men det gör det inte. Istället gäller ett regelverk som säger att jag är mer benägen att ljuga.

Män som har sex med en ny tjej hamnar i karantän i tre månaderSex månader om tjejen tillhör en ”högriskgrupp”. En homosexuell man får aldrig ge blod. Inte om han lever i ett monogamt förhållande sedan tio år, inte ens om han lever i celibat. Män som har sex med män är för alltid uteslutna, och statistiken är bara något Socialstyrelsen gömt sig bakom. Ett av högsta hönsen på Socialstyrelsen försvarar sig med att det finns ett fall där följande har hänt: en homosexuell man som regelbundet donerade blod, och levde i en monogam relation, gav vid ett tillfälle blod som var HIV-smittat. Uppenbarligen hade han vänstrat, och ljugit om det. Det har uppenbarligen hänt med heterosexuella också. Hade man litat på homosexuella män i samma utsträckning som heterosexuella hade det räckt med karantän i ett halvårOm man räknar ”män som har sex med män” till ”högriskgrupp”, annars tre månader. från det att man har haft sex med en ny partner.

Socialstyrelsens regelverk säger alltså att bögar män som har sex med män är mer benägna att ljuga. Visserligen är regelverket gammalt, men så sent som förra året stöddes det utan förbehåll av både Socialstyrelsen och RFSL (!). Varje gång jag läser att sommaren innebär blodbrist, varje gång jag ser Göran Gillingers hundögon (vilket inte är så ofta numera, tack och lov), blir jag irriterad över reglerna.

Som en parentes kan nämnas att icke-straighta tjejer är välkomna att lämna blod. Jag undrar om de slipper igenom eftersom två tjejer bara kan smitta varandra i sjukt extrema fall (typ S/M med blodvite), eller om icke-straighta tjejer antas vara genomsnittsärliga?

Hur som helst är regelverket nu under utredning, så om jag ljuger om mina sexvanor om något år så kanske det har att göra med mig som individ och inte med mig som bög.

Mer läsning: Sylvester har en intressant artikel om bögar och bloddonation.

Andra bloggar om: , ,

Stockholm Pride och dubbelmoralen

Stockholm Pride vägrade sälja tidningen Destroyer på grund av att man uppfattade den som ”stötande” (läs: ”omoralisk”) för flator. Destroyer innehåller nämligen inget olagligt material. Det är intressant att en HBT-festival som har ”mångfald” som tema dömer ut publikationer på moralisk grund.

Än intressantare blir det när man på Pride-området säljer Valerie Solanas SCUM-Manifestet, en bok som – bokstavligen – uppmanar till utrotning av män, vars existens beskrivs som ”biologiska olyckor”. Inte heller SCUM-Manifestet innehåller något som är olagligt, och det ska erkännas att man förmodligen lider av sociopatiska drag om man läser boken bokstavligt.

Att man på en Pridefestival med ”mångfald” som tema gör moraliska värderingar av böcker och tidningar lämnar en besk eftersmak. När de moraliska bedömningarna för flatlektyr skiljer sig väsentligt från bögdito blir smaken än beskare. Det är lättare att bli sedd som politiskt korrekt om man hissar en feministisk flagg, något som förr eller senare kommer slå tillbaka på oss alla.

Andra bloggar om: , , , , ,

Pride, del 2: färgförvirring

Jag tycker det råder lite lagom färgförvirring i den färgglada hobbit-världen. Det hela utvecklas till något slags inteligenstest i stil med:
Alla grisar kan flyga. Allt som kan flyga kan simma. Kan grisar simma?

Först kom Telenor med att allt rött blir bögblått:
Allt rött blir bögblått

Sen kom Ving med att orange är det nya rosa:
Orange är det nya rosa

Och i paraden körde Öppna Moderater med att ”Blå är kärleken”. Skrivet med rosa text.
Blå är kärleken

Om du har hänsyn till alla ovanstående påståenden, vilken färg har då kärleken?

Andra bloggar om: , , ,

347 bilder från Prideparaden

Jag tog kameran, kompisarna och ställde mig i hörnet Kungsgatan/Sveavägen för att kolla in paraden. Hela bildserien finns på Flickr, här nedan är några av ögonblicken:

Jag kan inte bestämma mig. Är de ”beefcakes” eller ”beefeaters”? Hur som helst, jag tar alla fyra med lite grädde på. Tack. (Ni tror jag skojar, men det gör jag bara om grädde. Aldrig om beefeaters.)
Beef

Gaypoliserna fick spontana applåder från åskådarna. Extra roligt var att det i år fanns poliser från flera europeiska länder, även de iförda uniformer.
Gaypoliserna

Slash Fiction (speciellt för Ellen). Det här är min och Davids sektion nästa år. Jag ska gå som Ross i Vänner.
Slash Fiction-sektionen

Jag höll på att börja grina när Regnbågsfamiljerna, Stolta Föräldrar och Stolta syskon & vänner fick spontant jubel från åskådarna. Tur att jag hade stora solglasögon.
Regnbågsfamiljer
Stolta föräldrar

Fackets sektion hade en ”inhyrd hetero” som förare
Inhyrd hetero

International Network of Vagina Worshippers. Inget jag skulle gå med i personligen, men sjukt kul. Det fanns för övrigt minst två fittor till i paraden.
International network of vagina worshippers

Vad gör man om man inte har någon stor regnbågsflagga att hänga på balkongen? Man gör en egen. Det kanske inte blir helt rätt, men det blir festligare än ingenting.
Egenhändigt konstruerad regnbågsflagga

Brandmän. Dessa var inte en del i paraden. Det finns mig veterligen inte någon organisation för hobbit-brandmän. Jag undrar varför, med 10 000 brandmän i Sverige (deltidsbrandmän inkluderade) så borde det finnas ett gäng.
Brandmän

Jag och Wicke gick med i paraden på slutet. Jag var redan stolt som en tupp över alla fina hobbitar i paraden, och att gå mitt ibland dem gjorde bara känslan än starkare. Jag kan inte riktigt smälta att det var 35 000 deltagare i paraden, och att 350 000 tittade på. Såna här dagar är det svårt att uppbåda annat än kärlek och glädje.

Andra bloggar om: , , ,

Stockholm City och ”schlagerbögarna”, del 3

Jag skrev ett öppet brev till Stockholm City om ”schlagerbögarna”, fick ett svar och ställde en följdfråga. Här är Katarinas svar, och slutet på debatten för den här gången:

Hej
Jag tycker det är okej att kalla Jonas Hellsén och company schlagerbögarna därför att de tycker det själva. Det är deras val.
På samma sätt kan indiska kockar kalla sig curryindier om de vill. Om det kan anses roligt/bra i den egna gruppen.
Däremot skulle jag vare sig kalla indiska kockar curryindier eller homosexuella för schlagerbögar som inte valt det epitetet själva.

Med vänlig hälsning
Katarina Ekspong
Redaktionschef – nyheter

Det är intressant att en tidning skjuter över allt ansvar för förmedling av värderingar på individer utan nyckelroll eller någon fast anknytning till redaktionen. Däremot gillar jag att Katarina och City är konsekventa i sitt ställningstagande, även om jag fortfarande inte håller med i sak. Det är också kul att City i gårdagens tidning hade en intervju med en artist som ligger utanför sfären som idag förknippas med ”homosexuell”. Uppenbarligen försöker City i alla fall, och det ska de ha all cred för.

Jag håller med om att man ska få klassa sig som vad man vill, men det är en stor skillnad på att klassa sig inom en subkultur och på att köra samma klassificering utanför subkulturen. Jag anser att man som seriös tidning måste vara försiktig med vilka schabloner man sprider, och hur man förstärker eller raserar fördomar kring minoriteter. Ibland kan man jobba åt två håll samtidigt, med resultatet att man inte kommer någonvart. Som jag skrev tidigare, jag vill inte ha militära machobögar eller hårföra hantverkshomon som motvikt, jag vill slippa alla etiketter som idag är fastklistrade på ordet ”bög”.

Andra bloggar om: , , ,

Pride, del 1

Först, en reflektion över folks renlighet: Folk överskattar sin intimhygien på ett äckligt sätt. Vid två urinoarbesök var det bara en annan person som använde sig av det där bakteriedödande skummet som används i behållarna på festivaltoaletter.

Amelia var lagom, och borde byggt hela sitt tal kring sin slutkläm: att man inte ska behöva bli som alla andra för att bli accepterad. Som det var nu var det hela mest ett gullande med ”gays” som hon kallade HBT-gruppen. [Mental note: hon skulle definitivt bli en förkämpe för ordet ”hobbit” om hon bara hörde ordet.] Hela hennes tal kändes lite som sakerna man säger till en jättegullig hundvalp eller bebis som man bara vill gosa och krama och äta upp.

Amelias tal ackompanjerades av ett sorl eftersom publiken lyssnade med ena örat och pratade med halva munnen. Guillou möttes med en rätt kompakt tystnad när deltagarna gjorde sig redo att bua ut honom vid första klavertrampet. Guillou verkade inte märka något och gav sig ut på det minfält ett invigningstal på en HBT-festival kan vara, med sitt manus i högsta hugg. Han läste innantill hela tiden, vilket förtog en hel del av talet, men jag tycker ändå att han var bättre än Amelia. Som vanligt höll Guillou inte med till hundra procent, brasklappen i det här fallet var att ”homofob” inte får användas för att värja sig från berättigad kritik. Vilket han ju har absolut rätt i. Han lyckades riva ner applåder som dock inte var lika helhjärtade som de Amelia fick.

Minglet var spännande. Vänner, bekanta, gamla ragg, äldre ligg, snygga flirtar och sköna människor i en salongsberusad Prideröra. Jag misslyckades med att träffa Oswald, Fredrik och Johan (finns det inga regler mot att gå hem sådär tidigt?) men lyckades landa ett McDonaldsbesök med Aronson, som är precis lika skön i verkligheten som i sin blogg.

Jag blev förvånad av Lillbabs framträdande. Hon lyckades charma mig till den grad att jag inte ens kunde frammana lite minihat mot henne, trots idoga försök. Jag såg ut som om jag sovit med en galge i munnen under hela hennes framträdande. Det var ett stort misstag att låta Christer Lindarw, som låter som en korsning mellan Lillbabs och en thailändsk pojke i målbrottet, äntra scenen sist. Och ursäkta, hade de verkligen singback för körens delar i låten?

När jag kommer hem ser jag att en av mina favoritbloggare skrivit en skön 100-lista. I punkt 71 skriver Satan om min dröm, vilket är sjukt stort. Stort, för att det i min värld är helt fan-fucking-tastic att beröra människor så mycket, framförallt människor som jag tycker är coola.

Andra bloggar om: ,

Stockholm City och ”schlagerbögarna”, del 2

Jag skrev ett öppet brev till Stockholm City om ”schlagerbögarna”. I morse fick jag svar från Katarina Ekspong, redaktionschef för nyheterna på Stockholm City:

Hej
Orsaken till att killarna kallas schlagerbögarna är att de varit Citys expertpanel under det namnet under flera år under Melodifestivalerna. Då har namnet varit minst lika relevant som t ex Citys bögtrio (som du föreslår). De har blivit kända under schlager- benämningen, medverkat i radio, haft klubbkväll mm. Och jo, när det var i schlagersammanhang kändes namnet relevant och lite (som du inte tycker att vi bör tycka) roligt. Visst är det en lek med fördomar. Och sånt kan alltid någon ta illa upp utav.
Det innebär givetvis inte att du har fel. Jag håller dock inte med dig om det olämpliga.

Vi behöll namnet eftersom flera av våra läsare känner igen trion då.
Och folk tycker olika.
Idag ringde en person upp mig och tackade för den tidning vi gör under Pride-veckan. Han hälsade från ett helt gäng homosexuella som var pinsamt rörda för av den bevakning vi har av Pride-veckan.

Med vänlig hälsning
Katarina Ekspong
Redaktionschef – nyheter

Mitt svar till Katarina:

Hej Katarina,

Jag håller med om att Stockholm City har ansträngt sig för att få till en bra Pride-bevakning – och att den röda bakgrundsfärgen på er logga nu får pridefägerna är en jätterolig och viktig sak för mig och många andra homosexuella.

Men jag tycker inte att ett rätt tar ut ett fel, framförallt inte om man bara halvhjärtat känns vid felet. Jag vet inte om jag ska utläsa något speciellt från att du använder dåtid i meningen ”Och jo, när det var i schlagersammanhang kändes namnet relevant och lite (som du inte tycker att vi bör tycka) roligt.” – men jag hoppas att det är något som mellan raderna säger att valet i skenet av mitt öppna brev känns mindre självklart.

Jag har en sista fråga: tycker du att det vore okej att, i Stockholm City, köra en matlagningsserie med tre indiska personer som kallade sig ”curryindierna”? Om inte, varför? Om du inte tycker att du kan ta ställning till den frågan får du gärna vidarebefordra den till någon som kan.

Med vänlig hälsning
Micke Kazarnowicz

Uppdatering: Karin har svarat på frågan ovan.

Andra bloggar om: , , , , ,