Filmrecension: Click

Igår såg vi Click, Adam Sandler-komedin där han får en universell fjärrkontroll som verkligen är universell. När jag såg trailern för något tag sedan tänkte jag ”aha, det här kan vara något”. När jag nu sett filmen är jag lite besviken.

Adam Sandler spelar en av sina standardroller: snäll, rolig och lite mesig. Ungefär som ”50 first dates”, fast med småbarn och utan Drew Barrymore. Kate Beckinsale är förvisso snyggare än Drew och passar nog bättre i rollen som tam amerikansk hemmafru, men filmen hade blivit roligare med en bättre kvinnlig motspelare.

Historien är ”En julsaga” i modern miljö och utan julen, och den är precis så förutsägbar som den låter. Visst finns där en del skämt som publiken skrattade åt, men för att vara en komedi så var det ovanligt tyst i salongen. En genomsnittlig amerikansk rom-com kryddad med lite sensmoral som resulterar i betyget ”svag femma” på en skala av tio. Enda anledningen att se denna rulle på bio är om du vill ha en harmlös och skön dejtfilm, annars kan du lika gärna vänta på DVD-versionen. Eller så ser du om ”50 first dates”, som är betydligt bättre än ”Click”.

Andra bloggar om: , ,

Filmrecension: Superman Returns

För alla som gillade de första Stålmannen-filmerna med Christopher Reeve är Superman Returns en glädjande överraskning. Brian Singer har lyckats behålla känslan från de första filmerna och samtidigt göra en modern film med bra karaktärer. Brandon Routh gör en utmärkt och trovärdig roll både som en småtöntig Clark Kent och en cool Stålmannen. Brandon är snygg på det där lite mesiga american boy next door-sättet, precis som Stålmannen skall vara. Jimmy Olsens roll är också välcastad, Sam Huntington är ett utmärkt val utseende- och stilmässigt. Den tyngsta skådespelaren är såklart Kevin Spacey som en välskräddad Lex Luthor. Det är bara Kate Bosworth som känns lite halvdan och anonym.

Storyn är klassiskt Stålmannen-esque och lagom spännande, mest för att jag verkligen satt och brydde mig om vad som hände med karaktärerna. Vissa avsnitt av filmen kunde kännas lite långsamma, men på det hela är det en klassisk actionfilm med en av de häftigaste superhjältarna. 7 av 10 kammar den lätt hem, och för oss Stålmannen-fans är den uppe och nosar på en åtta.

När det gäller själva IMAX-versionen av filmen så var den största behållningen den stora duken. Det var bara vissa scener som var i 3D, och visst var det häftigt att se Stålmannen flyga mot en, men det kändes mest som en bonus och inget måste.

Jag hoppas bara den heter Stålmannen när den dyker upp på svenska biografer och inte ”Superman”.

Andra bloggar om: , , ,

Resfeber rörande roadtrip

Resväskan står packad.

Jag har länge tänkt på hur menlöst det är med snygga klistermärken, man har ju ingenstans att sätta dem när man fyllt femton och det inte längre är coolt att pryda pojkrumsdörren med ett klistermärkespotpurri. Nu kom jag på ett av få ställen man som vuxen kan sätta snygga klistermärken på: resväskan. Jag satte ett Apple-klistermärke på min väska. Jag hoppas inte någon PC-fanatiker har sönder den nu.

Jag har äntligen dammat av cd-samlingen och laddat Ipodden med favoritlåtarna.

Musik är viktigt för mina reskamraters mentala hälsa. Jag har en musiksmak spretigare än håret på en sjuttonårig rejvare, och är kinkigare än ett hungrigt tremånaders kolikbarn, när det gäller att anpassa musik efter humör. Pulp Fiction, Bodies Without Organs, Alice in Chains, George Michael, Audioslave, Shirley Bassey, Black Eyed Peas, Madonna och Nirvana. Bland annat. Sigge frågade för något tag sedan vilka klyschor jag inte skulle använda om mitt liv så stod på spel och jag kom inte på några då. Nu kom jag dock på en jag hatar: ”Jag är allätare när det gäller musik”. Skitsnack. Jag har ännu inte träffat någon som säger så och gladeligen lyssnar på happy hardcore, folkmusik, dansband och Enya. Mainstreampop är bra, men det innebär inte att man är allätare, lika lite som man är globetrotter bara för att man varit i New York, London och Paris.

Egentligen skulle det varit häftigare med en rosa buss, köpt från tre svenskar som heter Lars, Lars och Lars, men det närmaste uthyrningsföretaget hade var en enorm stadsjeep med kaptensstolar. Den står någonstans i Los Angeles väntar på att få ta mig, Wicke och Fredrik på en roadtrip i Kalifornien, Nevada och kanske så långt som Mexico.

Jag hoppas att det här innebär att Jake Gyllenhaal är singel igen. Funkar inte tröjfipplet på någon hona så funkar det garanterat på mig. Det mesta som Jake gör funkar på mig. Förutom en stass bestående av flip-flops, midjeväska och två postit-lappar över bröstvårtorna. Fast om han ber snällt och ler lite charmigt … Jag har datorn och videokameran med för att dokumentera eventuellt Jake Gyllenhaal-hångel och andra sevärdheter.

En hemläxa: Om du skulle få ta med dig två bloggare du inte känner IRL på en roadtrip, vilka skulle det vara? Och varför?

Andra bloggar om: , , ,

Det här är inte en bokrecension av en science fiction-bok

Åh nej. Inte en bokrecension. Jag gillar dem inte. Men på samma sätt som ”Birthday of the world” inte är science fiction, så det här inte en bokrecension. Det är en upplevelserecension.

THIS IS NOT SCIENCE FICTION borde det stå på boken. Med stora, tydliga versaler. Så att alla potentiella läsare förstår att trots att handlingen är förlagd till andra världar så är ”Birthday of the world” är lika mycket science fiction som Brokeback Mountain, Timmarna eller Den Gröna Milen.

Det är klart, jag behövde lära mig lite nya ord som ”somer” (det asexuella stadium som de flesta Gethenier befinner sig i när de är könlösa) eller ”sedoretu” (planeten O:s motsvarighet till västvärldens äktenskap, men med fyra individer istället för två). Och det är just det som gör den här boken till en upplevelse: att den handlar om sex, förhållanden, sexualitet och kön ur ett (förlåt, här kommer en riktig buzzword bingo-groda) 360-gradersperspektiv.

Jag tänker berätta lite om min upplevelse av novellerna.

I första novellen läser jag om en ras till mångt och mycket är lika oss. Det känns lite träigt i början, det är namn på platser och städer och personer från en annan planet. Jag fattar inte heller riktigt hur geografi och historia hänger ihop, och jag är lite förvirrad när det gäller karaktärerna. Trots att Ursula LeGuin använder sig av pronomina ”he” och ”she” så är det något som inte stämmer.

Det visar sig att folket på Gethen är till mångt och mycket lika oss, men inte när det gäller kön och sex; Gethenierna är för det mesta androgyna och asexuella. Jag upptäcker att androgyniteten är som väg-gupp när man cyklar. Den får mig inte ur balans, men jag kan inte bra slappna av och flyta på med generaliserar om män och kvinnor när jag delar in karaktärerna i minnet.

”För det mesta” är inte ”för alltid”. Ungefär en gång i månaden, såvitt jag förstår, går Gethenierna in i ett sexuellt stadium som kallas kemmer. Personer som är i det asexuella stadiet (somer) är också androgyna och följaktligen varken kan eller vill de ha sex, medan alla som är i kemmer kan ha en nästintill rovdjurslik sexdrift.

Jag följer huvudpersonen genom Getheniernas motsvarighet till pubertet och upptäcker att det finns så många likheter med min egen pubertet, trots att hen har en clitopenis och inget egentligt kön och är en annan ras. Vi förstår varandra mer än olikheterna egentligen tillåter.

Det är här det börjar bli riktigt spännande, när jag får följa huvudpersonen genom första besöket i ett kemmerhus. Ett kemmerhus är ett ställe en går för att ha sex med andra som är i samma kemmer. När en person går in i kemmer får hen ett kön som varar hela den kemmerperioden. Könet blir den biologiska motpolen till könet hos den första person i kemmer en kommer i kontakt med.

Jag blir lite fascinerat förvirrad över att huvudpersonen refererar till sin förälder som ”mor” medan fadern kallas ”getter” (som i ”to get”). Jag antar att det helt enkelt är ett annorlunda sätt att se på föräldraskap och tillhörighet. Varje individ kan bli gravid om hen just då är kvinna, eller göra en annan individ gravid om hen är man. När en person väl fött ett barn är hen barnets mor hela livet, trots att hen för det mesta inte är kvinna och ibland är hen man.

Så komplicerat men ändå så enkelt, och så spännande. Tänk att ha sex med samma individ, ena gången som man, andra som kvinna. Och sen göra om det igen, med andra kön på partnern.

Det är inte bara lättsmält. Till exempel blir jag lite störd när huvudpersonen träffar sin fader getter under sitt första besök i ett kemmerhus och att det är hans, i mitt huvud incestuösa, omfamning som gör huvudpersonen till kvinna under första kemmern. Men meningen är inte att jag ska hålla med, meningen är att jag ska få se alternativ. Ursula LeGuin berättar utan att döma eller moralisera. Hon lägger bara i mynten, det är upp till mig som läsare om jag vill att de ska trilla ned eller ut.

Imorgon: novellen där män är män och inte kan älska, och kvinnor är kvinnor och styr hela världen.

Andra bloggar om: , , , ,

Paris Hilton vs Basshunter: 0 – 1

Mats Strandberg länkar till Paris Hiltons nya video och undrar om det skulle bli årets sommarplåga eller inte. Rent spontant så är permalänken till Mats inlägg roligare än Paris video.

Den (Paris video) är så intetsägande att det är som att doppa känsliga kroppsdelar i en hink ljummet vatten. Det är inte skönt, inte obekvämt – bara blött. Den har noll sommarplågepotential. Nu kommer den förvisso spelas en massa ändå eftersom det ju är Paris Hilton. Nä, då har Basshunters ”Boten Anna” oändligt mycket högre sommarhitpotential. Förvisso är texten på en nivå som gör att man tror att en sexåring (eller Paris Hilton) skrivit delar av den, men det är å andra sidan mer eller mindre ett krav på sommarplågor. ”Bailando, bailando, amigos adios, adios, el silencio loco” någon?

Att jag gillar ”Boten Anna” bättre än ”Stars are blind” beror på har inget med det faktum att jag hellre skulle ligga med Basshunter än med Paris Hilton att göra.

Tävlingen om sommarplåga är avgjord. Den enda tvistefrågan som återstår är vilken video som innehåller det mesta blonda våpet: Basshunters eller Paris Hiltons?

MTV har (lite) koll trots allt

MTV Movie Awards delade ut sina priser i helgen. Något som är anmärkningsvärt är att kategorin för bästa roll är könsneutral hos MTV. Faktum är att alla utmärkelser som MTV delar ut är könsneutrala. Vad sägs om det, Guldbagge-juryn, era gamla reaktionärer? Reese Witherspoon, som ju fick en Oscar för sin roll i Walk the Line, torskade här mot Jake Gyllenhaal för hans roll i Brokeback Mountain.

Fan vilken koll MTV har, tänkte jag. De var nyskapande på tidigt nittiotal, sen har det bara gått utför. Men det kanske bara är jag som blivit äldre? Snart får sig dock bilden av ett MTV med koll en törn, när jag läser att Hayden Christensen fick pris för bästa skurk för rollen som Anakin Skywalker. Hur han kunde vinna mot Tilda Swanton (Narnia) och Cillian Murphy (Batman Begins) övergår mitt förstånd. Han är ju ungefär lika läskig som en butter femåring med blodsockersvängningar. Och lika talangfull som en näve jordnötter. Han är knappt snygg ens.

Men till syvende och sist kan jag inte tycka illa om MTV Movie Awards. Priset för bästa kyss gick till Ennis och Jacks dito i Brokeback Mountain. Och det är helt subjektivt, visst, men det är fan den bästa kyss jag sett på film. Bara ett snäpp före Elins och Agnes kyss i baksätet på bilen i Fucking Åmål.

Sarah Silverman till Sverige?

Jag önskade ju att Sarah Silverman skulle bli antingen USA:s president, eller i alla fall nästa statsminister i Sverige. Jag kan nu berätta att en fågel viskat i mitt öra att det finns en chans att Sarah kommer till Sverige i höst. Jag vet inte om hon tänker komma ut som statsministerkandidat för Alliansen eller bara stå-uppa. Jag hoppas på det förstnämnda. Jag vill se en debattduell mellan Sarah och Göran. På engelska.

Sarah: ”Göran, I would like you to govern Sweden together with me. If you’re half as good at doing to girls what you are doing to the swedes’ rectums, I would very much like to work under you.”
Göran: ”…”

Säga vad man vill, men det skulle vara roligare än senaste debatten mellan Reinfeldt och Persson.

Skulle du ta pillret?

X-Men 3 handlar i huvudsak om att ett företag hittar ett sätt att förvandla mutanter till vanliga människor. Filmen är rätt sådär och räddas mestadels av snygga skådisar i fula uniformer. Ian McKellan är dock sanslöst cool. Jag har aldrig haft någon kändis som jag självklart skulle vilja träffa (däremot en massa jag gärna skulle ligga med) men igår insåg jag att Ian, honom skulle jag allt gärna prata med en stund. Han säger bra saker i intervjuer, han river ut delar ur biblar som läggs ut i hotellrummen och verkar på det hela taget vara en fascinerande person.

Jag tänkte också på utanförskapet som just mutanterna upplever. Inte bara det från människorna. Tänk Beast. Vem vill ha sex med någon som ser ut som en varulvssmurf? Rogue kan ju inte ha sex såvida hon inte går in för nekrofili, och ”vingar” är inte direkt med på listan över vad man kollar in hos snyggingar (såvida man inte är aviofil, då står det med på topp tre, näst efter ”schysst näbb”). Toad skulle kunna helikopterkyssa inte bara dina halsmandlar, utan också din nedre magmun, och jag tänker inte ens spekulera i underlivsskadorna som Wolverine skulle åstadkomma om hans klor fälldes ut under fel tillfälle. Det finns definitivt dåliga saker med att vara mutant.

Föreställ dig att ett företag tog fram en medicin som förvandlade människor till mutanter. Ett piller, och du var garanterad något slags mutation. Du vet inte vilken, du kunna få Rogues krafter lika gärna som Storms, eller Toads lika gärna som Icemans. Du skulle kunna bli Beast eller Angel, Magneto eller Professor X. Det är en chansning du tar. Väljer du att ta pillret är du fast med mutationen för alltid. Skulle du ta pillret?

Tänk dig nu att ett företag tog fram en medicin som kunde ändra din sexuella läggning. Oavsett om du är hetero eller homo (förlåt alla bin, jag exkluderar er här) så kan du få en spruta som gör dig till det motsatta. Du kan bara göra det en gång – sen får du leva med den läggningen resten av livet. Skulle du ta sprutan?

När jag var femton så hade jag tagit den senare sprutan även om nålen varit stor som ett sugrör på McDonalds. Idag skulle jag inte vilja bli hetero för alla tjejer i världen. Däremot skulle jag nog vilja bli mutant. Jag menar, till och med den där slemmiga fiskmanssenatorn måste scora mer än jag gör. Om inte annat så har man ett sjukt bra partytrick.

Om jag ska vara allvarlig en stund så skulle jag inte vilja byta sexuell läggning eftersom hela utanförskapet och komma-ut-processen har utvecklat mig som person på så många plan. Jag har varit tvungen att ifrågasätta och analysera mig själv redan vid 17 års ålder på ett sätt som många heterosexuella inte gjort vid pensionering. Jag ser saker ur heterosexuellas perspektiv, men det är som en liten superkraft att också kunna byta vinkel och se saker från ett annat håll, med andra ögon.

Skulle du vilja byta sexuell läggning? Varför? Varför inte?

Svensk Filmindustri Supersize:ar Folket

SF tar det där med att en biograf är bara en godiskiosk som visar film på allvar. Deras senaste meny är smått vansinnig:

Megameny med extra allt

En megapopcorn och en stor snacks. Mängden räcker till en tvåbarnsfamilj med kusiner. Men vänta – två läsk? Menyn är alltså tänkt för två personer. Galet.

Igår såg jag X-men 3 på Heron City och tog en popcornmeny med större läsk. Bara fem spänn extra, och jag fick en mugg som ensam kunnat orsaka torka i Mellanafrika. Muggen var så stor att Jag skulle kunna smuggla in en småväxt kompis den, så om någon av er är kortväxt och vill gå på gratis bio …

Astoria Cinemas har vad jag vet ännu inte kontrat, men å andra sidan kanske deras ekonomi är bättre? Jag tänker att de antingen är extremt fattiga eller supersparsamma som gjort sin vinjett i Windows Media Players visualiseringsläge (nordic clean psychedelic mode). Den är så ful och intetsägande som bara en wannabe-hipp-vinjett kan vara.