… men det vore så kladdigt att duscha i Coca-Cola

Om du kunde få Coca-Cola ur kökskranen där hemma, hur mycket skulle du vara beredd att betala för Coca-Cola? Det är precis vad som hände med skivbranschen.

– Doug Morris, VD för Universal Music beklagar sig över fildelning i tidningen Wired. Detaljen som Doug missat är att buteljerat vatten omsatte cirka 35 miljarder dollar globalt under år 2006, medan musikbranschen omsatte cirka 24 miljarder dollar (19,1 miljarder euro). 24 miljarder dollar är också den summa som The Coca-Cola Company omsatte samma år.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Saker att bli gråtmild för 2: Etiska företag

Som vanligt laddade jag inför tisdagkvällens dubbelpass med en macka och en Innocent, och som vanligt läste jag på etiketten på flaskan.

Later in life, when we relax in our rocking chairs in the retirement home, we’d like to be able to look back on our work wit ha smile. That’s why we only work with farmers who treat their people and the environment with care and consideratoin. That’s why we use recycled plastic in our bottles, plant trees for the miles we drive in the car and donate at least 10% of our profits to charities in countries where we source our fruit from. It’s going to help us relax. We’ll rock so much nicer.

Jag älskar etiska företag, tänkte jag och försökte svälja klumpen i halsen.

När vi ändå är inne på det, så frågade jag ju Coop om KRAV-märkta bananer. Jag hade rätt, det pågår ett försök i Stockholm och Göteborg att bara sälja KRAV-märkta bananer på Coop Konsum och Coop Nära.

Sen kan man ju fundera på exakt hur lågt hallmarkindex jag har när jag blir gråtmild av en produktetikett, men då är det roligare att fundera på varför så många som skrivit skyltar om ”fars dag” skrivit det ”farsdag”. Ibland är ihopskrivning lika illa som särskrivning.

Andra bloggar om: , ,

Good stuff, bad stuff

Good stuff 1: Levi’s gör inte bara snygg bögreklam, de har bra service också. I varje fall butiken i Gallerian. Jag sliter ut jeans i parti och minut (well, skrevet i jeans i alla fall) och den här gången mindes jag att säljaren sagt ”… och om de börjar slitas i skrevet, kom in med dem så fixar vi det”. Och det gjorde de, utan snack och med ett leende. Trots att jag saknade kvitto på inköpet. Dessutom räddade de mina favoritjeans, ett par gamla Levi’s Engineered som annars hade blivit tvugna att pensioneras. Jag älskar kompetent service!

Good stuff 2: Innocent har hittat till Sverige på allvar! Tidigare kunde man bara hitta dem typ på Arlanda, men numera finns de även på 7 Eleven och Pressbyrån. Lite dyrare än Brämhults, men också snäppet bättre och mycket mer underhållande. Förutom copyn på etiketten ska du kolla in botten på flaskan och ®-märket på etiketten. Det enda jag inte kan bestämma mig för är vilket varumärke jag älskar mest: Ben & Jerry’s eller Innocent.

Innocent - världens bästa (butikspackade) smoothies

Bad stuff 1: Taxi 020 är inte så duktiga på att ta hand om sina misstag. Boka taxi i regn, vänta i 25 minuter därför att den chaufför som skulle plockat upp dig gör amatörmisstaget att plocka upp någon annan och du får … 150 kronor i taxicheckar. Som bara kan kombineras med kontanter när du betalar.

Bad stuff 2: SL och trafiken. Allvarligt. Ingen vet vad exakt denna lövhalka beror på eller varför den blivit värre på sistone. Jag kan inte minnas lövhalka eller försenade tåg för en elva-tolv år sen, men det kan visserligen bero på att man då inte hade elektroniska anslagstavlor. Hur som helst är det galet att tunnelbanan kan vara drabbad av löv på hösten och snö på vintern. Förresten, minns ni vintern för några år sen när det snöade extremt mycket? Jag vet inte om det är en skröna, men tydligen krävs det två personer för att köra de plog-tåg som går på nätterna. De som la schemat för plogarna gjorde det utifrån vintern förra året, som varit mild. Oavsett om det är sant eller inte så är det ungefär den nivån SL-kompetens har i min värld.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Men ta av er offerkoftan, för fan (och bevara äktenskapet)

Det är med avsmak jag ser alla offer med Jerry Adbo och Sören Juvas på RFSL i spetsen. RFSL:s taktik består obehagligt ofta av att tysta meningsmotståndarna. Gärna kombinerat med att man njutningsfullt drar på sig sig offerkoftan och känner sig kränkt varje gång någon inte håller med.

Freddi har redan sagt det på ett särdeles bra sätt, och jag kan inte tillägga så mycket mer.

Det jag blir upprörd över är att en massa människor hakat på och leker antingen kränkta offer, eller de kränkta offrens förkämpar. Affischerna rivs ner. Kampanjsajten hackas (well, domänadressen då om man ska vara tekniskt korrekt).

Jag trodde aldrig jag skulle behöva göra gemensam sak med Svenska Evangeliska Alliansen, men yttrandefriheten måste få vara just en frihet. Jag må tycka att personerna bakom uppropet är ärkereaktionära kukhuvuden. I Paolo Robertos fall dessutom korkade ärkereaktionära kukhuvuden. Men yttrandefriheten går före andra friheter, och därför upplåter jag för första gången annonsplats på min blogg, åt kampanjen Bevara Äktenskapet.

För att även ärkereaktionära kukhuvuden har yttrandefrihet.

Bevara Äktenskapet - mamma, pappa, barn

(Och när det gäller yttrandefrihet och annonser: SL:s utrymmen är kollektiva. Privata aktörer får välja annonsörer bäst de vill, men rådande smak och moral hos styrande politiker får inte avgöra vilken reklam som är okej i kollektiva utrymmen. Där ska bara lagstiftningen gälla. Kolla bara Lindex kampanj med tuttar som först förbjöds, och exakt ett år senare tilläts. Enda skillnaden var att den politiska majoriteten bytts däremellan.)

Andra bloggar om: , , ,

Levi’s flörtar med bögar

QX skriver om Levi’s nya reklamfilm med rubriken ”Levi’s goes gay”. Sanningen är att Levi’s sedan nittiotalet med jämna mellanrum har flörtat med bögar, flator och bin. I amerikansk kampanj från slutet av nittiotalet, med temat ”What’s true”, användes en affisch där en tjej håller upp en skylt med texten ”Don’t tell my girlfriend I’m gay …”.

Levi’s-annons: Don

I samma kampanj gjordes också en reklamfilm med en kille som berättar en historia om ett samtal med sin pappa. Intressant att notera är att CommercialCloset.org, en sajt som listar reklamkampanjer med gaytema, anser att Dustin, som killen heter ”may not be a model representation”.

Hur som helst, år 2000 gjordes en serie reklamfilmer för Levi’s Engineered Jeans för Australien, Nya Zeeland och Europa på temat ”Free to move”. I en av filmerna hoppar två killar hopprep, ena av dem identifieras som ”Kevin, Pittsburgh” som blev ”Attacked in the street” … ”for being gay”. Tyvärr funkade inte filmen på den europeiska testpubliken, och vi fick istället ”Twisted to fit”, en kampanj som alla hyfsat frekventa biobesökare bör minnas.

Fler exempel på flirtar med gaypubliken är kampanjen ”Different fits for you” där en tjej hånglar med sig själv (!).

Levi’s-annons: Different fits for you

Den nya reklamfilmen filmades i två versioner, en straight för massmarknaden och en bögversion som hade premiär på MTV-ägda Logo.

Vanilla:

Fruity:

I svensk teve kan jag bara minnas två reklamfilmer med något slags gayanknytning: Hyundai-reklamen där ett heterosexuellt par vänstrar med varsin kille, och SEB-reklamen (möjligen för pensionssparande) där man får se olika människor prata om vad de skulle göra annorlunda med sitt liv. En gammal kvinna säger något i stil med ”Jag skulle ha legat med fler män” och en stund senare säger en gammal man samma sak. Någon som minns nån annan?

När jag ändå är inne på reklamfilmer med gaytema kan jag inte undgå att nämna två reklamfilmer som rör ungdomsupplysning. Den norska är fin i sin enkelhet, och den israeliska är jäkligt bra på att undvika vanlig kille vs fjolla-fällan.

Andra bloggar om: , , ,

Good copy, bad copy

Varumärken är som killar.

Vissa har mycket yta och inget innehåll. Snygga på bild, eftersom de försöker dölja det faktum att de har rumstempererad IQ och genom att fullända sin yta. Man kan ibland tro att de är botoxade i något slags permanent blue steel-min, men det är bara tecken på känsloliv som en daggmask. De får många engångsragg, men är oförmögna att ha förhållanden som varar längre än ett tuggummi, eftersom det är påfrestande att dejta någon som åker vilse i en hiss.

Andra kan vara både snälla och glada, och trevliga. Ungefär som kossor.

Sen har vi de där som man vänder sig om på stan efter. De som är hummina-hummina-hummina-snygga och golvar en med ett charmigt leende, föratt sedan visa sig vara trevliga, smarta och bra på att hångla.

Ta smoothies, till exempel. Den stockholmska marknaden för smoothies (fruktbaserade, inte mjölkbaserade) domineras av två märken:

Brämhults, smoothiesarnas Chandler. Inte den snyggaste killen, men man gillar honom ändå för att han är smart, kvick och trevlig.

Froosh, även känd som ”Ben Affleck”. Blåbärhalten i Froosh ”Blåbär & hallon” är ungefär på samma nivå som Bens skådespelartalang: 5 procent. Precis som Froosh ser Ben bäst ut på avstånd.

Ibland, om när man har tur, kan man hitta Innocent. Tänk att Jake Gyllenhaal är precis så charmig, trevlig och witty som han ser bra ut. Förvandla honom sen till en smoothie, och du har Innocent.

Det roliga med både Froosh och Innocent är att de har lite samma tilltal i sin copy. Det ska vara lite personligt, lite kvickt och lite charmigt. Jag vet inte vilka som var först, men jag vet att Innocent lyckas vara precis sådär charmiga och kvicka som Ted är när Barney kör en ”Have you met Ted?”. Froosh däremot känns som killen som läst ”The Game” och skrivit ett manus som han reciterar utantill. Man skäms så mycket att man inte ens vill sympatiligga med honom.

Från en flaska Innocent Strawberries & Bananas:

We thought we’d tell you all about the strawberries that we use in this smoothie. They’re called Senga Sengana and they’re bright red and really juicy. We’ve tried loads of different kinds of strawberries, but these are the best tasting ones. Sometimes we use other varieties, lite Elsanta or Camrosa, for added flavour intensity at certain times of the year. But Senga Sengana are the Don, so to speak. So we insist on them, and it feels better that we know our strawberries by name. Call us old fashioned, but we like to be polite.

Från en flaska Froosh Blåbär & Hallon:

Matematikövning för stadsbor i upplösningstillstånd.
Om bilen framför dig kör tre meter på tio minuter, hur långt har då du i bilen bakom närmat dig hemmet efter 30 minuter? Om ditt hem ligger alldeles efter rondellen med alla stillastående bilar? Strunt samma. Pigga upp dig med medlet mot allt som är dåligt med att bo i en stad.

Andra bloggar om: , , , , ,

Copyjoking

Vissa copywriters är för fyndiga för sitt eget bästa. Grandiosa, en tillverkare av djupfrysta pizzor försöker haka på ”GI betyder nyttigt”-vågen genom att lansera djupfrysta pizzor med fiberrik botten. Om vi bortser från att det är ungefär som att lägga till C-vitaminer i lösgodis och sälja det som kosttillskott, så måste de byta reklambyrå. Reklamfilmen riktar sig till tonåringar (antar jag) och språket ska vara fräscht och nere med kidsens lingo, alltså är payoffen: ”Fett med fibrer!”.

Stockholm Parkering har också intressant copy. ”Upplevd säkerhet” är också vad killen i toaletten på Biopalatset fick när han tvättade sköljde händerna i en halv sekund under vatten efter tolattbesöket. Jag hoppas hans popcorn smakade bra.

Stockholm Parkering har hög upplevd säkerhet

Andra bloggar om: , , , ,

Cola Light är för fjollor

Könskodad mat är det nya svarta för livsmedelsbranschen. GB lanserade sin Girlie, och nu har Coca Cola lanserat en Cola ”för riktiga män”. Coca-Cola Zero är den första sockerfria produkten med en äkta manlig profil. Men vänta, det är inte bara det! Pressmaterialet för Coca-Cola Zero är första pressmaterialkitet med äkta skämskuddevarning.

Coca-Cola Zero för riktiga män (Cola light är för fjollor)

Märkes- och reklamkonsument som jag är dömer jag härmed Coca-Cola till två års bojkott för grovt framkallande av skam. Jag vet inte vad som skulle vara mer pinsamt, att hela familjen kommer in i rummet för att sjunga ”Jag må han leva” medan man sitter uppspänd i en latexgunga och låter familjens hund slicka bort köttsaften man smort in hela skrevet med, eller att bli påkommen med en Cola Zero. Jag slår också vad om en hundring om att Coke Zero inte kommer finnas kvar i det svenska produktsortimentet om ett år.

(Tack till Magnus för tipset!)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Sug på den

Det här kan vara den bästa reklamen för säkrare sex ever. Okej, oralsex med kondom suger getpung, men poängen med bilden är fantastisk.

blowjob.jpg

Är du förresten reklamintresserad ska du definitivt kolla in Researcher.

(Via Ads of the World med cred till Knet för tipset)

Andra bloggar om: , , ,