Levi’s flörtar med bögar

QX skriver om Levi’s nya reklamfilm med rubriken ”Levi’s goes gay”. Sanningen är att Levi’s sedan nittiotalet med jämna mellanrum har flörtat med bögar, flator och bin. I amerikansk kampanj från slutet av nittiotalet, med temat ”What’s true”, användes en affisch där en tjej håller upp en skylt med texten ”Don’t tell my girlfriend I’m gay …”.

Levi’s-annons: Don

I samma kampanj gjordes också en reklamfilm med en kille som berättar en historia om ett samtal med sin pappa. Intressant att notera är att CommercialCloset.org, en sajt som listar reklamkampanjer med gaytema, anser att Dustin, som killen heter ”may not be a model representation”.

Hur som helst, år 2000 gjordes en serie reklamfilmer för Levi’s Engineered Jeans för Australien, Nya Zeeland och Europa på temat ”Free to move”. I en av filmerna hoppar två killar hopprep, ena av dem identifieras som ”Kevin, Pittsburgh” som blev ”Attacked in the street” … ”for being gay”. Tyvärr funkade inte filmen på den europeiska testpubliken, och vi fick istället ”Twisted to fit”, en kampanj som alla hyfsat frekventa biobesökare bör minnas.

Fler exempel på flirtar med gaypubliken är kampanjen ”Different fits for you” där en tjej hånglar med sig själv (!).

Levi’s-annons: Different fits for you

Den nya reklamfilmen filmades i två versioner, en straight för massmarknaden och en bögversion som hade premiär på MTV-ägda Logo.

Vanilla:

Fruity:

I svensk teve kan jag bara minnas två reklamfilmer med något slags gayanknytning: Hyundai-reklamen där ett heterosexuellt par vänstrar med varsin kille, och SEB-reklamen (möjligen för pensionssparande) där man får se olika människor prata om vad de skulle göra annorlunda med sitt liv. En gammal kvinna säger något i stil med ”Jag skulle ha legat med fler män” och en stund senare säger en gammal man samma sak. Någon som minns nån annan?

När jag ändå är inne på reklamfilmer med gaytema kan jag inte undgå att nämna två reklamfilmer som rör ungdomsupplysning. Den norska är fin i sin enkelhet, och den israeliska är jäkligt bra på att undvika vanlig kille vs fjolla-fällan.

Andra bloggar om: , , ,

14 reaktioner till “Levi’s flörtar med bögar”

  1. Är det inte lite fegt att de använder samma skådespelare i de båda filmerna? Det ger ju tittaren ingen möjlighet att drömma sig bort; tvärtom framstår det ju som att det bara är ett skådespel. Om du förstår vad jag menar.

    Jag minns för övrigt några av Levi’s reklamfilmer från 90-talet. Väldigt macho och väldigt heta…

  2. Jag minns en reklamfilm för Mio möbler (sent 90-tal?) som utspelade sig i något slags galleri/slick miljö. Ett uppenbart überhomo står med en kaffekopp i handen och rör frenetiskt med sitt pinkie finger spretandes. Ytterligare en karraktär finns med i filmen (den förtryckta och mer sympatiska pojkvännen), denne drömmer sig bort till en miljö möblerad med Mio möbler där man kan hoppa och kasta kuddar. Den var precis lika usel som det låter. :-)

  3. Jodå, jag förstår precis vad du menar. Jag är däremot inte säker på att jag håller med. Jag gillar det faktum att man gjort exakt samma reklamfilm i en version för straighta killar och i en annan för bögar. Synd bara att bögversionen knappast kommer på på svensk teve.

  4. Jag har ett vagt minne av reklamen du syftar på. Men visst var det rätt fattigt med kampanjer som antingen innehöll homosexuella, eller riktade sig till homosexuella i Sverige fram till rätt nyligen?

  5. Absolut! Fattigt, näst intill obefintligt. Tycker att det fortfarande är rätt tunnsått på den fronten. Och de få varumärken som försöker göra gayriktad reklam i gaymedia lyckas ju si så där får man väl lov att säga. Känns oftast väldigt framkrystat och platt. Tyvärr. Som gammal AD i grunden kanske det vore en idé att starta en reklambyrå som enbart ägnar sig åt gayinriktad marknadsföring… Hum.. tål att tänkas på.

  6. Hyundai-reklamen var fantastisk. Skön humor och till och med lite…vågar jag säga det? Mys-radikal? :)

    Visade på stor humor från företaget, och även en schyst respekt mot karaktärerna som tilläts leva sina egna liv (uppenbarligen är dom väl medvetna om vad den andra gör, men spelar ett spel – så uppfattar jag det i alla fall).

    Annars var det här den mest informativa och bästa blogginlägget om homosexualitet i reklamfilm jag läst :)

    Tyvärr så kommer jag inte på själv några andra reklamfilmer som kan vara bra eller dåliga exempel.

  7. Det har gjorts lite bra marknadsföring mot gaypubliken i samband med Pride (förutom Telenors reklam som var vidrigt dålig). Men en PR-byrå för gayinriktad marknadsföring vore grymt!

  8. hahaha! Mys-radikal var ett bra ord. Jag minns att den var rätt radikal för att vara reklamfilm som dessutom gick i flera länder.

  9. Men lite queer var ju ändå den där felix reklamen med sopporna där alla hade legat med alla, absolut min favvoreklam! =)

  10. Just fan – hur kunde jag glömma den? Jag minns fortfarande första gången jag såg den i en biosalong. Galet bra!

Kommentarer inaktiverade.