Rätt om kostnader vid SMS-gåvor

UPPDATERAD. Haiti har snabbt blivit ett behjärtansvärt ändamål med insamlingar från alla stora organisationer. Vanligaste tipset igår var att skänka via SMS, där man med ett meddelande kunde skänka 50 kronor.

Igår tipsade @filip på Twitter att Läkare Utan Gränser på sin sida skriver:

Av 50 kronor går ca 41 kronor till Läkare Utan Gränser genom operatörerna Tele2, Telenor och Telia, ca 33 kronor genom Tre. (screenshot)

Detta fick igår genomslag, delvis tack vare mig som retweetade och spred den informationen på Twitter och på Facebook. Tre reagerade inte på Twitter, men på Facebook reagerade Erik Hörnfeldt:

Hej

Dess bättre är det så att uppgifterna på Läkare utan gränsers hemsida är felaktiga. Vi tar 10 % i administration vilket är precis lika mycket som alla andra operatörer på den svenska marknaden tar. Om en av våra kunder ger 50 kronor tar vi alltså 5 kronor från den summan.

Med vänlig hälsning

Erik H/3 PR

Jag har pratat med Röda Korset. Av 50, via SMS, skänkta kronor får Röda Korset 42-43 kronor oavsett operatör. Jag har också pratat med Läkare Utan Gränser. De kunde just nu inte kommentera, utan höll på att ta reda på vad som egentligen gäller. Jag uppdaterar posten när jag har pratat med dem. Det lutar just nu åt att de haft inkorrekt information på sin sida.

Rätt ska vara rätt, och eftersom jag bidragit till att sprida orättvis information vill jag rätta:

Enligt den information som finns nu är Tre alltså inte girigare än någon annan operatör i den här frågan. (Vilket är skönt, eftersom Tre är den operatör som för mig framstår som mest ”don’t do evil” av Telia, Telenor och Tele2.)

Sen är jag lite förundrad över att man överhuvudtaget tar ut en avgift i såna här fall. Bra PR vore i såna här fall att säga ”Vi slopar administrationskostnaden när våra kunder skänker 50 kronor till Haiti”. Helt plötsligt är man the good guy. Men det skulle å andra sidan väcka debatten kring att man tjänar pengar på donationer, vilket inte är helt kosher.

Uppdatering: Erik H på Tre berättar att Tre efterskänker den administrativa kostnaden för SMS-donationer till Haiti, och de gör det retroaktivt från 13 januari. Snyggt jobbat! Nu ska vi se vad Telia, Telenor och Tele2 svarar på den utmaningen.

JohnPsykologifabriken har också varit involverad och tagit reda på att Ericsson IPX, som sköter en del av infrastrukturen för betalningarna, tar mellanskillnaden mellan det Tre och andra operatörer tar (5 kronor) och det mottagarorganisationerna får (i Röda Korsets fall 42-43 kronor). Kommer de också att efterskänka avgiften?

Uppdatering 2: Röda Korset har gått igenom alla avtal och bekräftar att man får 42 kronor av de 50 som skänks via SMS. I Haiti-fallet får de 47 via Tre, då de efterskänker sin administrativa avgift. Jag har kontaktat Telenor, Tele2 och Telia för att kolla hur de kommer att göra.

Uppdatering 3: Tele2 efterskänker också den administrativa avgiften. Oklart om det sker retroaktivt.

Uppdatering 4: Tele2:s efterskänkning sker retroaktivt. Telenor går också in och efterskänker den administrativa avgiften retroaktivt. Telias presstjänst har fått frågan och kommer att återkomma.

Uppdatering 5: Även Telia går nu ut och efterskänker den administrativa avgiften. De toppar också de andra med ett eget bidrag på 5:- per donation från deras abonnenter. Oklart ännu om efterskänkningen/egna bidraget sker retroaktivt.

Andra blogginlägg om , , , , , ,

Absolut Vodka pushar till Facebook istället för sin egen sajt

Simon Sundén tipsade om något intressant, nämligen att Absolut Vodka överger sitt domännamn och pushar istället för sin Facebook-sida i sina printannonser. Domännamnet som en del i det digitala varumärkesbyggandet har i det nya landskapet reducerats till en kloss snarare än ett fundament.

Adressen som annonser pushar för är facebook.com/absolut
Adressen som annonser pushar för är facebook.com/absolut

Det är också ett dilemma för många, hur får man personer att ta digitala länkar från analoga sammanhang och sen följa dem? Smartphones har minskat tröskeln, men den finns fortfarande där. I väntan på att förstärkt verklighet blir just verklighet finns olika strategier. Att registrera en ny domän för alla ändamål är ett sätt. Ett annat är att använda sig av URL-förkortningstjänster, som Nepa och SF gör på lapparna som finns vid godisdiskarna på Filmstaden Sergel:

Notera webbadressen, som är en URL-förkortare och inte ett eget domännamn
Notera webbadressen, som är en URL-förkortare och inte ett eget domännamn

Fördelarna är flera: enklare – du behöver inte registrera domännamn, billigare – det kostar inget att använda en URL-förkortare, snabbare – du är igång på 30 sekunder.

Ett tips till Edvard Unsgaard

Vid det här laget kan Edvard Unsgaards fadäs med arbetslinjen, invandrarkvinnan och trapphusbajset inte ha undgått speciellt många. Det finns många olika åsikter i frågan, du hittar dem prydligt sammanställda hos Sagor från livbåten.

Hade jag varit Edvard hade jag absolut berättat om vilken fantastisk service jag fått av mitt städbolag. Men jag hade inte gjort politik av det. Jag hade helt enkelt lämnat ute ”arbetslinjen”. Det är nämligen här det blir tokigt: Evard försöker plocka en poäng av politiken som hans parti för, och suddar ut gränserna mellan sig själv som privatperson som som politisk representant.

Principen för att få trovärdighet är densamma inom politik som för varumärken generellt, och kan sammanfattas i ett citat ”Don’t tell me you’re funny. Tell me a joke.” Edvard gör det förra.

Så här såg Edvards uppdatering ut:
”Tycker invandrare och invandrarföretagare är otroliga. Någon idiot hade inatt gjort det lite större behovet i vårt trapphus (och lagt sin halsduk där…). Jag ringde vårt städbolag som drivs av invandrare som på en halvtimme skickade över en ryska som städade och sanerade trappen. Det är arbetslinjen det, att på en halvtimme en söndag få fram en duktig städerska som gör ett fantastiskt jobb.”

Så här borde den sett ut:
”Någon idiot hade inatt gjort det lite större behovet i vårt trapphus (och lagt sin halsduk där…). Jag fixade inte riktigt att städa upp det och ringde mitt städbolag, som på en halvtimme fick fram en städare som sanderade trappen. Det är service det, att leverera ett bra städjobb på en halvtimme en söndag.”

I det här fallet hade hans status inte orsakat den storm i ett vattenglas som den nu blev.

En annan partikamrat som under en längre tid har fått löpa gatlopp i digitala medier är Anton Abele, vilket sammanfattas i det här Youtubeklippet:

Jag har ett tips till honom också och återkommer till det i ett annat inlägg.

(För övrigt har Mymlan, som oftast är ganska klartänkt, gjort flera tankevurpor i sitt inlägg kring Unsgaard. För det första är det skillnad på yrkeskategorier som kräver en specifik kompetens (brandman, ambulansförare, eller för den del hantverkare som Edvard själv drog till med) och uppgiften ”att torka upp bajs. För det andra kommer kritiken inte bara från politiska motståndare. Många liberaler och alliansvänner har kritiserat Edvard.)

Dagens citat (eller: vi är lika bra på att utbilda som på fastighetsförmedling)

– Vi har en skola som vi kallar för Erik Olsson-skolan. Det är en internutbildning med heltidsanställda som inte gör annat än arbetar med hur vi ska förbättra vårt agerande i alla aspekter. Det handlar om att bli bättre och agera mer professionellt.

Erik Olsson på Erik Olsson Fastighetsförmedling uttalar sig i oktober om hur de jobbar med etiska frågor. Det är dock inget krav på att man ska få godkänt på utbildningen, aav agerandet hos en av deras mäklare att döma.

Andra blogginlägg om , , , ,

Det sociala molnet, inspirationsföreläsning för marknadsförare

Min andra föreläsning i helgen, ”Det sociala molnet”, var en inspirations- och trendföreläsning för studenterna på marknadsföringskursen på Berghs. Vi pratade ”mobilt” och ”geografisk position” som trender. Intressant är jämförelsen mellan @sj_ab och @SASgroup som bägge har lika många followers, men helt olika strategi. @sasgroup är förloraren, eftersom de dels har en större målgrupp då de twittrar på engelska, och dels har funnits ett halvår längre, vilket är evigheter i Twittermått mätt. Presentationen är tillgänglig under Creative Commons BY-SA:
Creative Commons License.

Gränsen mellan tävling och twitter-spam är hårfin

En investering på 1200 dollar har hittills resulterat i över 4400 re-tweets, otaliga originaltweets och (hittills) nästan 23 000 klick. Marknadsföring via sociala medier behöver inte vara dyrt, men riskerar också att tangera gränsen till spam.

Cyber Monday 2009, ett evenemang som ska locka folk att shoppa på nätet måndag 30 november utlyste helt enkelt en tävling. Av alla som skickar en tweet med en länk till tävlingen kommer en person att väljas ut som får en ny Macbook Pro för 1200 USD. Med sex dagar kvar till evenemanget har man alltså fått nästan 23 000 klick på länken, över 4400 re-tweets av originalmeddelandet och fler än 1500 originaltweets det senaste dygnet.

Problemet med kampanjer av denna typ är att de i längden inte håller. De är tänkta att vara virala; de baserar sig på att användare ska sprida budskapet. Men en lyckad viral kampanj har ett värde för mottagaren. (Eller som @petterw citerade på Twitter här om dagen: If I tell my friends about your brand, its not because I like your brand, but rather because I like my friends)

I det här fallet har budskapet inte något större mervärde för användarens nätverk. Användaren gör istället ett litet uttag av det förtroendekapital hen har i det egna sociala nätverket, när hen sprider Cyber Mondays budskap och ökar risken att folk tröttnar och slutar följa henom. Cyber Monday hade lätt kunnat undvika detta genom att göra det till mer av en tävling och mindre av ett lotteri, men å andra sidan har de undvikit fällan att ses som spammare. Den risken sprider de ut på alla användare som sprider deras budskap.

Google Wave, invite-ekonomin och Twitter

Google Wave
Google Wave

Jag fick ett gäng inbjudningar till Google Wave (för er som ännu inte fått några: jag misstänker att hemligheten är att vara aktiv i olika vågor om man vill ha inbjudningar). När jag skulle dela ut dem var Twitter det bästa sättet, eftersom det där finns flest människor som skulle ha nytta av en förhandstitt på den alfa-version som Google Wave fortfarande är i. Det fanns två tänkbara strategier: ragga RT:s och nya följeslagare genom att säga ”Jag har google wave-invites, RT:a så har du chansen att få en”. Det är ungefär det sättet som svenska tidningsförlag (allt från serietidningar till månadsmagasin) och gym använder; de satsar på nyvärvning framför att premiera dem som varit medlemmar länge. Du får premier om du värvar nya medlemmar, men annars förväntas du vara nöjd och betala.

Jag gillar inte den strategin. Jag tror mer på att vårda sitt existerande nätverk framför att bygga ut det, och valde strategin att ge ut mina inbjudningar till dem som följt mig ett tag. Tji fick de som började följa mig sekunder efter min tweet om Google Wave-inbjudningar.

Ariskt sigill?

Jag läser att Svenskt Sigill har fått ett stort genomslag. Jag undrar om det finns någon korrelation mellan framgångar för dem, och framgångar för Sverigedemokraterna. Det finns likheter: Ingen av dem kommer att kännas vid att de är främlingsfientliga, men bägge misstänkliggör saker från andra länder. Svenskt Sigill körde en stor kampanj förut på temat ”utländskt är okänt och läskigt”:
Svenskt Sigill Tillgjord Hemmajord

Bägge svänger sig med fakta som låter bra tills man skrapar på ytan. Till exempel försöker Svenskt Sigill rida på vågen av närproducerad mat för klimatets skull:
Välj närmare mat Svenskt Sigill

… samtidigt kan svenska tomater, odlade i växthus, vara Svenskt Sigill-märkta. Vill man vara klimatsmart köper man inte tomater alls under vinterhalvåret, och under sommarhalvåret köper man tomater från Italien eller Spanien. Det är nämligen mer klimatsmart att köpa frilandsodlade tomater som fraktats över hela Europa, än växthusodlade svenska tomater.

Svensk Sigill känns lite unket. Jag handlar gärna närproducerad mat för fräschhetens skull, och när de svenska höstäpplena börjar komma ska jag köpa såna. Men inte om de är märkta Svenskt Sigill. (Det är jag och Skånemejerier)

Andra bloggares inlägg om , , ,

Skandiabankens kundtjänst rekommenderar sina konkurrenter

Jag har varit kund i Skandiabanken sen många år tillbaka. Överlag är jag mycket nöjd, det mesta fungerar bra. Jag har dock inte så mycket att jämöra med, eftersom Skandiabanken också är den enda bank jag är kund i. Idag hade jag en konversation med Skandiabanken som får mig att undra om jag inte ska kolla runt med deras konkurrenter. Det är också rekommendationen jag får från Skandiabankens kundtjänst:

X: ”Välkommen till kundtjänst, mitt namn är X, hur kan jag hjälpa till?”
Jag: ”Hej, jag heter Micke. Jag har konto hos er och har runt 2000 kronor i mynt som jag behöver sätta in. Hur går jag enklast tillväga?”
X: ”Jaha, du har inte sedlar?”
Jag: ”Nej, som jag sa så har jag dem i mynt.”
X: ”Ja, då blir det lite svårare. Har du någon kompis som har ett konto i någon annan bank?”
Jag: ”Vänta ett tag. Frågade du just mig, som är kund hos er, om jag inte kan lösa mitt ärende hos er genom någon som är kund hos någon av era konkurrenter?”
X: ”Ja, i och med att vi bara har ett kontor och de hanterar inte mynt.”
Jag: ”Så i praktiken är jag kund i en bank där jag inte kan sätta in mina pengar? Är det en medveten strategi eller ett resultat av icke-val?”
X: ”Det har bara blivit så. Fram till årsskiftet hade vi ett samarbete med Svensk Kassaservice, men de har ju lagts ner.”
Jag: ”Jag skulle vilja prata med någon ansvarig för det här, för att få besked om hur Skandiabanken tänkt här.”
X : ”Om jag får ditt nummer så ska jag be dem ringa upp dig.”

Forsättning följer …

Andras blogginlägg om , , , ,

90-talet ringde och ville ha sin aviavgift tillbaka

Samtal med GE Money Bank:
– Hej, jag heter Micke och jag köpte en Dell-dator och fixade finansieringen via er. Jag betalar via autogiro, men jag får ändå pappersavier. Hur gör jag för att slippa dem?
– Det går inte.
– Eh? Menar du att jag måste få två A4 per månad till en kostnad av 19 kronor per gång för att jag har ett lån hos er?
– Ja, så länge du har krediten.
– Hur kommer det sig så här 2008?
– Vi jobbar helt enkelt inte på det sättet.

Well. Nästa gång blir det inte GE Money Bank.

Andra bloggares inlägg om , ,