Google Wave, invite-ekonomin och Twitter

Google Wave
Google Wave

Jag fick ett gäng inbjudningar till Google Wave (för er som ännu inte fått några: jag misstänker att hemligheten är att vara aktiv i olika vågor om man vill ha inbjudningar). När jag skulle dela ut dem var Twitter det bästa sättet, eftersom det där finns flest människor som skulle ha nytta av en förhandstitt på den alfa-version som Google Wave fortfarande är i. Det fanns två tänkbara strategier: ragga RT:s och nya följeslagare genom att säga ”Jag har google wave-invites, RT:a så har du chansen att få en”. Det är ungefär det sättet som svenska tidningsförlag (allt från serietidningar till månadsmagasin) och gym använder; de satsar på nyvärvning framför att premiera dem som varit medlemmar länge. Du får premier om du värvar nya medlemmar, men annars förväntas du vara nöjd och betala.

Jag gillar inte den strategin. Jag tror mer på att vårda sitt existerande nätverk framför att bygga ut det, och valde strategin att ge ut mina inbjudningar till dem som följt mig ett tag. Tji fick de som började följa mig sekunder efter min tweet om Google Wave-inbjudningar.