Anmärkningsvärt 14 september 2011

  1. Iranian Gays Coming Out on Facebook :: EDGE New England
    – HOMOSEXUALITET, IRAN Ett briljant sätt att fredligt motarbeta Iranska regimens sharialagar och behandling av homosexuella: Facebook. 
  2. The Internet Of Things (Infographic) | Free and Useful Online Resources for Designers and Developers
    – INFOGRAFIK, INTERNET Snygg visualisering över utvecklingen av ”internet of things”. Jag visste inte att Sega Dreamcast var den första uppkopplade tevespelskonsollen, och inte heller att BMW var de första som gjorde en uppkopplad bil. 
  3. Court Approves Lawsuit Against Toyota Over Cyberstalking Ad Stunt | Threat Level | Wired.com
    – TOYOTA, INTERAKTIVA KAMPANJER Toyota och Saatchi&Saatchi behöver lära sig att bara för att det är väl genomfört behöver det inte vara bra. Det här är fullständigt idiotiskt på så många plan, och jag hoppas att kvinnan viner. 
  4. The End of Social Media 1.0 Brian Solis
    – SOCIALA MEDIER Det här inlägget av Brian Solis får mig att tänka på Alexandras text som jag skrev om här http://arkiv.kazarnowicz.se/professionellt/sociala-medier/facebook-fas-2/Just citatet att bara för att du lägger till dela-knappar på din sajt gör inte att ditt innehåll automatiskt blir något folk vill dela är essensen. Och att det inte bara handlar om kampanjer och smarta virala stunts. 
  5. Student Runs Secret Banned Books Library From Locker | Care2 Causes
    – CENSUR, RELIGION Det här är helt sjukt. En katolsk skola har bannlyst böcker som Orwells ”Djurfarmen” och en student har därför startat ”svartulåning” från sitt skåp. Religiösa skolor bör inte finansieras av offentliga medel. 
  6. São Paulo: A City Without Ads | Adbusters Culturejammer Headquarters
    – REKLAM Saker jag inte visste: att São Paolo har bannlyst utomhusreklam. Intressant i dagar när SL inför mer rörlig reklam i svenska tunnelbanesystemet. 
  7. With Blendr app, find a date nearby – latimes.com
    – IPHONE, DEJTING Nu finns Grindr för straighta. Appen heter Blendr och är så klart packad i en mer asexuell förpackning. 
  8. Women compete better when they are in teams, research finds | World news | The Observer
    – JÄMSTÄLLDHET Det är intressant att kvinnor gör bättre ifrån sig i lag, men jag är övertygad om att det handlar till stor del om miljö snarare än arv. 
  9. 3 PR-related infographics worth checking out | Articles
    – PR, SOCIALA MEDIER 3 bitar infografik samtliga relaterade till PR och sociala medier. Jag gillar framför allt den om Nestlé, Dominos och United Airlines kriser och analysen av hur bristen på respons var sämre för varumärket. 
  10. Internet of Yesterday & Today: 1996 vs. 2011 [INFOGRAPHIC]
    – INTERNET, HISTORIA Det finns inget riktigt nytt här, men det är intressant att se hur Internet har utvecklats och växt på 15 år. 
  11. Spola jätteräkan – Ledare – Expressen.se
    – MILJÖ, MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Isobel skriver skarpt som alltid: här är anledningarna för att skippa jätteräkor, gambas och allt vad de heter. Glöm inte att skippa dem när du beställer sushi! 
  12. The speed and density of language
    – SPRÅK, INFORMATION Det här var riktigt intressant: informationstätheten i språk är relativ till hastigheten språket talas i, så en minuts tal på olika språk förmedlar ungefär samma mängd information. (hat tip @filip) 
  13. Varför vi startade Twitterkontot SLkundservice och vad vi lärt oss | Jack Werner – En Blogg om Internet | Nyheter24
    – SL, TWITTER Precis min fråga. Jag ser utifrån ett egoistiskt perspektiv stor nytta av att SL skulle finnas på Twitter – det är en kanal jag behärskar och använder frekvent. Men ser jag till det större hela så är det 40 000 svenskar som Twittrar. Även om det vore 40 000 stockholmare så skulle jag ställa mig frågan om det inte finns bättre saker att fokusera på än Twitter för SL:s kundservice (och då är jag ändå en av dem som ofta är missnöjd med SL:s informationshantering) 
  14. Isobels text och verkstad: Jag vill inte vara sån här
    – Personligt och läsvärt av Isobel om att pendla mellan himmel och helvete. Jag tycker så himla mycket om så här nakna och uppriktiga texter. 
  15. Forskare lurar hjärnan in i barbiedocka – forskning.se
    – VERKLIGHETSUPPFATTNING Det här är coolt: vår uppfattning av storlekar är beroende av vår egen kroppsstorlek. När forskare lurat in hjärnan i en mindre kropp (hur sker det för övrigt? vore häftigt att veta) påverkas också personens storleksuppfattning. 
  16. An entrepreneur’s time versus an employee’s time – TNW Entrepreneur
    – TID Intressant om tid och deltagande i konferens för anställd vs egenföretagare. 
  17. ”Barn är ingen mänsklig rättighet” | Barn och Unga | SvD
    – BIOLOGI Jag tycke inte att det här är ”nyanserat”, jag tycker att hon projicerar en massa andra problem på det faktum att hon kom till med insemination. Trist att ämnet inte problematiseras på ett bättre sätt. 
  18. Språkets farligaste begrepp – DN.SE
    – PSYKOLOGI Det här är väldigt läsvärt om ”vi och dom” och grupptilhörighet, hur kraftfullt det är och hur farligt det kan vara. 
  19. Pheromones, body care products, and sexual attraction: Don’t believe the hype. – By Randi Hutter Epstein – Slate Magazine
    – Mycket läsvärt om feromoner hos människor och varför den teorin med största sannolikhet inte stämmer. 
  20. Tro, hopp och kärlek. – Lisa Magnusson | Rodeo Magazine
    – SAMTIDSSPANING, SAMHÄLLE Lisa Magnusson lyckas göra en riktigt bra samtidsspaning om människors behov av mening och politiseringen av kärleks- och sexliv. 

Wrapp: skramla till presenter via iPhone och Android

Wrapp är ett mycket fyndigt namn på en app som låter dig ge presenter (i form av presentkort) till personer som fyller år, eller som du av någon annan anledning vill fira. Du kan skramla till presenter tillsammans med andra vänner till personen. Den kräver att både du1 och mottgararen har en iPhone eller Android-telefon, och att ni är vänner på Facebook. Jag gillar idén att enkelt kunna ge saker till vänner som jag kanske inte träffar så ofta. Den är simpel att använda, och om du vill köpa något betalar du med ditt kreditkort direkt i appen.

Så här funkar den:

Screenshot från Wrapp
När du startat appen och kopplat den mot Facebook visar den en lista över vänner som har födelsedag idag och framåt. Du kan också välja vänner ur en alfabetisk lista.
Screenshot från Wrapp
Du väljer vilken vän du vill fira. Jag valde Jocke, eftersom jag gillar det han gör och tycker att han är värd att fira. Dessutom vet jag att han inte har något emot att vara testpilot.

 

Screenshot från Wrapp
Jag får under personen upp en lista över presentkort som är tillgängliga. Under lanseringsperioden går det att ge bort gratis presentkort till vänner, som synes ovan (det verkar dock inte gå att ge till alla vänner, och jag hittade ingen gemensam nämnare för dem det inte gick att ge gratis presentkort tilll). Det går även att köpa presentkort. Eller lägga till existerande presentkort som initierats av någon annan. Eftersom man kan ge bort presentkort i framtiden kan en insamling pågå under ett tag. På det sättet kan många ge en liten slant och personen få ett stort presentkort.
Screenshot från Wrapp
I det här fallet valde jag att ge Jocke ett av dem som var gratis. När jag väljer ett presentkort får jag bekräfta ...
Screenshot från Wrapp
... och sedan får jag skriva in en hälsning som levereras på personens Facebook-vägg. Den levereras den dagen som jag valt att fira personen. Det är också här jag kan välja att fira personen på ett annat datum, om jag har valt henom från vänlistan. Hade jag valt att fira Jocke om en vecka, hade meddelandet levererats först då. Hade jag valt ett presentkort som kostar hade jag härefter fått upp ett val om att betala med Visa eller Mastercard, och sedan mata in mina uppgifter. Smart nog använder de det numeriska tangentbordet vid kortinmatning, vilket gör det smidigt.
Screenshot från Wrapp
När jag fyllt i meddelandet och klickat på klar får jag en bekräftelse. Eftersom jag valt att fira Jocke idag har jag möjligheten att även skicka meddelandet via SMS. Hade jag valt att fira Jocke i framtiden hade jag inte haft det alternativet.
Screenshot från Wrapp
På Wrapps webbsajt kan jag se hela presentkortet och meddelandet. Andra kan också välja att fylla på presenkortet med mer pengar (jag gissar att det går att fylla på ända tills Jocke väljer att lösa in det)
Screenshot från Wrapp på Facebook
På Facebook postas mitt meddelande på Jockes vägg, tillsammans med mitt meddelande. Jocke behöver ladda hem Wrapp för att kunna lösa in presentkortet.

Wrapp för iPhone finns i App Store. Den finns också för Android-lurar på Android Marketplace.

1 Du behöver bara ha appen på din iPhone eller Android-telefon om du vill initiera en insamling. För att vara med på en insamling krävs bara Facebook och en dator.

Ben & Jerry’s skapar smak som hommage till Saturday Night Live-sketch

Schweddy balls från Ben & Jerry's
Schweddy balls från Ben & Jerry's

Ben & Jerry’s har i dagarna släppt en ny smak: Schweddy Balls. Det är en hommage till en Saturday Night Live-sketch med Alec Baldwin. För att det här ska bli maximalt roligt behöver man känna till att det är en pastisch på USA:s motsvarighet till Sveriges Radio: National Public Radio (mycket pratshower, nyheter och en del musik – allt är offentligt finansierat så det förekommer ingen reklam)

(har du tillgång till Hulu och amerikansk IP-adress kan du se hela sketchen här och då kan du dessutom se uppföljaren med Betty White. Vill  du kunna se Hulu.com från Sverige kan du använda BlackVPN som jag skriver om i detta blogginlägg.)

iPhone-tipset: sök via kart-appen

En stor anledning till att jag har ett mobilabonnemang med data när jag är i USA (tipset hur du skaffar ett kontantabonnemang med data finns här) är att jag med iPhones kart-app alltid vet var jag är, hur jag hittar dit jag ska och dessutom kan hitta företag, butiker och restauranger antingen via namn, ämnesområdet eller nyckelord. Det är ett utmärkt komplement till appar/tjänster som Yelp (bara tillgänglig i USA).

Här är ett exempel: jag söker på ”asian” i kartvyn där jag befinner mig. Jag får upp en massa företag och platser runt omkring mig. Dessutom får jag upp restauranger som serverar sushi utan att de har ordet ”asian” i varken beskrivningen eller i namnet. Jag kan söka på ämnesområden som ”hardware” eller ”wine”.

Sökning efter "asian" i iPhones kart-app
Sökning efter "asian" i iPhones kart-app

En annan intressant sak som jag aldrig förut sett är att det också finns sponsrade länkar i kartsökningen. Det är så klart briljant att kunna köpa vissa sökord när folk söker via kartor. Har du ett café som säljer gelato på somrarna är det smart att kunna bli hittad på ”gelato” och inte bara ”kaffe” eller ”café”.

Här är sökningen för ”apple store” här i Cleveland.

Sponsrad länk i iPhones kart-app
Sponsrad länk i iPhones kart-app

 

 

En lektion i konsten att göra en pudel

Här om dagen fångade mina filter upp en länk som postats flera gånger i mina flöden. Den ledde till Egoinas blogg, där hon publicerat ett sällsynt slarvigt skrivet mail från Charlotte Josefsson, chefredaktör för Spotlife.se (där Isabella ”Blondinbella” Löwengrip är majoritetsägare, enligt Wikipedia)

Mailet, som skickades 3 september eller tidigare, ser ut så här:

Hej Hugo och Paow (kan du infoga henne i mailet då jag inte har hennes mail) vill ni 2 hänga med till alanya den 30:e sept i en vecka. betald semester med mat å dryck. ni kommer få gå på spa, utflykter fest osv. allt kommer filmas och visas på webtv. Ni kommer även anordna ett par fester på club hollywood. Totalt 7 bloggare

petra tungården fick hoppas av på grund av sitt nya jobb och behöver nu en ersättare. sugen?
dom som jag har helt klara är
angelica blick
linda hallberg
sara jönsson från big brother
antagligen alex erwik + pojkvän (kanske byter ut dom mot er två)
+ en negress tjej som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
det är först till kvarn. bråttom att hitta en ersättare och förfrågan går ut till ett par till samtidigt.

Med Vänlig Hälsning
Charlotte Josefsson
Chefredaktör spotlife.se & shapemeup.se

Det hela är som ett finn fem fel-pussel för utbildningar i PR. Att adressera till fel person och därmed avslöja att man är desperat, att ha deltagare klara som man kan tänka sig att byta ut mot ”er två”, att kalla en bloggare för ”en negress tjej som jag inte kommer ihåg namnet på nu” – jag vet PR-konsulter som får stressymtom av att bara läsa det här.

Min första tanke var att någon måste vilja Charlotte Josefsson illa. Jag hörde därför av mig till Charlotte med frågan. Svaret kom ganska omgående (med rubriken ”Nej det är inte jag”)

Hej. Det är inte jag som skickat mailet och det vet Egoina om men det väljer hon inte att publicera. Det var en mindre begåvad praktiktant/assistent som skrev mailet och det är olyckligt att jag såg det först efter att det skickades ut. Normalt sett går jag genom mailen innan de går iväg men detta var en alldeles för stressad dag och jag struntade i det vilket var olyckligt. Jag gick ut med ett mail så fort jag sett det och förklarade läget till personerna det hade gått iväg till.

Jag kommer inte kommentera detta på bloggen då jag inte tycker såna här diskussioner hör hemma där. Det räcker med att jag och de berörda vet hur det ligger till. Sen får folk tycka och tänka vad de vill. Dessutom mår min nu mer fd. praktikant dåligt som satan över detta och hon behöver inte hängas ut någon stans.

Här är del två i kursen ”Grundläggande PR”: ”finn fem fel till”. Att låta en assistent skicka ut mail i sitt eget namn, men att inte ta ansvar för det som skickas ut är smått bisarrt. Den långa förklaringen att man normalt läser igenom mailen, att man har sparkat praktikanten och att hävda att det inte spelar någon roll vad folk tycker? Det är ett ytterst märkligt förhållningssätt från någon som ska vara chefredaktör.

Jag hör av mig till Egoina för att höra hur det står till med förklaringen, har det kommit någon sådan? Jodå, det har det. Pikant nog har ursäkten skickats den 5 september enligt Egoina, medan fadäsmailet gick ut senast den 3. Läser man dessutom första mailet igen, specifikt  uppmaningen att lägga till Paow, finns det indicier som pekar på att mailet säkert skickats ut av en praktikant men författats av någon som bestämmer över praktikanten. Det gör det hela än mer olyckligt.

Det är en konst att göra en pudel
Det är en konst att göra en pudel (foto av mbtrama på Flickr)

Hade jag varit Charlotte Josefssons rådgivare hade jag rått till följande: ta på dig allt ansvar helt och fullt. Berätta gärna att det var en praktikant som skickade ut mailet (ifall det nu var det) men att ansvaret är helt och hållet ditt för att du inte briefat personen tillräckligt bra. Skriv själv om det i din egen blogg. Det är okej att göra fel så länge man tar ansvar för det. Den halvljumma pudel som nu görs gör föga för ditt förtroende. Jag skulle också höra av mig till ”negresstjejen”, Alexander Erwik och andra som inte helt fördelaktigt diskuteras i mailet för att be om ursäkt personligen.

Kort sagt: jag skulle hantera situationen på exakt samma sätt som Johan på Honesty hanterade en liknande (men mindre pikant) situation. (se punkt 4 i Marias blogginlägg)

 

Facebook fas 2

Jag fick här om dagen en fråga på Twitter:

[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/mgarbarczyk/statuses/111521950198800384″]

 

Texten i fråga, skriven av Alexandra Bylund på Solresor, gör mig först lite ställd. Det tar ett tag för mig att få ihop rubriken med resten av texten, för egentligen handlar det ju inte om att lämna Facebook. För mig känns det mest som om Alexandra slår in vidöppna dörrar. Vilka seminarier och ställen hänger Alexandra på när hon upplever att människor pratar på den låga nivån?

Sen börjar jag tänka på hur många byråer jag pratat med som i sina pitchar har med just ”viral spridning”, ungefär som om viralt vore en strategi (det är det inte, det är ett lotteri). Samma byråer har inte koll på varför användare sprider saker, och tror att om något är ”coolt” så sprids det. I själva verket sprider människor material för att de tycker om sina vänner, och för att de vill bli omtyckta. Ditt varumärke råkar bara vara på rätt ställe i rätt tid. Hemligheten är att hela tiden befinna sig på det stället, och dit når man inte genom att tokragga tusentals ”likes” på Facebook som sedan inte interagerar med dig för fem öre.

Jag drar mig också till minnes 7-Elevens och GB:s fullständiga hjärnsläpp till kampanj från förra året, där man gav bort glassar mot att folk spammade sina flöden på Facebook.

7-Eleven bjöd på Bröllopsstrut

Kampanjen beskrivs i hyfsat positiva ordalag på de sajter som nämner resultaten, som Icanyheter och Dagens Media. Att kalla en kampanj där man ger bort gratis glass för ”framgång” för att man lyckades ge bort 5000 glassar på under fyra timmar är som att kalla det för framgång när man ställer ut smör i solen och det smälter. Jag vågar påstå att 7-Eleven inte fick in speciellt många personer i deras butiker som inte redan visste om att 7-Eleven fanns, och jag vågar påstå att merförsäljningen för majoriteten av dessa 5000 walk-ins som kampanjen skapade inte täckte kostnaden för att ta fram kampanjen (jag utgår från att GB gav bort glassarna gratis, för annat vore lika dumt som att svara på Nigeriabrev med sitt kreditkortsnummer) . Om någon fortfarande tvivlar så fundera på det här: idag har 7-Elevens officiella Facebook-sida 1656 likes.

Jag drar mig också till minnes bolaget som ringde upp mig och erbjöd sig att öka antalet ”likes” på Björn Borgs Facebook-sida, allt vi behövde göra var att erbjuda folk rabatt i vår webbshop och investera en summa pengar i annonsering på Facebook. Företaget i fråga gjorde jobbet gratis och tog betalt per konvertering, det vill säga per person som handlade i vår webbshop från erbjudandet. Det fungerar kanske om man säljer kapitalvaror, men till och med då skulle jag ställa mig frågan om man verkligen vill att ens Facebook-närvaro ska präglas av en Groupon-anda: folk följer sidan bara för att få tillgång till rabatter. Då har man till slut rabatterat ut hela varumärket. Det funkar om man är Galne Gunnar, men inte om man befinner sig i något slags premium-segment. Väldigt många byråer anammar samma tankesätt som telefonbolag och gymkedjor: de vill att man lägger pengar och krut på att rekrytera nya kunder/likes och totalignorerar dem man redan har. Det är så uppåt väggarna att jag baxnar.

Jag inser helt enkelt snabbt att jag ibland behöver titta upp ur den bubbla jag befinner mig i, och tackar Alexandra för väckningen. Jag fastnar för hennes formulering

Som när vi, någonstans på webben, läser en dålig recension om en av våra produkter lägger krut på att ta bort produkten ur sortimentet istället för att fundera över hur vi ska stoppa den virala spridningen. Som känner tacksamhet över att äntligen få tillgång till alla kunders åsikter. Som inser att vi nu får ovärdelig hjälp att städa upp och rensa inom vårt företag. Som förstår att vi blir hjälpta att bli ett attraktivt företag.

Det här tycker jag är kärnan i det hela. Jag skulle också vilja tillägga att om du inte gillar ”sociala” i ”sociala medier” så ska du helt enkelt inte vara där (alternativt anställa någon/några som gillar det, och ge dessa personer mandat att genomföra saker – det innebär minst en direktkanal in i ledningsgruppen).

För dig som känner ”jag förstår inte exakt, men vill gärna göra det” kan jag varmt rekommendera en (skräddarsydd) Master Class på Hyper Island för delar av bolaget, eller att de som jobbar med marknadsföring går kursen Interactive Communication på Berghs. (Full disclosure: jag jobbar ofta med Hyper Islands Master Class-koncept och jag är ansvarig för distanskursen Interactive Communication på Berghs)

Facebook klustrar innehåll relaterat till ämne

Facebook har sedan tidigare visat när flera vänner delat med sig av samma länk. Det som är nytt för mig här är att när flera vänner postar om samma ämne, i det här fallet Steve Jobs, så klustrar Facebook nu ihop det. Spännande utveckling. Det är lite som ”trending topics” på Twitter, fast i det här fallet i mitt nyhetsflöde.

Facebook klustrar innehåll per ämne
Facebook hittar en gemensam nämnare i en massa olika länkar och berättar för mig att Steve Jobs just nu är en snackis.

Anmärkningsvärt 12 augusti 2011

  1. Isobel Hadley-Kamptz: Se övervakning som klassfråga – Isobel Hadley-Kamptz – Expressen.se
    – SAMHÄLLE, ÖVERVAKNING Det här är helt barockt. Jag finner inga ord för att beskriva hur vidrigt det är att UK har en sån här lag. Hela ”V for Vendetta” känns hela tiden allt närmare, men tyvärr finns ingen V som kommer att rädda oss. Vi kommer att behöva rädda oss själva. Eller ännu hellre: förhindra att vi kommer dit.
  2. Spoilers don’t spoil anything
    – SPOILERS, PSYKOLOGI Det här är intressant. Tydligen visar en studie att vi gillar historier mer när vi först läst en spoiler ur dem. Jag håller inte med, för mig har de bästa upplevelserna varit när jag inte vetat något alls, men jag antar att det kan stämma för många.
  3. Jag och Birro i samma tändsticksask – Skepchick.se
    – MARCUS BIRRO Den här texten av Charmkvark är det bästa jag läst när det gäller ett direkt bemötande av Marcus Birros cermoniella offerkoftepåtagande (som visserligen sker så fort Marcus skriver en enda sak)
  4. BRÄNNPUNKT | Opinion | SvD
    – UPPLOPPEN I LONDON Den här analysen går emot den andra jag delade i Google Reader igår. Jag blir lite provocerad av denna, men jag vet inte om det är mitt rättvisekomplex som spökar? Axel Nygren har bott i Hackney i två år och känner till det hela bättre än jag gör. Hur som helst en intressant aspekt.
  5. Penny Red: Panic on the streets of London.
    – UPPLOPPEN I UK Det här är en väldigt sansad analys om varför det händer. Hint: det är inte pga Twitter.
  6. Hur var Stockholm Pride 2011? | Citronsirap
    – HBT, STOCKHOLM PRIDE Jag håller med om att kalla Stockholm Pride för ett ”skyltfönster för HBTQ” är en av de dummare metaforerna. Ursäkta, men blev jag just reducerad till en skyltvara?
  7. BRÄNNPUNKT | Opinion | SvD
    – INTEGRITET, ÖVERVAKNING Jag har sagt det förut och jag säger det igen: det finns ingen politiker som känner sig ansvarig för att en lag börjar tillämpas på ett integritetskränkande sätt i framtiden, därför är det viktigt att alla lagar får skyddsmekanismer mot denna typ av slippery slope. FRA-lagen ter sig än mer läskig i detta ljus.
  8. Should Teachers and Students Be Facebook Friends? | Psychology Today
    – SOCIALA MEDIER, SKOLA Det här är ett läsvärt resonemang kring varför frågan om ”ska lärare vara facebook-vänner med sina elever?” är fel fråga. Det handlar inte om verktyget, det handlar om att digitalt bara är en förlängning av analogt. Mycket läsvärt för såväl lärare som föräldrar.
  9. The Biggest Secret of Social Media
    – SOCIALA MEDIER Det här är väldigt läsvärt ang. automatisering av ens närvaro i sociala medier. Det gäller oavsett om du är privatperson eller varumärke. Jag har numera kapat de flesta av mina automatpostningar och är extremt selektiv med automatisering (t ex postar jag aldrig från Foursquare om jag inte har något specifikt att säga)
  10. Soldater kränkta under Prideparaden | Inrikes | SvD
    – PRIDEPARADEN, OFOG De små, små människorna i Ofog anser att ändamålen helgar medlen. Att ge sig på organisationen HoF i paraden för att man ogillar svensk militär är vidrigt (och en kränkning av individernas integritet), och än mer så i paraden. Ofog visar att HBTQ-människor är brickor i deras spel, och Pride ger de uppenbarligen inte mycket för. Stockholm Pride behöver jobba för att stävja sådant här i framtiden. Prideparaden ska vara en frizon för käbbel mellan organisationer.
  11. Ett förlorat år för pride | Min lilla åsikt
    – STOCKHOLM PRIDE Jag tycker att hela organisationen Stockholm Pride förtjänar mycket hyllning för sitt jobb. Det är en enorm apparat som går runt på volontärer och folk som jobbar utan ersättning. Mitt pridefirande i år var det bästa hittills tack vare Pride Sergel. Men när det gäller Pride Park i år har man uppenbarligen misslyckats totalt. Hur kan man inte se att en gratis festival på Stockholms mest centrala plats kommer att bidra med sådant här?
  12. Why You Shouldn’t Use Twitter’s Built-In Retweet Feature Too Often « Shoq Value
    – TWITTER Det här visste jag inte om Twitters inbyggda RT-funktion. Det är helt idiotiska grejer, och jag kommer framöver att undvika automatiska RT:s så mycket som möjligt.
  13. Politiker erbjuds kurs i förortskunskap – P1-morgon | Sveriges Radio
    – SAMHÄLLE, CARLOS ROJAS Jag har föga förtroende för Carlos Rojas och ser honom som någon hittat ett sätt att tillskansa sig själv offentliga medel genom att spela invandrarkortet. Gringo fick mycket berättigad kritik. Minns ni 100lax, företaget där Carlos Rojas skulle jobba 10 timmar i veckan och efter tre månader dra in 100 000? Det lyckades aldrig (och då ändrade man syftet med projektet för att passa resultatet). Nu är han tillbaka, och jag blir så sjukt provocerad. Heja Sakine! Se även http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/vibekespecht/article1523608/Mer-mobilitet.html
  14. The Secret Ingredient In Your Orange Juice | Food Renegade
    – MAT, MARKNADSFÖRING här är förklaringen till varför Tropicana till exempel är så äckligt. Det är också sån här juice som i Sverige numera kallas ”färskpressad”. Sen finns ”nypressad” som är t ex den som Brämhults marknadsför. Det är dock en intressant poäng: att man i juiceform får i sig ganska mycket fruktos, som som sötningsmedel är värre än vitt socker ur fettinlagringsperspektiv.
  15. Det Blir Bättre – It Gets Better Project återlanseras nu officiellt i Sverige under… – Mynewsdesk
    – HBT ”Det Blir Bättre” återlanseras officiellt i Sverige. Viktigt projekt!
  16. Därför riktade Breivik sitt hat mot norrmän « Debatt | svt.se
    – SD, SPRÅK Annika Hamrud skriver utmärkt om SD:s väldigt lyckade ompaketering av sitt gamla budskap i ny ordskrud, och visar på hur det är exakt vad ABB förespråkar. För övrigt anser jag att SD är rasister.
  17. Tony Perkins: You’re Not Gay If You Don’t Have Same-Sex Sex | The New Civil Rights Movement
    – HBT, USA ”Man är inte bög förrän man suger av en kompis” är budskapet från ordföranden för Family Research Council. Samma logik säger ”du är inte hungrig förrän du äter”.
  18. Sympatiserar med Osloterroristen – och sitter i svenska migrationsdomstolen | Emanuels randanmärkningar
    – SVERIGEDEMOKRATERNA, ABB Erik Hellsborn, mannen som anser att ABB drevs till sitt brott av ”massinvandring” sitter som nämndeman i den instans som avgör invandrares öde i Sverige. Sverigedemokraterna är inget annat än rasister, och det är extremt beklämmande att en av dem som ursäktar ABB sitter och avgör tvister mellan invandrare och Migrationsverket.
  19. The NYT paywall is working | Felix Salmon
    – BETALVÄGGAR, TIDNINGAR Jag var en av dem som trodde att det inte skulle lyckas, och jag hade fel; New York Times kommer att lyckas bra med in betalvägg. Vad som är intressant i sammanhanget är att de betalande läsarna också är attraktivare för (digitala) annonsörer, därmed ökar också reklamintäkterna. Kul för NYT, kul för tidningsbranschen och extra kul att NYT lyckas med en porös betalvägg sm inte hindrar icke-prenumeranter från att ta del av innehåll som digitalt delas ave prenumeranterna.
  20. A visualization of US debt (credit card bill) stacked in 100 dollar bills
    – USA, GALET När man visualiserar USAs statsskuld på det här sättet blir jag lite rädd. Kolla stapeln längst ner.

iZettle, så funkar den

iZettle och iPhone

Jag har lekt runt lite med min iZettle och jag gillar upplevelsen. Med den förvandlas min iPhone till ett kassasystem med kvittohantering. Att som privatperson sälja saker på Blocket eller en loppmarknad och kunna acceptera kort är fantastiskt. Jag lade ut pengar för biobiljetter för mina vänner, och kunde via iZettle få pengar från dem utan att de behövde gå på bankomaten. Det går betydligt snabbare att betala med iZettle över 3G-nätet, än med många kortterminaler.

Med det sagt så skulle jag inte säga att iZettle är till för vem som helst, i alla fall inte dongeln. Som privatperson kommer man förmodligen inte bära runt på dongeln hela tiden, så när kompisarna ska betala tillbaka 140:- som jag lagt ut för biobiljetter så kommer jag förmodligen köra med enbart appen och mata in kortnummret. Till skillnad från amerikanska Square är iZettles avgift densamma såväl med som utan kortläsare. Jag gissar att många, till skillnad från mig, inte kommer att tycka att det är värt 1:50 + 2,75% att få in pengarna på kontot istället för att få dem som kontanter. I fallet 140:- hade det alltså kostat mig 5:35 kronor.

Det är främst när jag som privatperson säljer saker till främlingar, till exempel på loppmarknader eller på Blocket som dongeln kommer väl till pass. För småföretagare har iZettle en självklar nytta, framför allt om man till exempel bara bedriver verksamhet vissa tider på året eller bara under helger och hanterar mindre summor.

Här kommer en genomgång av ett köp i form av screenshots:

screenshot från iZettles iPhone-app
Så fort jag startar appen på min iPhone är det denna skärm som visas. Jag gillar verkligen pedagogiken i att en bild på säljaren visas. Bilden kommer från Facebook då jag kopplade mitt iZettlekonto med mitt Facebook-dito, men jag kan byta ut den mot vilken bild jag vill på iZettles sajt. Till exempel till en logotyp om jag är hade registrerat mitt företag. Har jag inte i iZettle-enheten kan jag välja att fylla i kortnummer manuellt.
screenshot från iZettles iPhone-app
Jag fyller i summan som ska betalas och skriver en beskrivning av det som säljs. Jag kan också välja att ta ett foto på varan, som i så fall bifogas i kvittot. Köparen kan sen själv stoppa in sitt kort och trycka på "Pay" uppe i hörnet. iZettle känner automatiskt igen kortet (kort som fungerar just nu är Visa, Mastercard och Maestro)
screenshot från iZettles iPhone-app
När köparen klickat på "Pay" kopplar appen upp sig, verifierar och slutför köpet.
screenshot från iZettles iPhone-app
Efter en liten stund kommer "purchase approved" upp (om köpet blev godkänt). Köparen uppmanas att ta ut sitt kort ur läsaren.
screenshot från iZettles iPhone-app
När köparen tagit ut sitt kort växlar appen automatiskt till signatur. Köpet signeras med ett finger på skärmen. iZettle använder signatur eftersom kod inte tillåts av branschen på enheter som iPhone och iPad.
screenshot från iZettles iPhone-app
Sista steget är att köparen kan välja att få ett kvitto mailat till sig, och fyller i så fall i sin e-postadress.
kvitto från iZettle via mail
Så här ser mailet med kvittot ut. Det har en länk så jag kan få upp ett kvitto med ännu mer information
kvitto från iZettle
Följer jag länken i det mailade kvittot får jag ett mer detaljerat kvitto än jag någonsin tidigare fått. Utöver det uppenbara, belopp och textbeskrivning av vad jag köpt får jag också foto på varan, signaturen på köpet, säljarens bild och en karta över var köpet skedde.

 

En titt bakom kulisserna, några screenshots från iZettles webbplats när man är inloggad som användare:

iZettle på webben
På webben kan jag se alla transaktioner, när nästa utbetalning till mitt konto kommer ske och hur mycket jag får efter iZettles avgifter. (Under testfasen utgår inga avgifter, därför är summan jag får ut samma som summan som betalats in.)
iZettle bakom kulisserna
Jag kan klicka mig in på saker jag sålt och få upp kvittot. Intressant är att köparens adress är hemlig för mig (vilket är bra ur integritetssynpunkt, köparen lämnar sin adress för att få ett kvitto, inte för att jag ska kunna skicka nyhetsbrev till henom). Jag har dock valet att skicka om kvittot till köparen, vilket är utmärkt. Här kan jag också se att det är förberett för moms, ifall jag skulle sälja som företagare.
screenshot från iZettles iPhone-app
Jag kan också se historik över mottagna betalningar direkt i appen (uppenbarligen köpte en av mina kompisar "bajs" av mig)

 

Jag gillar att betalningsprocessen är designad så att jag som säljare först fyller i belopp, beskrivning av vad betalningen avser och eventuellt lägger till foto innan köparen tar över och slutför processen. På det sättet behöver jag som säljare aldrig röra kortet, köparen stoppar själv in det och drar ut det.

Alla som testat den blev dock lite förvånade över att det inte kom något slags verifikationstillfälle från det att man stoppat in kortet och klickat på ”pay” tills dess att köpet var klart. Jag tror att en summeringsskärm, med en tydlig ”godkänn”-knapp skulle göra det hela tydligare för köparen. En annan sak som vore intressant är en indikator på hur många steg processen har. ”Purchase approved”-skärmen kan ses som avslut på köpet, men det finns egentligen två steg till. ”Step x of y” med en fin indikator vore trevligt.

En sak jag direkt tänkte på var vilken skön storytelling kvittot kunde bjuda på: att få foto och namn på personen som betjänade mig, till exempel. Det förutsätter dock att iZettle har stöd för olika profiler i samma företagskonto, vilket jag hoppas att de gör. Om jag som restaurangägare normalt har fyra servitörer skulle jag kunna skippa kassadisk och ha sittplatser där istället, och låta varje servitör ha en iPod Touch med en iZettle: effektivisering av både tid och yta. Lägg till ett ordersystem i iPoden, så att ordern åker direkt in i köket så har man effektiviserat bort ytterligare dyr utrustning.

Som det är nu kommer iZettle ge ut dongeln gratis. Baserat på min erfarenhet med appen så skulle jag inte göra så om jag vore dem, då dongeln kommer att vara oanvänd i många fall när det gäller privatpersoner. Istället skulle jag sälja den för en summa, säg 250:-, som användaren sen fick räkna av från avgifterna första året. På det sättet kan de som vill ha en dongel, men inte använder den, få en men stå för kostnaden själva. De som använder den får den gratis i slutändan.

Något att se fram emot är också att iZettle kommer att släppa API, som gör att andra kommer att kunna utveckla applikationer som bygger på iZettle-data. En konkret sådan vore till exempel automatisk export av verifikationer från iZettle in i ekonomiprogram. Till en början kommer man kunna exportera data i Excel och CSV-format för att underlätta för bokföring och annan administration.

EDIT: Jesper Mårtenson kom med en relevant kommentar, att det borde följa med en stylus-penna som man kan signera med på skärmen, eftersom det är väldigt otympligt att signera med pekfingret (dessutom blir signaturen en helt annan med finger än med penna). En annan fråga som ställdes är: vad händer om köparen betalar med ett stulet/upphittat kort? Jag har ställt den till iZettle och återkommer med svaret.

Lars Thomsen föreslår att man ska kunna lägga till flera rader beskrivning ifall man säljer flera saker, typ ”Vara X 100 kr, Vara Y 50 kr”, vilket jag helt håller med om.

Denna genomgång finns även på engelska. Relaterat: Johan Hedbergs tankar om sitt test av iZettle

Anmärkningsvärt 19 juli 2011

  1. Stardusts blogg: Hårdvinklad propaganda som sparkar nedåt
    – PR, ALMEDALEN Det är inte utan att jag höjer på ögonbrynet. Jag har tidigare uppfattat Westanders som en PR-byrå med koll, men rapporteringen från Almedalen i år har fått Westanders att mest framstå som medelmåttor. Förutom en märklig debatt kring nätet som verkade vara dåligt moderered så har vi det här: Att utse KRIS till ”hetast i Almedalen” när KRIS uppenbarligen slår mot en grupp som inte följer deras dogmer. Ett slags ”vilken religion är bäst?” eller för nördar ”android vs iphone”.
  2. Ätstörningen har blivit hälsa | Isabelle Ståhl – istället för sömn
    – HÄLSA, VIKT Det här är riktigt bra om hur pro-ana-rörelsens argument och argumentation tillämpas även av tränings- och ”hälsotidningar” som Topphälsa. Det slår mig att ”viktindustrin” är ett bättre namn än något annat på företag som tillverkar viktminsknings- och dietprodukter.
  3. iZettle – tankar efter två veckors testande | Blissnation
    – BETALNINGAR, IPHONE Läsvärt av @johanhedberg om hans test at iZettle, den svenska/europeiska motsvarigheten till Square (=en dongel och app för att ta emot kortbetalningar med en iPhone som privatperson) (Min utvärdering kommer snart. Spontant älskar jag den lilla prylen!)
  4. Skivbolagen och ­deras dumsnålhet « Söndag hela veckan
    – UPPHOVSRÄTT Det här var en nyhet för mig: skivförlagen ska ha pengar för textrader citerade i skönlitterära böcker. Det är väl en sak. Lägg därtill strulet med olika ”regioner” och du får en härva ingen vill befatta sig med. De här dödsryckningarna hos skivförlagen är jobbiga, jag längtar tills de drabbas av rigor mortis.
  5. Why Yo Momma Won’t Use Google+ (And Why That Thrills Me To No End)
    – GOOGLE+ Det här är intressant: Google+ som nischat mot geeks i ordets mest lösa bemärkelse. Jag håller med Robert Scoble om att det finns många genomsnittsanvändare som inte kommer gå till Google+ (i alla fall till en början) men frågan är om Google+ är nöjda med att vara ett nischat nätverk?
  6. Härmed anmäler jag Riksdagen för brott mot lagen | Emanuels randanmärkningar
    – LAGSTIFTNING, COOKIES Emanuel visar hur dåligt förberedda myndigheterna är på lagar de själva stiftat. Den enda myndighetssajten som är föreberedd för nya cookies-lagen bryter mot den genom att sätta cookies innan den fått svar på huruvida det är okej. Ridå.
  7. Browser wars / ALT-TAB.ORG
    – HUMOR, NÖRDIGT Jag garvade högt åt denna bild som alla som utvecklat saker som ska funka i flera webbläsare förmodligen känner igen sig i. Via @opassande.
  8. Vinstkrav alarmerar | Daniel Swedin | Ledarkrönika | Ledare | Aftonbladet
    – SAMHÄLLE, SOS ALARM Allvarligt? ”Vi medger inga tidigare brister i vår verksamhet”? SOS Alarm har inte bara en riktigt inkompetent PR-ansvarig som skyller på en enskild anställd (i fallet 23-årige Emi Linnell som dog efter att ha vägrats ambulans), de har också en världsfrånvänd inställning. Man kan diskutera huruvida saker ska drivas i privat regi eller i kommunal regi. Mellantinget: privata bolag som ägs av kommunen är förmodligen det absolut sämsta och något slags centraler för inkompetens.
  9. Parents keep child’s gender secret – Parentcentral.ca
    – KÖN, JÄMSTÄLLDHET Läsvärt om en kanadensisk familj som låter sina barn själva välja vilket könstilltal och vilka könsattribut de vill ha. Jag tror att det här kan provocera många, och det har onekligen inslag av experiment, men samtidigt verkar föräldrarna medvetna och rustade för att prata med sina barn om det.