Att välja företagsnamn i internet-eran

Sportkedjan GO har ett bättre utbud än tråkiga Intersport, och deras tunnelbanekampanj är rätt mäktig, men de tänkte inte så mycket på internet-eran när de tog sitt namn. Häromdagen skulle jag in på deras webbsajt: jag skrev in www.go.se i webbläsaren och hamnade på helt fel ställe.

Det var då det slog mig, hur dåligt namnet GO är utifrån internetperspektiv. Hur hittar man deras webbplats? Söker man på ”go sport” på Google får man ungefär 266 000 000 träffar. Har man lite avancerade Google-skills så hittar man så småningom adressen, men hur många genomsnittsanvändare har det?

Testa själv och se hur länge du måste söka innan du hittar adressen.

Märkeskonsument

Jag älskar märken. Märken är människornas motsvarighet till webben 2.0:s system med taggar. Märket kan förstärka – eller förstöra – det budskap man sänder med kläder och prylar. ”Det är inte märket som är det viktiga …” är shoppingens motsvarighet till ärkeklyschan ”Utseendet spelar ingen roll …”

Jag gillar varumärken som byggs upp med både hjärta och hjärna, som skapas av intelligenta team och vårdas från alla aspekter.

Jag gillar varumärkesbyggnad i form av bra reklamfilmer, som Nikes ”A little less gravity” och Vodafones ”When life calls, don’t miss it”.

Jag gillar varumärkesbyggnad i form av sköna kampanjer som Adidas ”Impossible is nothing” eller Carlsbergs ”Probably the best beer in the world”.

Jag gillar varumärkesbyggnad i form av fyndigt användande av medier, som Shaîs ”Sexpacking”, jag gillar varumärkesbyggnad som gör något krångligt till något mänskligt, som Apples ”Get a mac”, jag gillar varumärkesbyggnad i form av action marketing som Gevalias tunnelbanevagn som stack upp ur marken på Norrmalmstorg (oväntat besök i praktiken).

Jag gillar varumärkesbyggnad i form av sköna namnval som ”We Are the Superlative Conspiracy”, jag gillar varumärkesbyggnad i form av snygga kataloger som Franklin & Marshall och varumärkesbyggnad i form av snygga butiksbiträden som Abercrombie & Fitch.

Jag gillar varumärkesbyggnad i form av (riktigt) socialt ansvarstagande som Levi’s, jag gillar varumärkesbyggnad i form av engagemang i hjälporganisationer som Les Mills och Dance4Life, jag gillar varumärkesbyggnad i form av utmanande av tabun som RFSU:s refuserade analpluggsreklam och jag gillar reklam i form av arty weird stuff som Playstation 2:s ”The third place”.

Jag gillar varumärkesvård som är medveten om att det du gör är synonymt med ditt varumärke, som Madonna (anti-tesen i Sverige heter Carola), jag gillar varumärkesvård i form av briljant krishantering som George Michael.

Jag heter Micke och jag är en märkeskonsument.

(Sen finns det reklam som bara är rolig eller bra eller cool utan att bygga varumärket. Som Hondas fantastiska ”It just works” Enligt historien är denna film inte trickfilmad, och det tog runt 500 försök att få det hela att snurra.)

Googlepoesi, augusti

Det är nästan slutet av september, men den som väntar på nån som gått väntar alltid för länge. Som vanligt består varje rad av en sökfras som använts för att hitta hit till Åsiktstorped, precis som den skrevs in i sökmotorn. Sedan har fraserna sorterats i rätt ordning i mitt huvud, och här är resultatet för augusti:

man ska inte kasta pärlor för svin

sarah silverman my mother
låt den rätte komma in
ligg med mig
fredrik ljungberg och london

ärkeängeln ariel
kolla vem du är lik
slutet är nära
djävulen bär prada

alltså
så här är det att vara bög
hångel
handfetish
kyssar i nacken
filmer jake gyllenhaal varit med i
bög porr när den är som bäst
även djävulen bär prada

sjungande snopp
glad amatör porr
svenska porr patricia
det är jag
djävulen bör prada

botten anna är
kär i body pump instruktör
kåt med
för stor sopp
djävulen bär alltid prada

Andra bloggar om: , , ,

Red Bulls reklamkupp

I BASE-hopparkretsar (BASE står för Building, Antenna, Span, Earth och innebär i praktiken att man hoppar fallskärm från till exempel byggnader, broar eller berg. Läs mer om BASE-jumping hos Wikipedia) ger det cred att vara den förste som hoppar från ett nytt ställe. Turning Torso är numera inte längre jungfrulig mark, eftersom en österrikaren Felix Baumgartner hoppade från skyskrapan tidigt i morse, varpå han flydde landet eftersom han riskerar åtal för sitt tilltag.

Förmodligen är Felix ungefär lika nödbedd när det gäller BASE-hopp som jag är när det gäller hångel med Jake Gyllenhaal, men till skillnad från mig är Felix med största sannolikhet mer än ivrigt påhejad av sin sponsor, Red Bull. De skulle nog inte erkänna det officiellt, men jag gissar att de har haft både en och två fingrar med i spelet. Dels för att det kräver mycket planering och en del slantar att hyra en helikopter som släpper Felix på Turning Torso, ha en motorcykel med förare redo för att ta Felix till hamnen där han flyr landet i en gummibåt, och dels för att Red Bull var snabba med att få upp ”nyheten” på sin egen sajt. Action marketing i uttryckets verkliga bemärkelse, och en rätt bra utdelning för pengarna gissar jag. Både Aftonbladet och Expressen använder sig av bilder där Red Bull-loggan syns (Aftonbladet har bilden på sin förstasida med länk till artikeln).

Och bara för att klargöra en sak så är det skillnad på BASE-jumping och traditionell fallskärmshoppning. Utrustningen skiljer sig, och hoppare själva gör stor skillnad på BASE-hoppare och ”skydivers” (traditionella hoppare).

Andra bloggar om: , , , , ,

Årets Blogg?

”Årets Blogg är tänkt att vara Sveriges officiella bloggpris. Priset går varje år till vad våra besökare och vår jurypanel anser vara Sveriges bästa blogg under det aktuella året.”

Det är vad som står på sajten som kallar sig för ”Årets Blogg”. I praktiken är det en Bloggportalen light, där man kan registrera sin blogg och få betyg av besökare. Skillnaden är att det kostar 20 spänn att registrera sig på Årets Blogg, och för det har man chans att bli bedömd av en jury. Som inte finns än. Och vinna priser. Som inte heller finns än.

Projektet sägs vara idéellt (sic!), men om man skulle få hälften av bloggarna som finns på Bloggtportalen att registrera sig så skulle man ha 1500 bloggar. Säg att 14 kronor av de 20 varje registrering kostar går till sajtägaren. 1500 x 14 = 21 000, vilket är rätt mycket pengar. Speciellt med tanke på att juryn antas ställa upp ideellt, och priserna ska komma från ”sponsorer”.

Ingenstans på sajten finns angivet vem som står bakom, eller någon e-postadress för kontakt. Gör man en uppslagning på domännamnet så ser man att det är Fyrklöver Webbyrå som ligger bakom projektet.

Om vi bortser från det faktum att betygsättning inte alls verkar fungera – tittar vi på vilka bloggar som har högst betyg på Bloggportalen, och sen jämför med de bloggar som har flest besökare eller flest inkommande länkar, så ser vi att de listorna skiljer sig åt ganska mycket – så återstår frågan om juryn. Kategorierna man ska bedöma är vitt skilda, bland annat vetenskap, filosofi, politik och ekonomi, och prestigen i att en lekmannajury bedömer en vetenskapsblogg som ”bäst” kan ifrågasättas.

Uppdatering: Jonas Arnklint, som ligger bakom Årets Blogg, svarar på kritiken hos Sigge (?). Tydligen är det 9:83 kronor per skickat sms (exkl. moms, 12:28 kronor inkl. moms) som hamnar hos Årets Blogg, vilket i mitt räkneexempel skulle göra 14 745 kronor (exkl. moms). Pengarna ska gå till marknadsföring av tävlingen.

Andra bloggar om: , , ,

Gud Intressant.se hör bön

Jag har önskat många saker i min blogg. Jag har önskat att QX ska försvinna (eller i alla fall bli bättre). Jag har också önskat mig nya funktioner på Intressant.se. Mest av allt har jag önskat mig en Jake Gyllenhaal.

Om man önskar tillräckligt många saker så måste ju någon slå in. Det blev ingen Jake, trots löften om att ge upp både fallskärmshoppning, Ben & Jerry’s och ett lillfinger. QX finns fortfarande kvar och Ronny Larsson har fortfarande skevt perspektiv för att vara ”journalist”. Men det verkar som om Intressant.se kommer med en funktion som gör att man kan slippa de etiketter man inte är intresserad av.

Andra bloggar om: ,

Pride, del 2: färgförvirring

Jag tycker det råder lite lagom färgförvirring i den färgglada hobbit-världen. Det hela utvecklas till något slags inteligenstest i stil med:
Alla grisar kan flyga. Allt som kan flyga kan simma. Kan grisar simma?

Först kom Telenor med att allt rött blir bögblått:
Allt rött blir bögblått

Sen kom Ving med att orange är det nya rosa:
Orange är det nya rosa

Och i paraden körde Öppna Moderater med att ”Blå är kärleken”. Skrivet med rosa text.
Blå är kärleken

Om du har hänsyn till alla ovanstående påståenden, vilken färg har då kärleken?

Andra bloggar om: , , ,

Googledikt

Sökordspoesin skrivs som vanligt av besökare som hamnar här via sökmotorer. Alla sökfraser är autentiska, inklusive eventuella felstavningar, särskrivningar och andra egenheter. Varje rad innehåller en sökfras som någon har skrivit in för att hamna här, och en eloge går den här månaden till sökaren som skrev rubriken till dikten. För dig som inte vet vad Slash fiction är, så är det historier som involverar homosexuella relationer mellan karaktärer från filmer, böcker eller annan media. Oftast rör det sig om människor, men Ice Age går också bra. Wikipedia har en bra, längre förklaring om slash fiction.

Just det, en sak till: det är inte besökarna som är snuskiga. Det är jag.

ice age slash fiction

kåt höggravid
brandman och räddningsdykare
söker kvinna att knulla med
gnugg och gnägg
sarah silverman är
försöksperson

straight bög
söker oerfaren kille
lurar sig själv
man är inte bög för man suger av en kompis
vin diesel är bög

sveriges bögar
vill knulla nu
får aldrig stånd
man ska inte prata med fula människor

fet kåt tjej söker
bilder på sveriges snyggaste brandmän
träning för onani
kvinna söker kille
bekräftelse
vi är torstiga alla

basshunter och hans tjej
en båt som heter anna
söker stor snopp
kuk gay snopp bög bilder
det är techno

baby micke
våga vägra
killars kärlek
våga vägra hip hop

De två tidigare dikterna hittar du här

Andra bloggar om: , , , ,

Blogg-staging: personliga bloggar som suger

De flesta personliga bloggar suger.

Även om personerna kan stava, formulera hyggliga meningar och kan sin interpunktion så kommer deras bloggar aldrig bli mer än en siffra i statistiken över hur många bloggar som finns.

De suger, därför att de som skriver vill bli lästa, men kan inte (eller vill inte, eller vågar inte) synas på riktigt. Dessa bloggar kommer bara bli lästa av vänner, familj och möjligen bekanta; Bara personer som redan har ett (irl-)intresse för bloggaren i fråga kommer uppskatta gråbloggar.

Mats Strandberg säger i en intervju på Bloggportalen.se:

Och så, let’s face it, det finns ju exhibitionism i det här. Det gör det i alla som skriver bloggar. Vi är inte ett spår bättre än de som söker till Paradise Hotel. Inte på den fronten, iallafall.

Förutom att ordvalet ”bättre” är olyckligt, eftersom det förutsätter att exhibitionism är dåligt, så har han rätt. Både dokusåpor och personliga bloggar handlar om exhibitionism, och bägge företeelserna är som att gå på lägenhetsvisning ur betraktarens synvinkel. Visst är det snyggt med homestaging, medvetna val av märkesmattor, doft av kanelbullar och välvalda magasin i tidskriftssamlaren, men det är när mattan har en fläck av tomatsås som inte gått att tvätta ur, när det finns lite smutstvätt i tvättkorgen och när diskmaskinen inte är tömd som man känner att det på riktigt bor någon här. Inte Joe Schmoe-Medelsvensson, utan en person.

(En enkel variant av blogg-staging är att komplettera med ett populärt ämne, som mode. Fler besökare betyder dock inte att den personliga delen i bloggen blir bättre.)

Silverfisken (aka Jonas) gav upphov åt ett mem som utgör en rätt bra skiljelinje mellan ”personliga bloggar med potential” och ”bloggarnas grå massa”: 100-listan. De flesta mem som tidigare cirkulerat är halvt intetsägande, därför att de handlar om anonyma saker. ”4 saker jag har i bilen” eller ”10 slumpade låtar från min iPod” säger i princip noll om människan. I 100-listan däremot, får personen själv skriva 100 punkter som antingen blir en fantastisk presentation av en mänsklig varelse eller en prettoposering som kan appliceras på majoriteten av befolkningen.

En riktigt bra personlig blogg visar upp det fina och det skrynkliga, det välsmorda och det gnissliga, det stereotypa och det udda. Då finns chansen att besökaren kommer tillbaka.

[För att klargöra en sak som jag förstått att folk utläser: jag säger inte att alla ska skriva en 100-lista, 100-listan är bara ett exempel på en konkret sak som utgör en skiljelinje. Läs mer i mitt svar i kommentarerna.]

Andra bloggar om: , , ,

Six degrees bloggosfär-style

Star Links” är en sajt där du kan länka en skådespelare till en annan genom filmer eller teveserier. Till exempel kan man länka Lena Ohlin till Jake Gyllenhaal i två steg: Lena Ohlin spelade mot Heath Ledger i Casanova, Heath Ledger i sin tur spelade mot Jake Gyllenhaal i Brokeback Mountain. Eller Carl Bildt till Brad Pitt i tre steg. När får vi se första ”Blog Links”-tjänsten, där man kan länka en bloggare till en annan?

Exempel:

Åsiktstorped till Stationsvakt

Åsiktstorped länkar till Deep|Edition
Deep|Edition länkar till Hedgehog in a storm
Hegdehog in a storm länkar till Stationsvakt

Tjänsten skulle onekligen vara mer kul än nyttig, men tillräckligt kul för att dra (fler) besökare till bloggrelaterade portaler eller bloggar. Idén bortskänkes härmed mot cred till den som känner sig manad.

Andra bloggar om: , , ,