Cola Light är för fjollor

Könskodad mat är det nya svarta för livsmedelsbranschen. GB lanserade sin Girlie, och nu har Coca Cola lanserat en Cola ”för riktiga män”. Coca-Cola Zero är den första sockerfria produkten med en äkta manlig profil. Men vänta, det är inte bara det! Pressmaterialet för Coca-Cola Zero är första pressmaterialkitet med äkta skämskuddevarning.

Coca-Cola Zero för riktiga män (Cola light är för fjollor)

Märkes- och reklamkonsument som jag är dömer jag härmed Coca-Cola till två års bojkott för grovt framkallande av skam. Jag vet inte vad som skulle vara mer pinsamt, att hela familjen kommer in i rummet för att sjunga ”Jag må han leva” medan man sitter uppspänd i en latexgunga och låter familjens hund slicka bort köttsaften man smort in hela skrevet med, eller att bli påkommen med en Cola Zero. Jag slår också vad om en hundring om att Coke Zero inte kommer finnas kvar i det svenska produktsortimentet om ett år.

(Tack till Magnus för tipset!)

Andra bloggar om: , , , , , ,

Sug på den

Det här kan vara den bästa reklamen för säkrare sex ever. Okej, oralsex med kondom suger getpung, men poängen med bilden är fantastisk.

blowjob.jpg

Är du förresten reklamintresserad ska du definitivt kolla in Researcher.

(Via Ads of the World med cred till Knet för tipset)

Andra bloggar om: , , ,

Sponsrade vardagsbetraktelser?

Igår var det bloggträff hos Mahir ((Som förresten inte verkar ha något RSS-flöde på sin blogg, vad är dealen med det, Mahir?)), där de presenterade resultaten av sin undersökning om bloggläsande, medievanor hos bloggläsare och deras syn på reklam i bloggar. En intressant siffra är att 6 av 10 bloggläsare köpt någon produkt efter att ha läst om den på bloggar. Dessutom diskuterades bloggarnas egen syn på dessa saker.

En diskussion som uppstod var huruvida trovärdigheten påverkades av reklam, och det är en intressant diskussion. Men det är inte därför jag är här. (Jag är inte heller här för att dricka klorin och sjunga De Lyckliga Kompisarnas superhit ”Hockeyfrilla”). När det gäller ämnesspecifika bloggar, som mode, träning, böcker eller mat är det ganska lätt att veta vilken typ av företag som kan vara intresserade av dessa bloggar, och det är ganska lätt att tänka sig flera typer av samarbeten företag och pr-byråer skulle kunna inleda med dessa bloggar.

När det gäller allmäna bloggar, såna som kategoriseras i ”vardagsbetraktelser” eller ”personligt” är det svårare. Ämnena på inläggen varierar oftast väldigt mycket, och målgruppen är inte entydigt intressserad av ”snabbmat” eller ”tidningar och media”. Däremot vågar jag påstå att stamläsarna på dessa vardagsbetraktelsebloggar fäster mer vikt vid vad personen bakom bloggen tycker om, säg, en mobiltelefon än vad en (professionell) prylblogg skriver om den. Dels därför att den personliga bloggaren inte skriver ur ett proffs-perspektiv, utan ur ett konsumentperspektiv. Dels för att det ligger i personliga bloggars natur att man i alla fall delvis är åsiktsfrände med dem vars personliga bloggar man läser, och därför har lättare att ta till sig när dessa rekommenderar något.

Problemet är att detta fungerar minst lika väl åt andra hållet. Ponera att ett företag skulle låta ett gäng bloggare i kategorin ”vardagsbetraktelser” vara testpiloter för en produkt, och några av bloggarna sågar produkten på ett sätt som får Idol-juryn att framstå som känslig och konstruktiv. Helt plötsligt har det suveräna verktyget blivit ett vapen som är riktat mot en själv.

Jag tror att Mahir sonderar terrängen och försöker komma på hur man skall kunna använda bloggar som en kanal. Det är smart av dem, och det är ännu smartare att ta en dialog med bloggare.

Hur som helst så medförde kvällen en annan positiv grej: jag fick ansikten på flera bloggare, bland annat Rosie på Kulturbloggen, Johnny på Stationsvakt och Annica Tiger (Som jag visserligen känner sedan tidigare genom en mailinglista) på bloggen med samma namn.

Andra bloggar om: , , ,

SL:s bojkott av tuttar är slut

För ganska exakt ett år sedan bojkottade moraltanterna Stockholms Lokaltrafik ordet ”boobs”. Lindex fick göra sina annonser med en sl_gillar_tuttar_igen.jpg
version för tunnelbanan, och en för annan utomhusaffischering. Frasen ”We love boobs” gick inte hem hos tjänstemännen. Nu verkar det vara okej igen, med tanke på denna affisch som sitter på väggarna i bland annat Slussen. Frågan är: har SL fått ny marknadschef, eller är det här ett resultat av ”allt rött blir blått”? Hur som helst så gillar jag det. Inte tuttar alltså, utan att man får skriva ”boobs” på reklamaffischer i tunnelbanan.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Våldtäkt? Eniro vet var!

expressen_eniro_small.jpg
Det har sagts förut: automatiserad annonsvisning kan slå fel, där en annons hamnar i ett mindre smickrande sammanhang. Som till exempel Eniros annons på Expressen.se:s förstasida idag. ”Ringde Heta Linjen – våldtogs i timmar. Eniro lämnade ut numret.” står det i ingressen till artikeln. Precis under finns en flash-banner med reklam för Eniro, med pay-offen ”Eniro – vi vet var” (klicka på bilden för stor version).

Andra bloggar om: , , ,

Sanningen om din blogg

Beta Alfa tipsade i ett inlägg om Google Webmaster Tools

Hen kunde lika gärna tipsat om var jag hittar foton på när mina föräldrar har sex, vilken färg klägget inuti en fågelspindel har eller något annat jag absolut inte ville veta. Det är inte ett verktyg, det är en virtuell Pandoras Ask för bloggare.

De flesta saker som Webmaster Tools ger dig kan du själv hitta genom att söka på Google. Till exempel så hittar du alla sidor som länkar till dig genom att söka på link:www.adressen-till-din-blogg.se

Det visste jag väl.

Det jag inte visste var att ”related:www.adressen-till-din-blogg.se” berättar vilka andra sajter som liknar din enligt Googles index ((Tar du med i beräkningen att Googles serverfarm är den punkt som idag är den mest sannolika födelseplatsen för en äkta artificiell intelligens så blir det ännu mer deprimerande)). Sanningen om mig är: Jinge och Karolina Lassbo. En korsning mellan en judehatande fanatisk rättshaverist och fröken ”Positiv Nazism”.

Jag skulle just begå blogg-seppuku när jag insåg att jag trots allt fått även Popkultursjunkien, Läget Just Nu! och Citronmuffin. Och Sigge Eklunds gamla, nedlagda privatblogg. Det var lite balsam för en sårad själ.

Trodde du förresten att sökorden folk söker på för att hamna på din blogg säger något? Inte jämfört med ”Top Search Queries”. Här visas de vanligaste sökningarna där resultatet innehåller en träff på din blogg. De som söker har alltså inte nödvändigtvis klickat sig vidare till din sajt, men de har fått upp den i listan över resultat.

Jag ligger i snitt på nionde plats när man söker på ”hångel”. Hoho. Jag har hånglat exakt en gång i år. Och ja, det är skrivet med bitterhet.

Då är ”kukar”, där jag i snitt hamnat på en hedersam sjuttonde plats, en mer rättvis beskrivning. Jag menar, jag har ju i alla fall en. Singular. ”Kuk”.

”Koprofil” ger mig en hedersam femte plats. Smaka på den. När någon söker på ”koprofil” på Google så hamnar jag i snitt på femte plats. FYI: jag är rätt open minded när det gäller sex, men just den grejen är inte min kopp te. Inte ens med Jake.

”Bög bilder” (särskrivet) och ”Jag är bög” ger mig bägge en sjundeplats, medan några söktermer ger mig första plats: åsiktstorped, paniktourettes, påbögad, mäffdag och … (fanfar) ”illaluktande tvätt”.

Så, för att sammanfatta Googles bild av mig: en judehatande fanatisk glamourprinsessa med koprofila tendenser och illaluktande tvätt.

Jag har brutit ansiktet på tre ställen, jag har skallat både is och asfalt med hjärnskakning som resultat, jag har varit med i smärtforskning – men det här gjorde ont på riktigt.

Andra saker du kan få reda på via Webmaster Tools är om Google lyckas indexera din sajt ordentligt, när Googles spindel senast besökte din blogg och vilka ord andra använder för att länka till dig.

Andra bloggar om: , , , , ,

Apple goes PC

Jag har nämnt Apples snygga ”Get a mac”-kampanj förut. Trots (eller kanske på grund av) att jag är PC-människa träffar den mig på precis rätt ställe. Det är som att lite lekfullt bli slagen med en kudde fylld med fluffiga moln och kärlek.

Sen ser jag att Apple gjort om samma filmserie, men med brittiska skådisar. Helt plötsligt är kudden fylld med blydankar och glaskross. Sen blir allt svart.

Andra bloggar om: , , ,