Stockholm Pride 2011: Idrottsrörelsen om homofobin/transfobin

Mattias Hjelmberg, Riksidrottsförbundet, Simon Forsberg, elitidrottare, Ingemar Nilsson, Stockholm Snipers, Håvard Övregard, Med idretten mot homohets, Emelie Mire Åsell, RFSL Ungdom och Christian Antoni Möllerop, RFSL
Mattias Hjelmberg, Riksidrottsförbundet, Simon Forsberg, elitidrottare, Ingemar Nilsson, Stockholm Snipers, Håvard Övregard, Med idretten mot homohets, Emelie Mire Åsell, RFSL Ungdom och Christian Antoni Möllerop, RFSL

Det mest givande från det här seminariet var Håvard Övregards inledning där han pratade om hur norska idrottsrörelsen jobbar med inklusion av och attityder mot hbt-personer. En studie gjord i Norge visar att det är svårt att vara öppen hbt-person i sport, framför allt i lagsport. Homosexuella män deltar i lagsporter i lägre utsträckning än genomsnittet, däremot är de i högre grad medlemmar på gym. ”homo” är ett av de vanligaste skällsorden bland norska ungdomar, inte minst inom idrotten. Den typen av homofobi drabbar även straighta, Håvard har pratat med straighta killar som lagt av med fotbollen just för att de fått skällsord som ”bög” och ”fjolla” ropade efter sig.

Attityderna är inte lätta att jobba med. En idrottsutövare som blev intervjuad berättade att man inte gärna går på möten som rör attityder mot hbt-personer av rädsla att själv bli stämplad som bög. Håvard säger att det bästa sättet är att se till att någon går i bräschen. Här är det tränarna som behöver ta sitt ansvar både genom att reagera mot skällsord som ”homo” (utifrån pespektivet ”vad menar du nu?” och inte ”säg inte fula ord!”) och genom att proaktivt jobba med attityder. Många tränare tycker att det är jobbigt och svårt att ta upp frågan och till dem har Håvard ett råd: gör det simpelt. Ta upp på ett möte att det råder nolltolerans mot diskriminering inom laget, vare sig det handlar om ursprung, kön eller sexuell läggning. Tränare som proaktivt säger att det är okej att vara ostraight underlättar komma ut-processen för hbt-personer.

Håvard menar också att du inte kan vara neutral till hbt-frågor som idrottsutövare. Om du inte tar ställning mot dem tillhör du den tysta majoritet som sanktionerar attityderna.

Simon å sin sida berättade att han i idrottssammanhang censurerar sig på ett sätt som han inte gör i andra sammanhang, till exempel i skolan. Han säger också att det inte har att göra med hur många som är öppna. Han förklarar att idrottsrörelsen generellt har en ganska unken kvinnosyn och då har ändå alla träffat kvinnor.

Mattias från Riksidrottsförbundet hade inte mycket att komma med. På frågan om vad Riksidrottsförbundet vet om homofobi och transfobi svarar han att ”vi vet att den finns, men vi vet inte så mycket om den”. Intressant nog säger han senare att Riksidrottsförbundet har en resurs som jobbar med dessa frågor, men att få vet om det. Det sänder dubbla signaler och låter mer som klädsamma svar och en friserad sanning. Det är speciellt allvarligt eftersom regeringen gett Riksidrottsförbundet ansvaret och pengarna att jobba med mångfaldsfrågor. Av de pengar som Riksidrottsförbundet hittills delat ut på mångfaldsprojekt har inga pengar gått till hbt-relaterade frågor. Enda exemplet på något som gjorts som Mattias kan ge är SISU Idrottsutbildarna som gett ut material för värdefrågor, där hbt-frågor är inkluderade. Ingen i panelen är imponerad av det svaret.

Simon kritiserade Mattias och Riksidrottsförbundet för deras flathet i frågan och tyckte att Norges linje var mycket effektivare. Håvard påpekade vikten av att jobba proaktivt och uppmanade Riksidrottsförbundet att låna de norska metoderna.

Något som är intressant är att Mattias svarar ”vi detaljstyr inte var pengarna går” på frågan om varför inte en krona av de 8 miljoner som Riksidrottsförbundet delat ut inom ramen för mångfaldspengarna från regeringen gått till hbt-relaterade frågor. Något min kompis Ulf påpekar är bullshit, eftersom Riksidrottsförbundet detaljstyr en mängd frågor. De skulle till exempel aldrig svara ”vi detaljstyr inte frågan” när det gäller doping.

Håvard Övregards föreläsning kan ses på UR Play

Stockholm Pride 2011: Surrogatmödraskap

Barbro Westerholm (vänster) och Robert Skoglund (höger)
Barbro Westerholm (till vänster) och Robert Skoglund (till höger)

Seminariet om surrogatmödraskap hölls av Socialdemokraterna. I panelen satt Barbro Westerholm, som sitter i bland annat socialutskottet och Roberg Skoglund som blivit surrogatförälder tillsammans med sin man Fredrik.

Mycket intressant samtal, där Robert berättade om sin och Fredriks resa och hur de landade i att använda sig av surrogatmödraskap (som för övrigt i politiska termer kallas värdmördaskap, fick jag lära mig). De hade blivit godkända som adoptivföräldrar när lagen trädde i kraft, men under de två år som utredningen var giltig blev de aldrig valda som adoptivföräldrar. Då dök just värdmödraskap upp på deras radar via olika kanaler, bland annat organisationen Surrogat.nu. De började undersöka möjligheterna och utvärdera olika alternativ. För dem var det noga att allt gick rätt till och att surrogatmodern inte blev utnyttjad och att hon behandlades väl på surrogatkliniken. De gjorde noggrann research och valde till slut en surrogatklinik i Indien (som tydligen har många surrogatkliniker och lagstiftning redo att hantera surrogatmödraskap). Robert har läst Kajsa Ekis Ekmans bok där surrogatmödraskap jämställs med prostitution och känner inte igen bilden utifrån sin erfarenhet.

Varken utresa från Indien eller inresa i Sverige var något problem. Däremot hade socialtjänsten varken rutiner eller kompetens att hantera ärendet, och Robert (som inte är biologisk far) fick inte papper på sitt faderskap förrän efter drygt 7 månader. Robert efterlyste riktlinjer och kompetens hos socialtjänsten. De har gammaldags normer och värderingar som styr dem och berättade om ett annat konstigt bemötande: Robert och Fredrik erbjöd sig att bli värdfamilj eller fosterhem i en kommun som hade behov av fler såna. Som svar fick de att dessa ungdomar ju redan hade problem och inte behövde fler, och fick ingen placering. Lämpligheten i deras hem borde vara tydlig, då de tidigare genomgått en adoptionsutredning. Vid en sån undersöks såväl sociala som ekonomiska förhållanden på djupet.

Barbro berättade lite om arbetet och svårigheten med frågorna. Det görs ingenting aktivt i frågan, även om Statens Medicinsk-Etiska Råd håller ett öga på frågan. Surrogatmödraskap är inte förbjuden i lag, men det görs inte i Sverige. Frågor som ligger nära är till exempel donation av ägg (tillåtet), spermier (tillåtet) och embryon (ej tillåtet). Medicinska framsteg påverkar också området. I år kommer världens första livmoderstransplantation genomföras. Vilken hjälp ska ges till barnlösa par? Barbro tillägger också att barn till surrogatföräldrar är önskade barn och därmed har det bättre än barn i genomsnitt. Roberts formulering var ”man blir inte surrogatförälder på en Finlandsfärja”.

Barbro menar att även om frågan bevakas (till exempel kommer halva socialutskottet att åka till Indien och besöka surrogatkliniker i höst) händer inte så mycket så länge det inte finns opinion i frågan. Hon jämför med frågan om rökning, som låg still tills man fick en mängd organisationer som ”Läkare mot tobak”. Robert och Barbro är överens att så länge regeringen inte tillsätter en utredning i frågan så kommer inget hända.

Stockholm Pride 2011: Gaming för normbrytare

Vio Szabo, Maria Sjöberg, Åsa Roos, Ina Bäckström och Edward Summonen
Vio Szabo, Maria Sjöberg, Åsa Roos, Ina Bäckström och Edward Summanen

Det här seminariet var snudd på fullsatt, vilket var kul. Jag kände inte till delar av panelen sedan tidigare men deras passion och kompetens inom området gjorde den här sessionen till en av de mest intressanta.

Diskussionen tog sitt ursprung i faktumet att ”gaming” som företeelse länge riktat sig till vita, heterosexuella män. Det är en norm som reproducerat sig: genom att den övervägande majoriteten av huvudpersoner i spel är vita män, är det också dessa som blir bekräftade och har lättare att komma in i gaming-communityt. Har du inte varit en del av gaming-communityt är det inte speciellt troligt att du börjar utveckla spel så de flesta spelutvecklare är vita, heterosexuella män. Som i sin tur skapar historier som de kan … Eller som en publikdeltagare uttryckte det: det finns klara paralleller mellan attityderna i sportvärlden och i gamervärlden.

Panelen var helt överens om att det här håller på att ändras, och det håller jag med om. Det är främst RPG-genren som leder den utvecklingen med spel som Fable, Mass Effect och Dragon Age. Möjligheten att skapa sin egen avatar och därmed kunna välja både kön och hudfärg (Mass Effect och Dragon Age) och att ha homosexuella relationer (Fable och Dragon Age) gör att fler blir bekräftade och lockade.

Det är dock stapplande steg som genren tar. I Mass Effect finns bara en karaktär som huvudpersonen kan ha sex med oavsett om man spelar en man eller kvinna. Den karaktären är kvinna, vilket gör att det endast är lesbiskt sex som förekommer i det spelet. Det är lätt att se det som underhållning för och bekräftelse av heterosexuella mäns världsbild.

Det pratades mycket om World of Warcraft på semiariet, eftersom många i panelen spelade det och eftersom det är ett spel där man interagerar med andra. En stor möjlighet, men också en utmaning för någon som är van med den relativa öppenhet vi har i Sverige. World of Warcraft spelas över lands- och kulturgränser, vilket gör att till och med att komma ut som tjej kan skapa rabalder. Maria berättade om när en av hennes raids misslyckades (”wipe:ade”) när hon berättade att hon var tjej och alla fokuserade på faktumet att en i gänget var tjej istället för att fokusera på att spela. Även Vio hade en liknande erfarenhet, när hen kom ut som icke-man hörde alla ”jag är tjej” och resten av raiden fick Vio bland annat lyssna på runkljud (skapade med munnen).

Ina, som bland annat jobbar som e-sportsreporter för SVT och bland annat täcker in Starcraft och så klart är gamer, berättade att när hon kom ut som tjej startades en tråd på forumet om vilka som skulle vilja ligga med henne. Något som hittills inte hänt speciellt många manliga spelare av något spel. Hon har också mött tråkig attityd från andra journalister (som mestadels är män) när hon till exempel ska rapportera från matcher; ”tjejer kan väl inget om spel”.

Mest handlade diskussionen om AAA-spel, alltså stora titlar som släpps till flera plattformar. Här är 80% av spelarna män, och dels på grund av det och dels på grund av de stora budgetarna har dessa spel högre status än så kallad ”casual gaming” (t ex pusselspel eller enkla spel som Angry Birds). Den senare genren har ungefär 50% manliga spelare.

En publikdeltagare frågade vad han som straight kille och gamer kunde göra för att hjälpa till. Här var panelen överens om att han kunde markera mot språk som är tjej- och homofientligt. I och med att han är kille därmed har mer inflytande än tjejer. Han kan också låtsas vara transperson eller homosexuell för att öka arenan (ett råd jag ställer mig skeptisk till eftersom jag tror på transparens och ser en problematik i att ljuga i ett identitets-skapande sammanhang).

Ina berättade något närbesläktat: både speljournalister och icke-rabiata gamers upplever en som ”lite jobbig” om man försöker ta upp attityder gentemot kvinnor eller HBT-personer.

Som avslutning pratade både Ina och Maria om styrkan i spel: det är lustdrivet och därmed kraftfullt. Spel är något vi kan spegla oss själva i och därmed är inklusion av andra än heteromän viktig. Maria la till att hon inte förstår människor som säger ”jag spelar inte spel” och liknade det vid att säga ”jag läser inte böcker”. Jag förstår hennes poäng. Det finns idag ett stort utbud av spel, allt från pusselspel och patiens över småspel som Angry Birds till tunga produktioner som Call of Duty. Kontrollerna idag är superenkla, med Wii:s kontroller och Kinect till Xbox 360 till exempel kan man spela med hjälp av kroppsrörelser istället för knapptryckningar.

Stockholm Pride 2011: HIV, brott och straff

Frederick Federley, Maria Ferm, Joakim Berlin, Christian Antoni Möllerop och en representant från Justitieutskottet
Fredrick Federley, Maria Ferm, Joakim Berlin, Christian Antoni Möllerop och en representant från Justitieutskottet

Det här seminariet var väldigt intressant för mig som motståndare till nuvarande smittskyddslagstiftning som lägger allt ansvar på den som är smittad. Senast lagen reviderades var 2004 men upplysningsplikten försvann inte då. Jag tycker mig ha hört argumentation kring smittskyddslagen under varje Pridefirande sedan dess men debatten är inte speciellt stark eller hög. Federley satte fingret på något när han berättade att det är ungefär 5000 svenskar som är HIV-smittade. Gruppen är alltså inte så stor, och därför blir debatten inte så livlig.

Här i salen var den dock det, och det var intressanta aspekter som belystes. Till exempel pekade ledamoten (som jag tyvärr inte har namnet på) i Justitieutskottet på att svensk lagstiftning inte harmoniserar med utländsk lagstiftning och att det vore bra om den gjorde det. Han sa också att lagen är problematisk i domstol och att den faller mitt emellan Socialdepartementet och Justitiedepartementet. Federley pekade på att det finns ett ideologiskt fel i att lagstiftningen lägger allt ansvar för en sexparters hälsa på den som som har HIV, vilket jag håller med om. Maria Ferm pratade om att folk struntar i att testa sig eftersom du slipper ansvar så länge du inte vet. Hon fick mothugg av Staffan Hallin (publikdeltagare som länge jobbat med HIV-prevention) som menade att det är oklart hur många som väljer att inte testa sig av den anledningen.

Bästa kommentaren kom från Joakim Berlin, att smittskyddslagen bygger på tanken att man har ett intellektuellt samtal innan ett one night stand. Lagen är baserad på en teori som knappast fungerar i praktiken. En annan bra sak var Staffan Hallins påpekande att HIV-preventionen i Sverige lämnat HIV-positiva i sticket, mycket som en konsekvens av lagstiftningen. HIV-preventionen fokuserar idag enbart på HIV-negativa.

Siffror kring kondomanvändning som är nyttiga: 7 av 10 män som har sex med män använder kondom vid tillfälligt sex. Mellan 7 och 8 av 10 män som har sex med män använder inte kondom i en fast relation.

Stockholm Pride 2011: Lika uniform, lika behandling?

Robert Eriksson, Räddningstjänsten, Karl Sandberg, Svensk Bevakningstjänst och Elisabeth Månsson från polisen
Robert Eriksson, Storstockholms Brandförsvar, Karl Sandberg, Svensk Bevakningstjänst och Elisabeth Månsson från Polisen

Ett panelsamtal om (vissa) uniformsyrken som traditionellt förknippas med män och hur de jobbar med mångfaldsfrågor. För mig var det framför allt Svensk Bevakningstjänst och brandförsvaret som gav något nytt. Därmed inte sagt att Polisens representant inte sa något bra, däremot att jag har bättre koll på hur polisen jobbar än de andra två.

Karl Sandberg var transparent kring interna processer. Till exempel belyste han vikten av att ett mångfaldsarbete har två delar: dels den utåt, där man rekryterar och informerar allmänheten, dels den inåt där man jobbar med existerande organisation. Den senare är nog så viktig om man vill att organisationen ska fortsätta fungera. Han berättade att vanlig kritik från internt håll i hans organisation är att man vill vara PK och att det är bra ur ett PR-perspektiv, och att sprida kunskap och förståelse för varför organisationen jobbar med mångfald är viktigt. Han berättade också motståndet mot mångfaldsfrågor internt i hans erfarenhet är mer farhågor än verklighet.

Robert från Storstockholms Brandförsvar berättade att deras definition av mångfald var ”olika typer av kompetens” och menade att allt annat var reglerat i avtal och lagar. Han berättade också att ett av problemen med till exempel könsfördelning på brandstationerna är att de flesta gamla brandstationer inte har separata duschutrymmen/omklädningsrum för könen.

Det fick mig att ställa frågan kring huruvida det verkligen behövs. Frågan om könsseparata omklädningsrum/duschar tangerar frågan om till exempel homosexuella brandmän som duschar tillsammans med straighta. Roberts svar var väldigt pragmatiskt: han trodde att det säkert fanns många personer i organisationen som inte hade problem med det, men att det inte kunde införas förrän det fungerade för alla.

Storstockholms Brandförsvar har jobbat i fyra år med att bredda rekryteringen och få in kvinnor. Fyra år efter start är antalet kvinnor som jobbar med utryckning noll. Jag frågade varför, och Roberts svar var att det till största del beror på utformningen av de fysiska testerna under rekrytering. De är dessutom tydligen (delvis) definierade i lag.

Robert kom också med ett intressant inlägg att ”mångfaldsarbete aldrig får vara ett projektarbete” utan bör bara ett långsiktigt arbete med enskilda aktiviteter i form av projekt.

Allt som allt var det hoppfullt, även om jag önskar att man till exempel haft med brandmän och väktare och poliser som kunnat berätta om attityder och hur det faktiskt ser ut bland personalen.

Stockholm Pride 2011: Hierarkier, makt och ideal i hbt-världen

Hierarkier, makt och ideal i hbt-världen med moderator Anna-Maria Sörberg, Fredrik Apollo Asplund, Maria Lönn och Carlos Diaz
Hierarkier, makt och ideal i hbt-världen med moderator Anna-Maria Sörberg, Fredrik Apollo Asplund, Maria Lönn och Carlos Diaz

Makt och ideal är ett intressant ämne som jag och Carlos diskuterade förra året i Pride House, då ur ett bög-perspektiv. Att vara åtrådd innebär att man har makt, och det finns många olika faktorer som gör dig åtrådd: vältränad kropp, ungdom, etnicitet. Att folk använder den makten på konstiga sätt, till exempel genom uttalad rasism, visas till exempel på bloggen Douche Bags of Grindr (Grindr är en raggnings-app för iPhone, där du kan lägga upp en profil och se profiler på andra som är nära dig).

Ämnet är alltså både intressant och aktuellt. Tyvärr höll den här sessionen sämst nivå av  alla jag var på under Pride. Den gav få analyser men jag fick i alla fall med mig lite frågor att fundera på. Sessionens låga nivå berodde inte på att panelen var ointressant. Tvärt om var panelen kompetent och intressant, och hade mycket att berätta. Problemet var att så fort man snuddade något intressant gick man vidare istället för att gräva. Apollo fick inte utveckla sina tankar speciellt mycket mer än ”araber exotiseras och ses som den farlige som man blir påsatt av”, Maria förde ett resonemang som bara det i sig förmodligen krävt 30 minuter för att berättas om och Carlos hade några poänger men de krävde frågor från publiken för att bli väldigt tydliga.

Jag tror helt enkelt att kombinationen ovan moderator och kort om tid för varje ämne (sessionen som helhet landade på ungefär en timme).

Med det sagt så gick jag inte därifrån helt lottlös. Några formuleringar satte ord på tankar jag haft tidigare, till exempel när Maria Lönn sa att många HBT-personer ser marginaliseringen som en ursäkt att inte ta ansvar för [den makt ens vithet innebär]. Det var också intressant när Carlos påpekade att ”vithet” är en tolkningsbar och ibland relativ term. Jämfört med någon som är svart är både folk från norra och södra Europa vita, men man kan även göra vissa rangordningar inom Europa.

Maria Lönn pratade om att programmera om vad man tänder på, vilket jag ifrågasatte i en fråga. Då ändrade hon det till att vara medveten om att det vi tänder på formas av vår kultur och vårt samhälle. Det senare håller jag med om, det ger oss verktyg att förändra kultur och samhälle på sikt. Att däremot politisera mitt sexliv genom att börja titta på saker jag inte finner attraktiva är snudd på poänglöst. Lite som att försöka fixa klimatproblemen genom att sluta andas istället för att se till att vårt samhälle får processer som är hållbara ur klimatsynpunkt.

Bäst: problematisering av öppenheten var också intressant. Till exempel kan den i sig kan utlösa konflikter till exempel vem som får vara öppen: fjollan vs machokillen, vaniljsex vs BDSM. Öppenhet kan också skapa hierarkier baserat på vem som är mest öppen (=mest modig).

Sämst: tävlingen i vem i panelen som var minst utbildad när en publikdeltagare kritiserade panelen för att använda krångliga ord och ett språk som inte var öppet och inkluderande.

Stockholm Pride 2011: Poly för nybörjare

Poly för nybörjare
Gabriel Velarde och Magnus Hübner körde en introduktion till polygama relationer på Pride 2011

”Poly för nybörjare” var ett utmärkt seminarium som handlade om hur det egentligen funkar att leva som polygam. Hur gör man med svartsjuka? Finns det en man älskar mer än den andre? Har man sex med alla sina partners? Det jag gillade mest med seminariet var att det behandlade även frågor som de som lever i mongam parrelation bör ställa sig. Ett exempel: Är det otrohet att porrsurfa och onanera till bilder och porrfilmer där andra än ens partner är med? Det är frågor som är svåra att ta upp. Som en av föreläsarna sa: ”bara att ställa frågan implicerar att man tänker göra det”. För många likställs alltså frågan om ”är det otrohet om jag flirtar med en annan person” med ”jag tänker flirta med andra personer”. Men så är det ju inte, och vi har alla olika gränser för vad otrohet är. Jag tycker till exempel personligen att ”sova över hos nån man legat med” är mer otrohet än ”köra petting med någon annan”. Jag kan dock inte utgå från att min eventuella partner tycker detsamma och vi behöver sätta gemensamma gränser.

Jag gillar också sättet att närma sig svartsjuka: utan att förringa känslan inser man att det är den som är svarsjuk som äger känslan och är ansvarig för den. Att säga ”du gör mig svartsjuk” är att skjuta över ansvaret för sina egna känslor på någon annan.

En annan fråga som kom upp, och sedan diskuterades flitigt i mitt twitterflöde var den om kärlek:

[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/kazarnowicz/status/98354132095746050″]

Roligast var när en av killarna fick frågan hur han och hans partners gör med tid och när man träffar vem. Svaret var: ”jag kör delad Google-kalender”.

Priderapportering

Prideflaggor i Gallerian

Jag ligger lite efter med Priderapporteringen här i bloggen. Den tiden jag hade tänkt ägna åt att skriva har jag istället lagt på det som (på delad förstaplats med Arnaud) är mitt livs bästa semesterromans.

Jag har istället för att skriva legat och ömsom hånglat och haft pillow talk med en yngre och snyggare Ed Harris. Efter två mycket lyckade romanser insåg jag vad hemligheten för det är:

[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/kazarnowicz/status/99197735814705152″]

Det kommer sammanfattningar av alla seminarier jag varit på, fotografier från både Pride Sergel och Pride Park (som numera tydligen döpts om till Pride Kungsan) och idag fredag kommer det också en debattartikel i Aftonbladet skriven av mig. Tills dess kan du se guldkornen från seminarierna jag varit på genom att läsa mitt Twitterflöde (du som inte är van med Twitter, tänk på att de tweets som listas högst upp är de senaste, så läser du uppifrån och ner får du den i omvänd kronologisk ordning).

Pride dag 1: invigningen i bilder

Stora scenen 45 minuter innan invigningen
45 minuter innan invigningen är det ganska tomt framför stora scenen. Folket som kommit till parken håller till på gångstråken vid restaurangerna.
Mellanscenen i Pride Park
Mellanscenen i Pride Park är riktigt fin och snyggare än stora scenen.
Parken var ännu inte färdigställd, och uppbyggnad och förberedelser hölls in i det sista. Här håller Zipper på att lassa in öl.
Parken var ännu inte färdigställd, och uppbyggnad och förberedelser hölls in i det sista. Här håller Zipper på att lassa in öl.
Dryckespriser i Pride Park
Pride må vara gratis, men ölen är ohemult dyr. 55 kronor för 33 cl ger ett literpris på 165 spänn. Priserna är desamma hos alla restauranger.
Jonas Hedqvist
Jonas Hedqvist och Diamond Dogs inledde invigningsgalan med "I am what I am". Lite pikant att Jonas inte fixade de höga tonerna, men låten är ett av de bästa ledmotiven till Pride.
Straight Up
Straight Up framförde den officiella Pride-låten "Show the world tonight". Låten gör sig så mycket bättre live på scen än den gör sig förinspelad.
Moa Svan
Moa Svan, som jag inte hört speciellt mycket av tidigare, var på det hela en bra konfrencier. Vissa av skämten är tama på ett snudd på fegt sätt, men hon lyckades också klämma in en del roliga poänger, som tipset till heteros som inte fattar vad man gör i Parken: "Ta en bög i handen och gå bort till toaletterna så finns en överraskning där"
Kjell Rindar och Anna Mohr
Kjell Rindar och Anna Mohr var de första invigningstalarna. De drog en snabbversion av den svenska hbt-rörelsens historia från 50-talet och framåt, kryddad med personliga anekdoter. En värdig öppning på Pride!
Neo
Neo (som för övrigt också skulle kunna heta "Mika light", både utifrån utseende och sound) uppträdde. Proffsig på scen och hyfsat okej låtar. Jag vet inte om det var låtarna eller Neo som gjorde de små heterotjejerna runt mig mest upphetsade, men skrek gjorde de.
Moa Svan och Petra Hammargren
Moa Svan och Petra Hammargren bjöd på en förhandsvisning av stand up-showen på torsdag i Pride House. Spontant kände jag att det finns potential och att det kommer att bli en kul show. Jag hade dock gärna sett lite vassare och elakare humor, det här är fläckvis snällt på gränsen till menlöst och fläckvis vasst och roligt. Man ska inte försöka att tillfredsställa alla.
Miss Brandi Russell
Miss Brandi Russell har gjort en av b-sidorna till årets pridelåt. Ljudet var lite off under delar av hennes uppträdande och jag fick ingen känsla för låten. Dansarna var mer entusiastiska än duktiga, men Brandi lyckas äga scenen rätt bra.
Thomas Beatie
Thomas Beatie var en av invigningstalarna. Han körde ett inspirationstal (med välförtjänta kängor till svenska regeringen i frågan om tvångssterilisering av transpersoner) baserad på hans och hans familjs historia. Jag minns speciellt två saker: när han sa att han är här för att visa svenska politiker de tre vackra barn som denna man fött tillsammans med sin fru, och att sterilisering av det kön personen inte identifierar sig med inte innebär att det rätta könet växer ut.
Heterostaket
TGI Friday's är inte en del i Prideparken, och inhägnaden går precis vid deras uteveranda. Egentligen är det parken som är inhägnad, men formen på inhägnaden plus det faktum att det finns en öppen på den inhägnade delen gör att det känns som om heterosarna är inhägnade på TGIF.

Samtliga bilder är fria att använda så länge du anger mig som fotograf och länkar till min blogg. De finns att ladda hem i hög upplösning från mitt Flickr-konto.

”Krig, kön & sexualitet” på Armémuseum

Vad? Guidad visning av Armémuseum ur ett ostraight perspektiv
Var? Armémuseum, Riddargatan. Ett stenkast från Östermalmstorgs tunnelbanestation.
När? 13.00 tisdag, onsdag, torsdag och fredag under Prideveckan

Snabbrecension: Armémuseum är väl värt ett besök av flera anledningar, även om du kan skippa den guidade turen. Besöker du museet för första gången blir upplevelsen bäst om du har runt två timmar på dig.

Ingången till Armémuseum flankeras av regnbågsflaggor
Ingången till Armémuseum flankeras av regnbågsflaggor

Lång recension: Min spontana tanke efter att ha gått den guidade turen var att guiden egentligen inte fyllde någon funktion. Jag tror att jag hade fått ut mer av att gå runt själv och läsa om de olika delarna, vilket går utmärkt. Den guidade turen tar oss igenom valda delar av basutställningen (”Vem äger bilden av historien?”) och Elisabeth Olsson Wallins utställning ”King, Queen & Queer”.

Karl XII tolkad av Elisabeth Olsson Wallin
Karl XII av Elisabeth Olsson Wallin.

Just guiden blir det märkligaste inslaget. Han berättar att han egentligen inte jobbar som guide utan som grafisk formgivare på Armémuseum, men att han projektlett utställningen och därmed också kör den guidade turen. Jag börjar genast fundera på om han blev projektledare för en hbt-utställning för att han själv inte är straight, vilket i sig skulle vara märkligt.

Han berättar egentligen det som står i informationsmaterialet, men lyckas aldrig förmedla känslan ”jag vet vad jag pratar om” – vilket inte är så konstigt då varken ”anordna utställningar” eller ”hålla guidade turer” ingår i det han egentligen är anställd att göra. Kanske växer han in i rollen framåt slutet på veckan, men spontant skulle jag säga att du lika gärna kan gå runt med en kompis och få ut mer av att tillsammans läsa och reflektera över materialet.

Regnbågsflaggan markerar delar i basutställningen som ingår i "Vem äger bilden av historien?"
Om du väljer att gå runt själv och se "Vem äger bilden av historien?" är det små regnbågsflaggor som markerar de delar av utställningen som beskrivs ur ett hbtq-perspektiv

Med det sagt så tycker jag att Armémuseum absolut är värt ett besök: Dels för ”Vem äger bilden av historien?”, dels för hela basutställningen, och dels för uställningen ”Body Armour”.  Basutställningen ger kanske den enskilt bästa och mest kompletta bilden av Sveriges historia. Regenterna sätts i något slags kontext, krig påverkar och påverkas av politiska och samhälleliga tendenser. Det handlar kort sagt inte enbart om vapen och soldater utan om samhället i stort. ”Body Armour” visar en en serie biomekaniska varelser födda ur ett fritt fantiserande kring krig, sexualitet, drifter och kroppsligt förfall. Tänkvärt, störande och intressant på många plan.

Rifleman's Creed
Du får höra "Rifleman's Creed" när du går in till utställningen "Body Armour". Det är en del av doktrinen för amerikanska soldater. Krig, dödande och soldater beskrivs alla med manliga pronomen och ord (he, brother) vilket är intressant.
Installation i Body Armour
Att höra soldater mässa "Rifleman's Creed" där geväret utmålas som en vital del av dem själva, samtidigt som man ser installationer som denna ger en annan, fläckvis morbid, dimension till ramsan.
Installation i "Body Armour"
En annan installation som tillsammans med "Rifleman's creed" och de andra soldatramsorna som kommer ur högtalarna, lämnar en smått surrealistisk känsla.
Den mest störande installationen i "Body Armour"
Den här installationen i "Body Armour" är fantastisk. Den är stötande, störande, surrealistisk, äcklig och samtidigt en perfekt skildring av krig.

Alla bilder finns upplagda på mitt Flickr-konto, och får användas fritt så länge du anger mig som fotograf och länkar till min blogg.