Tjuvlyssning och vardagsaktivism

Not straight
Min egentryckta t-shirt med nästan en stege (8, 9, 10, knekt, knekt). Det kan tyckas att det är att skriva folk på näsan att lägga till (NOT STRAIGHT) under men vissa saker behöver skrivas på näsan.

I måndags hade jag på mig min t-shirt med budskapet ”NOT STRAIGHT”. På väg hem efter att ha lett pass klev jag på tunnelbanan för att åka hemåt. Jag hade mina hörlurar i öronen och min iPhone i handen, men ingen musik på. Jag sätter mig på ett säte. På fyran bredvid sitter två killar, nånstans omkring 25, som antar att jag har musik på och inte hör vad de säger.

kille 1: Såg du vad som stod på hans t-shirt?
kille 2 : Ja …
kille 1: alltså att han vågar
kille 2: Men det är rätt praktiskt när han går ut och så
kille 1: Det som skrämmer mig är att han ser ut precis som vi!
kille 2: …
kille 1:  Tror du att han verkligen är det? Typ hundra procent?

Jag tänker ha på mig den tröjan oftare.

För några veckor sedan var jag på gymmet. Jag höll på att byta om inför ett Bodypump-pass. Omklädningsrummet är smalt och avlångt, med ingången på mitten. Skåp finns både till höger och till vänster om ingången. När jag är på väg ut kommer två killar in. Ena börjar gå mot sitt skåp till höger säger den ena ”men varför byter du om där? det där är ju homosidan”

Jag hade bara några minuter på mig och hade inte tid för pedagogiskt samtal. Men jag kunde inte heller låta det gå okommenterat. Jag stannade till nära honom och sa med rätt aggressiv röst: ”vad var det för sida sa du?”. Han kollade överraskat på mig och mumlade ”alltså jag skämtade bara”. Jag skakade på huvudet och gick ut.

Det finns fördelar med att vara bitig ibland.

Thierry Mugler + Xtube = sant

Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti
Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti

Thierry Mugler lät en regissör göra filmen för vår- och sommarkollektionen 2012. Det i sig är inget nytt grepp, det som är hyfsat o-ortodoxt är att exklusivt släppa den på Xtube (aka Youtube för porrfilmer). Badkläderna i sig är beyond fula, och filmen är inte alls lika vågad som ”release på Xtube antyder”. De enda kön som syns är slaka kukar, du får se ett par rumpor och väldigt mycket anspelningar på sex som inte är värre än random Hollywood-rulle. Det som får mig att höja lite på ögonbrynen är att modellerna som används kommer från stora agenturer som Ford Direct och Re:quest. Det bästa med hela grejen är regissörens beskrivning till varför han valde att släppa filmen på Xtube. Med det sagt så skulle jag kanske inte se filmen på min arbetsplats. Här är länken till filmen.

Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti
Screenshot från Thierry Muglers SS12-film av Nichola Formichetti

Några som gjorde det hela ärligare och bättre var Shaï. 2006 lanserade de porrfilmer i Quicktimeformat, där skådespelarna (till en början) bar kläderna. När du höll musen över ett klädesplagg pausades filmen och du fick information om plagget du markerat. Det gjordes tre filmer, en hetero och två homo (en med två killar, en med två tjejer). Den som är intresserad (och har åldern inne) kan ladda hem filmen med två killar i .mov-format, filmen med kille + tjej i mp4-format eller filmen med två tjejer i mp4-format. Den som vill ha en glimt av de övriga filmerna kan kolla behind the scenes-filmen:

Det Blir Bättre (tillfälligt) nere

Jag fick e-post från gänget bakom ”It Gets Better”. De har uppmärksammat att TV3/Meter Television/Rädda Barnen skapat en svensk version av ”Det Blir Bättre” och för nu diskussioner med dem kring rättigheter. Under tiden har IGB:s advokater bett mig ta ner detblirbattre.se, eftersom ytterligare en svensk version som kör utan tillstånd från ”It Gets Better” bara komplicerar förhandlingarna med TV3/Meter Television/Rädda Barnen ytterligare.

Jag återkommer med mer information när jag har den.

Nyhetsmorgon i TV4: hbt-ungdomar är nästan som barn med tarmcancer

Nyhetsmorgon i TV4 uppvisade i söndags mellan raderna en attityd gentemot hbt-ungdomar och sociala medier som mest hör hemma i förra millenniet.

EDIT: Lisa Magnusson och Richard påpekar i kommentarer här på bloggen och på Twitter att jämförelsen är indirekt, och att vinkeln därmed blir ohederlig. Jag ser deras poäng, och reviderar inlägget lite. Originalformuleringarna är kvar, överstrukna, för transparensens skull. Det är alltid intressant och bra att få möjlighet att ändra sig, även om det är plågsamt för någon som är katederskadad som jag.

Tilde de Paula och Parisa Amiri var rörande överens: att vara hbt-ungdom är jämförbart indirekt jämförbart med att vara barn med tarmcancer och det är problematiskt när vem som helst får tycka på Twitter och Facebook.

Parisa Amiri och Tilde de Paula jämför hbt-ungdomar med barn med tarmcancer i Nyhetsmorgon
Parisa Amiri och Tilde de Paula jämför hbt-ungdomar med barn med tarmcancer i Nyhetsmorgon

Osmakligheten i att jämföra vilket kön man blir kär i, med en dödlig sjukdom och den tragedi sjukdomen innebär för alla inblandade, är så låg att jag blir förvånad när Tilde de Paula bara nickar och håller med.

Osmakligheten i att jämföra en kampanj som rör självmordsförebyggande i en minoritetsgrupp, med kampanjer för att samla in pengar till forskning kring en dödlig sjukdom, är så låg att jag blir förvånad när Tilde de Paula bara nickar och håller med.

I grund och botten är det här en fråga om kompetens. Eller snarare brist därpå. Att Tilde de Paula inte har koll på sociala medier är i sig inget konstigt. Hennes roll är att sammanfatta och leda. Det är därför man tar in personer med expertkunskaper. Det är inte heller konstigt att Tilde de Paula håller med sin expert.

Problemet är experten: Parisa Amiri. Det förakt hon uppvisar mot den demokratisering av samtalet som sociala medier innebär, är tragiskt. Den liknelse som ligger närmast till hands, är att Nyhetsmorgon skulle ha expertkommentator om riksdagsvalet, som beklagar sig över att ”vem som helst får rösta”.

Amiris värdering av vad som är ”viktigt i sociala medier” baserar sig på om det skrivits om det i traditionella tidningar (om än i digitalt format). Elin Grelssons krönika i Aftonbladet om kritiken mot ”Det Blir Bättre”, som Amiri hänvisar till, är toppen på ett isberg. Att en expert på sociala medier inte ens ids googla ämnet hon bedömt som veckans största snackis är så beklämmande att ”inkompetent” inte räcker. Amiris sätt att sammanfatta Elins krönika kan bara tolkas hon inte läst den, än mindre satt sig in i debatten. Poängen i såväl Elins krönika, SVD:s ledarblogg, Isobel Hadley-Kamptz blogg, Johanna Koljonens krönika i DN, Jon Lax inlägg på Rodeo och den överväldigande majoriteten av kommentarer och blogginlägg som mitt eget blogginlägg (där även Rädda Barnens PR-ansvariga kommenterar och blir bemött) för fram är denna: Rädda Barnen och TV3 gör en bra sak på helt fel sätt. Amiri framställer det som att debatten handlar om ändamålet.

Att Amiri sen inte förstår skillnaden mellan en potentiellt dödlig sjukdom och sexuell läggning är bara pricken över i:et.

Amiris brist på kompetens får henne att dra slutsatser som i sin tur resulterar i att Nyhetsmorgon och Tilde de Paula framstår som unket konservativa. Mitt tips till Nyhetsmorgon: Det finns en uppsjö av tjejer och killar som är riktigt bra på sociala medier och som skulle få Tilde att framstå som påläst och Nyhetsmorgon som ett nyanserat program. Vill ni ha tips ställer jag gärna upp.

Fotnot: den riktiga svenska Det Blir Bättre-kampanjen finns på www.detblirbattre.se. Det Blir Bättre finns även på Facebook och på Twitter

Klippet kan ses nedan. Det är de första tre minuterna som är aktuella. En transkribering finns längre ner.

Parisa%20Amiri%20om%20veckans%20snackisar

Transkribering av delen som handlar om ”Det blir bättre”:

Parisa: Det jag har tänkt mest på är ”Det blir bättre”. [förklaring om ”It Gets Better”-kampanjen] … roten till det [=Rädda Barnens/TV3:s version av ”Det blir bättre”] som i Sverige är till för alla barn. Reaktionen mot det är att man tycker att det bara borde varit hbt-ungdomar, att det här att det är till alla barn exkluderar barn i den sektorn liksom

Tilde: Men alltså är inte det lite snålt? Kan man inte liksom … de barn som känner att de behöver stöd …

Parisa: Ja … Nån sa väldigt träffande att det är som att säga att Barncancerfonden exkluderar barn med tarmcancer när de vänder sig mot alla med cancer. Det är liksom inte hållbart …

Tilde: Du har tagit fram en krönika här …

Parisa: Ja, av Elin G:sson, som är en fantastisk skribent, absolut, som lyfter den frågan om att det bara borde varit hbt-ungdomar … och i allmänhet på twitter och facebook om man kollar sina statusfeeds, så har man tyckt att det varit väldigt bra initiativ ändå som lyfter frågan om mobbing som fortfarande finns i skolan. Man minns ju själv när man var liten och gick in på friends-mottagningen och såg fula bilder på kändisar som var töntiga i högstadiet. Men du var kanske cool i högstadiet?

Tilde: näähej, jag var en av de fula känn-igen-disar som du har sett på bild

Parisa: men vem vet, det kanske kommer nåt sånt exempel i ”Det blir bättre” framöver. Det är alltid så här i början av säsongen så dömer man hela programmet på förhand på ett program. Men jag tror att det kan lyfta …

Tilde: Alltså så här är det, om man bara ska dra med den stora penseln istället för den där lilla detaljpenseln: är det någonsin fel att försöka hjälpa människor som upplever att de har det svårt?

Parisa: Nej det är det det inte är. Det här har verkligen varit så här … det här visar verkligen på hur det går till när vem som helst får tycka. Vem som helst är inte Elin G:sson, hon är ju fantastiskt duktig, men jag menar bara när det här lyfter en fråga på twitter så att man glömmer den viktiga frågan.

Tilde: Det här landar vid sidan av lite grann

Parisa: Det är så många som får hjälp tror jag, som känner bättre av det här med det här programmet, att det finns liksom en framtid. Det är klyschigt men det är faktiskt så det är.

Tilde: Man får vara klyschig så länge man är snäll.

Dear Gay Facebook Employees

When I’m watching your contribution to ”It Gets Better Project” I feel really sorry for you. Your childhood must have been really shitty if now is better, considering you work for a company that has a policy that a photo two grown up, fully clothed men kissing violates guidelines. Doesn’t sound that nice to me to have an employer who dislikes same sex couples kissing but obviously likes straight couples kissing (and that’s just three results from a quick search, I’m sure there are thousands more. Hint: search for ”making out”)

Here’s the photo in question:

Gay kiss banned on Facebook
The gay kiss banned on Facebook

If you need a new job, I hear that Google is a gay friendly company for real. And Apple too. It will get better, I promise.

Nu lanseras ”Det Blir Bättre”

Rädda Barnen, Meter Television och TV3 förstår inte kritiken, att det inte handlar om ändamålet (att de hjälper barn) utan om medlen (att de stjäl en kampanj som är etablerad i HBT-samhället i Sverige och paketerar om den).

Därför startas nu svenska versionen av ”It Gets Better Project”: ”Det Blir Bättre”.

Det Blir Bättre

Tanken är att den här kampanjen ska regera sökmotorer och digitala medier, och där behövs din hjälp. Det du kan göra är sprida länken http://www.detblirbattre.se på Facebook, Twitter och i forum. Har du en egen blogg är det värt mycket om du länkar till ”Det Blir Bättre” från den. Ju fler som sprider länken och länkar till Det Blir Bättre, desto fler nås av budskapet.

Vill du bidra med en egen berättelse är det fantastiskt.

Kan du bidra med annat är du välkommen att höra av dig. Sajten är uppslängd på de få timmar jag har haft ledigt, och mycket återstår att göra. Hittar du fel och brister får du gärna påpeka dem. Tanken är att det här projektet ska vara öppet och ägas av HBT-samhället i stort. Min roll ser jag som moderator och sammanfattare.

Rädda Barnen förringar HBT-ungdomar

Rädda Barnen stjäl en kampanj riktad till HBT-ungdomar och uppvisar därmed en taktlöshet och ett förringande av homo-, bisexuella och transpersoner i allmänhet, och HBT-ungdomar i synnerhet.

När jag jobbade som skolinformatör för RFSL och pratade i skolor om att vara ung och homosexuell hände det ofta att vi blev inbjudna i konstiga sammanhang. Som bäst var det ”kärleksveckor” och vårt 90 minuter långa besök fick symbolisera allt det ostraighta, vilket gjorde resten av veckan ”heterosexuell” får man förmoda. Som sämst var det en vecka i slutet av vårterminen när man klämde in allt man ”glömt”. En gång var det jag och en kollega som pratade HBT-frågor, Kriminellas Revansch i Samhället pratade om sin verksamhet och Brandförsvaret pratade om olyckor och bränder. Kontexten var givetvis väldigt märklig och jag funderar fortfarande på vilka signaler som skickades till HBT-ungdomar i dessa skolor: ”Ja, nu ska vi prata rehabilitering av kriminella och sen pratar vi om hur det är att vara homosexuell”. Nu gör TV3 och Rädda barnen teve med med liknande kontext.

En av de värsta sakerna med att vara ung HBT-person är att man oftast är osynlig. Många andra typer av minoritetstillhörighet syns utanpå (vilket inte nödvändigtvis är positivt alla gånger) men just osynligheten är en av sakerna som oftast beskrivs som en av de svåra sakerna. När man väl syns så gör man det ofta i fel perspektiv: man är bögen, fjollan, lebban. I Sverige uppger 60 procent av pojkarna att deras kompisar ofta är negativa till homosexuella. Huruvida någon har begått självmord på grund av det i Sverige finns ingen statistik på. Det man vet är att homosexuella män och kvinnor gör fler självmordsförsök än heterosexuella. I USA har dock under det senaste året sex unga personer tagit livet av sig på grund av omgivningens inställning till deras sexualitet eller könsöverskridande beteende. ”It gets better”, den ideella kampanj som skapades för att hjälpa de unga HBT-personer som vacklar på gränsen där döden ter sig som enda utvägen, den kapas nu av Rädda Barnen och görs klädsamt heterosexuell.

”It Gets Better” grundades av Dan Savage.

Dan och Terry Savage
Dan Savage (till höger) och hans man Terry (till vänster) grundade ”It Gets Better”

Den fick mycket skjuts tack vare Joel Burns, en lokalpolitiker i Fort Worth, Texas. Hans spontana och rörande tal till ungdomar i hans stad lades upp på Youtube som en del av projektet och fick enorm spridning, förmodligen tack vare just det känslomässiga och nakna tal som är ovanligt för en amerikansk politiker. Har du inte sett det har du chansen nedan:

”It gets better” fick sedan ”Wear something purple” som spin-off, något som vi hade även i Sverige under namnet ”Bär något lila för att säga en självklarhet”.

Nu gör TV3 och Rädda Barnen gemensam sak i att stjäla ”It Gets Better”. De kallar projektet för ”Det blir bättre”. Enligt Meter Television, som producerar programmet, har varken Dan Savage eller någon annan av grundarna av ”It gets better” tillfrågats om det svenska upplägget. Istället säger man sig ha pratat med Joel Burns, men han är varken grundare eller talesman för ”It Gets Better Project”. Det har Joel mig veterligen inte heller utgett sig för att vara. Såvitt jag förstår har varken TV3, Meter Television eller Rädda Barnen lagt någon som helst möda på att göra research kring den kampanj man nu stulit. Man anser inte heller att man gjort fel, då ingen ”äger rättigheterna” till formatet.

Redan från början var jag tveksam till att Rädda Barnen får så stor plats i ett program som baserar sig på idén om HBT-personers lika värde, med tanke på att de inte stödde Sveriges lagstiftning om samkönade pars adoptionsrätt förrän 2008. Det är först sex år efter att Riksdagen röstat igenom den. De hävdar själva, precis som de flesta motståndare mot samkönade pars rätt att adoptera, att de hade barnets bästa i åtanke. På vilket sätt ett adopterat barn som lever med två samkönade föräldrar får det bättre av att inte ha rätt till sin ena förälder som vårdnadshavare har de dock aldrig kunnat förklara.

Det var inte förrän jag läste Johanna Koljonens krönika i DN som jag insåg att svenska ”Det blir bättre” inte handlar om HBT-personers lika värde. Man har valt att sätta sexuell läggning i samma kontext som ”män som slår sina fruar och barn” och ”tvångsomhändertagande”. Rädda Barnen försöker bemöta kritiken genom att säga att HBT-ungdomar inte är de enda utsatta, och att man därför valt att bredda projektet. Istället för att belysa de många sätt som HBT-ungdomar är utsatta på vill man (citat) ”få fler att uppmärksamma brister och orättvisor”. HBT-ungdomars utsatthet är alltså inte tillräcklig viktig fråga i sig.

Rädda Barnens kommunikationsdirektör Nedjma Chaouche anser först att jag och andra som är upprörda över detta monopoliserar ”It Gets Better” …

… för att sedan hävda, underförstått, att man valt att heterofiera ”Det blir bättre” för att ”inte exkludera” (heterosexuella, får man då förmoda). Det här ska alltså förklara varför en HBT-kampanj nu ska handla om misshandlande föräldrar:

TV3 och Meter Television förväntar jag mig ingenting av, jag skulle knappt ha blivit förvånad om de valt att göra ett hyllningsprogram till bögknackare och förklätt det i lite lattjolajban-höhö-grabbhumor. Men Rädda Barnen förvånar mig med den smaklöshet och okänslighet som det här uppvisar.

Det här är som att göra ett teveprogram som heter ”Stockholm Pride” och handlar om ”mångfalden i samhället”, där nio av tio program inte handlar om HBT-frågor, för att inte exkludera alla heterosexuella.

Eller varför inte ett program som heter #jan25 och handlar om barn som far illa på grund av politiker så där i allmänhet, eftersom ett program som bara handlar om egyptiska barn kommer att exkludera alla icke-egyptiska barn.

Jag blir illamående av att se Rädda Barnen utnyttja Joel Burns video som promotionmaterial för en kampanj som exkluderar HBT-ungdomar. Exkluderar därför att så fort man breddar ett ämne så reduceras och urvattnas HBT-perspektivet. Exkluderar för att det faktum att rädda människor har problem med vem man blir kär i, eller vilket kön man anser sig ha, framställs i samma kontext som föräldrar som misshandlar varandra. Exkluderar därför att ni reducerar det obeskrivligt stora utanförskap som homo- och bisexualitet innebär och med en närmast Orwellsk nyspråksvurpa kallar det för ”inklusion”.

Rädda Barnen, TV3 och Meter Television hade lätt kunnat hitta på ett eget namn på kampanjen. Det finns miljarder av ordkombinationer man kan skapa med hjälp av det svenska språket. Här är några förslag på rak arm: ”Det kommer att bli bra”, ”Du kommer att överleva”, ”Jag var utsatt men det gick bra för mig”. Då bortser jag från det märkliga i att säga något av dessa till barn vars föräldrar misshandlar dem, vilket Rädda Barnen i nuvarande tappning gör. Det kanske mest lämpade förslaget jag kom på är ”Det Blir Hetero”. Konnotationen ”bättre” = ”hetero” är som hand i handske för de åsikter som mellan raderna förmedlas av hela denna historia.

It gets better, originalsajten
Originalsajten ”It Gets Better”

Istället för att hitta på något eget stjäl man det som HBT-personer skapat och drivit. Sedan hävdar man att de som klagar ”monopoliserar ämnet”. Det Rädda Barnen gör är att sparka på någon som länge legat ner och nu är på väg att resa på sig.

Till Jonas Gardell och Peter Jöback, som medverkar i ”Det blir bättre” vill jag säga: grattis, jag hoppas att guldpengarna ni fick för att sälja ut konceptet är värda det. Jag hade tänkt att köra en repris på ”Bär något lila”, men det blir inte en lätt uppgift nu när inspirationen till kampanjen är kapad av heteros.

På ett personligt plan kommer jag aldrig mer att ge pengar till Rädda Barnen. Istället kommer jag att bidra till andra organisationer när jag vill stödja barn och ungdomar. Jag vill också uppmana dig som stödjer Rädda Barnen och bryr dig om HBT-ungdomar att hellre ge pengarna till någon av dessa organisationer (som alla hjälper barn ur olika perspektiv):
BRIS
Barncancerfonden
Min stora dag
Plan Sverige

Om du har läst ända hit vill jag be dig om en tjänst: låt inte Rädda Barnen och TV3 komma undan med det här i det tysta. Hjälp mig att sprida det här genom att dela med dig av det på Facebook och Twitter. Rädda Barnen och TV3 kommer inte att backa här, men den här stölden ska inte få ske i tysthet.

GAY SIN

Jag älskar den här videon. Att sätta hatfyllda, homofoba monologer över det livsbejakande fotot och sceneriet i denna video gör homofobin än mer absurd och främmande. ”Untitled 3” av Sigur Rós väver ihop dessa på ett bögiskt sätt. Du kan kombinera vilka två som helst av de tre ingredienserna och det blir bra. Tillsammans blir melankolin nästan så stark att det gör ont.

Problemet med företagsovänliga bögar

IKEA Family, gayvänlig reklam från Italien
IKEAS gayvänliga reklam från Italien

Niclas Eriksson skriver om gayreklam i allmänhet och IKEA:s italienska reklam med ett gaypar i synnerhet Poängen är att IKEA inte gör det på grund av något ställningstagande, utan för att tjäna pengar. Niclas brukar vara stringent, men i det här fallet läcker hans resonemang som ett såll:

Först och främst argumenterar Niclas utifrån att det skulle finnas en konflikt mellan att ta ställning/ansvar på riktigt och att tjäna pengar. Den konflikten är fiktiv. Man kan göra både och, ingendera eller bara ena av dem. Det finns flera vägar att gå, och bara där sker per definition ett ställningstagande.

Han missar totalt att IKEA inte bara tar ställning för homosexuella; de svär i kyrkan. Italien är ett katolskt land och har en konservativ syn på familj. Att i ett sånt klimat annonsera med ett homopar och säga (ungefär, översatt från italienska):

”Vi välkomnar alla familjer. Hos oss kommer du att känna dig hemma. Vi vill göra livet enklare för alla, alla familjer, alla par, vem de än är.”

är ett ganska radikalt ställningstagande som öppnar för en massiv proteststorm. (Faktum är att en av Italiens största dagstidningar kallar kampanjen för ”svensk imperialism”)

Han utgår också från att man tjänar mer pengar på att att sticka ut från normen än att följa den. Inte heller det är sant. Vi kan ta sajten Familjeliv.se (som verkar på en av världens mest progressiva marknader, Sverige) som exempel: hade de varit lite edgy hade de sagt att de var ”Sveriges största mötesplats för föräldrar”. Det ställningstagandet skulle vara långt ifrån ”queer”, det skulle på sin höjd vara neutralt. Istället väljer de ett konservativt ställningstagande: ”Sveriges största mötesplats för kvinnor”. Femtiotalet ringde och ville ha sin syn på kvinnorollen tillbaka, men Familjeliv.se är för upptagna att prata med annonsörer för att svara i telefonen.

Faktum är att när man tittar på reklam som på något sätt skildrar homosexuella, och undantar organisationer som jobbar med homosexuella eller företag som exklusivt riktar sig till en homosexuell målgrupp, så utkristalliserar det sig snabbt ett mönster: homosexuella – såväl personer som situationer – är oftast källan till ”the comic relief”. Det finns också få länder i världen där företag kommer undan med uttalad gayreklam som skildrar homosexuella ur ett neutralt eller positivt perspektiv. Ta till exempel Heinz kampanj i Storbritannien, som blev indragen sedan tittare ringt och klagat på att den var stötande. I USA har Disney blivit utsatta för bojkott när de gav samma rättigheter till homosexuellas partners som heterosexuellas länge haft.

Ett av de modigaste varumärkena när det gäller gayreklam, Absolut Vodka, ville inte köra en kontroversiell reklam som stod upp såväl för kvinnors som för homosexuellas rättigheter. Istället blev det Björn Borg som vågade nappa på idén och körde den (nu jobbar jag visserligen för Björn Borg sedan ett år tillbaka, men jag tyckte redan innan att just denna reklamfilm är en av de bästa homoinkluderande reklamfilmerna som någonsin gjorts). Jag vet inte om Absolut tackade nej för att det inte passade deras varumärke, eller för att den helt enkelt är för kontroversiell, men jag lutar åt det senare. Den här hade lett till en proteststorm och bojkotter om den visats på tv i USA. Tittar man på kommentarerna så är det från västländer som de mest hatiska kommer. USA, Polen. Jag har svårt att tro att Italien, ett av Europas mer religiösa länder, har en mer progressiv syn på homosexualitet.

Det är ofta, och i de flesta länder, mycket lättare att göra reklam som driver med homosexualitet, eller där heterosexuella män råkar göra något med homosexuella undertoner för att de älskar, säg, Doritos.

För varje reklam där homosexuella framställs i neutral eller positiv dager, kan jag visa dig tre av samma slag som Doritosfilmen ovan, eller värre. Faktum är att företag kan välja att vara direkt homofoba och tjäna pengar på det, som Cachaça Magníficas reklam från förra veckan:

Homofob annons från Cachaça Magnífica
Om din son är bög så behöver du stark sprit

Min huvudsakliga poäng är denna: företag ska tjäna pengar, annars är de ”non-profit organizations”. Företag kan marknadsföra sig, för att tjäna pengar, på samma sätt som Cachaça Magnífica eller Doritos; genom att driva med homosexuella och främja homofobi. Eller så kan de göra det som IKEA, Ben & Jerry’s, Google och Apple. Att säga att det inte är ett ställningstagande är att leva i en homosexuell bubbla som är väldigt liten och ytterst få förunnad.