Micke tipsar #001

Du som gillar Internet och alla digitala har väl inte missat att @lukaszlindell har startat ett Youtube-program om just det? Det sänds live på torsdagar på lunchen, och du kan kolla på alla avsnitt efteråt. Ständiga bisittare är jag och @maria_s. Första programmet sändes idag – vi snackade Yahoos uppköp av Tumblr, nya Xbox One (som jag tror floppar i nuvarande form) och Memoto och livsloggning. Nedan kan du se försnacket, första programmet finns på Panelens Youtubekanal. Du kan också följa panelen på Twitter och Google+

Om du är mer inne på allt som är bögigt, bögiskt och gay ska du lyssna på Bögministeriet, som är en podd med Robin Olsson, Christopher Waldekrantz, Mårten Andersson, Johan Svenson, Thomas Carlhed och mig. Vi snackar högt och lågt och du hittar oss på Soundcloud, Facebook och iTunes. Vi har redan gjort tre säsonger. Nedan är ett av mina favoritavsnitt, när vi pratar om fetischer:

Andra projekt jag har på gång:

jag håller just nu på med periodisk fasta, där jag fastar två dagar i veckan. Jag vägde nånstans mellan 90 och 92 kilo när jag påbörjade den och hade en hel del muskler. Jag vill se hur det funkar med fasta, träning och behålla muskelmassan.

Jag håller på att utvärdera andra telefoner. Jag har testat en Windows Phone från Nokia under ett par veckor, och nästa test blir en HTC One.  Jag tror att jag kommer att lämna iPhone, och köra Macbook Air + iPad mini + HTC One + Google Glass (när den sistnämnda väl släpps).

Dessa projekt kan du följa det genom att följa mig på Facebook, Twitter eller Google+.

Jag och Fredrik Wass har också ett projekt vi kallar crop100. Det handlar om att skala ner, att göra sig av med fysiska ägodelar för att frigöra utrymme både i huvudet och runt omkring sig. Du är välkommen att haka på. Fredrik skriver om det på svenska, Tumblr-bloggen där alla inlägg samlas finns här och jag skriver om bakgrunden till crop100 på min engelska blogg.

Här kommer jag fortsättningsvis skriva oftare – och då framför allt om svenska företeelser.

Vägskäl: från surfplattor till utbildning

Det är officiellt: jag har sagt upp mig från jobbet på Mag+ för att börja jobba med Berghs, där jag ska hjälpa till och forma framtidens onlineutbildning. Beslutet var inte lätt, Mag+ är ett bra företag med en bra produkt och kompetenta och trevliga arbetskamrater. Inte minst var ansökningsprocessen spännande och involverade många av mina digitala vänner. Jag har trivts utmärkt, men till syvende och sist  brinner jag för utbildning och att få kombinera mina digitala kunskaper med just utbildning är så lockande att bara ett jobb som astronaut kan toppa det. Och jag är säker på att min pojkvän inte skulle gå med på att lämna jorden för mig, men han har gått med på att flytta till Sverige.

Det här innebär att:

a) Jag flyttar tillbaka till Sverige den 26 november
b) Jag är tillgänglig för frilansuppdrag (mitt jobb på Berghs är en halvtid). Skicka ett mail eller en tweet om du vill prata!
c) Mitt jobb på Mag+ är utlyst och du kan söka det. Jag kan varmt rekommendera både bolaget och människorna där.

Lyckligtvis betyder inte fysiska avstånd så mycket i den digitala världen, och där ses vi på alla de vanliga ställena!

Bilden för detta inlägg har tagits av Takashi Tomooka och är utdelat under CC-BY-SA

Johan Hilton om Anja Pärson och välvillighetens förtryck

Tidigare idag skrev Johan Hilton en serie tweets om hela Anja Pärson-grejen som jag tycker är riktigt bra och vill bevara för världen. Tur att Storify finns:

Slakthuset skickar bistånd för att mörda bögar

Jamaican reggae musician Sizzla Kalonji. Taken...
Jamaican reggae musician Sizzla Kalonji. Taken by Chrysaora (Christina Xu) in June 2007 at the Portmore Awards. The picture is under (CC) BY-SA and is uploaded by the photographer to Wikipedia as well. Also available at http://flickr.com/photos/crimsonninjagirl/624621868/. (Photo credit: Wikipedia)

Sizzla är en homofob reggae/dancehallartist som i sina låttexter uppmanar till mord på homosexuella.

Hans texter innehåller rader som

sodomite and battybwoy mi seh a death fi dem’ (lesbians and gays, I say death to them) [Låt: Get To Da Point]

Boom boom! Batty boy them fi dead (Boom boom! Queers must be killed) [Låt: Boom Boom]

Step up inna front line (Step up to the front line)
fire fi di man dem weh go ride man behind (burn the men who have sex with men from behind)
Shot battybwoy, my big gun boom (Shoot queers, my big gun goes boom) [Låt: Pump Up]

2007 skrev Sizzla tillsammans med andra artister med homofoba texter på ett avtal om att inte framföra, återpublicera eller skriva låtar med homofoba sångetexter. Senare samma år åkte Sizzla ut på en Europaturné där han bland annat framförde låten ”Nah Apologize” som innehåller raderna

Rastaman don’t apologize to no batty-boy
If yuh dis’ King Selassie I,mih gunshot yuh boy

Enligt Sizzla själv är det ”översättningsmiss” som gör att hans texter misstolkas för homofoba. Han menar att ”batty-boy” betyder ”pedofil”, och i ett öppet brev jämför han sig med Bob Marley och undrar varför inte Eminem får samma bemötande [kanske för att Eminem är homofob, men inte uppmanar till mord?].

Sizzla har blivit vägrad inresa i Storbritannien på grund av sitt hatbudskap, och konserter med honom har ställts in i bland annat Canada, Spanien och Tyskland. Hornstulls Strand hade bokat honom, men valde efter påtryckningar att avboka. Nu har Slakthuset bokat honom istället.

Är det så att Sizzla är missförstådd? En av de DJ:s som Slakthuset bokat, och som är vän med Floyd Dixon som är arrangör skriver så här på sin Facebook-sida:
CarlThomas King Nilsson skriver om homosexuella på sin Facebooksida
CarlThomas King Nilsson skriver om homosexuella på sin Facebooksida

I ljuset av det, och texten till låten ”Boom Boom” blir det ännu mer osmakligt när CarlThomas postar detta på spelningens eventsida, efter att det blivit klart att spelningen kommer att ske i Stockholm:

CarlThomas King Nilssons citat när det är klart att Sizzla spelar i Sverige trots protester
CarlThomas King Nilssons citat när det är klart att Sizzla spelar i Sverige trots protester. "Boom Bye Bye" är en låt om att döda bögar av Buju Banton. (tack till @kuhmitzastylin)

Många hävdar att Sizzla gjort avbön och inte längre framför sina homofoba låtar. Förmodligen har de delvis rätt: Sizzla undviker  med största säkerhet de homofoba låtarna i länder det är förbjudet med hatpropaganda. Att spela dem skulle riskera att skära av hans inkomstkällor. Samtidigt mördas homosexuella och transpersoner på Jamaica, och varje krona som spenderas på Sizzlas och andra homofoba artisters musik, sponsrar också de negativa attityderna som driver till mord. Ett slags bistånd för mord på bögar. Det är alltså det Slakthuset och Sizzlas publik ställer upp på.

Och det är inte tillskruvat. På Jamaica ber man arrangörer i västvärlden att bojkotta de homofoba artisterna, vilket Slakthuset alltså skiter i. Mer läsning om Sizzla’s homohat i spelningar på Jamaica så sent som april förra året (dessutom sponsrat av Coca-Cola!). Läs också Time Magazine om hur homosexuella mördas på Jamaica, och kopplingarna till de homofoba reggaeartisterna. Har du inte fått nog än? Nyligen spelade Sizzla på Jamaica och sjöng där Buju Banton’s ”Boom Bye Bye”. Så mycket för hans påskrift på avtalet.

Om du inte ställer upp på det här, gå gärna med i evenemanget mot Sizzla och Slakthuset – och var med och blockera spelningen imorgon kväll.

Enhanced by Zemanta

En intervjustudie om män som säljer sex till män

Det här är inte något som jag personligen är inblandad i, men jag tycker om initiativet att forska på området och vill bidra till att sprida budskapet. Hjälp gärna till att sprida det, ju bättre underlag desto mer kvalitativ forskning. /Micke

Vilken betydelse har det för män som säljer sex till män att berätta eller att inte berätta om dessa erfarenheter?

Berättande kan ses som något viktigt samtidigt som det finns stora skillnader i vad, hur mycket och när människor berättar. Att detta också gäller personer som säljer sex framgår i RFSL:s rapport från 2011, där erfarenheterna varierar från de som berättat till de som inte berätta för någon. Jag är intresserad av berättandets och ickeberättandets betydelse med fokus på män som säljer sex till män.

Är du intresserad av att dela med dig dina erfarenheter och tankar kring detta?

Jag söker dig som identifierar dig som man, är över 15år och har en eller flera gånger sålt sex till män.

Du kan delta genom att göra en intervju med mig, antingen genom en personlig intervju då vi träffas, eller via Skype, MSN eller via e-post. Deltagandet är frivilligt och du kan när som helst avbryta intervjun. Alla namn, platser och andra kännetecken kommer att bytas ut så att du som intervjuas ej kommer att kännas igen. Du kommer att vara anonym.

Denna studie kommer att presenteras i en masteruppsats i socialt arbete och mänskliga rättigheter vid Göteborgs Universitet.
Är du intresserad eller har några frågor, hör gärna av dig till mig:

Linda Palhamn
Tel: 0708- 974 839
guspalhl@student.gu.se

Vetenskaplig handledare:
Jari Kuosmanen, docent
Tel: 031- 786 16 19
Jari.kuosmanen@socwork.gu.se

Göteborgs Universitet, Institutionen för Socialt Arbete, Box 720, 405 30 Göteborg

Hejdå Björn Borg och Stockholm, hej Mag+ och New York

Nu är det offentligt: jag har sagt upp mig på Björn Borg och börjar i februari på Mag+ där jag ska jobba med att skapa digitalt innehåll och storytelling.

I höstas bad jag här på bloggen om hjälp med att söka ett nytt jobb. Responsen blev överväldigande, och nu är min sjätte avatar (Micke 6.0) född på riktigt.

Jag skriver mer utförligt om processen och vad jag har lärt mig på min engelska blogg. Jag kommer att fortsätta skriva i min svenska blogg även framöver, inte minst för att upprätthålla mina kunskaper i svenska, men det kommer att komma en del personliga inlägg även i den engelska. Du får gärna följa mig både här och där.

Enhanced by Zemanta

Slussensången, Wiehe och upphovsrättens pedagogiska problem

Bakgrund:
Sanna Rayman och Peter Santesson skrev en ny, humoristisk text om Slussen till Mikael Wiehes ”Sång till friheten” ”Mitt hjärtas fågel” (tack @magnuslj/@elingrelsson för rättelsen). Sången mottogs väl, många skrattade. Ingen tjänade pengar på den.

Nu har Mikael Wiehes skivbolag, United Stage, kontaktat dem och kräver att det hela tas bort med hänvisning till att det är ett brott mot svensk lagstiftning. Om vi bortser i ironin att Mikael Wiehe skriver lovsånger till kommunistiska stater och samtidigt använder en produkt av kapitalismen – upphovsrätten – för att hindra andra att göra icke-kommersiell satir (för att inte tala om att han stämde Magnus Uggla på 500 000 för att denne ändrade en rad i hans ”Vem kan man lita på?”), så finns här något riktigt intressant:

Många reagerar med ”Men, vad fan, det måste väl vara okej att göra icke-kommersiell satir?”. Så även jag.

Jag blev dock upplyst av en som är insatt i ämnet (Anders Hultman) att svensk upphovsrätt inte tillåter att man ändrar i existerande texter, eller skriver nya texter till existerande melodier. Jag frågade hur till exempel Rally i P3 kunde göra artister som ”B-Type” med låtar som ”Jag kan dansa” (till E-Types ”Angels Crying”). Det visar sig att Sveriges Radio, SVT och UR hade ett avtal med STIM som tillät dem att göra det här.

Upphovsrätten ser ut som den gör, men STIM och andra upphovsrättsorganisationer har ett jätteproblem: det här stämmer inte överens med rättsuppfattningen hos unga personer idag. Det finns en pedagogisk utmaning i att förklara för en generation som växt upp med Youtube och en remixkultur att det inte är tillåtet att skriva egna texter till existerande låtar, framför allt när det görs i icke-kommersiellt syfte.

Utmaningen slutar inte där. När STIM och andra upphovsrättsorganisationer inte förmår att få en generation att förstå varför reglerna ser ut som de gör, tappar de i förtroende på alla plan. De framstår som några av det ”gamla gardet” som få är beredda att lyssna på.

Om du tycker att denna fråga är intressant rekommenderar jag starkt att läsa texten i The Guardian New York Times om upphovsrättslobbyns pedagogiska problem. Fundera gärna på David Pogues frågeställningar och försök komma fram till vilka scenarion som är okej och inte. (Tack till Anders för tipset här)

Sen tycker jag också att du ska läsa denna krönika om remixkulturen och Youtube och fundera på fråga: De som var 10 år 2005, när Youtube grundades, får rösta i valet år 2014. Vad händer när majoriteten av väljarskaran har den syn på remix och upphovsrätt som så tydligt exemplifieras i reaktionerna på Slussensången och i de två texter jag länkat till?

Vi står på randen till en skön, ny värld.

EDIT Peter rättar en viktig detalj: Slussensången passerar inom ramen för parodi i upphovsrättslagstiftningen:

Firstrank AS och negativpublicitet.se är spammare och lurendrejare

Negativpublicitet.se (också kända som Negativomtale.no och ägda af Firstrank AS i Norge) frågar i ett spammail som skickats ut till svenska företag om ”Har ditt företag omnämnts på ett negativt sätt i media, till exempel i nättidningar och liknande?” och lovar i så fall att ”se till att sådana omnämnanden inte blir lika lätta att komma åt på Internet”. De erbjuder också 70% rabatt om du slår till innan jul. Du behöver kontakta dem för en prisoffert, men i Norge verkar det kosta 25 000 norska  kronor (ca 29 000 SEK) att anlita dem.

Screenshot från negativpublicitet.se som ägs av Firstrank AS
Screenshot från negativpublicitet.se

Det är lätt att falla för det här om man har problem med ”negativ publicitet”. Men negativa kommentarer är inte ett resultat av närvaro i sociala medier, de är ett resultat av:
a) Ett problem med dina tjänster eller produkter. I det fallet är denna ”negativa publicitet” en guldgruva för att utveckla dina tjänster/produkter så att de blir bättre
b) enskilda rättshaverister (också kända som ”troll”) som är ute och vill förstöra. I det här fallet bör du ha en hel radda nöjda kunder som du kan engagera och samtidigt bygga en relation med för att få bort resultaten.

Att jobba med sökmotoroptimering är smart, och det finns många bra konsulter i Sverige. Utan att ha läst mer om Negativpublicitet.se/Negativomtale.no än deras spamutskick, deras svenska hemsida och en artikel om dem i Aftenposten, vågar jag säga att de är skojare. Varför?

  • De fokuserar på skadan av negativa kommentarer istället för nyttan med SEO. De kör alltså med skrämselpropaganda. Att skrämma in kunderna i relationer tyder på dålig affärsidé.
  • De spammar. Adressen som mailet skickades till
  • De fokuserar på att tvätta bort kritik vare sig den är befogad eller ej, istället för att lyfta fram det positiva kring verksamheter.
  • Spammejlets ”ta bort mig från utskicket”-länk går till en e-postadress, inte en automatisk hantering (tyder på inkompetens)
  • Det finns inga identifierbara exempel på deras lyckade, alla exempel är anonyma. Du har bara deras ord på att de lyckas i 95%
  • Det finns inga namngivna kontaktpersoner på deras sajt, inget telefonnummer du kan ringa
  • Deras garanti att du bara betalar för resultat luktar bluff. Med icke namngivna personer som jobbar i bolaget, inga telefonnummer osv, hur ska du kunna bestrida en faktura? Om det tar upp till 12 månader att få bort en träff, betyder det att

Jag tänker att det här samtidigt kan bli ett experiment kring ”negativ publictet” för Firstrank AS och negativomtale.no. Om du känner för att hjälpa till, länka hit – gärna med rubriken på inlägget och sprid informationen. Vi får se om Firstrank lyckas ta bort sig själva från Google, och hur de i så fall gör.

Har du erfarenheter av den här firman? Berätta gärna. Tänk på att om du väljer att vara anonym och berättar om positiva upplevelser så kommer du att ha väldigt lite trovärdighet.

Bli vän med en hiv-positiv idag

Röd halsduk för att synliggöra World Aids Day

Idag är det World Aids Day. Nu visste jag visserligen det redan, men den röda halsduk jag fick var inte för att påminna mig om att det just är World Aids Day utan om en kampanj av Smittskyddsinstitutet och Hiv-Sverige för att få ett slut på den stigmatisering det fortfarande innebär att vara hiv-positiv i Sverige.

kampanjsidan ”Röda Bandet” kan du bli vän med tre riktiga personer som lever med hiv i sin vardag. De kommer ut idag och genom att följa dem kan alla få mer inblick i hur det är, något som förhoppningsvis avdramatiserar hiv och bidrar till att stigmat försvinner.

Röda Bandets kampanj på Facebook
Bli Facebook-vän med en person som lever med hiv i sin vardag

Du kan också bidra med en slant till Noaks Ark för att bidra till hiv-forskning och arbete mot hiv. Flattrar du detta inlägg under december 2011 kommer jag att ge pengarna från det till Noaks Ark, och jag matchar det genom att lägga till lika mycket själv.