En fusklapp för Arkelsten

Hej Sofia!

Nästa gång du blir ombedd att vara kanonmat för att dra uppmärksamheten från Carl Bildt ska uttala dig om historien för det parti du är partisekreterare för kan det vara bra att ha denna fusklapp till hands, så slipper du framstå som utsänd sabotör från oppositionen, eller inkvoterad. Det är inget fel i att ha tyckt fel och sen ändra sig, däremot ogillar människor såna som låtsas att de aldrig haft fel. Här är ett facit för framtiden:

• 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
• 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
• 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
• 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
• 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
• 1927: Nej till folkskolereform.
• 1931: Nej till sjukkassan.
• 1934: Nej till a–kassa.
• 1935: Nej till höjda folkpensioner.
• 1938: Nej till två veckors semester.
• 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
• 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
• 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
• 1951: Nej till tre veckors semester.
• 1953: Nej till fri sjukvård.
• 1959: Nej till ATP.
• 1960–talet: Nej till sanktioner mot sydafrikansk apartheid.
• 1963: Nej till fyra veckors semester.
• 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
• 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
• 1976: Nej till femte semesterveckan.
• 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
• 2003: Ja till Irakkriget.
• 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
• 2006: Ja till sänkt a-kassa.
• 2007: Ja till sänkt sjukersättning.

Uppdatering: Martin Edgélius håller inte med om listan. Han skriver dock ”högern” och det är på det stora ointressant. Frågan är hur partiet som sedermera blev Moderaterna förhöll sig, eftersom det är Moderaterna som nu skriver om sin historia.

Jämförelse mellan iPhone 4 och iPhone 4S

Jag fick min iPhone 4S igår. Trots att min iPhone 4 är i gott skick valde jag att uppgradera för att jag var nyfiken på Siri och den bättre kameran. Jag insåg snabbt att 4S också är rätt mycket snabbare än sin föregångare.

Här är en jämförelse mellan foton tagna med iPhone 4 och iPhone 4S

Utan HDR
[wpw_ba_viewer width=”auto” disable_intro=”false” alternate_skin=”true”]
[wpw_ba_img src=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/1024-iphone-4s-mika-no-hdr-635×476.jpg” alt=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/1024-iphone-4-mika-no-hdr-635×474.jpg” title=”Utan HDR, iPhone 4S till höger”]
[/wpw_ba_viewer]

[wpw_ba_viewer width=”auto” disable_intro=”false” alternate_skin=”true”]
[wpw_ba_img src=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4s-mika-hdr-635×476.jpg” alt=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4-mika-hdr-635×474.jpg” title=”Med HDR, iphone 4S till höger”]
[/wpw_ba_viewer]

[wpw_ba_viewer width=”auto” disable_intro=”false” alternate_skin=”true”]
[wpw_ba_img src=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4s-soccer-field-no-hdr-635×476.jpg” alt=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4-soccer-field-no-hdr-635×474.jpg” title=”Utan HDR, iPhone 4S till höger”]
[/wpw_ba_viewer]

[wpw_ba_viewer width=”auto” disable_intro=”false” alternate_skin=”true”]
[wpw_ba_img src=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4s-soccer-field-hdr-635×476.jpg” alt=”http://arkiv.kazarnowicz.se/wp-content/uploads/2011/10/iphone-4-soccer-field-hdr-635×474.jpg” title=”Med HDR, iPhone 4S till höger”]
[/wpw_ba_viewer]

Skillnaden i hastighet är rätt märkbar. Här är en video som visar skillnaden mellan iPhone 4 och iPhone 4S:

Totalt sett: Jag är inte säker att uppgraderingen verkligen är värd pengarna, framför allt inte om du är obekväm att prata högt på engelska. Siri pratar endast engelska, franska och tyska. Utan Siri är det här en trevlig uppgradering, men inget måste. Har du en 4 du är nöjd med kan det vara värt att vänta i ett år på nästa modell.

Min iPhone 4S är köpt från Apple Store i UK, som säljer olåsta iPhones. Borderlinx agerade mellanhand med adress i UK och vidarebefordran av paketet till Sverige för ca 300 kronor.

Hittaforetagen.se / Svensk Företagslansering är bluff-företag drivna av lurendrejare

Peter Forsman på Internetsweden avslöjar fula fiskar och är rädd att de ska försöka få bort informationen genom att överbelasta hans server, på samma sätt som Svensk Företagsförening blivit utsatta för attacker sedan de börjat publicera nyheter om lurendrejarna bakom Svensk Företagslansering, hittaforetagen.se, hittaforetagen.com, allaforetagen.se, allaforetagen.com och Dinlokaladel (bland andra). Han ber om hjälp att sprida informationen.

Läs hans inlägg här, det är ett mycket imponerande gräv Peter gjort. Jag är glad att Peter jobbar på .SE, även om jag tror att polisen hade varit mer förtjänt av hans kompetens.

Om hans sajt är nere kan du se inslagen som skurkarna inte vill att du ska se på SVT Play:

Tack

Idag började jag gråta två gånger. Första gången när jag läste vad mamman till en sexårig pojke som har en crush på Blaine i Glee skrev i Huffington Post. Andra gången när jag såg alla bra och fina saker som du och andra har tagit dig tid att skriva. Ett stort tack till dig som tagit dit tiden att skriva rekommendationer. Jag har hittills räknat till 36 på Twitter, 28 på bloggen och 2 mail. Jag funderade tidigare på hur jag ska kunna visa hur mycket jag uppskattar det, och bestämde mig därför för att donera 10 kronor för varje rekommendation hittills till Läkare Utan Gränser.

(UPPDATERING: det har ramlat in 20 rekommendationer till under natten. Dessutom hjälpte många till att retweeta mitt budskap. Därför har jag betalat in ytterligare 390 kronor till Läkare Utan Gränser, 10 kronor för varje ny rekommendation och 5 kronor per retweet.)

Gåva till Läkare Utan Gränser

Björn har berättat att han vill träffa mig. Vi får se hur det går. Och än en gång tack till alla som ställt upp.

Jag behöver din hjälp

Jag ska ge mig ut på mitt livs hittills största äventyr och jag vill be dig som känner mig, digitalt eller analogt, om tre minuter av din tid.

Jag brukar göra något läskigt med jämna mellanrum. Något som ger mig perspektiv på tillvaron och påminner mig om att den enda som står i vägen för att vara vad och vem jag vill, är jag själv. Jag har länge klassat mitt första fallskärmshopp (och många av de som följde) som det läskigaste, men jag har tagit ett beslut som jag tror toppar det.

För tre månader sedan hade jag svarat ”näe!” på frågan om jag skulle sluta på Björn Borg. Sen hände livet. Jag träffade Mike.

Lång historia kort: jag och Mike har nu tre alternativ.

  1. Vi är ifrån varandra ett år
  2. Mike slutar på sitt jobb och flyttar till Sverige
  3. Jag slutar på mitt jobb och
    1. spenderar ett år på resande fot, med frekventa besök i Cleveland
    2. skaffar ett jobb hos en arbetsgivare som kan sponsra ett arbetsvisum

Konsekvensen av alternativ 1 är att vår relation inte får utrymme att växa. Ingen av oss är beredd att välja det. Konsekvensen av alternativ 2 är att Mike, som investerat tid i en karriär, slutar något år innan han får en befordran han har jobbat för. Att säga upp mig är ett stort steg, men karriärsmässigt förlorar jag mindre än Mike gör. Därför är alternativ 3a eller 3b det scenario vi väljer. Egentligen var 3b inte ens ett alternativ tills jag såg Björn Alberts twittra ut länken till tjänsten på Mag+. Beskrivningen av den tjänsten är en perfekt beskrivning av min kompetens och det jag gör bäst och brinner för. Jag hoppas kunna övertyga Björn och gänget på Mag+ att välja mig och stationera mig i New York. Och det är här jag behöver din hjälp. För jag kan säga att jag är bra på att engagera folk och att skapa innehåll och allt annat, men budskapet kommer att bli så mycket starkare om jag får dig som referens. Så om du har följt mig ett tag, i bloggen, på Instagram, på Facebook, Twitter eller någon annanstans, oavsett anledning, och har lust att rekommendera mig så skulle jag bli mycket tacksam. Det behöver inte vara mer än ett ”jag har följt Micke och tycker att han passar för tjänsten” eller någon annat. Vill du hjälpa till kan du göra det så här:

  • Twittra en kommentar till @bjornalberts (du får gärna lägga till mig i tweeten så jag kan samla ihop alla tweets sen)
  • Kommentera på detta blogginlägg. Jag ber Björn kolla kommentarerna här.
  • Maila Björn på bjorn@magplus.com (med eller utan CC till mig)
  • Be andra som du vet känner mig, men som kanske inte nåtts av budskapet, att hjälpa till.
Nedan är min, med traditionella mått okonventionella men passande, ansökan till tjänsten:

Oavsett vad som händer har 2012 ett gäng äventyr med sig i bagaget för min del, och jag lovar att du kommer att kunna följa dem här.

SL:s nya informationsskyltar är mer än 80% reklam

UPPDATERAD Innan SL täckte av de nya digitala skärmarna som satts upp på många tunnelbanestationer var de täckta med överdrag där det stod att SL installerar ett nytt informationssystem för resenärer. Det är en intressant omskrivning för ”nya reklamskyltar”.

Tittar man på skyltarna under en minut (videon är 64 sekunder lång) ser man att det som jag skulle klassa som ”information till resenärer” är totalt cirka 11 sekunder fördelat på fyra tillfällen. Det är 83% reklam och 17% information. Då räknar jag även att visa klockslag och väderlek som ”information till resnärer”. Varje tillfälle som information visas är kortare än tre sekunder. På den tiden ska alltså personer som kanske har svårt att läsa hinna ta till sig informationen.

Intressant är att reklamfilmerna för SAS, SvD och Telia är mellan 5 och 11 sekunder långa. Reklaminslag får alltså dubbelt så mycket tid på sig som information. Här vill man inte riskera att någon missar den viktiga ”informationen”.

Som Tilde påpekar i en kommentar på Facebook: det är illa att skärmarna är synkade också. Alla visar samma information samtidigt. Hade man verkligen velat informera så hade i alla fall en av skyltarna visat informationen hela tiden.

SL vore mer rakryggade om de stod för vad det här är: ytterligare reklamplatser istället för att sälja in det som ”information till resnärer”. Jag är gissar att SL:s förklaring kommer att innebära att man skyller på en underleverantör som gjort fel.

UPPDATERING Jag har en källa (som vill vara hemlig) som avslöjar att SL:s avtal med ClearChannel (bolaget som säljer reklamplats i tunnelbanan och som finansierat skyltarna) säger att 20% av tiden får gå till information. 80% är reklamplats. SL har alltså sålt ut tunnelbanestationerna och skapat ett visuellt brus för att öka annonsintäkterna, inte för att informera.

Skillnaden mellan neger och Kinapuff

Fazer byter ut den smått karikatyrliknande kinesen i rishatt på Kinapuff-förpackningen efter att konsumenter tryckt på. De i sin tur blev medvetna om problemet efter en krönika av journalisten Patrik Lundberg.

Det som förvånar mig mest är den storm som sedan kom, och vilka personer som ifrågasatte att Fazer gjorde ändringen. Till exempel Sakine, som vägrade se rasism i att använda en karikatyr av en kines och argumenterade hårt för att det bara var fånigt.
[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/Sakine/status/116059573290414081″]

Sakine var ett undantag från regeln om att alla andra som tyckte det var ”löjligt” etniskt tillhörde vita (som i ”europeer”). Jag tycker att de bryter mot en viktig prinicip: när man pratar om minoriteter, och själv tillhör en privilegierad majoritet i det hänseendet som disktueras, så bör man vara väldigt försiktig med att hävda tolkningsföreträde eller värdera vad som borde vara stötande och inte. Som en färgad kompis till mig en gång sa: ”Det är bara vita som kan hävda att hudfärg inte spelar roll”. Jag kan definitivt säga att det bara är heterosexuella som kan säga att det inte är en stor grej att vara homosexuell idag.

Det mest intressanta i sammanhanget pekades ut av Eric Rosén:
[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/detljuvalivet/status/116050691159625728″]

Det jag inte kan förstå är hur avskaffandet av en stereotyp bild kan ses som något dåligt. Det kom ingen lagstiftning, det var i princip marknadskrafter som löste det, vilket borde tillfredsställa även den mest hårdnackade libertarian. Problemet är att liberaler ibland verkar hata marknaden när den agerar på ett sätt som de inte håller med om. Jag hatar problemrelativism, men det är just vad folk sysslar med här: det finns större problem med rasism, så det här är en icke-fråga Med den logiken så är rasismen i Sverige en icke-fråga jämfört med situationen i många andra länder. Det finns alltid någon som har det värre.

Diskussionen om stereotyper och rasism har hållits i USA, där många sportlag har (eller har haft) namn och maskotar som är karikatyrer av indianer. Är man intresserad av den här kontroversen i USA kan man läsa mer på Wikipedia. Jag tycker inte att namnen i sig är kränkande, få lag skulle kalla sig något som är förnedrande. Däremot blir det problematiskt när man har maskotar som är karikatyrer av ursprungsbefolkningen. Mycket riktigt har också de flesta lag som haft karikatyrerna, ett av få lag som ännu inte gjort det är Cleveland Indians:

Logotypen/maskoten för Cleveland Indians
Logotypen/maskoten för Cleveland Indians

Mycket riktigt dök även Frölunda Indians upp i diskussionen. Man kan ju diskutera huruvida deras maskot/logotyp är en stereotyp och en karikatyr, men jag tror att många fler reagerat om de kallat sig ”Frölunda Blacks” och haft en 50-talskarikatyr av en svart som maskot.

Det är här, i namnfrågan som vi kommer tillbaka till ett argument som många har haft mot bytet av kinesen på Kinapuff-förpackningen: Nogger Black-kampanjen och negerboll. Det är för mig två helt olika frågor: när det gäller ord kan man alltid ladda ord med andra värden och ord kan ändra betydelser. En karikatyrteckning däremot kommer alltid vara en karikatyr. (Därmed inte sagt att jag är för uttrycket negerboll, jag tycker inte att vi är där än i att ladda ur ordet.)

Också intressant: Fazer har tidigare tagit bort Östasiatiska stereotyper från sina förpackningar utan att någon reagerat (tipstack @brandoholic):

Geisha har också genomgått en transformation
Geisha har också genomgått en transformation som inte blev lika uppmärksammad

Relaterad läsning om att återta ord hos mig: Neger. Bög. Different but same, same. Läsvärt är även Samina Lindströms inlägg om #kinapuffgate.

Wrapp: skramla till presenter via iPhone och Android

Wrapp är ett mycket fyndigt namn på en app som låter dig ge presenter (i form av presentkort) till personer som fyller år, eller som du av någon annan anledning vill fira. Du kan skramla till presenter tillsammans med andra vänner till personen. Den kräver att både du1 och mottgararen har en iPhone eller Android-telefon, och att ni är vänner på Facebook. Jag gillar idén att enkelt kunna ge saker till vänner som jag kanske inte träffar så ofta. Den är simpel att använda, och om du vill köpa något betalar du med ditt kreditkort direkt i appen.

Så här funkar den:

Screenshot från Wrapp
När du startat appen och kopplat den mot Facebook visar den en lista över vänner som har födelsedag idag och framåt. Du kan också välja vänner ur en alfabetisk lista.
Screenshot från Wrapp
Du väljer vilken vän du vill fira. Jag valde Jocke, eftersom jag gillar det han gör och tycker att han är värd att fira. Dessutom vet jag att han inte har något emot att vara testpilot.

 

Screenshot från Wrapp
Jag får under personen upp en lista över presentkort som är tillgängliga. Under lanseringsperioden går det att ge bort gratis presentkort till vänner, som synes ovan (det verkar dock inte gå att ge till alla vänner, och jag hittade ingen gemensam nämnare för dem det inte gick att ge gratis presentkort tilll). Det går även att köpa presentkort. Eller lägga till existerande presentkort som initierats av någon annan. Eftersom man kan ge bort presentkort i framtiden kan en insamling pågå under ett tag. På det sättet kan många ge en liten slant och personen få ett stort presentkort.
Screenshot från Wrapp
I det här fallet valde jag att ge Jocke ett av dem som var gratis. När jag väljer ett presentkort får jag bekräfta ...
Screenshot från Wrapp
... och sedan får jag skriva in en hälsning som levereras på personens Facebook-vägg. Den levereras den dagen som jag valt att fira personen. Det är också här jag kan välja att fira personen på ett annat datum, om jag har valt henom från vänlistan. Hade jag valt att fira Jocke om en vecka, hade meddelandet levererats först då. Hade jag valt ett presentkort som kostar hade jag härefter fått upp ett val om att betala med Visa eller Mastercard, och sedan mata in mina uppgifter. Smart nog använder de det numeriska tangentbordet vid kortinmatning, vilket gör det smidigt.
Screenshot från Wrapp
När jag fyllt i meddelandet och klickat på klar får jag en bekräftelse. Eftersom jag valt att fira Jocke idag har jag möjligheten att även skicka meddelandet via SMS. Hade jag valt att fira Jocke i framtiden hade jag inte haft det alternativet.
Screenshot från Wrapp
På Wrapps webbsajt kan jag se hela presentkortet och meddelandet. Andra kan också välja att fylla på presenkortet med mer pengar (jag gissar att det går att fylla på ända tills Jocke väljer att lösa in det)
Screenshot från Wrapp på Facebook
På Facebook postas mitt meddelande på Jockes vägg, tillsammans med mitt meddelande. Jocke behöver ladda hem Wrapp för att kunna lösa in presentkortet.

Wrapp för iPhone finns i App Store. Den finns också för Android-lurar på Android Marketplace.

1 Du behöver bara ha appen på din iPhone eller Android-telefon om du vill initiera en insamling. För att vara med på en insamling krävs bara Facebook och en dator.