Vinn veckopass till Stockholm Pride

Reklam på bloggen. Jag har fått förfrågningar förut, och jag har funderat på hur jag ska ställa mig till det. I de flesta fall skulle renodlad reklam kännas konstigt. Därför avstår jag till exempel från Google Adwords och liknande reklamsystem (lyxen med att ha en egen installation av WordPress). Jag har inte bloggen för att tjäna pengar på den.

När Swedbanks kampanjansvariga för Pride hörde av sig föll en pusselbit på plats: jag gör reklam när budskapet är relevant, när avsändaren känns renhårig och när jag kan göra situationen till en win-win-win för alla tre parter: mig, mina läsare och avsändaren. Som i det här fallet.

Så här skriver Swedbank:

Som stolt sponsor av Pridefestivalen har Swedbank en tävling där ni kan vinna två veckopass genom att designa det snyggaste bankkortet. I juryn sitter den ena halvan av designerparet Simon och Tomas. Tomas kommer att avgöra vem av er som skapat det snyggaste, coolaste eller mest imponerande bankkortet. Välj ut din favoritbild och var med och tävla här: www.swedbankkampanjer.se/pride

Har du inga bilder får du gärna använda dig av mina foton på Flickr (t ex Pride 2006, Pride 2007 och Pride 2008). Jag har använt en av de bilderna på mitt bidrag:

Bankkort med Prideflagga
Mitt bidrag till Swedbanks tävling

Jag är så klart nyfiken på hur du som bloggläsare uppfattar det här. Du får gärna berätta i kommentarerna. Eftersom jag för det här får två Pride-pass, men bara behöver ett själv, så lottar jag ut ett veckopass till Pride till en av er som kommenterar senast söndag 4 juli.

6 reaktioner till “Vinn veckopass till Stockholm Pride”

  1. Jag är FÖR. Tycker andra stycket säger allt som behöver sägas. (Och så är du ärlig om vad du själv vinner på det.)

  2. Du har det bra du. Jag fick frågan om jag ville ställa upp men sa nej, men inte fan erbjöd dom mig några pridebiljetter :)

  3. Relevant reklam, för dig och dina besökare, med transparens och öppenhet påkopplat ser jag sällan några problem med. Inte heller här. Att du visar att du delar budskapet kommer snarare sträka effekten för eventuella annonsörer… (Höj priset!) ;-)

    Transparens-info om mig: Jag kan anses partisk då jag jobbar i en en sparbank (Roslagens Sparbank) som samarbetar med Swedbank, men jag skriver mina egna åsikter.

  4. Öppenhet är bra och om det dessutom gynnar dina läsare är det ju ännu bättre. Rent krasst, jag försöker personligen att vara lite mer öppen mot företag som faktiskt aktivt stödjer vår community. Reklam som inte passar in i bloggen är väl tråkigare, men å andra sidan förstår jag att vissa som gör detta vill ha någon slags ersättning.

    Men det roligaste denna gång var att jag kunde Flattred:a dig (eller hur man nu skriver). Du är min första så känn dig speciell :) Troligtvis kommer du att få hela min månadspott dessutom (hahaha). Undrar om detta fungerar lika bra på min telefon där jag vanligtvis läser RSS flöden???

  5. Jag tycker inte det är att sälja ut sig själv om man känner att ändamålet är värdigt som sådant. Att uppmärksamma ett viktigt event (om än genom en sponsor) och dessutom kunna bjuda dig själv och en lycklig läsare på en present tycker iallafall jag är ett värdigt ändamål.

  6. Jag fick förfrågan och jag sa ja och nu har jag två biljetter som jag nu ska sälja :)

Kommentarer inaktiverade.