iPhone är sämst med Tre i Stockholm

Nu har jag testat nio olika ställen i Stockholm med iPhone och de fyra stora operatörerna. Resultatet: I täten är det rätt jämnt, i botten återfinns Tre. De är med bred marginal den sämsta operatören på samtliga ställen utom ett, där men där de fortfarande är sämst. Då ska man också tänka på att testet gjordes med en iPhone 4, som har en bättre radiodel än iPhone 3G/iPhone 3GS*.

Anledningen: Tre kör enbart 3G och iPhone (inklusive iPhone 4) får bättre täckning med operatörer som har både 2G och 3G. Gissningsvis skulle Tre behöva öka antalet basstationer med en sådan mängd att det inte är ekonomiskt försvarbart.

För ett tag sedan bad jag er om tips på ställen där ni upplever att ni har dålig täckning med era iPhones, oavsett operatör. Jag fick in massor med tips, och det är några av de ställena jag testat.

iPhone + Tre = fail

Testet gick till som så: jag tog mig till de ställe där testet skulle ske. Jag satte i ett micro-SIM från den operatör som skulle testas, ringde ett samtal och rörde mig i en förutbestämd bana. Alla operatörer fick samma behandling. Jag höll telefonen på ett och samma sätt under hela testet och noterade antal mottagningspinnar under samtalets gång, eventuella kvalitetstapp och andra avvikelser som tappade samtal.

Maximalt på varje testställe kunde en operatör teoretiskt få 5/5 pinnar, alltså full mottagning hela tiden. Med 9 testställen hittills ger det ett potentiellt toppbetyg på 45/45. Resultat för operatörerna:
Telia: 41/24 (tappade samtalet på 1 testställe)
Telenor: 36/20 (tappade samtalet på 1 testställe)
Tre: 24/7 (tappade samtalet på 5 testställen)
Tele2: 42/32 (tappade samtalet på 2 testställen)

För detaljerad information, se kartan nedan. Respektive testställe har kommentarer inskrivna, klicka på punkterna för mer information.

Se kartan ”Täckningstest iPhone 4 i Stockholm” i större format

En snabbanalys av informationen ger vid handen att Tre är exceptionellt dåliga inomhus i Stockholm om man har en iPhone. Med andra telefoner fungerar Tre med stor sannolikhet bättre, eftersom andra telefoner kan dra nytta av 900-bandet fullt ut (vilket inte iPhone gör så vitt jag förstår). Att tänka på är också att batteritiden påverkas negativt av dålig täckning; radiodelen drar mer batteri då.

Jag gissar att svaret från Tre kommer att bli att man jobbar på att förbättra det här. Det var också beskedet jag fick för snart 10 månader sedan, när jag flyttade in i min lägenhet. Jag gissar att det är också beskedet som kommer att ges 10 månader från nu. De är i en damned if you do, damned if you don’t-situation: de måste sälja iPhones för att inte hamna på efterkälken, men iPhones fungerar uppenbarligen dåligt i deras nät. De kan inte öppet erkänna att så är fallet, utan hittar andra förklaringar.

Hur som helst skulle jag starkt avråda från att välja Tre som operatör när det gäller iPhone i Stockholm. Hur det är i andra städer har jag ingen aning om. Själv har jag sagt upp mitt abonnemang hos dem och kommer att gå över till Telenor, därför att det är den operatör vi har på jobbet. I tätklungan är det dock så liten skillnad om man väger in tappade samtal att det i princip är hugget som stucket.

Jag ska testa ytterligare ställen, bland annat Hammarby Sjöstad, Gamla Stan och en pendeltågssträcka. Testerna tar tid, eftersom varje operatör utsätts för exakt samma förfarande. Har du tips på ställen du upplever att du har dålig täckning på, lämna gärna en kommentar. Kartan kommer att uppdateras när jag testar nya ställen.

Till sist: det här testet har kostat mig en del pengar (kontantkort och laddning av dessa) och tid. Om du gillar det får du gärna flattra om du kan!

* iPhone 3G/3GS stödjer inte 3G på 900-bandet, vilket iPhone 4 gör. Det hjälper dock inte operatören Tre nämnvärt mycket.

23 reaktioner till “iPhone är sämst med Tre i Stockholm”

  1. Testa pendeltåget Stockholm Central och utåt mot Nynäshamnshållet.
    Jag har visserligen bara åkt ut till Haninge C, men under den sträckan har jag knappt mottagning någonstans med min iPhone 3GS över huuvd taget.

  2. Jag har haft Tre + iPhone 3GS sen den släpptes och bor vid Fridhemsplan. Jag har okej täckning inne i min lägenhet om jag är nära mina två två meter höga fönster, men om jag går 5-6 meter in i lägenheten (bort från fönstren) riskerar jag att samtalen bryts. Om jag går in i något rum som inte har fönster dör uppkopplingen direkt.

    Om det inte vore så att jag satt fast i ett överjävligt avtal som jag skrev på när jag skaffade min iPhone 3GS med Tre skulle jag ha bytt.

  3. Nicke: jag fattar det, Fridhemsplansområdet verkar inte vara så bra ur täckningssynpunkt. Ett tips är att först felanmäla och sedan reklamera. Då kan du slippa ur avtalet, men risken är att det blir dyrt som fan.

  4. Många har pratat om pendeltågen. Jag ska testa. Frågan är om det bara är Tre som inte funkar där eller om samtliga har dålig täckning där. Konstigt, egentligen, då det funkar bättre på tåget Sthlm-GBG än på sträckan Stockholm-Flemingsberg med pendeltåg.

  5. kan bara hålla med dej att operatören 3 inte är nått vidare..jag hade 3 när iphone 3gs kom och sämre och dålig motagning har jag inte varit med om..sen kan dom skryta på hur bra täckning dom har och så men det är ju som alla vet ren bullshit…jag kommer deffenetivt aldrig ha 3 igen newer..nu har jag telia och är grymt nöjd..telia rules!!!

  6. Jag har själv ingen mottagning alls i min lägenhet med Tre. Precis över gränsen för ”no signal” vid fönster, men annars ingenting. Stoppar man telefonen i fickan så är det kört oavsett var man är i lägenheten. Detta är centralt på söder med en telefon som har 900-bandet. Tres stora problem är väl att de, om jag förstått saken rätt, helt saknar ett GSM-nät att falla tillbaka på?

  7. Gullmarsvägen i Årsta är en katastrof. Täckningen hemma i lägenheten är obefintlig. Ute på gården/balkongen kan jag få en eller ett par pinnar.

  8. Tack, intressant läsning!

    Testa gärna ute på Stockholms universitet. Jag har knappt någon täckning alls inne i Södra husen och stora biblioteket.

  9. Jag är inte lite skadeglad åt Tres ”fail” i testet. När jag skulle skaffa 3GS då den kom ut beställde jag först från dem, men sen kunde jag få den mycket snabbare från telenor (som ju dessutom har obegränsat med data även vid tethering, vilket fick avgöra) och ångrade mig två dar efteråt och ringde och avbeställde allt enligt distansköplagen.

    Efter ca två månader får jag ett paket på posten från Tre – en iPhone! Jag vägrar hämta ut den, säger åt posten att skicka i retur och ringer på en gång Tres (då helt plötsligt inte alls lika trevliga kundtjänst) som förnekar all kännedom om min avbeställning och vägrar godta den utan kräver mig på pengar för frakt och jag vet inte vad. Efter timmar med dem i telefon anklagas jag i mindre direkta ordalag för att vara lögnare…

    Som om två hundra kronors frakt verkligen betydde så mycket för mig att jag skulle begå bedrägeri för det! Men det handlar om principen, annars hade jag aldrig slösat tiden och mödan. Jag hade ju inte gjort fel! Men eftersom all den tiden i telefonen redan kostat mig mer än frakten om man räknar till att jag fick använda jourkomptimmar för att ha tid att öht ha tid sitta i telefon så länge, valde jag att betala för att slippa ha nåt med dem att göra någonsin igen. Aldrig varit med om maken till inkompetens, och att nu se att de har skittäckning och får dålig PR för det också – well: http://is.gd/eO8Ts

    //Rant mode off

  10. Jag har haft liknande problem. Ett samtal i april/maj till deras kundtjänst, där jag sa upp mitt mobila bredband och ändrade abonnemangsform på mitt röstabonnemang, verkar delvis inte ha ägt rum. Jag fick höra ”tre måanders uppsägningstid”, vilket ju var fine. Jag dubbelkollade när fakturan sedan kom att mitt röstabonnemang ändrats, vilket det hade. Däremot hade säljaren aldrig sagt upp mitt bredband, vilket uppdagades när jag ringde dem i augusti. Plötsligt vägrade säljaren kännas vid att hon tagit emot en uppsägning med cirkelresonemanget att jag inte kan ha sagt upp det för hon hade ju inte avslutat det i systemet. När jag frågade hur det kom sig att jag inte heller fått den ”20%-iga stamkundsrabatt” hon erbjudit för att jag skulle behålla mitt mobila bredband hade hon inget bra svar.

    Efter samtal med en person som jobbar på Tres kundtjänst har jag fått höra att de har ett provisionssystem på Tre som sänker den ackumulerade provisionen för säljare som tar emot uppsägningar. Då är det väldigt lägligt att ”glömma” säga upp saker, eftersom du då får behålla din provision intakt.

    Eftersom Tre själva säger att man bör säga upp och ändra abonnemangsform via telefon borde det vara enkelt: samtalet borde ha varit bandat. Det var vad jag också sa till dem. Men tydligen bandas inte samtalen. Jag har haft intrycket att Tres kundtjänst varit bra, men efter den senaste fadäsen och din historia är jag tyvärr tvungen att konstatera att deras storhetstid är över.

  11. bor 10 mil söder om sthlm men har mitt arbete i sthlm. Har haft 3 i 2 år och det är sämsta skiten jag någonsin haft. Med mitt tele2 abonemang har jag jämt täckning men har ingen 3g telefon så vet bara hur GSM funkar. Väljer nu mellan Halebop och Tele2 till iphone 4…vistas i Södermanland och sthlm. Hur funkar #g täckningen vid surf?? det vore väldigt intressant att höra…finns en app bredbandkoll att ladda ner :))

  12. Det är inte så att jag vill vara taskig, men något med android kanske skulle smaka mera bättre för jag får bara taskiga vibbar av allt från apple, precis på samma sätt som pyttemjuks grejjor…i´m just saying

  13. Samma gäller sträckan Stockholm – Södertälje .. typ 40% av sträckan är ”no service”. Dessutom är det svag och ojämn mottagning i flera delar av Södertälje och Stockholm. T.ex. jag bor strax utanför centrala delarna i Södertälje Centrum och hemma pendlar den mellan 2-3 pinnar till no carrier när jag har stark signal både med tele2 och telia.

    Jag återlämnade min Iphone 4 med Tre redan efter en dag och har beställt en med Telia istället. Skönt att inte behöva vara fast med tre i 48 månader.

  14. Sitter varje dag på tunnelbanan mellan Farsta och Södermalm. Det är i stort sett noll täckning mellan Hökarängen och Sandsborg och dåligt täckning därimellan. Känns som jag köpt en riktig nitlott med bundet avtal på 24 månader med 3. Undrar om man kan häva avtalet med hänvisning till att de ej levererar tjänsten som utlovat?

  15. Det finns en orsak som gjorde att Tre absolut inte fanns i min lista på operatörer jag valde bland: jag blir så oerhört förbannad, varje gång jag ringer någon och istället för ringsignal hör ”Three, it’s a magic number…”.

    Jag vet inte om det är default ringsignal eller varför hissmelodin finns där – men det är ändå tillräckligt irriterande för att få mig att bojkotta dem resten av mitt liv :)

  16. Samma sak med 3 i Göteborg. Fungerar måttligt på varierande platser här och INTE ALLS i MIN EGEN lägenhet. Bor på våning 1 med träfasad och ”vass isolering” i väggarna då huset e gammalt. Jag får sitta med ett headset och ha min IPhone 3gs i fönstret för att kunna prata:( helt sjukt i en storstad. Sms och ”nätet” fungerar alltså inte alls hemma.
    De vägrar också att reklamera abonnemanget om jag inte löser ut telefonen för 4600 kr. :(

    1. De gör stark reklam för att de har bäst täckning i Sverige, i synnerhet i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.
    2. De gör stark reklam om att de vill ha nöjda/nöjdare kunder.

    INGET av detta stämmer in på denna operatör som i min mening är Sveriges SÄMSTA OPERATÖR och har Sveriges SÄMSTA KUNDTÄNK.

    Jag har inte ord för hur besviken jag är på tre och deras resonemang. Garanterat kommer jag aldrig rekommendera någon att ta tre oavsett. De borde tänka på att dåliga rykten går snabbare att skaffa sig än bra.

    Jag hoppas ärligt och innerligt att Tre som företag går omkull och försvinner från marknaden helt samt att vissa av de som arbetar där aldrig mer får jobb där de ska ha kundkontakt.

    Kort sagt, Tre (3) kan dra åt H-E

    /D

  17. Är det nån som förstår ?? Vad menas med 41/24 exempel på telia ?

    Telia: 41/24 (tap­pade sam­ta­let på 1 test­ställe)
    Telenor: 36/20 (tap­pade sam­ta­let på 1 test­ställe)
    Tre: 24/7 (tap­pade sam­ta­let på 5 test­stäl­len)
    Tele2: 42/32 (tap­pade sam­ta­let på 2 testställen)

  18. Bra att du frågar, jag ser att jag varit otydlig. Det handlar alltså om hur många de hade som mest/hur många de hade som minst under testet. Om jag t ex gick runt Fridhemsplans t-banestation hade vissa operatörer 4 som mest, och 2 som minst och fick då 4/2 av totalt 5/5. 

Kommentarer inaktiverade.