En manual i köande för tunnelbane- och bussresenärer

Stockholmare har lika mycket hyfs i kollektivtrafiken utsvultna hyenor har bordskick.

Idag behärskar majoriteten ”stå på höger sida i rulltrappan”, och SL har dessutom – sisådär fem år efter att det blev en de facto-standard bland resenärerna – satt upp skyltar vid rulltrapporna om att man just står på höger sida så att de som vill gå i rulltrappan kan göra det på vänster. För att snabba på processen med nästa stora etiketts- och effektivitetsproblem har jag därför skrivit en manual. Ni kan kalla mig kollektivtrafikens Magdalena Ribbing om ni vill:

1. Köa inte framför dörrarna i tunnelbanan
Framför allt på stationer där många kliver av går det snabbare om avstigande först får göra just det, innan folk börjar kliva på. För att det ska gå snabbt att kliva av behövs mer än en liten lucka i mitten.

Blockera inte dörrarna när du köar i tunnelbanan
Blockera inte dörrarna när du köar i tunnelbanan

Köa istället på sidan av dörrarna:

När du köar, stå vid sidan av dörrarna
När du köar, stå vid sidan av dörrarna

2. Träng dig inte i kön
Varje gång jag ser ett exempel på folk som köar på vid sidan av dörrarna för att släppa av folk, ser jag också någon som går förbi hela kön och kliver på. Gärna innan alla klivit av. Varje gång det här händer dödar gud en söt kattunge. Hur många kattungar har du på ditt samvete?

Vill du ha denna kattunges liv på ditt samvete?
Vill du ha denna kattunges liv på ditt samvete?

3. Kön till bussar går från vänster
Det här är min största pet peeve med bussåkning. Folk som står på busshållplatsen och väntar bildar oftast kö till vänster om dörren. Sen kommer det alltid någon springandes i sista stund från andra riktningen, och istället för att ställa sig sist i kön ställer de sig längst fram. Varje gång det här händer dör två kattungar.

Manual för bussköande
Manual för bussköande

(Se även Jonas Morians guide till etikett i tunnelbanan)

36 reaktioner till “En manual i köande för tunnelbane- och bussresenärer”

  1. Ha ha ha. Underbart, Magdalena. Jag håller med dig om allt! Utom en sak: jag tycker inte alls folk lärt sig stå till höger. Eftersom jag oftast går i rulltrappan är det allt som oftast som jag tvingas stanna och be nån flytta på sig. Men det kanske är lantisar…?

  2. En grej som stör mig är när många ska på tunnelbanan och de första inte går in i gångarna utan stannar precis innanför dörren. Antagligen ska de bara ett par stationer och tycker det är onödigt att gå in längre, men de missar att de faktiskt blockerar inströmningen. Bättre att gå in i en gång och sedan ta sig ut igen vid avgång.

    Annars anser jag att om kön har börjat kliva på bussen är det helt rimligt att ställa sig vid framdörrarna för att – och detta är viktigt – vänta ut hela köns ombordstigande och sedan själv gå ombord. Inte okej att vänta in en lucka i kön och smita in. Men man behöver inte promenera längst bak så länge turordningen respekteras.

  3. Skitbra! Men fem år vet jag inte. Det var det första jag fick lära mig när jag flyttade till Stockholm 1996.

  4. Håller helt med dig, krävs nog en manual för att alla ska förstå det här ;)

  5. De flesta i Sverige har ingen etik i kollektivet för de är vikingar! Samma med biltrafiken :P

  6. Ja, Joel, det är min nästa pet peeve, men jag tänker ”en strid i taget”. En annan är folk som stannar precis efter rulltrappan så man åker in i dem. Det är helt knäppt.

  7. Jag tycker mig se att folk överlag blivit duktiga på det här, men jag har å andra sidan mest referenser från T-centralen och Telefonplan. Medborgarplatsen har ingen direkt rulltrappa att tala om.

  8. Till diagram 1 bör fogas en uppmaning riktad till de *avstigande* att när dörrarna öppnas ha ställt sig upp, gått fram till dörrarna och vara redo att stiga av, och inte som de lata och passiviserade kollektivtrafikåkarna ofta gör, först då resa sig. Den tids- och effektivitetsförlust som då inträffar bidrager nämligen mycket ofta till att de påstigande börjar embarkeringen i förtid enär de inte är medvetna om att avstigande personer ens finns.

    Det åligger alltså även de avstigande att effektivisera och strömlinjeforma avstigandet.

  9. Det ska också påpekas i Fall 1 ovan att det i lika hög grad åligger de avstigande att när dörrarna öppnas ha bildat kö för avstigningen. I många fall väntar de lättjefulla och slöa avstigande kollektivtrafikanterna med att ens resa sig upp tills tunnelbaneekipaget stannat. De påstigande förleds då att tro att inga avstigande finns, och börjar embarkeringen innan disembarkeringen påbörjats, bara för att mötas av en hop zombieliknande kollektivresenärer som slött hasar mot dörrarna. Den förvirring som uppstår är beklämmande, och vittnar om de avstigandes fullkomliga brist på känsla för geometri och teologi.

    / Sign. ”Millimeterrättvisa på Söder”

  10. Lustigt hur de här problemen finns överallt, och ju större stad (fler turister?), ju större blir frustrationen. ;)

    Jag gillade tågplattformarna i Singapore. Där har de målat linjer på marken framför dörrarna till tåget (självklart stannar alltid tågen på EXAKT samma ställe): ”ni på perrongen köar bakom den HÄR linjen, ni som går av tåget går mellan DE HÄR linjerna”…

  11. Underbart. I Göteborg uppstår exakt samma problem med spårvagnarna och folk dödar kattungar på löpande band. Dock köar inte folk till bussarna här…men då behöver vi å andra sidan inte bara gå in fram…med T-bane/spårvagnsproblematik där också.

  12. hur funkar bussköandet om man var vid hålllpatsen först men har suttit på bänken ist för att stå i kön, måste man ändå gå på sist fast man väntat längst?

  13. Går ofta på SL-bussarna från höger, men noterar vem som står sist i kön till vänster och väntar till efter den personen innan jag kliver på.

  14. Något jag önskar att vi hade här i Sthlm är markeringar på plattformarna var dörrarna kommer hamna när tåget kommer in, à la Japan. Men jag förstår att det blir svårt eftersom vi har flera typer av t-banetåg.

  15. i city vet folk hur man ska bete sig, åkt till förorten, säg skärholmen eller hela blålinjen så får du se hehhe…. folk som står på perrongen står precis i mitten av dörren när den öppnas.

  16. Något jag stör mig enormt på är alla som kliver ombord på T-banan och sen stannar till så fort de är innanför dörrarna. Man blockerar passagen precis lika mycket där som om man hade stått i dörröppningen!

  17. Resultatet brukar såklart vara att det är packat så dörrarna bågnar vid ingångarna samtidigt som knappt nån står i gången och ibland finns det t.o.m. lediga sittplatser.

  18. Bussettiketten stämmer bara nästan eftersom man som stockholmare ställer sig vid platsen som du markerat som först i kön på bussen men väntar ändå tills kön är slut med att gå på.

  19. Problemet med att folk stannar vid dörrpartiet i t-banan är mer ett designfel i hur vagnen är konstruerad. De borde skära ner på antalet sittplatser så fler kan stå i mitten av vagnen utan att känna sig instängda. Många åker bara några få stationer och då är det inte fördelaktigt att ställa sig längst in. Tex sträckan t-centralen > östermalmstorg. Vad hände igentligen med testvagnen SL körde omkring med förut?

Kommentarer inaktiverade.