Skillnaden mellan neger och Kinapuff

Fazer byter ut den smått karikatyrliknande kinesen i rishatt på Kinapuff-förpackningen efter att konsumenter tryckt på. De i sin tur blev medvetna om problemet efter en krönika av journalisten Patrik Lundberg.

Det som förvånar mig mest är den storm som sedan kom, och vilka personer som ifrågasatte att Fazer gjorde ändringen. Till exempel Sakine, som vägrade se rasism i att använda en karikatyr av en kines och argumenterade hårt för att det bara var fånigt.
[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/Sakine/status/116059573290414081″]

Sakine var ett undantag från regeln om att alla andra som tyckte det var ”löjligt” etniskt tillhörde vita (som i ”europeer”). Jag tycker att de bryter mot en viktig prinicip: när man pratar om minoriteter, och själv tillhör en privilegierad majoritet i det hänseendet som disktueras, så bör man vara väldigt försiktig med att hävda tolkningsföreträde eller värdera vad som borde vara stötande och inte. Som en färgad kompis till mig en gång sa: ”Det är bara vita som kan hävda att hudfärg inte spelar roll”. Jag kan definitivt säga att det bara är heterosexuella som kan säga att det inte är en stor grej att vara homosexuell idag.

Det mest intressanta i sammanhanget pekades ut av Eric Rosén:
[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/detljuvalivet/status/116050691159625728″]

Det jag inte kan förstå är hur avskaffandet av en stereotyp bild kan ses som något dåligt. Det kom ingen lagstiftning, det var i princip marknadskrafter som löste det, vilket borde tillfredsställa även den mest hårdnackade libertarian. Problemet är att liberaler ibland verkar hata marknaden när den agerar på ett sätt som de inte håller med om. Jag hatar problemrelativism, men det är just vad folk sysslar med här: det finns större problem med rasism, så det här är en icke-fråga Med den logiken så är rasismen i Sverige en icke-fråga jämfört med situationen i många andra länder. Det finns alltid någon som har det värre.

Diskussionen om stereotyper och rasism har hållits i USA, där många sportlag har (eller har haft) namn och maskotar som är karikatyrer av indianer. Är man intresserad av den här kontroversen i USA kan man läsa mer på Wikipedia. Jag tycker inte att namnen i sig är kränkande, få lag skulle kalla sig något som är förnedrande. Däremot blir det problematiskt när man har maskotar som är karikatyrer av ursprungsbefolkningen. Mycket riktigt har också de flesta lag som haft karikatyrerna, ett av få lag som ännu inte gjort det är Cleveland Indians:

Logotypen/maskoten för Cleveland Indians
Logotypen/maskoten för Cleveland Indians

Mycket riktigt dök även Frölunda Indians upp i diskussionen. Man kan ju diskutera huruvida deras maskot/logotyp är en stereotyp och en karikatyr, men jag tror att många fler reagerat om de kallat sig ”Frölunda Blacks” och haft en 50-talskarikatyr av en svart som maskot.

Det är här, i namnfrågan som vi kommer tillbaka till ett argument som många har haft mot bytet av kinesen på Kinapuff-förpackningen: Nogger Black-kampanjen och negerboll. Det är för mig två helt olika frågor: när det gäller ord kan man alltid ladda ord med andra värden och ord kan ändra betydelser. En karikatyrteckning däremot kommer alltid vara en karikatyr. (Därmed inte sagt att jag är för uttrycket negerboll, jag tycker inte att vi är där än i att ladda ur ordet.)

Också intressant: Fazer har tidigare tagit bort Östasiatiska stereotyper från sina förpackningar utan att någon reagerat (tipstack @brandoholic):

Geisha har också genomgått en transformation
Geisha har också genomgått en transformation som inte blev lika uppmärksammad

Relaterad läsning om att återta ord hos mig: Neger. Bög. Different but same, same. Läsvärt är även Samina Lindströms inlägg om #kinapuffgate.

17 reaktioner till “Skillnaden mellan neger och Kinapuff”

  1. jag tycker iofs inte att geisha-bilden är någon karikatyr direkt, utan hyfsat enhetlig med ”äkta” teckningar från japan. det är också delvis därför vissa miffons argument om att en svenne med folkdräkt minsann skulle tolereras går bort. kina-figuren kommer i rakt nedstigande led från de värsta historiska nidbilderna, som de facto varit menade att kränka.

    ordet neger kom inte för att kränka men har definitivt haft historia nog av sån användning och därför går det också bort. ganska enkelt egentligen.

  2. Bra skrivet Micke. Och intressant. Men jag gillar det som din kompis sa, det är så otroligt sant, folk som aldrig har blivit retade för ngt vet inte hur mycket det kan såra. 

  3. Jag håller helt med. Just Geisha är intressant för att ingen reagerade, och den känns som du säger inte alls lika stereotyp och karikatyr-aktig. 

    Jag håller också med om att vi inte är där än med ordet neger, men där ord kan laddas med nya värden så kan inte riktigt karikatyrbilder göra det. Därför är det bra att det senare försvinner, medan det förra bör arbetas om snarare än förbjudas.

  4. Viktig diskussion och tack för omnämnandet! Det som din kompis säger sätter det hela i ett perspektiv. Du kan aldrig veta och känna om du aldrig själv har varit där. Det man däremot kan göra är ju att FÖRSÖKA förstå. Vilka alla är kapabla till, men läskigt få verkar vilja göra! Bra skrivet och jag hoppas att diskussionen fortsätter utanför nätet också/ Samina

  5. Ja herre jösses, ni upphör inte förvåna mig. Ni silar mygg och gufsar i er kameler: när jag uppmärksammar att människor trakasseras i svenska bostadsområden, för att de är muslimer, är ni alla knäpptysta. Men en fjantig bild på Fazerpåsarna, då är batterierna laddade.
     Hyckleri och osmaklig identitetspolitik (Läs Grelsson). 

  6. Att det är ”knäpptyst” om det kan ju ha att göra med att ingen aggressivt emotsäger detta uppmärksammande, så inga vidare tillskyndare behövs. I princip håller jag dock med om att symbolfrågor får mer uppmärksamhet än exempelvis trakasserier, vilket dock kan ha att göra med milsvida skillnader i hur lätt de åtgärdas och hur komplicerade de är.

  7. Gustav, byt förresten ut knäpptyst mot att ”Sakine du låter som politiskt inkorrekt nuuu”. För att man uppmärksammar grov rasisistisk förföljelse. 

    Hycklande fega antirasister, inte visste jag att ni var så många. 

  8. Sakine, en sak som smakar riktigt jävla skitilla för mig är att du verkar ha något personligen mot Gustav och mig i den här frågan. I din sista mening pekar du ut mig och honom som ”hycklande fega antirasister”. 

    Såvitt jag förstår baserar du det här på att vi reagerat mot DIN reaktion (för varken jag eller Gustav har slagits för att ta bort kinesen på förpackningen, och på något slags bitterhet att ditt budskap aldrig nått fram till i alla fall mig. Det senare handlar om Södertälje som du uppenbarligen pratat mycket om, men som inte hamnat på min radar av olika anledningar. Det säger mig att om jag inte är på DINA idéer om vad som är viktigt i rasismfrågor så är jag en ”hycklande feg antirasist”, vilket jag inte tror att du menar.

    Jag tycker att du ska fundera igenom vem det är som är motståndare här, och formulera dig bättre istället för att anklaga mig och Gustav för något.

    Ja, det finns säkert människor som har hakat på det här som inte bryr sig om andra rasismfrågor. Att jämföra äpplen och päron och attackera fel personer hjälper inte din sak, det får dig bara att framstå som obstinat i mina ögon. Jag undrar vad som hände med den sakliga debattör jag sett i övrigt.

  9. Micke, det var måhända dumt att skriva ”ni” – det var en generell pik mot alla som bör ta åt sig. Inget riktat till dig & Gustav som personer. 

  10. Tänk att en godispåse med en ” kines ” på kan väcka så mycket känslor. Folk har för lite att göra om man engagerar sig så mycket i de små sakerna.
    Tror att jag på min semester ska skapa debatt om Kalles kaviar, den bilden är ju riktigt stötande, ingen Svenne eller Kalle som ser så ut.

    Alexander

  11. ”Återta” ordet ”neger”? Nej tack, av respekt och vördnad för de som dog för att slippa kallas det. ”Indian”? Återigen denvita (felnavigerande) ”överhögheten” som beslutar hur andra folkslag ska benämnas. Människor opererar sina näsor och ögon, bleker sin hy och byter namn för att anpassa sig till det snedvridna ideal de dagligen hjärntvättas med. Dags för somliga att börja rannsaka och ifrågasätta sin egen (förvanskade) roll i tillvaron, istället för att ta den för given.

  12. Snälla du, vem har skapat den bilden? Garanterat någon som betraktade den som ett ideal eftersom den påminde om honom själv eller någon i hans/ hennes närhet. Antingen är ni som drar upp det här exemplet korkade, eller så försöker ni framställa er själva som det för att kunna framhärda med era rasistiska stereotyper.

  13. Sicket struntprat om att ”konsumenter” skulle ha efterfrågat en ändring av Kinagodispåsen. Det enda som har hänt är att två personer, Patrik Lundberg och Tobias Hübinette, har fantiserat ihop rövarhistorier om rasistiska förföljelser. Läs den här artikeln, som ifrågasätter Patrik Lundbergs trovärdighet:

    http://adacta.motpol.nu/?p=410

  14. Lägg av, en rasi… förlåt,”nationalist” menar jag som inte tycker att något är rasistiskt? Så 90-tal. BSS ringde och ville ha sin argumentation tillbaka, ”Johan”

  15. Vilka är dessa ”konsumenter” som du hävdar har tryckt på för att slippa de jätteläskiga kinesansiktena på godispåsarna? Har du hört klagomål från annat håll än från Patrik Lundberg och Tobias Hübinette?

Kommentarer inaktiverade.