Facebook klustrar innehåll relaterat till ämne

Facebook har sedan tidigare visat när flera vänner delat med sig av samma länk. Det som är nytt för mig här är att när flera vänner postar om samma ämne, i det här fallet Steve Jobs, så klustrar Facebook nu ihop det. Spännande utveckling. Det är lite som ”trending topics” på Twitter, fast i det här fallet i mitt nyhetsflöde.

Facebook klustrar innehåll per ämne
Facebook hittar en gemensam nämnare i en massa olika länkar och berättar för mig att Steve Jobs just nu är en snackis.

Sociala medier: aktivism eller slacktivism?

Jag älskar det nya paradigm som sociala medier innebär. Jag har omfamnat skiftet och gränserna mellan mitt analoga och digitala liv är så tunna att jag lätt kan säga att jag tillhör den promille av Sveriges befolkning som är mest digital. Det finns få saker jag är orolig för i längden, men en sak jag alltid avskytt är den slacktivism som frodas i sociala medier.

Aldrig har det varit så lätt att lura sig själv att man gör skillnad. Är du mot gatuvåld? Starta en Facebookgrupp. Den kommer inte att göra någon som helst skillnad, och evenemanget du ordnar kantas ironiskt nog av misshandel, men du kommer att kunna bli riksdagsledamot på det. Vill du att regeringen ändrar sig i frågan om utförsäkringarna? Skriv in din e-postadress på en uppropssida och det är klart. Vill du stoppa dödligt våld mot barn? Bär en säkerhetsnål efter en uppmaning från en bloggare. Vill du fixa världens hungersnöd? Fotografera dig med en tom tallrik och ladda upp på en webbsajt. Alla dessa är exempel på kampanjer som faktiskt bedrivits.

Slacktivism är bildat av engelskans ”slacker” (ung: slöfock) och ”aktivism” och beskriver en insats som inte kostar något och som får utövaren att känna sig handlingskraftig, men som i längden inte gör någon större skillnad. För på vilket sätt stoppar en Facebookgrupp gatuvåldet? Vem är antagonisten i frågan, finns det någon lobbygrupp som är för gatuvåld?

De som känner mig vet att jag hånat och skällt på slacktivister (hej Anton Abele!). Det är något jag kommer att fortsätta göra. Det var därför det tog emot när jag för första gången på allvar funderade på att använde mig av sociala medier för aktivism. Jag var livrädd att det skulle bli just en slacktivistkampanj.

Bär något lila den 27 oktober för att säga något självklart

Min tanke var att ta ”Lila dagen” till Sverige. Det var en enkel kampanj som hade sitt ursprung i den våg av självmord bland unga personer i USA som på något sätt fallit utanför heteronormen. Tanken var att man skulle bära lila för att minnas dem och visa sitt stöd. Jag fick genast paralleller i huvudet till kampanjen när man skulle bära orangea t-shirts för att stötta munkarna i Burma, en förmäten gest som inte innebar något för munkarna i Burma men som fick bäraren av en apelsinfärgad t-shirt att känna sig bättre. Det var nära att jag lät bli, tills jag insåg att målgruppen för lila kampanjen faktiskt inte befinner sig i ett annat land. Den målgruppen finns mitt ibland oss, hela tiden, och den är osynlig för det mesta.

Så sent som 2010 gjorde Kamratposten en enkät bland unga pojkar och flickor, som visade på att en klar majoritet av pojkar säger att deras kamrater har en negativ inställning till hbt-personer. Mer än hälften av pojkar och flickor säger att ord som ”bög” och ”lebb” används som skällsord. Vi vet också att hbt-personer fortfarande är överrepresenterade bland dem som försöker begå självmord.

Samtidigt är jag övertygad om att en majoritet av vuxna inte har något emot hbt-personer. Men det är ju inget man går omkring och säger, lika lite som man inte dagarna i ända berättar att man är mot rasism eller våld. Ungdomar lever alltså i en värld där de enda rösterna som hörs är de som hatar.

Jag insåg att gesten att bära lila under en dag kunde göra skillnad. Lila passade på många sätt: det är inte den vanligaste färgen i en garderob, den är ganska diskret och könsneutral jämfört med till exempel rosa, och den var inte upptagen (rosa bandet handlar ju till exempel om bröstcancer). Jag skrev ett blogginlägg och skapade ett evenemang på Facebook, till vilket jag bjöd in omkring 500 av mina Facebook-vänner. Jag satte datumen till tio dagar från det att evenemanget skapades, och hoppades då om att vi skulle nå 50 000 inbjudna. Jag förväntade mig realistiskt kanske 10 000 personer, men hopp och drömmar låter sig inte hämmas av värdsliga saker som ”realitet”.

Evenemanget skapade på en lördag. Söndagen därpå var 2000 personer inbjudna, och omkring hälften hade tackat ja. Det kändes sporrande. På måndagkvällen hade mer än 15 000 tackat ja, och över 100 000 var inbjudna. Tio dagar senare, när evenemanget skulle äga rum, hade över 130 000 personer tackat ja/kanske och mer än 600 000 hade nåtts av inbjudan.

Slutresultat av "Bär något lila för att säga en självklarhet"
Slutresultat av "Bär något lila för att säga en självklarhet"

Jag vet att ”sociala medier” är ett utmärkt verktyg för aktivism, men bara om man håller sig till grundregeln: för att aktivism inte ska bli slacktivism måste insatsen som personer gör bidra till en direkt skillnad. Det går inte bara att skapa en Facebookgrupp om man sen inte får medlemmarna att skänka en slant, skriva till sina lokalpolitiker eller göra någon annan konkret handling.

Det kräver också att du har social valuta, något som inte kan köpas för pengar (tvärt om kan pengar ofta sänka värdet på social valuta). När jag bad de personer jag bjudit in till evenemanget att ta sig tid att läsa om det istället för att bara klicka ”deltar” eller ”deltar inte” gjorde jag också ett uttag av social valuta. Uttaget gjorde jag från allt det engagemang jag lagt in i mitt nätverk. Det kan handla om en länk som jag postar i någons logg för att jag tror att den är relevant för personen, att jag grattar någon på födelsedagen eller att jag svarar på och diskuterar en fråga som någon ställt. Jag hjälper till att sprida andras budskap som jag håller med om eller tycker är viktigt. Allt detta ”digitala umgänge” bidrar till min bank av social valuta, som jag sedan kan omsätta i engagemang och spridning av ett budskap jag vill få ut.

Aktivism i sociala medier är inget för den late. Däremot är sociala medier ett utmärkt aktivistverktyg för den företagsamme.

(Denna text skrev jag när Brit Stakston hörde av sig och ville ha med ”lila dagen” som ett case i sin bok ”Gilla – dela engagemant, passion och idéer i sociala medier”)

Elitism, #flickjox och olyckliga omständigheter

När det pratas om elit i sociala medier blir jag alltid skeptisk. Så även igår, när jag läste Anna Nilssons ”Varför elitdebatten fortfarande behövs”. Jag avfärdade och började i huvudet snickra på ett blogginlägg som tog strid för poängen om att inte finns någon ”elit”. Sen började jag titta runt i mina cirklar och plötsligt såg jag lite av det Anna beskrev.

Det handlar om #flickjox, ett internskämt som blev spritt utanför den internkrets där det var roligt. Anna Raftsjö har gjort en liten Storify av delar av  diskussionen.

Det som är olyckligt med stundens hetta blandat med 140 tecken är att det lämnar mycket utrymme för tolkningar, framför allt om man som jag har en tendens att vara raljant. Mina tweets blev tolkade som att jag ville peka ut en syndabock, eller att jag höll upphovspersonerna för skämtet ansvariga. Det är jag uppriktigt ledsen för, det har aldrig varit min mening.

Problemet är inte #flickjox, i alla fall inte ursprungligen. Problemet uppstod när skämtet började leva ett eget liv i publika forum (som Twitter ändå är), kombinerat med att det var just ett internskämt och därmed pratades om av människor som har klout inom området det skämtas om, kombinerat med att folk utanför den interna kretsen började utveckla skämtet till att handla lite mer om att folk inte fattade att #flickjox inte var på allvar. Bara det att direkta frågor om #flickjox bemöttes av tystnad eller undvikande svar är ett tecken på att något är konstigt.

Det handlar om kontext och olyckliga kombinationer.

Att säga exakt när skämtet gick från att vara roligt till att bli elakt är som att säga exakt när en trådstump blir ett snöre eller som att specificera exakt hur många snöflingor som krävs innan det blir en snöboll. När jag läser Nikkes förklaring kring #flickjox så ser jag den varma internhumorn i det. Jag ser den gemensamma storytellingen, det är som en kul pjäs som utspelas inför en införstådd publik. Jag ser också att om det här vore det enda jag visste om #flickjox, så skulle jag vara en av de mest militanta försvararna av skämtet (och här blir jag än mer fascinerad av @jockes ödmjuka hållning där han försöker förstå, jag hade snarare avfärdat och tyckt att kritiken var ytterst fånig). Men det är inte det #flickjox jag såg i mitt flöde.

Det jag såg i mitt flöde var storytelling som börjat utspelas inför en publik som inte förstod skämtet, och där det blev en poäng just att folk inte förstod. Istället för att förklara när folk ställde frågor bemötte man dem med tystnad. Kanske var det för som en revanschlusta, att man själv gått på skämtet och ville att andra också skulle göra det. Kanske var det för att man inte ville vara den tråkiga typen som förstör skämtet genom att avslöja det. Kort sagt: istället för att handla om metahumor började det handla om exklusion.

Det hela var en drift med hur inbjudningar till Google+ funkar. En viktig poäng i det här fallet är att Google+ skapat en osäkerhet i sociala medier sedan lansering. Jag har full förståelse för att de och andra liknande tjänster väljer att bjuda in personer med klout1 först, av många anledningar. Jag ser också att det i sig skapar en viss separation i nätverken: de som har tillgång och de som inte har. Ofta är det samma personer som får först, också av anledningar som jag ser som uppenbara och självklara. Det gör delvis att systemet reproducerar sig självt: idag är information värdefull – att ha klout och få tidig tillgång till information ger mer klout och än mer tillgång till information.

Det skapar också en känsla av utanförskap hos dem som inte har tillgång. Ansvaret för den känslan ligger helt och hållet hos dem som har den. Men om man skapar den i någon annan med ett skämt så håller jag i alla fall skämtaren delvis ansvarig. Det är det #flickjox jag såg. Det hade genomgått en crowdsourcad transformation och blivit något mystiskt som ingen ville berätta om. Samtidigt pratade skaparna av internskämtet vidare (återigen – ingen skugga på dem, de hade inte sett transformationen, de spelade fortfarande pjäsen inför en införstådd publik) och gav skämtet liv och klout. Det är här det blev ett ”vi” och ”ni”. Det är här elitismen började synas för mig: ”Om ni inte fattar så tänker inte vi förklara”

Sen kan man argumentera ”du ska inte tro allt du läser och hör på internet” och ”bli mer kritisk”. Det är för mig hål i huvudet att höra de argumenten från folk som varit med och drivit #flickjox framåt – det är som att säga ”du ska inte tro på allt jag säger, för ibland kommer jag att medvetet ljuga”.

Det #flickjox jag såg bestod av personer med tung klout inom sociala medier i en pjäs med många andra hangarounds. En pjäs som handlade om något nytt och stort – och viktigt med tanke på att det pratades så mycket att det blev ett trending topic (och därmed nådde ytterligare en större publik). Det fanns sedan tidigare en osäkerhet hos alla som ännu inte fått tillgång till Google+. Publiken, som bestod av många av ”de som inte har” fick (inga) svar från hangarounds, som gjort en egen tolkning av manus och poäng. En tolkning där publikens osäkerhet kring huruvida det var på riktigt var en viktig del av pjäsen och storytellingen. Jag kan tycka att man måste kunna skratta åt sig själv, men jag tycker att det är lite magstarkt att skämta med personers osäkerhet och sen kräva att de ska skratta åt skämtet de inte förstod från början.

Återigen – jag tycker inte att någon direkt skugga faller över upphovspersonerna. Jag är inte heller intresserad av att peka ut någon/några syndabockar. Jag ser vilka olyckliga omständigheter som ledde till det här. Jag ser att ingen (eller väldigt få) hade intentionen att vara elaka, men resultatet blev ändå ett ganska elakt skämt. Det som är intressant är att de flesta som reagerade negativt inte tillhör dem som har mest klout. Bara det i sig säger en del.

Jag är mest glad över att jag inte hängde på #flickjox, för det hade kostat mig mycket förtroende bland mina följare, och det är något jag jobbat hårt på att bygga upp.

Relaterat är även Mia Ankawalls analys om mekanismen bakom reaktionerna och Davids sammanfattning. Se även @jockes videoursäkt. Även Malin Crona har tankar kring #flickjox

1 Klout är namnet på en tjänst, klout.com, som enligt sina egna kriterier mäter en persons inflytande i sociala medier. Namnet kommer från ”clout” som betyder just ”(politiskt) inflytande” på engelska. Jag gillar stavningen med k eftersom den känns svenskare.

Uppföljning på Twitter-etikett

Nackdelen med många kanaler (Twitter, Facebook, bloggar) är att det krävs en manuell insats för att sammanfatta vissa diskussioner. Storify är ett utmärkt verktyg för det: här är uppföljningen på diskussionen efter mitt inlägg om Twitter-etikett och att följa tillbaka eller inte.

Twitter-etikett: följa tillbaka eller inte?

Det finns många olika anledningar till att använda Twitter; vissa nätverkar, andra håller sig uppdaterade om ett område, några ser det som ren underhållning eller som ett tidsfördriv. Även om Twitter har olika användningsområden för olika användare så vill jag påstå att etiketten är snarlik.

Twitter-flöde från mig
Twitter-flöde från mig (notera att Twitter säger att "similar to you" är Robyn och ICA-Stig. Är det bra eller dåligt?)

Redan innan jag  läste inlägget ”Follow me, Follow you on Twitter” funderade jag på hur jag ska göra på Twitter. Jag följer nånstans runt 1200 personer. (För den som är nyfiken använder jag listor och kolumner i Tweetdeck för att minimera risken att missa tweets från vissa). Jag får omkring 5 nya följare varje dag. Det leder mig in på frågan:

Måste man följa tillbaka?
Nej. Jag håller helt med i resonemanget i inlägget jag länkar till ovan: Det har inget att göra med dig om jag inte följer dig, det har allt att göra med vad jag är intresserad av. Det enda att följa tillbaka gör rent tekniskt är ger möjligheten att skicka DM.

Jag brukar försöka skanna av Twitterflödet hos nya följare för att få en känsla för vad de twittrar om. Ungefär så här tänker jag i frågan följa tillbaka eller inte:

Saker som ökar chansen att jag följer tillbaka

  • @-mentions av andra. Det betyder att de är inne på dialog och inte enbart monolog
  • retweets av innehåll jag gillar. Det är en förstärkning till mina filter.
  • tweets relaterade till områden jag tycker är intressanta
  • profilbild föreställande personen
  • ifylld och relevant Twitter-bio, gärna med en länk
  • nytt Twitter-konto (mitt sätt att uppmuntra nya personer)

Saker som minskar chansen att jag följer tillbaka

  • twitterkonto från företag/organisation jag inte har en relation till
  • vardagstweets (”kaffet i vår maskin på jobbet är verkligen gott!”) från personer jag inte känner
  • ingen profilbild (=twitters standardbild)
  • invektiv och personpåhopp eller hatiska kommentarer

Det här är självklart inte svart-vitt, det handlar om proportioner och kontext. Ibland kan någon jag inte känner twittra väldigt vardagligt men formulera sig på ett sätt som jag tycker är roligt eller tilltalande. Språkintresset gör att jag då ofta väljer att följa tillbaka.

När jag ändå är inne på Twitter-etikett och transparens kan jag också berätta vad jag gör och inte gör och varför:

Gör

  • ge cred till personer som jag hittat saker via. Om jag behöver utrymme för egna kommentarer och retweetar någon jag följer, som i sin tur retweetar någon annan (som jag inte följer) så tycker jag att det är okej att bara credda personen närmast mig. Det är den som har filtrerat igenom informationen, och den som vill kan enkelt kolla vem de i sin tur fick informationen av.
  • om jag ändrar något i en retweet, t ex klipper bort något (vilket imho är okej att göra så länge man inte ändrar betydelsen på tweeten) markerar jag det med RTMX (retweet-mix)
  • dock använder jag inte RTMX när jag bara förkortar URL:er som någon annan har i sin tweet (vilket jag alltid gör och använder mig då av en personaliserad version av bitly.com: nowi.cz)
  • jag tackar folk för retweets där jag bett om att bli retweetad, eller retweets av tweets där ajg direkt tjänar på att nå så många som möjligt (frågor, förfrågningar om jobb/lägenhet, försök att hitta personer med viss kompetens osv)
  • använder en profilbild som tydligt föreställer mig själv. Det blir mycket lättare att sen känna igen mig i afk-situationer, och det har hänt flera gånger att tweeps jag mött på stan hälsat.

Gör inte

  • fejkar retweets. Inte ens för att vara rolig eller sarkastisk. För mig är det en dealbreaker som gör att jag avföljer direkt, och jag vill gärna ha min trovärdighet intakt.
  • Byter profilbild ofta. Oavsett hur man väljer att följa twitterflödet är profilbilder oftast en komponent. Förhoppningsvis gillar mina följare det jag skriver, och lär sig associera min avatar till ”bör läsa”. Om jag då byter avatar tappar jag det jag dittills byggt upp, ända tills mina följare lär sig min nya avatar. Därför tycker jag också att avatarveckan, där man byter avatar varje dag, bara är förvirrande och ineffektiv.

Tacka för retweets eller inte?
Det är alltid trevligt med ett ”tack”, men jag skulle säga att det är nödvändigt först i situationer där jag direkt tjänar på att blir retweetad eller där jag bett om att bli retweetad.

RT = jag håller med
För mig är en RT utan kommentarer en lite svagare version av ”+1”. Det är så jag läser andras RT:s, och det är så jag gör mina egna. Att retweeta är att förstärka någons budskap, och jag ser föga anledning att förstärka budskap jag inte skulle skriva under. Skulle det vara så att jag inte håller med så ser jag till att manuell-retweeta och kommentera.

Vad säger du? Vad är dina strategier? (Vill du följa mig på Twitter hittar du mig som @kazarnowicz)

När Facebook blockerade mig för pornografiskt innehåll

En av mina operativa arbetsuppgifter är att sköta Björn Borgs internationella Facebook-sida. Det är lärorikt och intressant ur många aspekter, kanske främst för att det är en av få kanaler där vi direkt kan prata med konsumenterna utan filter som återförsäljare och distributörer.

En av våra plattformar kallas för ”Swedish Exports”. I korthet går det ut på att våra fans kan ta foton på sig själva för att visa sin personlighet i Björn Borg-underkläder, och har då chansen att vinna priser varje månad. En av sakerna jag är extra nöjd med är att vi istället för att använda våra imagebilder med professionella modeller, som denna:

Imagebild för Björn Borg SS11

… istället använder veckans Swedish Export, som vi korar varje måndag, som profilbild. Här är några exempel på foton vi använt:

Swedish Exports hall of fame
Några korade "Swedish Export of the week"

Dessa fotografier modereras så klart. Det är förvånansvärt få pornografiska eller olämpliga fotografier som skickas in, och totalt sett under mitt år på Björn Borg har jag nekat en handfull fotografier. Veckans vinnande bidrag tycker jag är lekfullt och vågat. Väldigt lite ”porr” och väldigt mycket ”glimten i ögat”. Ska jag jämföra med underklädesreklam generellt så är denna väldigt lite ”sex”. Det mest pornografiska är att man ser sidan av bägge killarnas skinkor.

Veckans Swedish Export 28 mars 2011
Veckans Swedish Export 28 mars 2011

Våra fans älskade bilden. Trots 35 000 ”likes” är det sällan vi får så många kommentarer och gillningar på så kort tid som denna bild fick. Facebook däremot, tyckte att den var stötande (läs: pornografisk). Igår kväll fick jag ett meddelande att bilden raderats. Det intressanta är att det var mitt personliga konto som blev blockat tills jag (på två olika ställen, och tre gånger totalt) bockat för en ruta där jag lovar att jag läst Facebooks riktlinjer kring fotografier och lovat att i framtiden inte ladda upp fler ”stötande” fotografier. Dessutom bröts samtliga Facebook Connect-kopplingar jag hittills gjort (bara det i sig är ett stort jobb att återställa).

Det här är pudelns kärna kommer: Facebook gör uppenbarligen helt andra bedömningar än vi kring vad som är ”pornografiskt innehåll”. Det finns inget definierat, och när man är ett varumärke som sysslar med underkläder blir denna gränsdragning väldigt luddig och ibland godtycklig. Vad är ”stötande” här? Liksom andra stora företag (hej Google!) är Facebook en ansiktlös jätte som man aldrig kan prata med. Policies och riktlinjer appliceras utifrån ett knepigt godtycke som många gånger baserar sig i amerikansk mainstreammoral. I det här fallet är Facebook väldigt luddiga kring konsekvenserna om det här skulle upprepas igen. Kommer mitt personliga konto bli permanent blockat? Eller kommer de att radera Björn Borgs Facebooksida, som vi har investerat pengar i på flera sätt? Att i det läget få gehör för ett överklagande känns svårare än att boka en möte med Barack Obama. I det senare fallet vet jag hur jag skulle börja. Jag skulle framför allt få svar på mina förfrågningar. Facebook och Google är omöjliga att få någon riktig kontakt med (och med ”riktig kontakt” menar jag kontakt med personer som kan göra något och inte bara säga ”det är vår policy”). Små varumärken (med små menar jag mindre än Starbucks, NIKE och H&M) har väldigt lite att säga till och och får väldigt lite gehör hos Facebook. Det är något som behöver diskuteras och något som Facebook måste ta tag i.

Ett annat, mer akut problem, är att våra fans riskerade att tro att det var vi som raderat bilden, tillsammans med alla deras kommentarer.

Så här valde jag att lösa situationen. Jag skapade först en Facebook-vänlig version av bilden och gjorde sen en uppdatering med en liten glirling till Facebook:

Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Veckans Swedish Export-bild i Facebookvänlig tappning
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk
Lösning på problemet med att Facebook ansåg vår bild vara för pornografisk

Relaterat: Konstnären Anders Zorn är censurerad på Facebook. Det är på allvar dags att diskutera den amerikanska kulturimperialismen som vi får på köpet med Facebook och andra (amerikanska) jätteföretag. Tipstack till @anderseriksson

Snabbguide till företeelser på internet

Det är svårt att förklara olika digitala tjänster för människor som inte är så bevandrade. Vad är egentligen Facebook? Hyfsat svårt att förklara i några ord, men så dök en bild som förklarar några av de populäraste sociala medie-tjänsterna upp. Den inspirerade såväl mig som mina Facebook-vänner; i kommentarerna dök det upp förklaringar på samma tema till andra tjänster. Här är en sammanställning på svenska, utökad med några fler tjänster:

Snabbguide till företeelser på nätet

(cred till Peter Jonasson och Jesper Hansén som kom med några av förslagen)

Lolcats för VD:ar

Att jobba med ”sociala medier” i en organisation som grundades på förra sidan 2000-talet handlar för mig inte bara om att sätta och implementera strategier. Det handlar också om att få organisationen att förstå vad vi gör och varför vi gör det. Ett sätt är att förse människor med konkreta verktyg som underlättar deras vardag. Till exempel att införa Evernote för mötesanteckningar.

Ett annat är att på ett kortfattat och enkelt sätt utbilda om den kultur som finns på internet. Idag fick jag tillfälle att författa ett mail om lolcats. Det skickades till hela organisationen, inklusive VD och ledning. Jag återkommer med reaktionerna.

Tanken var att sammanfatta lolcats i ett mail som tar max tre minuter att ta till sig. Så här blev det:

Hej,

Jag hoppas att det här är värdefullt för dig. Jag ser att en av sakerna jag kan hjälpa till med i organisationen är att sprida kunskap om verktyg och internetkultur. Om du känner att du inte behöver hänga med i internetkulturen och de mem den ger upphov till så kan du definitivt bortse från det här mailet. Hur som helst får du gärna ge feedback till mig. Även om ämnet i sig är humoristiskt på gränsen till fånigt så är fenomenet gigantiskt och värt att känna till om man befinner sig på internet.

LOLCATS
Någon försöker lansera 24 februari som ”internationella om-nom-nom-dagen” och när jag nämnde det för mina kolleger här uppe kom vi kom in på lolcats. Jag insåg att många inte känner till detta gigantiska mem. Här kommer en kort sammanfattning så ni kan hänga med i slangen på teh interwebz (vilket är lolcat-slang för “the internet”)

“Om nom nom” kommer från lolcat-kulturen. Lolcats är bilder på katter i roliga/annorlunda/extrema situationer med en beskrivande text skriven på något som numera kallas lolcat-slang. Den första virala lolcat-bilden hade ”i can has cheeseburger?” som text.

I can has cheeseburger?
En av de första stora virala lolcat-bilderna

Texten är har grammatiska fel (det borde vara “Can I have a cheeseburger?”) som sedan plockats up i lolcat-slang, som i princip bygger på grammatiskt felbyggda meningar (tänk lite åt Yoda i Star Wars-hållet) och fonetisk stavning där man ofta ersätter “S” med “Z”. Till exempel:
Why = Y
Your/you’re = ur
Is = iz
New = nu

Lolcat

Lolcat

Lolcatkulturen behöver nödvändigtvis inte längre vara katter. Den har utökats till att innehålla alla möjliga djur. Genren heter dock fortfarande “lolcat” även om djuret är till exempel en panda:

Lolcat-bild med panda

Det finns även rörliga videos med lolcats. “om nom nom” är en fonetisk omskrivning som låter som om någon äter något gott, till exempel denna kattunge:

/M

EDIT: Daniel Swedin påpekar i kommentaren att Kakmonstret från Mupparna så klart är en del av det hela.

Kolla viraliteten på ett blogginlägg med Facebook

Du behöver inte vara en hacker eller kunna kod för att använda Facebooks olika verktyg. Här är ett exempel:

En ny blogg har en bloggpost om en konversation med ett butiksbiträde på Lindex. Det är inte fördelaktigt för Lindex på något plan. Problemet här är så klart inte butiksbiträdes svar, utan Lindex strategi som är helt galen då centilong är ett absolut mått till skillnad från relativa som ”2-3 år” eller ”large”. Hade Lindex varit inne på linjen ”be honest, do good shit” så hade det här inte hänt. Jag är mäkta nyfiken på att se hur de hanterar den här historien som har spritt sig som en löpeld. Och det är det detta inlägg handlar om:

Jag blev nyfiken på hur mycket denna länk spritts. Den har i skrivande stund 79 kommentarer, vilket säger en hel del, men utöver det har jag inte tillgång till någon som helst statistik för bloggen. Det behöver jag inte heller. Genom att kolla ”Recommendations” på Facebook Social Plugins och skriva in bloggens adress får jag se att 1952 personer (!) delat länken på Facebook. Man kan lugnt säga att den blivit viral, och jag kunde ta reda på det utan att veta mer än bloggens adress.

Facebook visar mig hur många gånger en sida delats även om jag inte äger sidan
Facebook visar mig hur många gånger en sida delats även om jag inte äger sidan

PS. Du kan också kolla statistiken för länkar kortade med bit.ly (och för alla tjänster som baserar sig på bit.ly som j.mp och min personliga nowi.cz) kan du bara lägga till ett plustecken efter adressen och då komma till statistiksidan.

Exempel: jag har kortat ner adressen till det här inlägget till http://nowi.cz/h0gKmy. Klickar du på den kommer du tillbaka hit. Lägger jag till ett plus, http://nowi.cz/h0gKmy+ så leder ett klick på den istället till statistiksidan för detta inlägg.

Rapportive berättar vem du mailar med

Jag har länge använt Rapportive. Jag har också tipsat om det. För att lära mig lite om screencasts och för att förtydliga nyttan av det för dem som ännu inte testat det, har jag här en kort screencast som visar nyttan med Rapportive. Jocke fick vara exemplet, eftersom han är en av dem som jag är säker på inte har några problem med att vara det.

(Screencasten är skapad med Screencast-o-matic som jag blev så förtjust i att jag på studs pröjsade struntsumman 9 dollar för ett års Pro-konto)