Pride, del 2: färgförvirring

Jag tycker det råder lite lagom färgförvirring i den färgglada hobbit-världen. Det hela utvecklas till något slags inteligenstest i stil med:
Alla grisar kan flyga. Allt som kan flyga kan simma. Kan grisar simma?

Först kom Telenor med att allt rött blir bögblått:
Allt rött blir bögblått

Sen kom Ving med att orange är det nya rosa:
Orange är det nya rosa

Och i paraden körde Öppna Moderater med att ”Blå är kärleken”. Skrivet med rosa text.
Blå är kärleken

Om du har hänsyn till alla ovanstående påståenden, vilken färg har då kärleken?

Andra bloggar om: , , ,

Lika som bär

Pirates of the Caribbean-trilogin och Matrix-trilogin Suverän första del, en måste-ha-på-dvd-rulle som man minns långt efter att den slutat gå på bio. Karaktärer man minns. Uppföljare som spelas in parallellt. En tvåa som visar sig vara småsunkig och sakna själ. Att satsa pengar på att trean i Pirates of the Caribbean kommer suga hårig getpung är som att stoppa in pengar på Föreninggsparbankens lönekonto: 0% ränta, 0% avkastning.

Loka-reklamen och Ramlösa-Reklamen Egentligen inte så lika eftersom Lokas är mycket bättre. Kanal 6 verkar ha en rolig reklampolicy, förresten. Loka sponsrar repriserna av ”Desperate Housewives” (skulle inte 6:an vara en kanal med grabbig profil, typ Jan Guillou och Leif GW Persson i en intim jaktstuga?) och Ramlösas film kommer först i reklampausen. Jag vågar inte satsa pengar på vilket varumärke som vinner mest på det, men jag kan satsa en slant på att varken Loka eller Ramlösa är lyckliga över ett sånt upplägg.

Pillan och Kajsa Pillans karriär åkte ner i avloppet med super G-fart när hon skrivit på kontraktet med Risifrutti. Nu är Kajsas karriär något stabilare än Pillans, men om jag måste satsa pengar på Kajsas karriär och Risifruttis voodoo-för-karriären-doktor sponsoransvarige så blir det den senare. USA-resan var så dyr att jag inte har råd med högoddsare för tillfället.

Andra bloggar om: , , ,

Lukta pojkvän

Abercrombie & Fitch har ett bra knep för att sälja sin parfym ”Fierce”: alla t-shirts, tröjor och skjortor de säljer luktar deras parfym. Inte på det där unkna sättet som när man använt plagget och kört en raggardusch, utan på ett fräscht min-pojkvän-har-burit-det-här-plagget-sätt. Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att prova parfymen, och den är fräsch. Rätt harmlös och okomplex, och påminner om Boss Elements som jag bar för en sådär tolv år sedan, men ligger lite mer åt unisexhållet åt.

Knepet funkade, jag köpte parfymen. Jag kanske inte har pojkvän, men jag luktar som en i alla fall.

Andra bloggar om: , ,

No need to be Shaï: Porrfilm möter reklam

Dagens hjälte är Rexxie som gjorde mig uppmärksam på klädmärket Shaï:s reklam. Den finns i tre tappningar.

Innan du klickar: Länkarna är inte kontorssäkra, och det kan ta tid att ladda hem filmerna. Ha tålamod, när du väl tankat hem filmen körs den på repeat. (Länkarna är borttagna eftersom filmerna togs bort och domänen numera är i händerna på spammare – vill du ha filmerna, hör av dig till mig då jag har sparat alla tre versionerna)

man – man
kvinna – kvinna
kvinna – man

Snygg porrfilm eller skön klädreklam? Varför välja? Det är både och, och jag gillar det. Jag kan bara inte bestämma mig för vad det är jag gillar mest med den här marknadsföringskampanjen.

Är det att de säljer med sex och utan att exkludera en sexuell läggning?

Eller kanske den brutala ärligheten? Björn Borg försökte sig på en pinsammare lightvariant av ärlighet någon gång 2001 när deras marknadschef sa något i stil med att ”Om man bär våra underkläder så får man mer sex” (jag kan fortfarande idag inte bära deras underkläder). Shaï är skönt ärliga i sitt budskap.

Eller är det tanken på vilket fantastiskt ramaskri den skulle orsaka i moralisternas led? Jag riktigt ser hur Margareta Winberg får dåndimpen, och hur halva KD får kollektivt kåtslag slaganfall.

Nej, egentligen gillar jag det mest för att det är en sexig porrfilm.

Shaï går direkt in som ett av mina favoritmärken. Kläderna säljs bara i några få länder för tillfället, och Sverige är tyvärr inte ett av dem.

Andra bloggar om: , , , ,

Udda affärsidékombinationer

Ibland stöter man på udda kombinationer av affärsidéer.

Lelles ved och porr (med en antydan om att Lelle även är manshora vid behov) skulle kunna vara tredjepristagaren i tävlingen ”udda affärsidékombinationer”.

Lelles ved och porr

Enda Horan, apotek och bordell måste ju vara en hit. ”Får du en könssjukdom hos oss så bjuder vi på gratis medicin”. Solklar andrapristagare.

Apotek Enda Horan

Tyvärr finns inte Lelles Ved och Porr registrerat som företag. Bolagsverket har bara ett enda företag med ordet ”porr” i namnet: Porr Lådan, och det företaget är avregistrerat. Och Enda Horan är nog snarare ett lite udda namn än en anspelning på bordell. Men verkligheten överträffar dikten.

Butiken På Landet, som normalt säljer klassiska kvalitetskläder för både damer och herrar säljer också nyplockad SPARRIS från egen odling. Jag anar ett kodspråk för att annonsen inte skulle vägras publicering i Svenska Dagbladet. Man kan trots allt inte annonsera ut att man säljer sina söner hur som helst i dagens Sverige, gängliga eller ej. Man får ha lite finess. Förstapriset i ”Udda affärsidékombinationer” går alltså till ”Butiken På Landet”

Kläder. Och Sparris.

Visit a land: sajter och URL-strategier

För att göra sin sajt så enkel att ta sig till, och så lättnavigerad som möjligt krävs, förutom själva designen, också ett bra domännamn och en vettig URL-strategi. Exempel på urkackig URL-strategi har till exempel Expressen, det går inte att utläsa någon som helst information ur URL:en till en nyhetsartikel. Vad handlar till exempel http://www.expressen.se/ego/c_0/index.jsp?a=596309 om? Helsingborgs Dagblad är en tidning med betydligt vettigare strategi, här kan man i alla fall gissa vad det rör sig om bara genom att titta på adressen: http://hd.se/helsingborg/2006/05/28/vaegarbete_orsakade_laanga_koeer

Just nu sitter det uppe en reklamkampanj i tunnelbanan, där domännamnet www.visitaland.com finns med. Kolla bilden nedan, om du inte har sett kampanjen – vad tror du den går ut på? (Klicka på bilden för att se hela kampanjen utan maskering)

Visit what?

Ett tips till Ålands turistbyrå är att nästa gång använda ett svenskt domännamn (besok-aland.com är ledigt) eller i alla fall ha bindestreck i domännamnet (visit-aland.com, också ledigt) för att slippa missförstånd när adressen dyker upp i andra sammanhang.

Presentationsteknik del 2: säljande texter

Jag började ju raljera lite igår, så jag kan lika gärna raljera lite till.

”Bögar är så snygga”
”Bögar är så smarta”
”Bögar är så kreativa”

Bullshit. Det finns en del kreativa, smarta och/eller snygga bögar. Det en stor massa bögar som är rätt genomsnittlig. Och sen finns de riktigt småkorkade bögarna, som knappt kan stava till sitt eget namn (förmodligen för att det är ett dubbelnamn med specialstavning, typ Claëz-Davide). För några år sen spenderade jag ohemult mycket fritid på Sylvester, och då samlade jag på mig den här listan. Enjoy!

Funkar sjömansuniform också?

Jag älskar killar i sailor uniform….
Jag älskar att själva bära denna uniform…

Så straightacting att han är ful?

Jag är 186/76 ser bra ut…ingen skulle nog tro att jag är nyfiken på det här med killar .

Han vill inte knulla, han vill starta en modellagentur

Jag är en snygg invandrakille som gärna vill lära känna fler snygga killar i min ålder.
Jag gillar killar som är snygga o som inte bara tänker på att knulla så fort dom träffar mig!!!!!
Söker just nu snygga o sjyssta killar som jag vill ha kontakt me o som man kan hitta på nåt roligt me…………
SNYGGA INVANDRARE ÄR SPECIELLT VÄLKOMNA!!!
(men ni andra är oxå välkomna så ni behöver inte känna er mobbade, he he)
Om du är en kille i min ålder som är snygg/trevlig o nyfiken på att träffas så hör av dig……….du kommer inte ångra dig!!!

Ja, men punkter, utrops- och frågetecken används i alla fall med måtta!

Snygg,Läcker,Deffad,Tränad,och HUNK, missbrukas en aning här på sylle……har jag fel?????

Du får diskretion, men på ett villkor:

Du lutar dig tillbaka i min fåtölj, kollar lite p-rulle och får en skön behandling utan krusiduller…Gör det bra och 100% diskretion krävs och ges.

Det här är det mest positiva avslut han kunde komma på:

Jag är kanske hemskare än jag låter eller så ljuger jag bara. Vad är sant? Fråga mig!

Identitetskris på gränsen till illamående:

frågar du vad jag söker eller vem jag är så spyr jag

Wentworth (Miller) har tydligen ingen chans:

Helst ska du heta i stil med:
Johan
Anders
Thomas
Kalle
Patrick
Joel
Erik
Magnus
Peter
Då brukar det stämma ganska bra in med den sorts killar jag dras till .

Det här skrevs av en smal kille. Med ett BMI som överstiger hans IQ:

Tar emot komplimanger från äldre men svarar ej. I vilket fall som helst, skriv gärna.

För övrigt …
… kan det bli felkommunicerat även på andra ställen, som skyltar till exempel.

Findus reklam säljer Felix-produkter

Jag har inte haft tevekanaler på snart två år. Inte ens ettan, tvåan och fyran. Jag hade massor med kanaler när jag flyttade in, det ingår i hyran. En morgon fanns kanalerna inte där, och jag har inte riktigt orkat ta tag i projektet att fixa det. Jag använder min teve för att kolla på dvd och spela tv-spel. (Påminn mig någon gång om att blogga om det konstiga i att dödsknarket Oblivion ännu inte varit med på löpsedlarna. Jag anar en konspiration.)

På senare tid har jag gått i tankarna att jag kanske vill kolla på teve i alla fall. Det är rätt frustrerande att upptäcka supersköna serier som O.C. eller Desperate Housewives, och försöka berätta för andra om storheten i dessa serier för att bli bemött med ungefär den här attityden. Jag har ännu inte sett ett enda avsnitt av Lost eller Prison Break.

Nu har Populärkultursjunkien gjort funderingen till ett fundamentalt val av typen Neo i Matrix. När jag läste inlägget om Osympatiska Reklampersoner mindes jag varför jag inte saknade tevekanalerna.

För att fortsätta på Matrix-temat: After two years, you know what I realize? Ignorance is bliss. (Det sista sagt med en munfull blodig stek)

Jo, Cypher har rätt. Det är dödsskönt att inte veta. Det är tack vare att jag inte har teve som jag kan använda Vanish Oxygel. Jag har egentligen inga riktiga principer. Men jag har ett (skruvat) sinne för estetik. Eftersom reklamen är här för att stanna så kan jag som konsument bara göra en sak: bojkotta produkter med kackig reklam som gör att jag måste ha skämskudde framför teven. Eftersom vi bevisligen påverkas av reklamen och oftast hugger det märke vi sett mest av (oavsett vad vi gillade reklamen) så är risken stor att man måste begå seppuku när någon upptäcker en Ajax Fete-de-Fleur i ens städskåp. Ska jag bli hjärntvättad så vill jag bli det på ett estetiskt vis.

Jag har inte köpt en Risifrutti sen Pillan glömde starta loppet för att hon inte ätit mellanmål. Ariel var länge en produkt jag inte tog i med tång på grund av ”Det blir inte bara rent, utan ultra-rent”. Jag köpte bara Colgate-tandkräm ett tag när de hade sin tecknade reklam med starka tänder, bara för att något av tandkrämsmärkena slutat med dubbad, tysk fulreklam. Jag var en aktiv reklamkonsument. Jag var det ända fram till Populärkulturjunkiens inlägg fick mig att rannsaka mig själv och inse att jag idag är en clueless reklamkonsument. Jag kollar ju inte på reklam.

Oanandes vad som väntade mig följde jag länken och kollade på Findus reklamfilmer på deras sajt, och nu blir det inga mer Findusprodukter på minst tre år. Grattis Felix!

Jag har inte vågat kolla på Vodafone-blir-Telenor-reklamen, för då måste jag troligen byta telefonabonnemang och det verkar skitjobbigt.

Fler produkter jag bojkottar:
Tom Cruise (En äkta Scientologi-produkt. Jag kan inte sponsra det här.)
Aquafresh (Kommer du ihåg familjen från helvetet som sa ”Det känns så … FRÄÄÄÄÄÄÄSCHT”?)
Boxer (Damien kan slänga sig i väggen. Robert är satans sanne son.)
Dressmann (Långt bortom skämskudden. Att skära sig i handlederna är ungefär rätt avledningsmanöver.)
Riesen (Kom hit så ska du få sportdelen uppkörd så långt i arslet att du kommer ha trycksvärta på halsmandlarna, ungjävel!)
Jamba (Alla inblandade borde få rektoskopi, där kameran är monterad på en pneumatisk borr doppad i saltsyra.)
Red Bull
(Hm, vad rimmar på vingar? Kväljningar, kräkningar, hjärnförslitningar. Just det, det är ungefär vad reklamen ger mig.)
Webaid
(Jag käkar hellre Bilar tills jag bajsar en ljusgrön krämig sötdoftande gegga än ger pengar till er. Och jag gillar inte Bilar!)
Lutherhjälpen (Ge fan i att fucka upp mitt samvete. Jag köper det dyrt med autogiro till Amnesty och Plan International.)
Philadelphia (Jag äter hellre kukost med rövsmör på än stödjer skiten.)

Vilken reklam hatar du? Och ska jag ta det röda eller det blå pillret?

Shit vad jag har hatat i det här inlägget. Visst är hat en underbar känsla, men jag vill balansera upp det med lite kärlek. Här har ni kärlek, i den här videosnutten. Kan man bli dömd till besöksförbud för att man stalkar någon i en blogg? Jag kanske ska fråga Karolina Lassbo. (Tack Ellen, för länken till videon.)

Bye bye bioreklam

Jag minns en tid när bioreklamen var nästan lika kul som filmen. I vissa fall, som till exempel ”Hostel” var till och med bioreklamen bättre än själva huvudföreställningen. Det är slut med det nu. SF har dödat bioreklamen genom att införa ”lokal reklam”.

I fredags gick jag och såg ”Ice Age 2”, som för övrigt är klart sevärd om man gillade ettan. Scrat är sjukt rolig, och de två pungråttorna är också upphov till en hel del skratt. Ellie är en inte helt fullvärdig färgkopia av Hitta Nemo-Doris, men Queen Latifah gör en schyst insats ändå.

Hur som helst, vi sitter förväntansfulla i Rigolettos största salong. Ridån går upp och texten ”Och nu blir det lokal reklam” syns på bioduken. Och nog blev det lokal reklam, alltid. Lokal reklam som i ”Öppna Kanalen blir reklamfinansierad”. Ett tips: ta med skämskudde nästa gång du går på bio. Eller kom fem minuter efter annonserad starttid så slipper du eländet.

Om det här är SF:s strategi för att täcka förlusten som färre biobesökare orsakar så behöver de nya strateger mer än de behöver en ny strategi.