Skandiabankens kundtjänst rekommenderar sina konkurrenter

Jag har varit kund i Skandiabanken sen många år tillbaka. Överlag är jag mycket nöjd, det mesta fungerar bra. Jag har dock inte så mycket att jämöra med, eftersom Skandiabanken också är den enda bank jag är kund i. Idag hade jag en konversation med Skandiabanken som får mig att undra om jag inte ska kolla runt med deras konkurrenter. Det är också rekommendationen jag får från Skandiabankens kundtjänst:

X: ”Välkommen till kundtjänst, mitt namn är X, hur kan jag hjälpa till?”
Jag: ”Hej, jag heter Micke. Jag har konto hos er och har runt 2000 kronor i mynt som jag behöver sätta in. Hur går jag enklast tillväga?”
X: ”Jaha, du har inte sedlar?”
Jag: ”Nej, som jag sa så har jag dem i mynt.”
X: ”Ja, då blir det lite svårare. Har du någon kompis som har ett konto i någon annan bank?”
Jag: ”Vänta ett tag. Frågade du just mig, som är kund hos er, om jag inte kan lösa mitt ärende hos er genom någon som är kund hos någon av era konkurrenter?”
X: ”Ja, i och med att vi bara har ett kontor och de hanterar inte mynt.”
Jag: ”Så i praktiken är jag kund i en bank där jag inte kan sätta in mina pengar? Är det en medveten strategi eller ett resultat av icke-val?”
X: ”Det har bara blivit så. Fram till årsskiftet hade vi ett samarbete med Svensk Kassaservice, men de har ju lagts ner.”
Jag: ”Jag skulle vilja prata med någon ansvarig för det här, för att få besked om hur Skandiabanken tänkt här.”
X : ”Om jag får ditt nummer så ska jag be dem ringa upp dig.”

Forsättning följer …

Andras blogginlägg om , , , ,

10 reaktioner till “Skandiabankens kundtjänst rekommenderar sina konkurrenter”

  1. Går inte till Swedbank. Sex veckor sedan min man hade problem att sätta in 15 000 i sedlar i sitt konto. Sa dem: ”Vi tar inte stora summor här.”

    Hur är det att bankerna kan skita i (eller på) deras kunder och fortfarande existerar? Och det har alltid varit så i min erfahrenhet, värre i USA faktiskt än Sverige…

  2. På Swedbank (eller vad sjutton det heter) fick inte jag och en kompis växla in en påse med mynt. ”Det var andra ärenden före” i en tom bank. Så vi gick till Handelsbanken (vilket jag lät dem veta).

    Tänk vad mycket problem jag slipper som inga pengar har!

    //Livia

  3. jag har swedbank och aldrig haft problem där. Kanske det beror på att jag är smart nog och går till något av kontoren som harn en sån där maskin som man stoppar mynten i, knappar in sitt kontonummer och vips så finss pengarna dagen efter. Lika bra går det i deras automater för de som vill sätta in sedlar. Bara två små tips till ovanstående skribenter.

  4. Vad hände…? Har haft exakt samma frågeställning då jag vad in med 2 st sparbössor som ungarna sparat flitigt under 1 år. Tradition, man vill lära dem att spara sin veckopeng, att husolera med småpengar för att göra nåt ”roligare” framgent – och så nobbar deras bank spargrisarna. SKAMLIGT

  5. De lyckades göra en lösning till slut. Nu har de ju också kontor på Kungsgatan svjf, så det kanske skulle kunna lösas? http://www.asiktstorped.se/privat/miscellanea/skandiabankens-kundtjanst-epic-win/

  6. Vilken bank använder du nu? Ringde och frågade hur jag kan sätta in 29,000 kr i kontanter och de svarade att de inte hanterar kontanter alls p.g.a. säkerhetssjäl (trodde de var en bank?). Verkar dessutom som att de flesta banker i Sverige inte vill/kan hantera större kontantsummor. Irriterande…

  7. Efter lite runtkollande valde jag SEB, eftersom de erbjöd bästa helhetskonceptet och verkade ha nöjdast kunder om man kollade på Facebook-sidorna för alla banker. Det sämsta är deras internetbank, som har ett UX påhittat av en sadist.

Kommentarer inaktiverade.