Rädda Barnen förringar HBT-ungdomar

Rädda Barnen stjäl en kampanj riktad till HBT-ungdomar och uppvisar därmed en taktlöshet och ett förringande av homo-, bisexuella och transpersoner i allmänhet, och HBT-ungdomar i synnerhet.

När jag jobbade som skolinformatör för RFSL och pratade i skolor om att vara ung och homosexuell hände det ofta att vi blev inbjudna i konstiga sammanhang. Som bäst var det ”kärleksveckor” och vårt 90 minuter långa besök fick symbolisera allt det ostraighta, vilket gjorde resten av veckan ”heterosexuell” får man förmoda. Som sämst var det en vecka i slutet av vårterminen när man klämde in allt man ”glömt”. En gång var det jag och en kollega som pratade HBT-frågor, Kriminellas Revansch i Samhället pratade om sin verksamhet och Brandförsvaret pratade om olyckor och bränder. Kontexten var givetvis väldigt märklig och jag funderar fortfarande på vilka signaler som skickades till HBT-ungdomar i dessa skolor: ”Ja, nu ska vi prata rehabilitering av kriminella och sen pratar vi om hur det är att vara homosexuell”. Nu gör TV3 och Rädda barnen teve med med liknande kontext.

En av de värsta sakerna med att vara ung HBT-person är att man oftast är osynlig. Många andra typer av minoritetstillhörighet syns utanpå (vilket inte nödvändigtvis är positivt alla gånger) men just osynligheten är en av sakerna som oftast beskrivs som en av de svåra sakerna. När man väl syns så gör man det ofta i fel perspektiv: man är bögen, fjollan, lebban. I Sverige uppger 60 procent av pojkarna att deras kompisar ofta är negativa till homosexuella. Huruvida någon har begått självmord på grund av det i Sverige finns ingen statistik på. Det man vet är att homosexuella män och kvinnor gör fler självmordsförsök än heterosexuella. I USA har dock under det senaste året sex unga personer tagit livet av sig på grund av omgivningens inställning till deras sexualitet eller könsöverskridande beteende. ”It gets better”, den ideella kampanj som skapades för att hjälpa de unga HBT-personer som vacklar på gränsen där döden ter sig som enda utvägen, den kapas nu av Rädda Barnen och görs klädsamt heterosexuell.

”It Gets Better” grundades av Dan Savage.

Dan och Terry Savage
Dan Savage (till höger) och hans man Terry (till vänster) grundade ”It Gets Better”

Den fick mycket skjuts tack vare Joel Burns, en lokalpolitiker i Fort Worth, Texas. Hans spontana och rörande tal till ungdomar i hans stad lades upp på Youtube som en del av projektet och fick enorm spridning, förmodligen tack vare just det känslomässiga och nakna tal som är ovanligt för en amerikansk politiker. Har du inte sett det har du chansen nedan:

”It gets better” fick sedan ”Wear something purple” som spin-off, något som vi hade även i Sverige under namnet ”Bär något lila för att säga en självklarhet”.

Nu gör TV3 och Rädda Barnen gemensam sak i att stjäla ”It Gets Better”. De kallar projektet för ”Det blir bättre”. Enligt Meter Television, som producerar programmet, har varken Dan Savage eller någon annan av grundarna av ”It gets better” tillfrågats om det svenska upplägget. Istället säger man sig ha pratat med Joel Burns, men han är varken grundare eller talesman för ”It Gets Better Project”. Det har Joel mig veterligen inte heller utgett sig för att vara. Såvitt jag förstår har varken TV3, Meter Television eller Rädda Barnen lagt någon som helst möda på att göra research kring den kampanj man nu stulit. Man anser inte heller att man gjort fel, då ingen ”äger rättigheterna” till formatet.

Redan från början var jag tveksam till att Rädda Barnen får så stor plats i ett program som baserar sig på idén om HBT-personers lika värde, med tanke på att de inte stödde Sveriges lagstiftning om samkönade pars adoptionsrätt förrän 2008. Det är först sex år efter att Riksdagen röstat igenom den. De hävdar själva, precis som de flesta motståndare mot samkönade pars rätt att adoptera, att de hade barnets bästa i åtanke. På vilket sätt ett adopterat barn som lever med två samkönade föräldrar får det bättre av att inte ha rätt till sin ena förälder som vårdnadshavare har de dock aldrig kunnat förklara.

Det var inte förrän jag läste Johanna Koljonens krönika i DN som jag insåg att svenska ”Det blir bättre” inte handlar om HBT-personers lika värde. Man har valt att sätta sexuell läggning i samma kontext som ”män som slår sina fruar och barn” och ”tvångsomhändertagande”. Rädda Barnen försöker bemöta kritiken genom att säga att HBT-ungdomar inte är de enda utsatta, och att man därför valt att bredda projektet. Istället för att belysa de många sätt som HBT-ungdomar är utsatta på vill man (citat) ”få fler att uppmärksamma brister och orättvisor”. HBT-ungdomars utsatthet är alltså inte tillräcklig viktig fråga i sig.

Rädda Barnens kommunikationsdirektör Nedjma Chaouche anser först att jag och andra som är upprörda över detta monopoliserar ”It Gets Better” …

… för att sedan hävda, underförstått, att man valt att heterofiera ”Det blir bättre” för att ”inte exkludera” (heterosexuella, får man då förmoda). Det här ska alltså förklara varför en HBT-kampanj nu ska handla om misshandlande föräldrar:

TV3 och Meter Television förväntar jag mig ingenting av, jag skulle knappt ha blivit förvånad om de valt att göra ett hyllningsprogram till bögknackare och förklätt det i lite lattjolajban-höhö-grabbhumor. Men Rädda Barnen förvånar mig med den smaklöshet och okänslighet som det här uppvisar.

Det här är som att göra ett teveprogram som heter ”Stockholm Pride” och handlar om ”mångfalden i samhället”, där nio av tio program inte handlar om HBT-frågor, för att inte exkludera alla heterosexuella.

Eller varför inte ett program som heter #jan25 och handlar om barn som far illa på grund av politiker så där i allmänhet, eftersom ett program som bara handlar om egyptiska barn kommer att exkludera alla icke-egyptiska barn.

Jag blir illamående av att se Rädda Barnen utnyttja Joel Burns video som promotionmaterial för en kampanj som exkluderar HBT-ungdomar. Exkluderar därför att så fort man breddar ett ämne så reduceras och urvattnas HBT-perspektivet. Exkluderar för att det faktum att rädda människor har problem med vem man blir kär i, eller vilket kön man anser sig ha, framställs i samma kontext som föräldrar som misshandlar varandra. Exkluderar därför att ni reducerar det obeskrivligt stora utanförskap som homo- och bisexualitet innebär och med en närmast Orwellsk nyspråksvurpa kallar det för ”inklusion”.

Rädda Barnen, TV3 och Meter Television hade lätt kunnat hitta på ett eget namn på kampanjen. Det finns miljarder av ordkombinationer man kan skapa med hjälp av det svenska språket. Här är några förslag på rak arm: ”Det kommer att bli bra”, ”Du kommer att överleva”, ”Jag var utsatt men det gick bra för mig”. Då bortser jag från det märkliga i att säga något av dessa till barn vars föräldrar misshandlar dem, vilket Rädda Barnen i nuvarande tappning gör. Det kanske mest lämpade förslaget jag kom på är ”Det Blir Hetero”. Konnotationen ”bättre” = ”hetero” är som hand i handske för de åsikter som mellan raderna förmedlas av hela denna historia.

It gets better, originalsajten
Originalsajten ”It Gets Better”

Istället för att hitta på något eget stjäl man det som HBT-personer skapat och drivit. Sedan hävdar man att de som klagar ”monopoliserar ämnet”. Det Rädda Barnen gör är att sparka på någon som länge legat ner och nu är på väg att resa på sig.

Till Jonas Gardell och Peter Jöback, som medverkar i ”Det blir bättre” vill jag säga: grattis, jag hoppas att guldpengarna ni fick för att sälja ut konceptet är värda det. Jag hade tänkt att köra en repris på ”Bär något lila”, men det blir inte en lätt uppgift nu när inspirationen till kampanjen är kapad av heteros.

På ett personligt plan kommer jag aldrig mer att ge pengar till Rädda Barnen. Istället kommer jag att bidra till andra organisationer när jag vill stödja barn och ungdomar. Jag vill också uppmana dig som stödjer Rädda Barnen och bryr dig om HBT-ungdomar att hellre ge pengarna till någon av dessa organisationer (som alla hjälper barn ur olika perspektiv):
BRIS
Barncancerfonden
Min stora dag
Plan Sverige

Om du har läst ända hit vill jag be dig om en tjänst: låt inte Rädda Barnen och TV3 komma undan med det här i det tysta. Hjälp mig att sprida det här genom att dela med dig av det på Facebook och Twitter. Rädda Barnen och TV3 kommer inte att backa här, men den här stölden ska inte få ske i tysthet.

99 reaktioner till “Rädda Barnen förringar HBT-ungdomar”

  1. Dan Savage bemötte den här typen av stöd i ett av sina program nyligen (kolla hans podcast på iTunes). Han sa att det som skiljer mobbning av HBT-ungdomar från annan mobbning är att de ofta saknar stöd hemma. Det fattar naturligtvis inte Rädda Barnen. För mig är Rädda Barnen en skitorganisation. De har varit emot varenda reformorm som gynnat homosexuella. Sambolag, äktenskap, adoption. Allt som inte är hetero är farligt för barnen.

    Dessutom har de fel i att ingen äger rättigheterna till formatet. Dan Savages bok ”It Gets Better” ligger på New York Times bästsäljarlista (#16) och ”It Gets Better” är garanterat varumärkesskyddat.

  2. Jag kan hålla med dig till stor del. Det hade säkert inte varit lika upprörande om man valt att inte lansera detta i Itgetsbetter anda, utan helt enkelt som om det handlade om barns utanförskap och svårigheter i livet. Jag är själv vad man skulle klassa som HBT person, men är även vad man kallar maskrosbarn. Jag blev både misshandlad och utsatt för sexuella övergrepp av min pappa.
    Jag tror att det finns många djupa problem i samhället som berör, och berövar.
    Jag har en marginell förhoppning om att detta trots allt ska bli bra.
    Det är min generalla positivism som talar, även om jag i stort har saker som jag ifrågasätter med konceptet. Att nå alla kan vara svårt, men jag känner personligen inte att jag blir förringad som HBT person i detta. Jag är glad att man tar upp barns problem till ytan.

  3. Hoppas du såg min illa skrivna kommentar på din blogg. Jag är i USA och ska träffa några aktivister involverade i ”It Gets Better” om några timmar. Jag tar upp frågan och ser vad de säger.

  4. Men är det inte bättre att alla barn som lider på något vis får uppmärksamhet och stöd, istället för att enbart rikta sig mot specifika grupper?

  5. @Niklas: det handlar om att man tar en kampanj som riktar sig till HBT-ungdomar. Om RB vill jobba för alla barn är det utmärkt, men varför inte hitta på ett eget namn i så fall?

  6. @Niklas: problemet är att vad de än vill göra så är effekten ett förringande. Eller som vi säger ”vägen till helvetet är kantad med goda intentioner”. Varför inte döpa programmet till ”Det blir bra” och skippa alla band till ”It Gets better”?

  7. Niklas: jag tror inte de valde namnet för att vattna ur originalkampanjen snarare för att rida på dennes igenkänningsfaktor. Smart om det hade handlat om samma sak men som Micke skriver så blir ju konsekvensen annorlunda om man sedan gör det till något annat. Att sedan vifta bort Mickes åsikter om det hela som löjligt böggnäll är jävligt fult!

  8. Det här gör mig så sur! Varför ska De stjäla något nej just ja det finns inte många organisationer som gör något för HBT-ungdomar politikerna i Sverige till exempel bryr sig inte så mycket om HBT-ungdomars hälsa och utsatthet som du säger så lever vi verkligen i det osynliga…

  9. Läser i Regelsamling för marknadsrätt Internationella handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation, artikel 15 Renommésnyltning:
    ”Marknadskommunikation får inte obehörigt utnyttja namn, namnförkortning, logotyp och/eller varukännetecken som tillhör annat företag, annan organisation eller institution (…) Detsamma gäller ifråga om utnyttjande, utan föregående medgivande, av renommé som andra upparbetat genom kampanjer”.

    Tycker kort sagt att det här är ett uppenbart fall av renommésnyltning. Förstår inte alls argumentet att Rädda barnen vill bredda innehållet – det är ju någon annans kampanjnamn de använder och ska bredda.

  10. Vi här på Rädda barnen har idag läst och diskuterat din blogg en hel del, ska du veta. Det du skriver har verkligen fått oss att fundera om vi har gjort något fel. Har vi snott en kampanj? Vi tycker inte det. ”It gets better” är en kampanj/rörelse som i första hand fokuserar på HBT-ungdomar, men inte bara på dem. Appellen lyder ” I’ll speak up against hate and intolerance whenever I see it, at school and at work. I’ll provide hope for lesbian, gay, bi, trans and other bullied teens by letting them know that ”It Gets Better.””. I USA har den här appellen gått från att vara en gräsrotsrörelse till att vandra hela vägen upp till Vita huset och Barack Obama som hållit tal på just temat ”it gets better” i en vidare bemärkelse. I dagens mediala landskap utvecklas saker och ting, förändras, övergår, och tar nya vändningar.
    Och så kom Meter och TV3 och frågade oss om vi ville vara med på en svensk variant i TV, med ett vidare perspektiv – alla barns rätt till en hoppfull framtid. Idén var- och är – lysande, menar vi. Vi är övertygade om att de program som snart kommer börja sändas på TV kommer väcka känslor och engagemang, oavsett om man helst värnar unga hbt-personers problematik , eller vill ta hand om de som har svåra familjeförhållanden. Vår avsikt har aldrig varit att såra eller kränka någon genom att exkludera grupper. Tvärtom, själva poängen med kampanjen och programmet är att ALLA som kan identifiera sig med de problem som personerna i programserien berättar om, ska kunna få stöd eller tröst.
    Skulle vi ha kallat kampanjen något annat? Det är ju möjligt, men man kan inte komma ifrån att ”Det blir bättre” är väldigt precis vad vi vill att det ska handla om. Definitivt inte ”Det blir hetero”. Dessutom vill vi ju verka i den anda som genomsyrade den amerikanska förlagan, låt vara med ett delvis annat fokus. Din jämförelse med ”Stockholm Pride” har onekligen en liten poäng, men bara en liten. För där ”Pride” är ett väl inarbetat begrepp hos alla svenskar vid det här laget, så är ”it gets better” inget som folk i Sverige automatiskt kopplar till rörelsen i USA.
    Det är inte bara du som reagerat, vi har tagit del av kritiken hela veckan. Vi har också fått positiva reaktioner ska sägas, men vi blir ju självklart lite oroliga när många människor verkar ta direkt illa upp. Det var verkligen inte vår mening, och vi tror att när programserien väl börjar sändas kommer många tycka att ”det blir bättre” har något mycket viktigt att säga till alla barn som far illa i Sverige. Vill till sist också säga att ingen har fått betalt för att ställa upp och lämna ut sin barndoms upplevelser.
    Vänligen
    Anders Maxson, pressansvarig Rädda barnen

  11. Läser i Regelsamling för marknadsrätt Internationella handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation, artikel 15 Renommésnyltning:
    ”Marknadskommunikation får inte obehörigt utnyttja namn, namnförkortning, logotyp och/eller varukännetecken som tillhör annat företag, annan organisation eller institution (…) Detsamma gäller ifråga om utnyttjande, utan föregående medgivande, av renommé som andra upparbetat genom kampanjer”.

    Tycker kort sagt att det här är ett uppenbart fall av renommésnyltning. Förstår inte alls argumentet att Rädda barnen vill bredda innehållet – det är ju någon annans kampanjnamn de använder och ska bredda.

  12. Vad ni tycker att ni har gjort är faktiskt inte det minsta relevant. Rent objektivt har ni stulit en kampanj och ett motto för eget bruk.

    Jag menar inte på att programidén är dålig på något sätt, inte alls. Det är en bra idé och jag tror att det kan vara ett mycket bra och värdefullt program.
    Det som är dåligt är att ni stjäl en etablerad organisations motto, och namn, och ersätter deras värderingar med det ni anser att den (borde) stå för. Det är där ni gör det otvivelaktiga felet. Man måste särskilja på ”plankningen” och programmet. Programmet kan vara mycket bra och ha mycket bra att säga till folk som behöver höra det, men det är en separat aspekt från att modifiera syfte, värderingar och mål från en existerade organisation och anhängare.

    Den frågan ni borde ställa er nu är om annonseringskostnaderna och produktionskostnaden för ett namn/”slogan”-byte är mindre eller större än den badwill ni kommer få om ni står kvar vid att stjäla namnet och motto från en mycket etablerad organisation.

    Gissningsvis hade ni aldrig vågat göra ett program som hette ”Jag älskar det” som handlade om hur man äter nyttigt och bra på snabbmatrestauranger i allmänhet och inte bara exklusivt på McD, eller?
    Blir det lättare när det är en minoritetsorganisation som har begränsad möjlighet att ha åsikt om hur deras namn/motto används i andra länder?

  13. Anders, jag uppfattar ditt inlägg som att ni anser er ha tolkningsföreträde kring ”It Gets Better”.

    Det gör mig bestört. Ni har uppenbarligen inte tittat på originalkampanjen. Av de över tusen videos som laddats upp är Barack Obamas EN, och den förkrossande majoriteten av videos inom ”It Gets Better” är av och för HBT-personer. Ni hänger er fast vid en liten formulering utan att ta hänsyn till kampanjen som helhet.

    Hade ni verkligen trott på det ni säger så hade ni clearat det hela med Dan Savage och de andra på ”It Gets Better”. Hur ställer du dig till att det inte är gjort?

    I övrigt skriver jag under på det Erik säger, så jag ska inte upprepa mig.

  14. Jag är mest förvånad hur man INTE kan dra paralleller mellan ”it gets better” och HBT-rörelsen. Precis som Micke berättar i bloginlägget så kretsar ju hela ”it gets better” av/för/om/till HBT-folk ..

    Rädda barnen / Meter / TV3 verkar onekligen ha missat poängen helt med kampanjen…

  15. För mig är det totalt obegripligt hur ni inte kan förstå att ni har snott en kampanj. Jag menar inte att det inte är synd om alla barn som far illa, men någon enda gång kan väl HBTQ-kids få vara i fokus? Någon jävla gång? Jag har god lust att lämna RB som organisation, och detta efter att ha varit engagerad på lokalnivå i tio år.

  16. Nu har Rädda Barnen svarat på blogginlägget. Kontentan, om jag ska vara syrlig, är att de inte tycker att de gjort något fel. Man kan tolka på olika sätt och de har tolkat på ett annat (utan att fråga upphovspersonen bakom kampanjen). Kampanjen var ändå inte inarbetad i Sverige och deras syfte är gott, då är medlen tillåtna.

  17. Till skillnad från ”it gets better” var ”det blir bättre” inget skyddat begrepp i Sverige. Meter Television äger rättigheterna till ”det blir bättre”. Men kritiken mot DBB är ju i huvudsak inte juridisk utan moralisk, och det var just den moraliska kritiken jag försökte svara på i förra inlägget. Vår ståndpunkt är just att andemeningen i ”it gets better” går att överföra till ALLA barn i utsatthet. Det INKLUDERAR hbtq-personer, vi varken osynliggör, förminskar, eller snyltar på renommé. Hoppas att diskussionen fortsätter när programmen börjar sändas.
    Anders Maxson, pressansvarig Rädda barnen

  18. Hm…
    Inte inarbetad säger de… Märkligt att qx-galan gav en viss amerikansk politiker hederspris i just denna icke inarbetade kampanj. Nej just det, Sveriges största gaygala (som sändes på tv4) har inte så så stor cred eller inflytande!? Hetronormativ ignorans kallas detta!

  19. Aj, vilken dikeskörning.

    Om det är några som upplever problem att rekrytera ”kunder” är det just idéburna organisationer – en av anledningarna är att det finns så många hjärtefrågor och behövande och inte tillräckligt stort kollektivt dåligt samvete. Väldigt få av dessa organisationer saknar kreativiteten att finna nya affärsmodeller och därmed blir deras vägval väldigt likt alla andra organisationers.

    Alla företag och organisationer – idéburna, politiska och kommersiella – bör ju ha någon form av omvärldsbevakning. I Rädda barnens fall hade det räckt med att ta kontakt med upphovsmännen för att diskutera sin idé. Nu när man blankt bara kör på blir effekten inte gynnsam, vare sig för varumärket eller för den dagliga verksamheten. Ser man till Johan af Donners fadäs och vad det har kostat Röda korset, kommer det ta åratal att bygga upp förtroendet igen.

    Rädda barnens debakel har bara börjat.

  20. Men ok, ifall dom snor sloganen och försvenskar den, det är ju ändå en annan kampanj det handlar om, med samma budskap men något annorlunda fokus på målgrupp? Är det verkligen så hemskt som många tycker? Är det inte viktigare att dom problem som finns lyfts fram, än att bli upprörd över det faktum andra blivit så inspirerade av orginalkampanjen att dom väljer att göra en copycat?

  21. Fast den moraliska kritiken har du inte försökt besvarat. Du har ursäktat det RB gör genom att säga att det ni gör är bättre moraliskt än det ursprungsorganisationen gör.
    Det kan man tycka är rätt eller fel men det är framför allt, återigen, helt irrelevant. Den moralen som diskuteras är inte vilken programidé som skulle göra mest nytta till Sveriges befolkning.

    Det som diskuteras är huruvida det är rätt att stjäla någon annans kampanj och göra den till sin egen och skriva över vad ursprungskampanjen står för med sin egen vision. Det är DEN moralen som diskuteras och som, som jag har förstått det, gör Micke förbannad.

    Sedan som följefråga ställer jag mig frågande som en fågelholk om hur du menar när du säger att ni inte snyltar på renommé. Är det inte PRECIS det ni gör, hur man vrider och vänder på det?

    Personligen hoppas jag verkligen att programmet börjar sändas och att det blir en jättesuccé, men att alla GLBT-personer väljer att sluta stöda RB på samtliga sätt.
    Går MIN vision genom kommer kostnaden att branda om programmet med annat namn, motto osv vara betydligt lägre än donationerna ni kommer få i framtiden.

  22. For the record: Det vi gör är inte bättre moraliskt än ursprungsrörelsen. Vi heterofierar inget. Om man vänder sig till ALLA innebär det inte att man i första hand vänder sig till heteros. Att snylta på någons renommé innebär att man försöker få någon att tro att man stödjer en sak, när man i själva verket stödjer något annat. Vi försöker inte få någon att tro att genom att genom att ge stöd till Rädda barnen så ger man stöd till enbart HBTQ-frågor (det torde vara uppenbart vid det här laget) . ”Det blir bättre är något annat än ”It gets better” men har hämtat inspiration därifrån.
    Anders Maxson, pressansvarig Rädda Barnen

  23. Anders, alla barn har rätt att inte få sina rättigheter kränkta. Heteronormativitet och homofobi innebär att HBT-kids rättigheter kränks, vare dag.

    Men att förklara för politiker, personal inom vård, skola, omsorg eller allmänhet vad ”heteronormativitet och homofobi” betyder – är inte alltid helt lätt. Och det var ju just det som var poängen med It gets better. Den är så pedagogisk, den visar ju så tydligt och så inlevelsefullt effekterna av heteronormativitet och homofobi: vem som drabbas och vad det gör med denne.

    Att använda kampanjens namn på ett sånt sätt som RB nu gör innebär att ni samtidigt helt raderar det som kampanjen tidigare så tydligt visade – effekterna av heternormativitet och homofobi.

    Rädda Barnens devis är att alla barn har rätt att inte få sina rättigheter kränkta. Så varför då nödvändigvis slå undan benen för en kampanj som visar homofobins effekter för HBT-kids? Genom ditt försvar ställer du olika grupper av unga mot varandra.

    Jag kan därför inte tolka det som att Rädda barnen verkligen står upp för alla barns rätt att ha det bra? Inte när det hade varit så lätt att använda ett annat namn…

    Så, backa istället. Det vore bäst; för HBT-Kids – och för Rädda barnen…?

  24. Nej Anders. Renommésnyltning är inte alls det du påstår. Istället handlar det om att ta energi och kredibilitet från ett annat varumärke eller organisation och överföra den kraften till sitt eget genom att antingen ta ett etablerat begrepp (som ni gjort här), eller att skapa en nära association i ett samarbete. Man kan dela exakt samma frågor och värdegrund men ändå snylta för att få delar att spilla över på sin egen verksamhet.

    Så här fungerar exempelvis sponsoravtal rent generellt.

    Givetvis hade ett gängse sätt att göra detta varit att kontakta ursprungsmakaren av varumärket (för det är inarbetat) och diskuterat idén och ett kvitto på att samarbetet skulle ge båda parter en vinning. Nu försökte ni snylta genom att ta ett etablerat begrepp och fylla med helt eget innehåll.

  25. Tack för en mycket klargörande artikel. Jag sprider det vidare, och jag kommer aldrig att ser på Rädda barnen igen, såsom jag gjorde intill jag läste det här. Tack.

  26. Jag tror att vad många av oss som varit unga HBTQ personer (och vissa av oss har haft olika grader av jobbigt kring det) känner är fel med det här är inte att ni gör kampanjer för alla barn som far illa på olika sätt, utan att ni tar något som har haft fokus på just unga HBTQ personer och tar bort det fokuset. Detta fokus BEHÖVS, speciellt eftersom många HBTQ personer är utsatta på ett annat sätt. Så kan det inte få vara det för en gångs skull? Det är vad som får många av oss att känna oss besvikna över hur Rädda Barnen hanterat det hela. (Speciellt när man ser den ganska nonchalanta attityd ni tar gentemot vår kritik.)

  27. @Niklas: för att ta en liknelse: tänk att alla barn som har problem är i behov av kryckor. HBT-personerna har byggt en krycka åt HBT-barnen. Rädda Barnen kommer och säger ”snygg krycka, den tänker vi ta och låta ALLA barn dela på den, för alla barn borde ha en krycka” samtidigt som de har en hel skog de har resurser att hugga ner för att göra kryckor åt alla. Känns det rättvist? Det är ungefär det du förespråkar.

  28. …eller att bögkulturen skulle börja bedriva en prostatacancer kampanj med rosa bandet & motivera det med att rosa har inte bröstcancer patent på & cancer är ändå cancer. Skulle bli ett jävla liv då!

  29. @micke: Lessen, men jag hänger inte riktigt med på liknelsen, ifall alla barn behöver en krycka och hbt-gänget fixat en grym sådan, varför ska bara hbt-barn få tillgång till den?

  30. Därför att när du tar den från HBT-barnen så får de inte längre nån krycka. Eller så här: när man pratar ”alla” så är det sällan HBT får vara med. När HBT har skapat en egen arena så får man allt låta bli att ta den ifrån dem. Jag vänder gärna på steken: varför tycker du att Rädda Barnen inte ska behöva skapa en egen kampanj, varför tycker du att de har rätt til en HBT-kampanj?

  31. Äger rättigheterna och äger rättigheterna. Skall det handla om juridik och patent som argument nu från RB:s sida? Det var ett riktigt bottennapp. Du kanske tycker att ”Det blir bättre” inte är starkt associerat bland svenskar – och kanske har du rätt, men bland svenska hbtq-personer så har den här kampanjen betytt oerhört mycket: att se en kampanj för oss som lyckas och går hem i USA, att se Micke sprida den till Sverige genom bär något lila för en självklar sak (som åtminstone bland mina vänner blev oerhört stort oavsett läggning) et cetera. Så oavsett om du rent subjektivt inte tycker att svenskar i regel inte förknippar ”Det blir bättre” med hbtq-rörelsen strike-back och oavsett om företaget Metro Television äger de juridiska rättigheterna, så kvarstår faktum: RB renommésnyltar och stjäl en för hbtq-rörelsen viktig symbol.

    Men det är inte första gången vi får en käftsmäll av RB. Adoptionslagen var ju en sådan tidigare till exempel.

  32. Till RB: Det ni gör genom att säga att ”För där ”Pride” är ett väl inarbetat begrepp hos alla svenskar vid det här laget, så är ”it gets better” inget som folk i Sverige automatiskt kopplar till rörelsen i USA. ” är att återigen bagatellisera HBT ungdomar. För om ni frågar en kille eller tjej som ser sig som HBT så garanterar jag att det vet mycket väl vad “It Gets Better” är. Och det som då hänt är att de återigen känner sig osynliggjorda. Och det är spot on Mickes poäng.

    Byt namn och skapa något eget så kommer programmet att vara ett superbra initiativ.

    Christopher Waldekrantz

  33. …hävdade du just att något blev bättre, alls, av att Meter Television tack vare detta program alltså till och med har tagit rätten till den svenska översättningen av kampanjens namn?

  34. Och jag säger det här som en person som själv var svårt mobbad som barn, vilket förstörde en stor del av mitt liv.

    Att se hela det riktade, specifika, frivilliga arbete för att hjälpa hbt-ungdomar som lagts ner i It Gets Better Project nämnas i några små meningar i inledningen till varje artikel om Det blir bättre, för att sen få reda på att den svenska versionen av det hela ska bli ett tv-program där svenska kändisar berättar om hur de tagit sig igenom svåra perioder i sitt liv i största allmänhet… Jag tror inte jag kan beskriva vad det är som gör mig så arg, om förklaringarna innan varit omöjliga för er att ta till sig.

  35. Fan vad bra du är som skriver om detta för jag blir själv så jävla upprörd över det här. ”It gets better” har berört mig djupt sen det drog igång. Det som rädda barnens kommunikationsdirektör skriver ”rädda barnen ska vara inkluderande inte exkluderande” visar att man inte förstår botten i problematiken – eller kritiken från dig.
    Det är också som Christopher A skriver att man saknar stöd hemma bl.a, finns även fler saker att nämna! Därför som IT GETS BETTER är så jävla bra! Den största gruppen hemlösa ungdomar i NYC idag är transungdomar som slängts ut från sina hem av sina föräldrar…

  36. ”other bullied teens” handlar förmodligen om de som beskriver sig som ”other” när det kommer till sexuell läggning/id.

    Det måste ju funnits andra kampanjer som handlar om unga i allmänhet eller så kunde ni startat en egen unik kampanj. Det hela är faktiskt sorgsamt, speciellt när man ser en sån som Nedjma på twitter inte ens verkar ta kritiken på allvar och raljerar med smileysar, nästan som att homosexuella är det okej att köra över. Urk.

    Jag blir sällan förbannad över saker som sker i media då det är en stor soppa redan, men varför inte låta specifika grupper stå i fokus for once?
    Dom lär ju behöva det som mest, som någon skrev så kan unga hbt ha det svårt med stöd hemifrån och kan i värsta fall bli utkastade. Tror inte direkt andra föräldrar gör så med sina mobbade/trakasserade barn.

  37. Jag är straight, men It Gets Better förknippar jag helt och fullt med arbetet för och med LBTQ-ungdomar. Så RB kan fara åt helvete med sina idéer om att det inte är ett förankrat begrepp i Sverige.

  38. Äger rättigheterna?? Och sen klagar att andra vill ”monopolisera”? Seriöst?

    Och man osynliggör genom att låta det vara en fråga bland alla andra, när det från början var just specifikt för HBT.

  39. Men om man vill bredda det, varför särbehandla barnen? Tror du inte att vuxna också kan må dåligt? Varför exkludera andra människor bara för att åldern är högre? Extra utsatthet?? Vad är det för ett konstigt begrepp, det finns ju inte när det gäller HBT-ungdomar.

    Och jeez, det där med inarbetat begrepp är skitsnack. Man kan inte bara sno saker man tycker är bra och låtsas som det regnar.

  40. En organisation som du missade att rekommendera, som definitivt arbetar för unga hbt-personer: RFSL Ungdom

  41. Alltså allvarligt, vem vinner på detta ordkastande – inte är de de barn som är utsatta i varje fall. Att börja särskilja barn i olika grupper och diskutera vilka som mår sämst tycker jag är lågt.

    I mitt jobb möter jag barn och unga som mår mycket dåligt för att de utsatts för våld och övergrepp. Emelie skriver att många hbtq ungdomar inte vågar berätta för anhöriga och nära, detta gäller för många andra barn och unga, många gånger är det anhöriga som är förövare, andra har svåra upplevelser från krig och skäms över det de varit med om. Bland dessa finns även hbtq ungdomar.

    Vi i vuxenvärlden måste visa att vi kan hjälp och stötta dessa barn och unga, vad som nu uppvisas är att vi i vuxenvärlden inte kan hålla sams och sammarbeta. Rädda Barnen har räckt ut en hand, ta den och gör något bra tilsammans, visa att vi kan hålla sams. För om inte vi kan, utan kastar skit, hur ska vi kunna kräva annat av våra barn?

    Anna

  42. Se mitt inlägg ovan. Barn som utsätts för eller bevittnar våld gör detta inom hemmets väggar. Och det kan pågå i åratal innan någon märker, menar du att dessa barn ska gå till sina föräldrar med sina problem? Här krävs att vuxna runt barnen kan och vågar se signaler och det är detta viktiga som Rädda Barnen lyfter i sin kampanj. Det krävs även att politiker tar sitt ansvar.

    Låt oss vuxna göra något bra av detta, för barnens skull oavsett om de mår dåligt pga sin sexuella läggning, insest eller svåra krigstrauman.

    Anna

  43. Precis Anna,
    och det är ju därför det som RB gör är så hemskt.
    De hade kunnat valt att sammarbeta och utveckla en svensk version av It get’s better, fått alla att hoppa på tåget och köra. Istället snor dom idéen utan att kolla med upphovsmännen och väljer att tolka den på sitt eget sätt och sprider där igenom bara illvilja bland människor som jobbar med en kampanj som hjälper barn till ett bättre liv.

    Du har helt rätt i ditt fördömande av RB:s agerande, dom har pissat på en fantastisk kampanj i ett försöka att köra ”kan göra det bättre själv”.

  44. Vad fan är det för jävla sätt att kritisera Rädda Barnen på?????
    Jag är själv bög och tänker då se på Det Blir Bättre.
    Rädda Barnen gör ett fantastiskt jobb.
    Du har lagt ner mycket energi på nonsens.
    Typiskt svenskt att gå till hårt angrepp mot något som är superbra!

  45. Bra skrivet. Jag vet inte om någon redan påpekat det, men ”r” i KRIS står för ”revansch”, inte ”rätt”. KRIS är således en förkortning av Kriminellas Revansch I Samhället.

    Ha en fin dag!

  46. Det är ingen som kritiserat VAD Rädda Barnen gör, det som kritiseras är HUR de gör det. Du försvarar vad de gör, det är lite att slå in öppna dörrar i det här fallet.

  47. För att svara på din första fråga: ett sakligt och välgrundat sätt att kritisera Rädda Barnen på. De enda som någonstans publicerat försvar för det här är några kommentatorer och Rädda Barnen själva. Annars är kritiken rätt massiv.

  48. Bland vilka är kritiken massiv? Förutom på bloggar som denna?
    Intressant att hbt-rörelsen i Sverige vaknar nu när det uppenbarligen finns ett krig att ikläda sig offerrollen i. Varför startade inte hbt-rörelsen en svensk version av kampanjen för länge sen?

  49. ‎-Rädda barnen took the campaign ”it gets better” and made it for them selfs and made it about abused youth in Sweden.
    heres what I think..so the gay-”community” inspired folks with a campaign to reach out to others, I still don’t see the significance to make a big deal about it in a way of pointing the finger.. make sure to be remembered, to where it began.. white people jam rock n’ roll, they rap, I’ve even listened to them give a go at soul.. but still the origin of that is remembered. Nobody in their right mind says that white-people came up with rock n’ roll.
    Gay’s are considered to be second class citizens and we are putting up a good fight to change that.. should the afro-americans say that that’s our thing and you should change your point of approach??
    Changing what is wrong for the better is the same thing no matter origin.

  50. Kunde inte hålla med mer om det du har skrivit. Det är det ändå jag kan säga. Jättebra skrivet verkligen. Rädda Barnen har inte här att göra kan jag tycka. Och TV3 har förstört hela konceptet med grundorganisationen och håller HELT med dig om att dom kunde kallat programmet för något annat. Man förknippar ju självklart TV3’s program med ’It gets better’ men det blir så fel när innehållet är något helt annat.

  51. Did you just compare ”it gets better” to rap music? One is a way of spreading a message to young kids that it will get better, the other is … music. If you think that’s a fair comparison, then I cannot discuss with you. Let’s just say that I disagree with you as much as I disagree with Rädda Barnen.

    But you’re of course free to think and say what you want.

  52. Glöm inte Friends, som förmodligen har varit den organisationen som har varit mest ihärdig med att synliggöra mobbing genom sina långa kampanjer. För övrig kan man undra om det hela kan bero på ren okunnighet, precis som när det gäller fördomar i allmänhet. För inte kan man väl dra någon annan slutsats när man väntar sig att just HBT-ungsomar ska känna sig upplyftaav en vanlig mobbingkampanj? Det är ju nästan den värsta biten mad att vara kvar i garderoben- alla verkar ha potentialen at vända sig mot en, till och med kyrkan, föräldrarna eller kamratstödjarna som faktiskt finns där för att förebygga mobbing.

  53. Och själva poängen med all kritik ni har fått är att när HBTQ-ungdomar hör att någon verkar för ALLA barn, hör de ”alla utom mig”. Ingen vet bättre än dem hur tomt koncept om villkorslös välvilja låter. Samhörighet med folk som ägnar sig åt all möjlig välgörenhet annars och som har stöttat en i allt försvinner i samma ögonblick som man inser att även dessa människor har fördomar. Och eftersom tillförigheten till HBTQgruppen är osynlig, betyder det att fastnar i att ständigt ljuga, en av de saker som vår kultur ser allra strängast på. Man astnar i ett mönster där man urholkar sin tillit till andra människor och deras förtroende för en själv samtidigt som man är helt isolerad från andra i samma situation. It Gets Better var ovärderlgt eftersom den faktiskt bröt den där isoleringen; blev en stadig referenspunkt, inte bara ett ögonblick av utbildning om ”de där homosexuella” där man själv förväntas nicka med och låtsas som om man är lika okunnig och distansierad från den här gruppen som alla andra- ännu en del i charaden. Och nu har ni tagit den referenspunkten. Och när folk reagerar, pratar ni på som om det vore ni som skulle ha blivit bestulna på något ni hade rätten till.

    Så nej, inte har du gjort något fel. Du GORDE fel när kampanjen kapades, du GÖR fel när du attackerar dem som sörjer sitt eget utrymme och du kommer GÖRA fel under hela den här kampanjens gång.

  54. Bloggar. Åsiktsforum. Etc. Läs inte in fiender överallt. Man måste kunna opponera sig utan att bli anklagad för att vara homofob.

    Du besvarade inte frågan. Allt som du länkar till är publicerat nu sista veckan, ett halvår efter kampanjen startade i USA och långt efter den svenska TV-serien offentliggjordes . Varför har inte hbt-rörelsen själva ansett frågan vara het förrän nu? Man kunde agerat redan i höstas, när det startade i USA. Men icke, utan först nu inför sändning av programmet.

    Jag tyckte det var ett bra TV-program. Och hur många avsnitt med kända personer (som krävs för att klara insamlingssyftet) hade det gått att göra om man bara fokuserade på hbt-personer?

  55. Åsa: varför skulle vi behövt starta en tidigare? Den amerikanska var väletablerad i det svenska HBT-samhället. Sen kom heteros som du och snodde den. Vi kan kalla det heterokolonalisering, för det var vad det är. När heteros kom och snodde vår kampanj var vi tvungna att agera.

    Du gör för övrigt samma misstag som rädda barnen och försvarar ändamålet. Det är ingen som kritiserat det. Jättebra att jobba för utsatta barn. Fel att stjäla någon annans grupp och exkludera dem från sitt eget koncept för att göra det.

  56. Well jag trodde poängen med kampanjer som vill förändra var att nå ut till människor. Och då kanske till några fler än en liten grupp redan inbegripna och medvetna personer i bloggar och åsiktsforum.

  57. jag gick precis in på tv3s site för att visa tv3 och meter television min reaktion på att de inte kunde låta ett HBTQ-fokuserat projekt få vara just ett HBTQ-fokuserat projekt.

    men, så läste jag det här:
    ”hej. jag är en tjej på 15 år som har varit med om en del saker i mitt liv, deprission, frånvarande pappa och sextrakasserier m.m. Jag vill bara säga att jag såg det här programmet i söndags för första gången – aldrig har jag sett ett program som gett mig så mycket tröst. Jag mådde ganska dåligt efteråt för att jag tagit åt mig av det som var sagt, som till exempel att det fanns andra sätt att ’trösta’ sig själv än genom att svälta sig, skada sig med mera. Tänk vad enkelt det hade varit om jag hade fattat det när det var som värst. Dem tre orden Det blir bättre betyder otroligt mycket, för efter avsnittet i söndags vet jag att det är sant.”
    källa: http://www.tv3.se/det-blir-battre/om-det-blir-battre/det-blir-battre-pa-tv3

    och känner att om bara en enda person kan ta till sig- och må bättre av det budskap som programmet försökte dela med sig av, så måste det vara bra.

    don’t get me wrong, jag ogillar starkt att rädda barnen, meter television och tv3 har breddat ett projekt som var till för en grupp som förtjänar sin egen grej.
    med förtjänar så menar jag att jag personligen anser att alla som har behövt/valt att komma ut förtjänar stöd i olika former och av olika anledningar. för det tycker jag it gets better/det blir bättre är så himla bra.

    om rädda barnen och meter television hade valt att kalla projektet vad som helst förutom just det blir bättre så hade jag gillat läget. men nu gillar jag bara läget för 15-åringen ovan och alla andra som upplevt stöd- och fått hopp av programmet.
    kanske räcker det i detta nu. fast det gör det egentligen inte. det är en svår fråga tycker jag.

    genom att skriva detta har jag bestämt mig dela med mig av mina tudelade åsikter till rädda barnen, meter television och tv3. det känns viktigt att reagera.

  58. Jag fattar vad du menar! Jag ser att ändamålet är toppen, och att programmet i sig är viktigt. Frågan handlar egentligen mest om ”Det blir bättre” som namn, och det är som det är. Problemet är att Rädda Barnen inte erkänner att man kapat namnet, inte erkänner att man inte pratat med grundarna, och inte erkänner hbt-communityt som grundade kampanjen. Jag är egentligen också tudelad till frågan, men så länge Rädda Barnen inte ber om ursäkt så kommer jag att vara på dem som en blodhund.

  59. Jag fattar vad du menar! Jag ser att ändamålet är toppen, och att programmet i sig är viktigt. Frågan handlar egentligen mest om ”Det blir bättre” som namn, och det är som det är. Problemet är att Rädda Barnen inte erkänner att man kapat namnet, inte erkänner att man inte pratat med grundarna, och inte erkänner hbt-communityt som grundade kampanjen. Jag är egentligen också tudelad till frågan, men så länge Rädda Barnen inte ber om ursäkt så kommer jag att vara på dem som en blodhund.

  60. Stort tack Micke! Jag har precis mailat RB om att avsluta mitt medlemskap med anledning av deras hantering utav ’It get’s better’ kampanjen. Inte nog med att RB stjäl fokus från HBT-rörelsen, jag tycker deras hantering av kritiken är oförlåtlig.

  61. ” Till Jonas Gardell och Peter Jöback, som med­ver­kar i “Det blir bättre” vill jag säga: grat­tis, jag hop­pas att guld­peng­arna ni fick för att sälja ut kon­cep­tet är värda det.”

    Jag håller med om att Rädda Barnen på ett mycket fräckt sätt kapat kampanjen och straightifierat den, men jag tycker också att du är orättvis mot Gardell och Jöback. Självklart har de inte tillfrågats med ”Vi tänkte göra ’It gets better’ här i Sverige, men ta bort dedär bögiga. Är du på?”

  62. Ska man gå på RB:s uttalande så kommer de ju aldrig att kunna göra en kampanj för ”barn med alkoholiserade föräldrar” eller ”barn som utsatts för sexuella övergrepp”. För då skulle man ju exkludera alla andra. Ska man alltid låta allting vara till för alla blir det ju till slut helt intetsägande. (Varför ska vi ens göra kampanjer för barn, det finns ju många andra som också har det jobbigt, et.c.)

Kommentarer inaktiverade.