UPPDATERAD Innan SL täckte av de nya digitala skärmarna som satts upp på många tunnelbanestationer var de täckta med överdrag där det stod att SL installerar ett nytt informationssystem för resenärer. Det är en intressant omskrivning för ”nya reklamskyltar”.
Tittar man på skyltarna under en minut (videon är 64 sekunder lång) ser man att det som jag skulle klassa som ”information till resenärer” är totalt cirka 11 sekunder fördelat på fyra tillfällen. Det är 83% reklam och 17% information. Då räknar jag även att visa klockslag och väderlek som ”information till resnärer”. Varje tillfälle som information visas är kortare än tre sekunder. På den tiden ska alltså personer som kanske har svårt att läsa hinna ta till sig informationen.
Intressant är att reklamfilmerna för SAS, SvD och Telia är mellan 5 och 11 sekunder långa. Reklaminslag får alltså dubbelt så mycket tid på sig som information. Här vill man inte riskera att någon missar den viktiga ”informationen”.
Som Tilde påpekar i en kommentar på Facebook: det är illa att skärmarna är synkade också. Alla visar samma information samtidigt. Hade man verkligen velat informera så hade i alla fall en av skyltarna visat informationen hela tiden.
SL vore mer rakryggade om de stod för vad det här är: ytterligare reklamplatser istället för att sälja in det som ”information till resnärer”. Jag är gissar att SL:s förklaring kommer att innebära att man skyller på en underleverantör som gjort fel.
UPPDATERING Jag har en källa (som vill vara hemlig) som avslöjar att SL:s avtal med ClearChannel (bolaget som säljer reklamplats i tunnelbanan och som finansierat skyltarna) säger att 20% av tiden får gå till information. 80% är reklamplats. SL har alltså sålt ut tunnelbanestationerna och skapat ett visuellt brus för att öka annonsintäkterna, inte för att informera.
Man hinner ju över huvud taget inte ta till sig informationen? Jag hann inte ens läsa halva. Jobbigt om man faktiskt ska längs blå linjen.
Mycket svårt att hinna läsa faktiskt. Och jag läser inte direkt långsamt.
En kollektion av höstar?
Om det skulle finnas mer information än reklam skulle priserna vara det dubbla!
Gillar man inte reklamen så går den faktiskt också att stänga av! http://www.youtube.com/watch?v=ucqlr_NCZJg
Hötorget är värst, där är det förutom dessa nya skyltar och så klart på väggarna, även reklam runt pelarna i slutet av perrongen och så även på vissa tåg som åker förbi. Bara golvet är kvar om man vill ha en lugn yta att titta på.
http://www.e24.se/makro/sverige/sl-hojer-priserna-trots-overskott_175895.e24
Stackars cheferna måste ju få bonus !
Så de där ska vara info-tavlor alltså? Jag har aldrig noterat något annat än reklam på dem :)
Om det visas så mycket reklam som d gör nu skulle priserna vara halverade.
varje gång
SL:s värsting(?) kom för ett par månader sen då man tvingade på resenärerna musik vid busskurer. Om man inte ville höra musiken så gällde det att förflytta sig från kuren. Men då kanske man missade bussen. Och de som MÅSTE sitta hade inget val.
Åke Askensten, MP
Jag trodde inte ens de skulle användas för information. När jag såg clearchannel antog jag att det var rena reklampelare.
Videon är väl uppsnabbad till 2x. Kollar man hockeyreklamen från Telia så ser det ut att gå lite väl fort. Sen är ju frågan om det är reklambilderna i sig som är uppsnabbade eller om personen som gjort videon har snabbat upp det hela?
Jag har inte snabbat upp videon. Den är filmad i normalfart.
Hej Micke! Du har rätt i att det kan uppfattas missvisande att kalla detta för ett informationssystem när det sedan till stor del är en reklamkanal. Jag kan hålla med om att ordvalet inte är optimalt. SL har ett avtal med Clear Channel som ger rätt att använda 30% av tiden till information till våra resenärer. Vi kommer att följa upp att vi verkligen får den tid som står i avtalet. Eftersom denna kanal är ny arbetar vi fortfarande med att hitta lösningar för hur vi på bästa sätt utnyttjar den. Vår ambition är att använda de 30 procenten till information om trafiken, gärna lokalt anpassad. För att detta ska fungera arbetar vi just nu med att lösa hur det tekniskt och praktiskt ska lösas så att denna kanal används till viktig trafikinformation under den tid SL har rätt till enligt avtalet. Tills dess använder vi kanalen till exempelvis planerad information om störningar och att annonsera våra trafikinformationstjänster. Med vänliga hälsningar
Hej Micke!
Haha! Underbart!
Varför är filmen uppsnabbad i vissa sebment och går långsammare när reklam syns?
Fimen är inte uppsnabbad nånstans. Den är inte redigerad överhuvudtaget. Möjligt att det är en synvilla eftersom reklamen faktiskt syns längre.
Good article,this is really useful for me.
wholesale replica sunglasses
fashion sunglasses
cool sunglasses
buy sunglasses online
Nice site! I enjoy several from the articles that have been written, and particularly the comments posted! I am going to definitely be visiting again