Att välja företagsnamn i internet-eran

Sportkedjan GO har ett bättre utbud än tråkiga Intersport, och deras tunnelbanekampanj är rätt mäktig, men de tänkte inte så mycket på internet-eran när de tog sitt namn. Häromdagen skulle jag in på deras webbsajt: jag skrev in www.go.se i webbläsaren och hamnade på helt fel ställe.

Det var då det slog mig, hur dåligt namnet GO är utifrån internetperspektiv. Hur hittar man deras webbplats? Söker man på ”go sport” på Google får man ungefär 266 000 000 träffar. Har man lite avancerade Google-skills så hittar man så småningom adressen, men hur många genomsnittsanvändare har det?

Testa själv och se hur länge du måste söka innan du hittar adressen.

6 reaktioner till “Att välja företagsnamn i internet-eran”

  1. Jag skrev: go sport, och fick upp sidan som tredje alternativ.
    Sökte i fältet ”sök på webben” på verktygsfältet.

  2. Jag skrev: go sport, och fick upp sidan som tredje alternativ.
    Sökte i fältet ”sök på webben” på verktygsfältet.

  3. Sandra: Du har rätt! Om man använder sig av MSN Search hamnar den högt upp. Söker man med svenska inställningar så kommer den rätt tidigt även bland sökresultaten på Google.

  4. Sandra: Du har rätt! Om man använder sig av MSN Search hamnar den högt upp. Söker man med svenska inställningar så kommer den rätt tidigt även bland sökresultaten på Google.

  5. fick klura en hel del. hittade din sida först. då insåg jag att jag fick tänka lite extra. (folk brukar faktiskt imponeras av mina sök-kunskaper). sen skrev jag go sergel, och via en hemsida som var generalagent för en ny knäpp sko som har en konstig sula som det ska vara bra att gå på, så hittade jag till sist rätt!

  6. fick klura en hel del. hittade din sida först. då insåg jag att jag fick tänka lite extra. (folk brukar faktiskt imponeras av mina sök-kunskaper). sen skrev jag go sergel, och via en hemsida som var generalagent för en ny knäpp sko som har en konstig sula som det ska vara bra att gå på, så hittade jag till sist rätt!

Kommentarer inaktiverade.