Arla sågar Yoggi i reklamkampanj

Utomhusreklamen för Yoggi Fri gör mig förbryllad. Den bygger på tesen att det som inte innehåller tillsatser är bra, därför att det är så naturen funkar. Det innebär att det som innehåller tillsatser är dåligt. Yoggi Fri innehåller inga tillsatser och är alltså bra, vanlig Yoggi däremot …

Yoggi Fri utomhusreklam

Jag blev förvånad när jag i butiken såg att det inte är Yoggi som stöpts om och återlanserats. Det är ett undermärke som säljs parallellt med originalprodukten, kannibaliserar på den och dessutom sågar originalprodukten i sin marknadsföring.

Sen kan vi ta det här med ”naturligt” som marknadsföringsknep … den marknadsförare som använder det argumentet, råkar ut för lunginflammation och dör för att hen inte får antibiotika är utsatt för något slags livets ironi – för antibiotika är väl så ”onaturligt” det kan bli. Och ändå så bra. Det finns massor med saker som inte direkt kommer från naturen som är bra, och det finns massor med saker i naturen som är riktigt jävla skitdåliga. Läs till exempel hur Julia Skotts mamma nästintill blev dödförklarad efter att ha ätit vanlig, naturlig svamp.

1 reaktion till “Arla sågar Yoggi i reklamkampanj”

Kommentarer inaktiverade.