Anmärkningsvärt 4 april 2011

  1. To Pitch Or Not To Pitch? Classic Blogger Outreach Difficulties — Doktor Spinn
    – Jerry sammanfattar på ett bra sätt diskussionen som uppstod efter (den urkassa) glassmaskinspitchen på Söta Saker. Han sätter huvudet på spiken varför det i just detta fall var gratis annonsering byrån bad om. Jag gillar också Jerrys tips till PR-byråer om hur sånt har ska hanteras. Läsvärt om man jobbar med marknadsföring och/eller PR.

     

  2. Konferens-transparens. Tankar kring en baksida. | judithwolst.se
    – Tänkvärt av Judith om att det digitala avståndet gör att vi lättare uttrycker saker vi inte skulle uttryckt analogt. Det blir ett slags ”prata om” och inte ”prata med”, trots att forumet är sådant att personen vi pratar om kommer att höra det. Jag tror att vi behöver tänka mer på att ”prata med” helt enkelt. Ta till exempel tweeten om ICA:s draging. Tänk vad simpelt om personen istället gjort en @-mention på talaren och givit konstruktiv kritik ”@xxx din dragning hade gett mig mer om yyy”.

     

  3. How to Become a Superhero (Or…Why I Would Never Donate to a Major Charity)
    – Riktigt bra om välgörenhet och att vara en riktig superhjälte. Jag ser paralleller till mikrolån som Kiva i hans resonemang. Läsvärt!

     

  4. Personalized Gmail Ads
    – Google ska börja personalisera annonser i Gmail. Jag gillar hur Google fokuserar på att annonser ska vara relevanta. Det gör att jag som konsument blir positivt inställd till annonser, och att jag som annonsör känner mig tryggare i att mina annonser visas för rätt målgrupp.

     

  5. Johan Ingerö: FP kräver EU-skatt
    – Tre folkpartister (Marit Paulsen, Olle Schmidt och Cecilia Wikström) kräver att EU får ta ut skatt av medborgarna. Man kan tro att det är en ironisk grej signerad Grotesco, men det är verklighet. Johan Ingerö sopar banan med dem på ett sätt som nästan gör mig till EU-motståndare (jag blir definitivt motståndare till nuvarande EU-administration)

     

  6. Pictogram movie posters – a set on Flickr
    – Galet snyggt! Filmaffischer i form av pictogram. Psycho är riktigt snygg, liksom Hajen och Exorcisten. Via @johanhedberg

     

  7. Foursquare Check In Activated Dog Treats! | Digital Buzz Blog
    – Smart användning av Foursquare för att marknadsföra hundmat!

     

  8. Fokus » En svensk censurskandal
    – väldigt sansat och genomtänkt i Fokus om Simon Lundström, serietecknaren som fälldes för barnpornografibrott för att han hade mangaserier på datorn. Lundström förlorade sedermera sitt jobb som översaättare på grund av domen. Hur många barn som räddats eller skyddats av denna dom? Noll.

     

  9. När Abbe kom till världen – DN.SE
    – Fint exempel på alternativ familjebildning. Det skulle vara himla intressant att vara en fluga på väggen när till exempel Jimmie Åkesson och Björn Söder läser den här artikeln. Eller valfri KD-representant i Riksdagen. Jag gissar att pappers-DN har betydligt fler bilder.

     

  10. Att ta godis från främlingar « Same Same But Different
    – Mycket läsvärt om PR-byråer, bloggare och ett klantigt försök att köpa sig något som borde förtjänas. Min gissning är att PR-byrån i fråga har mest erfarenhet av blgogar längre ner i ”långa svansen”, som blir glada att någon uppmärksammar dem och tänkte att ”det här funkar ju”.

     

  11. Så hanterar jag mailmonstret (GTD mail) | jardenberg unedited
    – Smart av Jocke om hur han håller sin inbox nere på 0.

     

1 reaktion till “Anmärkningsvärt 4 april 2011”

Kommentarer inaktiverade.