Jag var på Cosmonova och Naturhistoriska Riksmuseet idag tillsammans med tre kompisar. Ska man ha roligt på museum så går man bara till den utställning som drar flest barn, och Naturhistoriska var inget undantag. Utställningen om kroppen var klart intressantast. Svenska museer verkar kunna roa två slags människor: torra fanatiker som snöat in på smala ämnen och barn mellan 5 och 12 år.
Roligast på Naturhistoriska var skylten med texten Matsäcksrum. Prova att säga det högt ett par gånger. Gärna på kontoret, tunnelbanan eller varför inte i matbutiken? Hur som helst, vi gick aldrig in där. Det kändes lite icky eftersom det verkade vara mest 5 till 12-åringar där med.
Uställningen ”Natur i Sverige” var också riktigt intressant. Nu förstår jag varför det är ”Pest eller Kolera” att välja mellan att ”att en fågel skiter på dig varje dag, eller att skita på en havsörn”. När jag har sett en havsörn så väljer jag det första. Men det intressantaste var att vi i Sverige har världens äldsta hiss:
Under kvällen såg jag ”Final Destination 2” och ”Urban Legend: Bloody Mary”. Den första var bättre än förväntat, den andra var ungefär som förväntat. Det de hade gemensamt var att bägge var sponsrade av Apple. Jag vet inte vad Apple försöker säga med det här, jag som precis köpt en ny iPod hoppas bara att det inte innebär att det gratis följer med en hemsökelse i form av en blek liten flicka med stripigt långt hår i alla Apples produkter.