DN skriver om Tove, som flyttat till Göteborg och nu inte har mobiltäckning hemma. Tre hävdar att de är ”övertygade om att Tre har perfekt täckning i Göteborg”, vilket jag är förvånad över. Det är uppenbarligen inte sant – Tove har ju problem. Dessutom gissar jag att mitt test, som visar att Tre är sämsta valet av operatör för iPhone, skulle visa liknande resultat i Göteborg eftersom Tre inte har något 2G-nät att falla tillbaka på där heller.
Ironiskt nog har Tre denna vimpel vid sin butik i Skrapan, där jag jobbar:
Jag har valt att säga upp mitt abonnemang hos Tre, och tyckte att jag inte skulle behöva betala abonnemangskostnaden under uppsägningstiden då jag inte kan använda abonnemanget i min lägenhet. Deras kundtjänst svarade då att man först gör en felanmälan och när man fått resultatet från den, gör en reklamation. Jag vet inte om det funkar, men det är värt ett försök. Problemet för Tove och alla andra som bundit sig till en viss tid och fått en subventionerad telefon är att Tre vill ha betalt upp till ”mobilens resterande värde” om du får lösa ett abonnemang i förtid. De delar upp mobilens värde på antal bindningsmånader (ex 24) och tar det sen gånger månader som är kvar av avtalet. Med tanke på deras prissättning är det förmodligen högst oförmånligt:
Min strategi är att inte längre köpa mobiltelefoner med avtal och låsningar, men det är lätt att vara efterklok. Sitter man med Toves problem hjälper inte det.
Ett annat tips: se till att få skriftlig dokumentation på löften, överenskommelser och abonnemangsändringar. Såväl jag som andra har råkat ut för att ändringar som via telefon bekräftats inte blivit av, varpå ord står mot ord (och kundtjänst anser sig ha tolkningsföreträde med argumenten ”om det inte har avslutats så kan du inte ha begärt ett avslut”). Enligt uppgift får deras säljare minusprovision när abonnemang avslutas. En läglig ”minneslucka” ger högre provision och en kund som ändå inte kan göra så mycket åt problemet när det väl uppdagas tre månader senare (vilket är uppsägningstiden, och förmodligen då du märker att ett abonnemang inte sagts upp).
Jag beställde en 3GS 16 GB när de just hade kommit. Blev lovad 100 kr trogen kund-rabatt i månaden hos 3, och telefonen skulle komma på fredag. Det tog nästan sex veckor innan telefonen kom, och då hade de ändå skickat en 32 GB-telefon. Det fanns inte heller ett spår av mitt trogen kund-erbjudande, och 3 bara nekade.
Efter flera månaders bråkande fick de nog av mig och gav mig mellanskillnaden. Cred för det, men fy fan vad krångliga de är!
Jag blev förvånad när jag läste texten och kom till ”Ett annat tips” då jag inte tyckte att jag fått ett tips. Är tipset till missnöjda Tre-kunder ”att inte längre köpa mobiltelefoner med avtal och låsningar”? Det hjälper ju inte missnöjda Tre-kunder särskilt väl.
3 är extrema lögnare.
För oss som bor i utkanten av Göteborg presenterades vårt område som ett testområde för snabbare och bättre uppkoppling. Med grafiken de har på sina datorer i affärerna så visar 3 att det ska vara full täckning med snabbast möjliga hastighet.
Efter flera månaders klagomål fick jag de tillslut att komma och mäta utanför vårt hem, resultat: ingen kontakt.
Svaret blev: ”ni måste ligga i radioskugga”
Vid frågan om återköp av abbonemang var det tvärnit, men eftersom jag vill ha ett liv orkade jag inte bråka mer utan satte upp dem i min svarta bok där sviniga företag skrivs upp för att hängas ut för evigt.
Pixmania t.ex.
Tipset om felanmälan -> reklamation är svjv giltigt. De vill veta att inget fel finns i deras nät, sen släpper de dig. Du kommer ur avtalet, får en telefon men får betala ett högre pris än om du köpt den kontant, obunden i butik. Du kan låsa upp den och gå till en annan operatör. Jag kanske skulle ha varit tydligare med den formuleringen.