Visit a land: sajter och URL-strategier

För att göra sin sajt så enkel att ta sig till, och så lättnavigerad som möjligt krävs, förutom själva designen, också ett bra domännamn och en vettig URL-strategi. Exempel på urkackig URL-strategi har till exempel Expressen, det går inte att utläsa någon som helst information ur URL:en till en nyhetsartikel. Vad handlar till exempel http://www.expressen.se/ego/c_0/index.jsp?a=596309 om? Helsingborgs Dagblad är en tidning med betydligt vettigare strategi, här kan man i alla fall gissa vad det rör sig om bara genom att titta på adressen: http://hd.se/helsingborg/2006/05/28/vaegarbete_orsakade_laanga_koeer

Just nu sitter det uppe en reklamkampanj i tunnelbanan, där domännamnet www.visitaland.com finns med. Kolla bilden nedan, om du inte har sett kampanjen – vad tror du den går ut på? (Klicka på bilden för att se hela kampanjen utan maskering)

Visit what?

Ett tips till Ålands turistbyrå är att nästa gång använda ett svenskt domännamn (besok-aland.com är ledigt) eller i alla fall ha bindestreck i domännamnet (visit-aland.com, också ledigt) för att slippa missförstånd när adressen dyker upp i andra sammanhang.