Har du iPhone i Stockholm? Hjälp mig välja operatör

Synopsis av inlägget: Jag ska byta operatör, då min nya iPhone 4 och mobiloperatören Tre är en dysfunktionell kombination i Stockholm. Jag behöver veta hur täckningen för iPhone med andra operatörer i Stockholmsområdet fungerar. Har du iPhone och bor i Stockholmsområdet får du gärna lämna en kommentar om operatör och hur du upplever täckningen (och gärna i vilka områden du brukar röra dig).

Tre har dyra iPhone 3GS
Jag köpte min iPhone 4 32 GB för 6999 kronor. Den är alltså billigare än en 32 GB iPhone 3GS från Tre, som enligt dem kostar 7395

Lång version: Jag minns när jag fick mitt första Europolitan-abonnemang. Ett par dagar efter att jag aktiverat det ringde de upp mig och frågade om jag var nöjd med allt, om jag hade några frågor kring funktioner och tjänster eller om jag hade några synpunkter.

Proaktiv kundtjänst och en designad kundupplevelse, vilket är en framgångsfaktor (ett företag som tillhör världseliten när det gäller kundupplevelser är Apple).

Jag har sedan dess varit mestadels varit kund hos Tre, just tack vare en kundtjänst som löser saker och kan svara på frågor. Jag har varit nöjd med tjänsterna och priserna. Enda gången jag lämnade dem var när jag fick min första iPhone som bara gick på 2G-nätet, varför jag gick över till Telia. Deras kundhantering – att kalla det för kundtjänst blir bara sarkastiskt – var en mardröm. Den enda kundhantering som varit värre under mitt liv som konsument är Chello/UPC, som också levererade en halvkackig tjänst som krävde ständig kontakt med deras kundhantering. Så här kändes det att prata med representanter för Chello/UPC:

Jag skulle fortfarande rekommendera Tre som leverantör om man mest rör sig i större städer, och använder en annan mobiltelefon än en iPhone. De kör också med proaktiv kundtjänst, till exempel blev jag uppringd av dem en gång och erbjuden att byta till ett annat abonnemang som innebar lägre månadskostnad för mig. När man har täckning fungerar deras nät mycket bra.

Problemet är att deras täckning i Stockholm lämnar mycket att önska. Runt Telefonplan och Midsommarkransen är det vanligt att jag förlorar all täckning inomhus. Hemma på Mikrofonvägen till exempel. På Hornsgatan är det samma sak, när jag går tio meter in i huset där World Class ligger säger telefonen ”no service”. Ute i Farsta, där min bror bor räckte det med att gå fyra-fem meter in i lägenheten. IKEA i Kungens Kurva? Ja, om du är på våning 3, sedan minskar täcknignen i takt med att du går neråt. Man kan sammanfatta det i formeln: iPhone + Tre + inomhus = FAIL. Tre själva tycker inte att man har något problem, utan allt fungerar som det skall.

(Det handlar inte om måndagsexemplar på telefonen heller, då alla kompisar som har kombinationen Tre/iPhone tappar täckningen hemma hos mig. Jag har också lika dålig mottagning på min nya iPhone 4 som jag hade på min 3GS)

Så frågan är: ni som kör iPhone på Tele2, Comviq, Telenor eller Halebop – hur funkar det? Vilken operatör ska jag byta till?

12 reaktioner till “Har du iPhone i Stockholm? Hjälp mig välja operatör”

  1. Jag har Telia som operatör och är mycket nöjd. Visst, det kan vara segt att sitta i kö och vänta på kundtjänsten när man någon gång behöver prata med dem, men täckningen är superb och stabil. Det väger upp allt för mig personligen.

    Jag bor i Stockholms innerstad men reser runt en hel del i jobbet, både i landet och övriga stor-Stockholm. Har alltid bra täckning, t.o.m. i sommarstugan mitt i de värmländska skogarna (även om det inte var det du efterfrågade). Kan alltså varmt rekommendera Telia.

    De i min umgängeskrets som har Tele2 verkar minst nöjda, om det hjälper dig något. De har ofta den typen av problem som du beskriver nedan. Alltså måste vi alltid sitta nära utgången på barer/restauranger, eftersom de aldrig har täckning längre in på ställen. Grymt irriterande.

    Hoppas det hjälper och lycka till med val av operatör!

    //Anna

  2. Tele2/Comviq har suveran tackning overallti Sthlm och i landet, men helt hysteriskt dalig kundtjanst som ar oforskamd och dryg. Var kund hos dem i 6 ar innan jag behovde kontakta kundtjanst, och blev sa javla arg av deras dryga, arroganta och otrevliga svar att jag inte vet om jag vill fortsatta ha dem. Sjukt billigt och bra tackning och sallan jag behover hjalp… men om jag val behover det sa vill jag inte bli behandlad som om det smartaste jag kunde gora vore att ata snorkrakor.

  3. Jag måste också slå ett slag för gamla Telia. Jag har felfri teckning både hemma i Stockholm och hos mina föräldrar i yttersta obygden. Dessutom måste jag säga att jag bara har positiv erfarenhet av kundtjänsten (vilket kanske har att göra med att jag är företagskund genom jobbet).

  4. Har samma problem som du med min iPhone 3GS och Tre. I lägenheten i Hornstull = tappar kontakten titt som tätt. Att ringa/surfa från källargymmet är att glömma.

    Skaffade nyss en iPad med Telia-abbonnemang. Funkar överallt, även där Tre har problem. Streama video från hårddisken hemma till källargymmet med AirVideo är skoj.

  5. Plus en på problemet, har iPhone 4 + 3 sedan en vecka tillbaka. Täckningen för mig med Telenor (som jag följaktligen sade upp för en vecka sedan) var i Stockholm oklanderlig.

  6. Tack för alla kommentarer. Det verkar som om Telia är rätt val. Jag ska dock först kolla Telenor, eftersom det är vad vi kör på jobbet. Jag har köpt kontantkort från dem och kommer så småningom med en redovisning.

  7. Jag är nöjd med Telia efter att ha haft 3 och Telenor i några år. Har inte behövt befatta mig med kundtjänsten än, men nätet funkar som det ska och jag har bra täckning nästan överallt.

    Jag rör mig mest längs blå linjen samt i Vasastan & City. När jag är utanför storstan så har jag oftast 3G-täckning även där.

  8. Jag undrar om det finns några 3-kunder som upplevt en skillnad när de bytt från 3GS till iPhone 4. Vi tycker nämligen att radiodelen i 4an är rejält mycket bättre, trots det där antennproblemet.

  9. Det var det jag hade hoppats på, att 4:an skulle funka bättre, men jag upplever ingen skillnad. Jag tänker att det kan bero på att täckningen är dålig överlag på de ställen där jag upplever problem, så nästa vecka ska jag göra ett test av både Tele2, Telia, Tre och Telenor på de ställena.

  10. Hej,

    Tre kör i egen klubb. Tre i stockholm har bara 3G nät därför blir det problem med täckningen i garage och dyl.

    Telenor / Telia / Tele2 har GSM+3G i stockholm därför har man bättre täckning.

    Jag kör Telia för deras GSM nät men kundtjänsten är inte toppen

    Iphone är en ”Multimedia-Phone” enligt Apple och Iphone har sämre täckning än en ”normal” mobil.

    Lite Fakta om näten

    Tele2 + Telia har samma 3G nätet så jag har svårt att tro att Telias 3G nät är bättre än Tele2 :) Så här är det lika mellan Telia och Tele2

    Tele2 kommer ha samma 4G och GSM nät som Telenor. ( Yes Telenor och Tele2 bygger ihop Gsm näten för ”bättre” täckning”
    Telias GSM nät är idag bäst men tror Telenor och Tele2 kommer snart bli ett alternativ.

    Telia är idag bästa alternativet men dyraste alternativet.
    Nr 2 är Tele2 som kommer bli intressant när deras GSM förbättras.
    Telenor är nr 3 för mig

  11. Halebop har om jag förstått det hela rätt samma täckning som Telia men med attraktivare priser. Verkar ha slagit stort i mindre städer norrut i landet men inte riktigt lyckats i Sthlm.

  12. AGREE! jag ska oxå byta sen, jag har iphone, bor i sthlm tyresö. på motorvägen mellan gullmars och norra sköndal, NO SERVICE, i min skola, där vi har ljudisollerande salar, NO SERVICE, !! ahh blir galen! :O har du bytt nu ? och vad har du och vad e ditt tips? HJÄLP :O

Kommentarer inaktiverade.