Vogue är i blåsväder: deras senaste nummer har LeBron James på omslaget. Gott så. Problemet är LeBrons och Gisele Bündchens pose. Kritiken är att LeBron får gestalta ”den svarte vilden” (eller är det King Kong?) och det är onekligen intressant att lägga den poster som kanske var fotografens inspiration (de är onekligen lika) bredvid:
För att förstå kritiken (som alltså framför allt kommer från svarta amerikaner) måste man förstå att det än idag finns ganska vattentäta skott mellan vad som är tillåtet och inte när man har en hudfärg som avviker från normen (grisrosa). Till exempel är det fortfarande kontroversiellt att ha ett heterosexuellt par där ena är svart och andra är vit. Anledningen till att föremålet för Will Smiths trånande i ”Hitch” är från latinamerika är för att en svart kvinna hade förvandlat filmen till ”a black movie, and therefore hurt sales”, medan en vit grisrosa kvinna ansågs ”för kontroversiellt”.
LeBron James är tredje mannen som prytt ett omslag av Vogue under de 116 år som tidningen funnits, och den första svarta mannen. Det i sig skulle kunna ses som ett steg framåt för jämlikheten, framför allt jämfört med en annan popkulturell företeelse: The Academy Awards har funnits i 80 år och hittills har en svart kvinna vunnit en ”Oscar” för bästa kvinnliga huvudroll (Halle Berry år 2002). Svarta utgör 13 procent av invånarna, men 25 procent av biobesökarna i USA.
Jag tycker att problemet uppstår när Vogue hävdar att det inte fanns såna tankar (svart – djurisk). Jag hade hellre sett att de gjort en medveten provokation; Vogue har tillräcklig status som ”arty” för att komma undan med det. Det finns en kontrast i en grymt muskulös, testosteronspäckad man i en aggressiv pose och en vän, trådsmal kvinna vars midja är smalare än basketbollen. Kontrasten blir än större när hon är kritvit skär och han är svart.
Lång historia för att komma till poängen: strax efter att jag läst Vogue/LeBron-historien på Vassa Eggen (där det för övrigt finns fler länkar för den som vill fördjupa sig i ämnet) passerade jag en annons för Coke Zero i tunnelbanans vänthall. Vad man än tycker om Vogue/LeBron-grejen så kommer Coca-Cola definitivt inte undan med ”svarta är lite mer djuriska”-grejen. Jag undrar om de kör samma printkampanj i USA?
Andra bloggares inlägg om lebron james, vogue, gisele bündchen, coke zero, coca-cola company, reklam, hudfärgsnormativitet
tycker hela reklamen är så konstig, den är inte ens fin enligt mig
Bra inlägg! Kan inte annat än hålla med.
Alex: tevevarianten förstår jag, men ironin går förlorad i print-kampanjen.
Jennie: Jag har mailat CC och frågat. Jag ska lägga ut svaret också.