Pirates of the Caribbean-trilogin och Matrix-trilogin Suverän första del, en måste-ha-på-dvd-rulle som man minns långt efter att den slutat gå på bio. Karaktärer man minns. Uppföljare som spelas in parallellt. En tvåa som visar sig vara småsunkig och sakna själ. Att satsa pengar på att trean i Pirates of the Caribbean kommer suga hårig getpung är som att stoppa in pengar på Föreninggsparbankens lönekonto: 0% ränta, 0% avkastning.
Loka-reklamen och Ramlösa-Reklamen Egentligen inte så lika eftersom Lokas är mycket bättre. Kanal 6 verkar ha en rolig reklampolicy, förresten. Loka sponsrar repriserna av ”Desperate Housewives” (skulle inte 6:an vara en kanal med grabbig profil, typ Jan Guillou och Leif GW Persson i en intim jaktstuga?) och Ramlösas film kommer först i reklampausen. Jag vågar inte satsa pengar på vilket varumärke som vinner mest på det, men jag kan satsa en slant på att varken Loka eller Ramlösa är lyckliga över ett sånt upplägg.
Pillan och Kajsa Pillans karriär åkte ner i avloppet med super G-fart när hon skrivit på kontraktet med Risifrutti. Nu är Kajsas karriär något stabilare än Pillans, men om jag måste satsa pengar på Kajsas karriär och Risifruttis voodoo-för-karriären-doktor sponsoransvarige så blir det den senare. USA-resan var så dyr att jag inte har råd med högoddsare för tillfället.
Andra bloggar om: reklam, pirates of the caribbean, risifrutti, populärkultur
…och vilka slutsatser drar vi av dessa jämförelser?
…och vilka slutsatser drar vi av dessa jämförelser?
Lars Anders: Att saker kopieras utan tanke på huruvida det är bra eller dåligt, bara det finns pengar att tjäna på det?
Lars Anders: Att saker kopieras utan tanke på huruvida det är bra eller dåligt, bara det finns pengar att tjäna på det?