…och piloter är glorifierade busschaufförer (Dagens citat)

-Att vara kabinpersonal är som vilket kaféjobb som helst, de serverar kaffe och talar om säkerhetsreglerna. Jag tycker det har gått över styr, säger hon.

– Lena Andersson från Sollentuna, på väg till Luleå och Tekniska Universitetet, fastnar i SAS-strejken och kommenterar kabinpersonalens krav. Jag ska inte säga att jag hoppas att hon råkar ut för en incident på vägen hem och får den här typen av kafép… förlåt, kabinpersonal på sin flight. Men det gör jag.

Andra bloggar om: , , ,

9 reaktioner till “…och piloter är glorifierade busschaufförer (Dagens citat)”

  1. Men oj, Micke, vad är ditt problem? De är ju verkligen bara servitörer eller servitriser, fast med ett betydligt större ansvar.

  2. Aronson: Det är ju exakt som att säga att piloter är busschaufförer, fast med ett betydligt större ansvar. Eller att GLAAD Media Awards är USA:s (lite större) version av QX-galan.

    Om det är som de säger, att de inte hinner med mer än en halvtimmas rast på ett trettontimmarspass, well … då förstår jag att de strejkar.

    (och det kommer från mig, som tycker att facket i dagens form har spelat ut sin roll i samhället)

  3. Men att servera kaffe på ett café på stan är väl lika som att servera kaffe på ett flygplan? Vari ligger skillnaden?

    Den enda skillnad jag ser är att de har ett betydligt större ansvar att informera folk om riskerna samt när (om) en incident skulle inträffa.

    Men det är en jävla skillnad på att köra en buss jämfört med att flyga ett flygplan.

    Så den jämförelsen haltar. Jag förstår inte ens hur du kan göra den.

    Och enligt uppgift från folk som ”kan branschen” har kabinanställda på SAS betydligt bättre villkor än de på andra bolag.

  4. Aronson: Vad sägs om säkerhetsrutiner, ta hand om flygrädda, incidenthantering, strålningen man utsätts för (visste du att kabinpersonal har svårare att få barn, och att det förmodligen beror på strålningen de utsätts för?).

    Jag skulle gärna vilja veta vilka bolag de jämför med, de här som ”kan branschen”. Att SAS har bättre villkor än Ryan Air vet jag, men det beror på att Ryan Air har så kackiga villkor att jag inte ens kan förmå mig att flyga med dem.

    Och om jag då frågar dig, som dessutom är facklig representant: om det på din arbetsplats fanns regler som sa att du hade rätt till en och en halv timmas rast på ett trettontimmarspass, men du kunde ta ut 30 minuter av dessa, hade du då tyckt att det var okej – bara för att ert avtal på papper ser bättre ut än andras?

  5. Okej…
    Får som om jag fattat detta rätt?
    Om man är ”bara servitörer eller servitriser” så ska man acceptera att inte få pinka på tretton timmar, medan om man har ett jobb med mera ansvar som kräver mera utbildning så ska man inte acceptera det alt. man ska acceptera det för andra inte får pinka på femton timmar?

  6. Micke: BA och Lufthansa. Och Ryan Air förstås…

    Och nej, det hade jag naturligtvis inte. Men som jag förstått det är det en del av vad parterna inte är överens om: huruvida man faktiskt kan ta ut rasterna eller inte.

    Se även DN:s intervju med en SAS-anställd kabinperson på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=654606

    Oswald: det där var så dumt att det inte ens förtjänar en kommentar.

  7. Aronson: Well, jag är inte insatt i strejken. Jag är dessutom extremt drabbad, eftersom jag fortfarande sitter på Oslos flygplats när jag skulle varit hemma igår.

    Det mitt inlägg i början handlade om var att kalla kabinpersonal för ”kafépersonal”. Om du känner att du skulle känna dig trygg i att plocka fyra personer från de tre första caféer du passerar imorrn och sätta dig på ett flyg där de jobbade – fine. Vill man vara elak så stämmer den beskrivningen. Men då stämmer också den om piloter.

    Varför tycker du förresten inte att piloter kan anses vara glorifierade busschaufförer? De kör något som fraktar folk, med (ditt citat) ”större ansvar att informera folk om riskerna samt när (om) en incident skulle inträffa.”

  8. Det här är lite pinsamt, men jag kommer inte ihåg om du tagit ditt körkort än. I vilket fall: vi som har körkort för vanlig bil, jag tror vi alla skulle kunna sätta oss bakom ratten på en buss och köra. Vi skulle inte vara särskilt bra, och skulle antagligen krocka tämligen omgående. Men vi skulle ganska snabbt veta hur man startar, växlar etc.

    Försök det med ett flygplan…

    I övrigt: jag har lovat mig själv att inte föra djupare diskussioner på nätet. Det leder bara till fel och missförstånd. Och ändå sitter jag här nu och gör det. Så: härmed avslutar jag diskussionen. Vill du fortfarande diskutera, så gärna för mig. Men i så fall får vi ta det över en öl eller liknande.

    =)

  9. Jag jobbar som bussförare och har pratat med två-tre stycken kollegor som förutom att de är bussförare även har flygcertifikat. De har allihop sagt att det är LÄTTARE att flyga än att köra buss. Det är ju inte lika mycket trafik där uppe t ex.

    Visst, det tar nog lite längre tid att lära sig alla reglage på ett flygplan än på en buss. Och det ställs högre krav på en pilot än på en bussförare. Men om man kommit så långt så att man har flygcert/bussförarkort – då är det tydligen lättare att flyga än att köra buss.

Kommentarer inaktiverade.