Jag är beredd för att anamma devisen ”lev och låt leva” när det gäller QX. Jag är beredd att ta den för vad den är och rycka på axlarna. Jag hörde skvaller om att de skulle börja med en tevespelsdel, vilket visar att redaktionen har hjärnkapacitet som klarar av mer än att vifta svansen ur led så fort någon PR-byrå kommer ihåg att skicka varuprover till dem.
Dessutom har de trots allt använt sig av kompetent folk, och det i sig är smart. Calle Norlén, Mats Strandberg (som dock tappat stinget som krönikör sedan författarskapet gjort entré) och Ken Olausson är samtliga bra rekryteringar. Den nya tevespelsskribenten, Oscar Smulski, har klar potential. Det är grymt kompetent att rekrytera kompetenta människor.
Jag tänker också att Sverige är inte så stort, och det är klart att man får offra lite integritet och värdighet när man är en liten tidning med en relativt liten målgrupp. De har nått botten, och det kan liksom inte bli värre.
Jodå, jag höll på att bli, om inte kompis, så i alla fall tolerant.
Sen läste jag det här:
Nu inser jag att jag har sett duvor äta kycklingrester med mer värdighet än det här. Jag har sett scriptkiddies i World of Warcraft skriva bättre recensioner av medspelare enbart med hjälp av utropstecken och trebokstavsförkortningar. Jag har ta mig fan sett trebenta, skabbätna gatuhundar med mer självrespekt.
Redigering: Dexo fick mig att inse att jag inte varit tydlig nog. Det är inte QX/Magdas betyg på Zero jag tycker är fel. Zero ÄR gott. Däremot hade QX en chans att inte lägga sig platt för en potentiell annonsör som skickar varuprover till redaktionen – men sumpar den. Istället för att ge gott betyg till Zero, och skriva lite vasst om den kackiga kampanjen så skämtar man bort kampanjen. Eller, för att sammanfatta det i en mening: Slitz har mer queertänk än QX haft de sista åren.
Andra bloggar om: qx, cola zero, media, mediekritik
Jag forstar inte alls din aversion med Zero.
I love Zero, den ar godare.
Dessutom innehaller den mindre gifter an Light-ditot. Skit i marknadsforingen och koncentrera dig pa produkten! MG har ju ratt!!! (Micke — inte ska val ideologin komma ivagen for riktig god och nyttig Coca-Cola?)
Videospel? Av qx….hmmm…..*duckar*.
Nämen oj, att den lilla recensionen kunde uppröra så. Håller med om att den inte var nåt genidrag, men den ambitionen hade jag inte heller. Jag ville få fram skillnaden mellan Light och Zero, hitta en humoristisk gayvinkel (vilket kan bli krystat, jag vet) och driva med stereotyperna, samt informera om en ny produkt (som jag faktiskt gillar).
Kul att du uppskattar andra delar av QX.
MG
Hejja Magda.
Men du — du missar faktiskt hela skillnaden mellan Light och Zero. Det är HELT olika sötningsmedel, och den nya kombon för Zero ska vara mycket mer hälsosam (Light-diton är ju direkt skadlig om jag har förstått det hela rätt). Lite riktig konsumentjournalistik skulle fakiskt inte skada här!
Dexo:
Grejen är att jag inte tror ett dyft på det där. Jag jobbar som kostrådgivare och dissar hela debatten kring aspartam osv. Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att sötningsmedel (något av de som används idag) är farliga.
MG
http://www.magdagad.com
Dexo: Jag inser att jag var otydlig. Det är inte QX betyg på Zero, utan bristen på kritik mot något som faktiskt är en kackig kampanj där pressmaterialet och kampanjen är rätt nedsättande mot män. Jag måste uppdatera texten.
Magda: Det är inte otvistat att aspartam och acesulfam-k är ofarliga. Med dagens säkerhetsmarginaler när det gäller att tillåta nya födoämnen är det inte säkert att EU hade tillåtit den kombination av aspartam och acesulfam-k som återfinns i till exempel Cola Light om ämnena dykt upp idag.
Micke: Det var just det jag ville få fram. Jag gillar produkten, men marknadsföringen är stereotyp och nedsättande; inte bara mot män utan även mot kvinnor. Zero förspel, zero krångel med bh-band osv. Detta har det skrivits mkt om i annan media, och min notis var ett sätt att få en gayvinkel på det – som om gays nu inte skulle dricka Zero för att etiketten är svart. Humor som tydligen inte framgick…
MG
Micke: Självklart vet jag att det inte är otvistat. Men debatten är uttjatad och så länge det inte finns vetenskapliga bevis vill jag inte underblåsa den. Enligt min mening är överkonsumtion av vanligt socker betydligt farligare än light-läsk.
MG
Magda: Fast det hade ju varit intressant att läsa om! Jag menar THIS IS A FAR MORE GAY ISSUE than Coca-Colas positionering av Zero!
Micke: Du är bara provocerad av Zero för att du är en träningskille som kommit ut med Coca-Cola light och plötsligt finns Zero som du tror ska föra dig tillbaka in i garderoben. Relax, take it easy.
Dexo: Det är nästan så att vi har ett ansvar för att gayifiera Zero! DET är mycket smartare än att avstå från en produkt som FÖRMODLIGEN är bättre än sitt Light-dito.
Ska vi starta en blogg ihop – Zero är gay?!
Magda: Jag tycker att QX (Queer eXtra, va?) borde vara … aningens vassare när det gäller den här sortens kritik. Just nu är det inte kritik alls.
Dexo: Haha. Jag tror det ligger något i det. Inte hela sanningen, men …
Jag är helt på för att göra Zero gay!
Jaaa, för tusan, fjollifiera Zero. I stället för tärning, bystig donna och haj, vilka tre Grejer Som Gay-Grabbar Gillar ska då anas på etiketten?
Micke: Det har man rätt att tycka, och kanske kan man säga att namnet har gått ur tiden. Queerbegreppet har ju utvecklats enormt sedan QX startade. Från att vara ett annat ord för gay, till att vara en omfattande kritisk teori.
QX har aldrig utgett sig för att vara en kritisk tidning. Tvärtom. Målsättningen är att vara en gratis nöjestidning som på ett lättsamt sätt skriver om populärkultur, communityfrågor och gayprofiler.
För queera analyser och frågor som går mer på djupet finns politik- och samhällsnyheterna på QX.se eller tidningen Kom ut.
MG
Magda: QX borde vara en tidning som för kampen mot gaylivets tråkifiering. Istället är QX tråkifieringen per definition. Problemet är att QX inte vet vad gaykultur är 2007 — utan istället fortsätter för fram sin egen dröm anno 1987. Jag tycket QX ska kika på en tidning som GT (GayTimes) som har undergått en metamorfos de senaste sex månaderna. Från otidsenlig tråkblaska, till en tidningen som lyckas vara bred, men samtidigt i tiden.
Dexo: Där är vi överens, frågan ligger inte på mitt bord dock. GT har vi på redaktionen.